Campylobacter 21.12.2005 20:55:14 | |
---|
Noniin, eli bassoa ois tarkoitus alkaa pikku hiljaa suunnitella ja ajattelin täältä kysästä mielipiteitä bassoissa käytetyistä puista ja niiden soinnista. Tiedän, elektroniikka ja soitinrakennus puoleltahan löytää noista puista, mutta kysäsenpä silti. Basso tulisi olemaan neck-thru rakenteinen. Eli mitä suosittelisitte käyttämään tai mitä itse käyttäisitte ja toki myös miksi juuri niitä puita. |
balzary 21.12.2005 20:56:36 | |
---|
Minkalainen soundi on hakusessa? Oot varmaan huomannu artikkelipuolella jutun basson puista? Mun rakenteilla olevassa bassossa on body leppaa, kansi zebranoa ja kaula vaahteraa (zebranoraidoilla) |
Campylobacter 21.12.2005 21:02:57 | |
---|
Minkalainen soundi on hakusessa? Sitähän tässä yritetään selvittää. Oot varmaan huomannu artikkelipuolella jutun basson puista? Nyt olen. :) Mun rakenteilla olevassa bassossa on body leppaa, kansi zebranoa ja kaula vaahteraa (zebranoraidoilla) Minkäslainen kokonaisuus tämä on äänimaailman kannalta? |
balzary 21.12.2005 21:04:44 | |
---|
Minkäslainen kokonaisuus tämä on äänimaailman kannalta? Lyhytskaalanen reggaebasso olis tarkotus tulla. Linkki projektisivulle loytyy allekirjoituksesta. |
Campylobacter 21.12.2005 21:09:35 | |
---|
Lyhytskaalanen reggaebasso olis tarkotus tulla. Linkki projektisivulle loytyy allekirjoituksesta. Juuri lukaisin läpi. Vielä noista puista, eli hakusessa on siis kaula-/"keski"puu, siivet sekä kansi. Tarkoitus olisi jättää basso ihan luonnollisen väriseksi ja ajattelin tumma kantta. |
rijopu 21.12.2005 21:21:07 | |
---|
Juuri lukaisin läpi. Vielä noista puista, eli hakusessa on siis kaula-/"keski"puu, siivet sekä kansi. Tarkoitus olisi jättää basso ihan luonnollisen väriseksi ja ajattelin tumma kantta Jos haluat tumman kannen, niin suosittelen wengeä. Siitä saa komean kannen. Yksi kaikkien puolesta! Ja se riittää...
kalamies#14 >-)))> |
Campylobacter 21.12.2005 21:24:53 | |
---|
Jos haluat tumman kannen, niin suosittelen wengeä. Siitä saa komean kannen. Wengehän tässä on ehkä päällimmäisenä ollu mielessä. Mitä puita wengen kaveriksi? Miten ois wenge siivet ja bubinga kaula ja eben otelauta? Kummosta ääntä siitä syntyis? |
pardy 21.12.2005 21:42:42 | |
---|
Wengehän tässä on ehkä päällimmäisenä ollu mielessä. Mitä puita wengen kaveriksi? Miten ois wenge siivet ja bubinga kaula ja eben otelauta? Kummosta ääntä siitä syntyis? Wenge on kallista, joten en suosittelisi siitä ainakaan koko siipiä tekemään. Sanoisin että hyvä yhdistelmä noin muuten. Soundi tulisi olemaan tod.näk. sangen murea, tumma ja syvä mutta aika nopeaan syttyvä. Noi on ainakin omat kokemukset ko. puista. |
Campylobacter 21.12.2005 21:45:46 | |
---|
Wenge on kallista, joten en suosittelisi siitä ainakaan koko siipiä tekemään. Sanoisin että hyvä yhdistelmä noin muuten. Soundi tulisi olemaan tod.näk. sangen murea, tumma ja syvä mutta aika nopeaan syttyvä. Noi on ainakin omat kokemukset ko. puista. Tämmöisiä vastauksia odotinkin, kiitoksia! Entäpä jos kaula on bubingaa, siivet leppää, kansi wengeä ja otelauta ebeniä? |
pardy 21.12.2005 21:47:13 | |
---|
Tämmöisiä vastauksia odotinkin, kiitoksia! Entäpä jos kaula on bubingaa, siivet leppää, kansi wengeä ja otelauta ebeniä? Luulisin että yhtälö on melkolailla sama. Mikset tekisi myös siipiä bubingasta? |
Luulisin että yhtälö on melkolailla sama. Mikset tekisi myös siipiä bubingasta? Voisihan sen toki niinkin tehdä. Entä sitten tämä hintapolitiikka, jos wenge on kallista niin mitenkä bubinga? Ja mistä näitä kannattaisi lähtä metsästämään? |
rijopu 22.12.2005 01:05:40 (muokattu 22.12.2005 01:41:56) | |
---|
Voisihan sen toki niinkin tehdä. Entä sitten tämä hintapolitiikka, jos wenge on kallista niin mitenkä bubinga? Ja mistä näitä kannattaisi lähtä metsästämään? Jos laitat vengestä kannen ja bubingasta siivet, niin kannattaa tehdä bubingaan kevennyksiä, sillä nuo puun painavat hyvin paljon. Loistavan soundin niistä puista saa aikaiseksi (katso mun myynti-ilmoitus). Leppäsiivet saattavat muuttaa jonkin verran soundia pehmeämpään ja bassovoittoisempaan suuntaan. Vaalea leppä saattaa vaan näyttää hassulta tummien puiden kanssa. Hyvästä bassopuusta kannattaa maksaa kunnolla (tai ainakin järkevästi). Bubinga ja venge ei ole tosiaan halvempia puita, mutta ei niitä nyt niin paljoa menekään. Esim. Hakalan puutukusta Lahdesta saa ostaa kyseisiä puita sen verran kuin tarvii (eli ei tarvitse ostaa koko lankkua!) Yksi kaikkien puolesta! Ja se riittää...
kalamies#14 >-)))> |
poppamies 22.12.2005 08:24:31 | |
---|
Tämmöisiä vastauksia odotinkin, kiitoksia! Entäpä jos kaula on bubingaa, siivet leppää, kansi wengeä ja otelauta ebeniä? No tuosta tulisi kyllä varsinainen zebra. Ei välttämättä kovin kaunis. Kannattaa miettiä väritystäkin tarkkaan. Olen itse tehnyt yhden missä kaula oli 5-piece saarni/mahonki ja siivet leppää ja toisen missä myös 5-piece mahonki/vaahterakaula mutta siivet pähkinäpuuta. Yhden ainoan olen tehnyt missä body oli bubingasta. Se oli todennäköisesti ensimmäinen ja viimeinen. Erittäin kovaa (ja painavaa) puuta. Meni useampi jyrsinteräkin pilalle. G-strings are for strippers |
Campylobacter 22.12.2005 10:53:57 | |
---|
Hmm... Entä jos bubingan korvaisi esim. mahongilla? Eli mahongista kaula ja siivet, ebenistä otelauta ja wengestä kansi. |
balzary 22.12.2005 13:26:03 | |
---|
Hmm... Entä jos bubingan korvaisi esim. mahongilla? Eli mahongista kaula ja siivet, ebenistä otelauta ja wengestä kansi. Alkaa kuulostamaan talla palstalla tutun Ales Vychodilin puuvalinnoilta. Eli tuskinpa huono valinta tuokaan. |
Campylobacter 22.12.2005 13:46:13 | |
---|
Hienoa, jospa sitä ajattelis nuo puut siihen alustavasti ottavansa. Kiitoksia vastauksista. |
Campylobacter 22.12.2005 15:32:37 | |
---|
|
Basismi 23.12.2005 12:39:52 | |
---|
Hmm... Entä jos bubingan korvaisi esim. mahongilla? Eli mahongista kaula ja siivet, ebenistä otelauta ja wengestä kansi. En lähtisi tekemään basson kaulaa mahongista, saattaa tulla melkoinen jouskari. Mutta siihen jos laminoi vaikka wengeä mukaan niin ehkä. (tietysti otelauta jonkin verran jäykistää) Viistous helpottaa soittamista! |
Campylobacter 23.12.2005 15:05:10 | |
---|
En lähtisi tekemään basson kaulaa mahongista, saattaa tulla melkoinen jouskari. Mutta siihen jos laminoi vaikka wengeä mukaan niin ehkä. (tietysti otelauta jonkin verran jäykistää) Wenge-mahonki-laminaatti kaula, selvä. |
nro5 23.12.2005 23:44:29 | |
---|
Mun 5-kielisessä nauhattomassa on siivet suosaarnia. kaula on loimuvaahteraa wenge viiluilla ja otelauta on eebeniä. |