Aihe: Laulutunneilla käymisen merkitys
1
Tuowinen
05.06.2003 12:23:07
Kuinka tärkeäksi näkisitte laulajan kehittymisen kannalta laulutunneilla käymisen?

Ihan siksi vaan kyselen että kun olen yrittänyt suostutella oman bändin laulajatarta tunneille. Kyseessä on käsittääkseni vain klassiseen lauluun pohjautuva opetus, eli pop/jazz-opetusta ei ole saatavilla. 45 min viikossa.

Toisaalta vähän arvelluttaa tuo klassinen laulu kun kyseessä on kuitenkin metalli/heavyrock-bändi..
"Vihollisen työtä! Näitä töitä hän rakastaa: ystävä sotii ystävää vastaan; uskollisuus eksyy sydänten järkkyessä."
Jarkko.
05.06.2003 13:32:09
Kuinka tärkeäksi näkisitte laulajan kehittymisen kannalta laulutunneilla käymisen?

Hmmm... kyllä minä näkisin sen aika tärkeäksi, vaikka paljon tietysti riippuu opettajan 'hyvyydestä' ja oppilaan motivaatiosta. Itse aloitin ihan bändipohjalta, sitten pop/jazz konsan alimmalta tasolta ylimmälle ja nyt opinnot sitten aikataulusyistä kesken. Pelkästään aktiivinen laulaminen (jota opiskeluaikoina tuli tehtyä) kehitti sekin ainakin mun ääntä, toisaalta tunneilla sai erittäin hyviä vinkkejä ja enemmän tietoa siitä, mitä kropassa tapahtuu, joita tuun kertailemaan vielä vuosikausia. Viime aikoina kun laulaminen jäi lähinnä viikottaiseen puolitoistatuntiseen, pääsi jutun juoni hetkeksi katoamaan ja sitä yritän nyt tavoitella takaisin - ja tässäkin laulutunnin opit tulevat korvaamattomiksi.

Ihan siksi vaan kyselen että kun olen yrittänyt suostutella oman bändin laulajatarta tunneille. Kyseessä on käsittääkseni vain klassiseen lauluun pohjautuva opetus, eli pop/jazz-opetusta ei ole saatavilla. 45 min viikossa.

Toisaalta vähän arvelluttaa tuo klassinen laulu kun kyseessä on kuitenkin metalli/heavyrock-bändi..

Kevyt musa ja klassinen ovat niin eri maailmasta, että saattavat tehdä hallaa toisilleen. Tietty, jos genressä toimii, kuten Nightwishillä. Muussa tapauksessa suosittelisin... välttämään.
http://kuoppamaki.cjb.net/
Saami
08.06.2003 13:42:06
Ääniala komiasti laajentunut, voimaa tullut lisää lauluun. Ei pysty tosin honottaan nenään / "väärinkäyttämään" ääntä. Kuka sitten haluaa, en tiedä.

Totta, kuten edellä sanottu, riippuu millaista laulua haetaan. Toisaalta eihän Turusen Tarjakaan laula nightwishissä niinkuin klassisessa tekee.
trust
09.06.2003 12:46:48

No siis jos on hyvä laulun opettaja niin tottakai kannattaa. Tietysti aina riippuu siitä että kuinka hyvä laulaja on kyseessä. Mutta oma pää kannattaa pitää. Eli kaikkea ei kannata ottaa niin vakavasti. Tekniikka on kyllä hyvä oppia siellä tunneilla jos ei muuten hallitse.
Jarkko.
09.06.2003 16:54:48
Toisaalta eihän Turusen Tarjakaan laula nightwishissä niinkuin klassisessa tekee.

Eikö?

En tosin tunne Nightwishin tuotantoa juurikaan radiosoiton ulkopuolelta (ekana mieleen tulee esim. Bless the Child), enkä ole kuullut Turusta laulamassa klassista, mutta jos soundiaan vertailen keneen tahansa toiseen radiosoitto-pop-laulajattareen.

Kerro siis ihmeessä lisää.
Saami
09.06.2003 20:51:25
Eikö?

En tosin tunne Nightwishin tuotantoa juurikaan radiosoiton ulkopuolelta (ekana mieleen tulee esim. Bless the Child), enkä ole kuullut Turusta laulamassa klassista, mutta jos soundiaan vertailen keneen tahansa toiseen radiosoitto-pop-laulajattareen.
...niin mitä? :>

On sanonut haastattelussa, että hyödyntää toki klassisen musiikin tekniikkaa, mutta ei silti laula, samalla lailla kuin klasaripuolella tekee.

Ja kuulostaahan tuo selkeästi erilaiselta, kuin joku oopperalaulu. Mun mielestä.
valje
22.06.2003 20:49:13

Jos laulaja osaa jo laulaa "rankasti" ei esimerkiksi klassisen laulun oppituntejen ottamisen pitäisi sitä haitata, päinvastoin. Ääni voimistuu ja kestää paremmin tekniikan paranemisen myötä. Voihan todella osata laulaa monenlaista musiikkia, ei siihen yli-ihmistä vaadita.
Jarkko.
23.06.2003 12:25:54
Jos laulaja osaa jo laulaa "rankasti" ei esimerkiksi klassisen laulun oppituntejen ottamisen pitäisi sitä haitata, päinvastoin. Ääni voimistuu ja kestää paremmin tekniikan paranemisen myötä.

Voi olla. Ja voihan klasarin kautta tehdä sen 'oman juttunsa' myös metalli/heavy-puolella, eikä pelkästään Nightwishiä apinoimalla. Mutta kyllä (pop-jazz-lauluopettajienkin mukaan) klasarilaulun ja kevyen musan laulun välillä on eroa, ihan siis tekniikassakin. Kumpi sitten paremmin soveltuu metalliin/heavyyn, tai onko tuossa tapauksessa suurta eroa, sitä en osaa sanoa.

Voihan todella osata laulaa monenlaista musiikkia, ei siihen yli-ihmistä vaadita.

Ei kyllä äkkiseltään tule mieleen montakaan artistia, joka pärjäisi molemmilla puolilla. Mainitulla Turusella se 'juttu' on, ainakin mun mielestä, just näiden kahden sekoitus. Pentti Hietanen ei nyt ihan kauhea ollut jotain rokkijuttuja tv:ssä vääntäessään, muttei nyt erityisen hyväkään. Mutta nämä Pavarotti Sings Beatles -tyyppiset karmeudet ovat ihan sanoinkuvaamatonta scheissea. Kostoksi joku Noel Gallagher sais julkaista Ave Marian tai jonkun klasariväen rakastaman klassikon :) (Joo, kyllähän näitäkin näkee - suutari pysyköön lestissään)
valje
23.06.2003 16:36:42

On tekniikassa tietty eroa klassisen ja pop-jazz-laulun välillä, mutta ei muutama klassisen laulun oppitunti vielä edes tee klassista laulajaa, eli tunnit voi vaikka lopettaa kun on tarpeekseen saanut. Voihan sitä myös reenata tahallaan pieleen, jos oma ääni kuulostaa väärältä. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että ensimmäinen vuosi klassisen laulun tunneilla meni lähinnä hengitystekniikkaa opetellessa ja kyllä tuli kaikenlaisten biisejen laulamisesta niin paljon helpompaa, että suosittelen lämpimästi kaikille.:)
arcana
29.06.2003 10:52:17
Juu ei sitä ainakaan kannata pelätä klasarilaulutunneissa, että kun sielä on tunnin käyny, niin kuulostaa oopperalaulajalta :P Siinä menee helvetin pitkään. Sielä oppii kuitenkin laulamaan paremmin. Tukevampi ääni ja ääniala laajenee jnejne. Suosittelua.
Samuli R
16.07.2003 06:54:30
__

klassisesta laulusta voi saada metallibändiin ihan mukavaa säväystä, ja laulajan äänenlaatu varmasi paranee kun sitten osaa käyttää monia tekniikoita.
Graniitti
18.07.2003 10:20:13

no siellä oppii laulamaan... kuullostaa paremmalta sitten. Myös ääntä opetetaan käyttämään oikein niin ei käy samoin kuin entiselle laulajallemme, karjui nauhotuksissa äänensä paskaksi eikä enää pysty laulamaan edes normaalisti.
Kuollessa elämä voi loppua
Raipe
20.07.2003 07:50:45
Klassiselta puolelta saa paljon enemmän irti, kuin pop-jazz-osastolta. Kun saat ääneen poweria tarpeeksi, niin sitä voi alkaa soveltamaan muihin laulutyyleihin, esim. huutamiseen,falsettoon, yms.
poppamies
25.07.2003 19:40:29

No minulla on lähes henkilökohtaista kokemusta asiasta. Meidän bändin artistilla oli paha tapa laulaa silloin tällöin vierestä vaikka on muuten hyvä laulaja ja omaa mahtavan äänen. Mietin monta kertaa tuota asiaa ja puhuttiinkin usein suoaraan mitenkään kruusailematta "ongelmasta".
Olin itse sitä mieltä että ongelma oli teknistä laatua. Laulajamme on nyt ollut kaksi kautta työväenopiston yksinlaulu kurssilla ja koko ongelma on muisto vain. Ihmeellistä mutta totta. Elikkä jos on joku ongelma tai puute laulutaidon suhteen niin kannattaa mennä kursseille.
"G-strings are for strippers"
Sebastian
28.07.2003 22:47:49
Joo, eihän sillä klassisella tekniikalla oo tosiaan pakko laulaa klassista. Entinen Skid Row laulaja Sebastian Bachkin omien sanojensa mukaan käyttää klassista tyyliä. Samoin kai osittain Axl Rose. Ainakin se aloitti laulamisensa kirkkokuorossa jossa treenattiin tota klassista tyyliä.

Mitä noihin työväenopistojen laulutunteihin tulee niin itselläni on aika huonoja kokemuksia. Yksityistunteja oli puoli tuntia 2 viikon välein eikä opettaja oikein osannut hommaansa. Yritin kysellä kaikennäköstä mikä mieltä askarrutti mutta opettaja vaan sanoi koko ajan että lauletaan nyt tätä Kesäkatua.
Teemu Tee
31.07.2003 10:36:22

Itse olen opiskellut klassista laulua kymmenisen vuotta ja siitä on ollut ainoastaan, vain ja pelkästään hyötyä. Toki joskus syyllistyy mauttomaan äänenkäyttöön kevyessä musiikissa, mutta se on vain itsestä kiinni.

Suurimmat edut opiskelusta ovat äänen säilyminen hyvänä läpi vuosien, reippaasti suurempi suoristuskyky (tanssimusaa menee helposti 5 settiä illassa), vireen helpompi kontrolli ja laajempi näkemys erilaisiin musiikkityyleihin. Itselläni oli ekana opettajana Olavi Virran rumpalinakin ollut ja kamarikuorolaulamiseen erikoistunut ammattilaulaja, toisena pitkän linjan teatterimies ja oopperamusiikin huippuammattilainen. Suuri kiitollisuus ja onni itselle, paljon antoivat laulamiseen.

Olen kysynyt tätä ennenkin, mutta mitä syitä on olla ottamatta laulutunteja??? (muut kuin raha ja ajanpuute)
Tyhjän saa pyytämättäkin
Ta Wicked G
31.07.2003 13:56:55
Ei niitä tunteja kannata rokkarin ottaa. Ne vaan opettaa kuinka lällättää kuin eunikki. Jos haluut laulaa rock-musaa, ihan tavalliset perusjutut kannattaa opetella ja lukee vaikka netistä. Ne tunnit sitä paitsi maksaa.
Fuck the reality! I'm going home!
Saami
02.08.2003 09:26:55
Joo, eihän sillä klassisella tekniikalla oo tosiaan pakko laulaa klassista. Entinen Skid Row laulaja Sebastian Bachkin omien sanojensa mukaan käyttää klassista tyyliä. Samoin kai osittain Axl Rose. Ainakin se aloitti laulamisensa kirkkokuorossa jossa treenattiin tota klassista tyyliä.

Eikö muuten kuorolaulaminen ole vähän eri asia kuin oopperalaulu?

Mitä noihin työväenopistojen laulutunteihin tulee niin itselläni on aika huonoja kokemuksia. Yksityistunteja oli puoli tuntia 2 viikon välein eikä opettaja oikein osannut hommaansa. Yritin kysellä kaikennäköstä mikä mieltä askarrutti mutta opettaja vaan sanoi koko ajan että lauletaan nyt tätä Kesäkatua.

Itselläni on kyllä ihan loistavan hyvä opettaja. Kohta alkaa kolmas vuosi kansalaisopistossa, odottavaisin mielin.
Tuon tasoisissa paikoissa opettajan taso lie ihan arpomista.
lxi
02.08.2003 12:11:05
Ei niitä tunteja kannata rokkarin ottaa. Ne vaan opettaa kuinka lällättää kuin eunikki. Jos haluut laulaa rock-musaa, ihan tavalliset perusjutut kannattaa opetella ja lukee vaikka netistä. Ne tunnit sitä paitsi maksaa.

Ja taitaa olla ihan kokemuksen kirkas falsetti joka tässä puhuu...
Mainostilaa vuokrattavana
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)