Aihe: Tekniikan korjaaminen
1
Hannu H.
19.12.2005 20:07:09

Elikkä tässä nyt on 6-vuotta tullut soiteltua itseoppineesti. Tuossa vähänaikaa sitten alkoi häiritsemään tuo otelautakäden peukalo. Se kun kurkkii otelaudan yli ja toisinaan osallistuu soitteluunkin. Ruvennut ajattelemaan "onnistuisikohan soitto helpommin ja paremmin jos se peukku olisi "oikeassa" paikassa?". Mitä olette mieltä.. maksaako vaivaa alkaa taistelemaan peukun kanssa ja opettamaan se uudestaan vai jatkanko vaan samaan malliin?

http://koti.mbnet.fi/hannu-h/mnet/

Tuolla on jotain mun soitteluita, joskos ne antais jotain käsitystä nykysestä soitosta..
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ. Jouluinen sävellyskilpailu
Rontt
19.12.2005 20:08:53
Mulla vähän sama juttu, mut ei se soitteluun osallistu muutenkun joissain soinnussa se sitten vaimentaa ton paksuimman kielen tuolta. Jos soittelu toimii noinkin ni miksi sitä korjaamaan.
hjukke
19.12.2005 20:46:38

Mulla vähän sama juttu, mut ei se soitteluun osallistu muutenkun joissain soinnussa se sitten vaimentaa ton paksuimman kielen tuolta. Jos soittelu toimii noinkin ni miksi sitä korjaamaan.

Kyllä se pidemmän päälle parantaa sitä yleistä tatsia. Kun siihen kiinnittää huomiota ja yrittää pitää mahdollisimman "oikeassa" paikassa, niin sitten se alkaa olla "vähän sielläpäin" pian jo automaattisestikin. Ja onhan sormet silloin järkevämmässä asennossa kieliin nähden (enemmän sormen pää kuin se pinta-alaltaan isompi sivu, tyhmä selitys :). Joitakin juttuja, ja otteita ei pysty soittamaan "peukalo kurkkien". Riippuu toki myös siitä mitä soittelee. Jos se itse häiritsee, silloin kannattaa asialle tehdä jotain. Jos ei häiritse, niin ei sitten :)
"Kunnon pauketta persvakoineen." -Errorist
jpiir
19.12.2005 21:19:36
Jossain fingerstyle jutuissa on ainakin pakko käyttää peukkua, että saisi kaikki sävelet soimaan kunnolla. Enpä sitten tiedä muista musiikkityyleistä. Minä ainakin soitan niin kuin parhaalta tuntuu.
Mesa/Boogie
19.12.2005 21:56:39
Molempi parempi.

Riippuu ihan tyylistä. Esim. Hendrixin komppijutuissa peukulla on tärkeä rooli bassosävelten sormituksessa kun taas hevitiluissa yms. sormet toimii yleensä paremmin jos peukku on ns. "klassisessa" asennossa kaulan takana piilossa.

Ja venytys/doublestop -osastolla toimii ainakin mulla parhaiten kunnon pesismailaote. Eli peukku tulee erittäin härskisti otelaudan puolelle. Siinä on vaan jotenkin ihan helvetisti voimaa ja fiilistä.

Sen lisäksi peukun rooli voi olla esim. e-kielen demppaus vaikkapa nuotiokomppauksessa.
Ville81
19.12.2005 22:11:33
Itse olen soittanut aina niin, että peukku kurkkaa kaulan yläpuolelta. En tiedä mitä haittaakaan siitä olisi.
Apricot
20.12.2005 11:23:46 (muokattu 20.12.2005 11:25:10)
Joo ei siitä mitään haittaa ole että peukku yltää 6. kielelle. Pikemminkin päin vastoin. On paljon juttuja joita ei voi soittaa muulla tavalla kuin painamalla peukalolla ääniä 6. kieleltä. Myöskään Chuck Berry -asioita ei oikein pysty soittaan mitenkään muuten. Tai yleensäkään mitään bluesia.

Pitää ottaa molemmat tavat haltuun. Lisään nyt vielä, että tämähän on ollut perinteisesti nimenomaan Suomessa yksi typerimpiä kiistanaiheita sähkökitaransoitossa, mutta toivottavasti ei enää ikinä tulevaisuudessa.

EDIT: lisäksi 6. kielen demppaaminen peukalolla on tärkeää pystyä suorittamaan
No problemo!
Fortune
20.12.2005 15:38:58
Peukalo saa liikkua, esim. barreissa se hakeutuu luonnostaan sinne kaulan keskilinjalle taakse, avosointuherkuttelussa bassolinjaa voi matkia peukalon kurkkiessa otelaudalle.

Free speech
Free speech
For the thumb
For the thumb
Look behind you, a three-necked guitar!
Lord of the strings
20.12.2005 15:44:53
Mulla suurimmaksi osaksi tuo peukalo kurkkii myös tuolta kaulan takaa. Yleensä sitten vaikka jotain laajoja sointuja ottaessa pitää laittaa peukku taakse että yltää sormet kun on niin pienet kädet.
Proge ei ole musiikkityyli. Proge on elämäntapa.
hjukke
20.12.2005 16:09:52

Pitää ottaa molemmat tavat haltuun.

Tässä ollaan asian ytimessä, mihin itse en solkkaamiseltani päässyt.
"Kunnon pauketta persvakoineen." -Errorist
J.Ahonen
20.12.2005 16:18:14
Perkele peukalo mukaan tottakai, mitäs haittaa siitä on jos osallistuu soitteluun? Eri asia on, jos jollain lailla haittaa soittamista, tahi käsi kipeytyy.
Volume
20.12.2005 20:31:59
Mulla tulee myöskin peukalo helposti kaulan yli, vaikka klassisen kitaran 3/3 onkin suoritettu.

Tossa peukalohommassa mun mielestä huomioitava asia on se, että huono vasemman käden asento on suurin aiheuttaja rannevaivoissa, ja peukalon sijottelulla se on helpoiten säädettävissä paremmaks. Mulle oikeastaan ranteelle helpompaa on pitää se peukalo siellä vähän yli otelaudan, mutta barre-soinnuissa oon automatisoinut sen sellaseks, että siirtyy itestään kaulan keskivaiheille antamaan pituutta muille sormille. Sama tapahtuu joissakin muissakin jutuissa kun muiden sormien pituus ei meinaa riittää niihin.

Oon omasta soitostani huomannut, että toi peukalon asento muovautuu ihan itestään sen mukaan mitä kitarallaan soittaa. Ison kuuloset avoimet soinnut soitan aina peukalo niin paljon reunan yli kuin vaan lähtee, ei ne muuten isoilta kuulosta. Sama pätee pitkälti muuhunkin soittoon, eli miehekäs ote kaulasta -> miehekäs soundi, tai vaihtoehtoisesti neitimäinen ote kaulasta -> neitimäinen soundi. Mutta väkisin ei kannata alkaa hakemaan miehekästä soundia peukalon avulla, se on tehtävissä monella muullakin tavalla, eikä myöskään rokkiuskottavien peukalosointujen takia jos niille ei oo kunnolla tarvetta. Esimerkiks useimmat Jimi Hendrixin jutuista on soitettavissa ilman peukaloa, ihan vaan barrena. Hajoo vaan käsi turhaan jos se ei tunnu luonnolliselta.

En näkis tätä asiaa niin, että tekniikka on jollakin tavalla pielessä jos peukalo tulee kaulan yli. Tietyissä musiikki- ja soittotyyleissä vaan yleensä oletetaan että sormi pysyy kaulan takana piilossa, koska se yleensä antaa muille sormille enemmän tarkkuutta ja liikkuvuutta, mutta tää homma ei päde kaikessa soittamisessa.

Eikä pidä unohtaa käden koon vaikutusta asiaan. Joillakin on niin mahdottomat kourat, että pitäis soittaa aina ranne 90-asteen kulmassa jos haluais pitää peukalon kaulan takana keskellä, ja sitten taas on niitä pikkukätisiä joilla ei käsi meinaa ylettyä kaulan yli. Monipiippunen juttu.
Tämä viesti oli 100 % totuus.
Carpenter
20.12.2005 20:50:11
Itse tulee eniten soitettua hihna korkealla ja peukalo kaulan takana. Soittaminen tuntuu kaikkein helpoimmalta siten molempien käsien osalta. Avosoinnuilla kompatessa tulee peukaloa pidettyä kaulan päälle, mutta yleensä se on kaulan takana.
Sovittele puheesi kukkarosi mukaan.
Ze Kink
21.12.2005 12:04:52
Molemmilla tavoilla soittelen sähkistä, klasarissa aina takana. Varsinkin bendit helpottuu paljon jos peukalo on kaulan yli, ja sitten peukulla voi ottaa E-kieleltä jotain säveliä tai dempata sen jne. ja sitten taas jos tarttee jotain leveämpiä juttuja soitella niin kaulan takana on parempi. Klasarissa ei saisi tulla peukalo ollenkaan yli, sillä se on sillon "väärin", mutta eipä se mitään helpottaisikaan vaan tekisi vaikeammaksi, kun ei sillä pahemmin bendaillakaan (muistaakseni yhtä kappaletta olen soittanut jossa on jonkinlaisia bendejä).
WANG #3: Carefully unscrew or disengage wang bar from guitar and put in case. Sometimes the best way to wang is not to wang at all. -Joe Satriani
Mikaelo
21.12.2005 12:52:21

Ylä-asteen musiikin maikkamme uhkasi antaa jälki-istuntoa jos näkee yhdenkään peukalon otelaudalla.
Call out Gouranga be happy Gouranga Gouranga Gouranga! That which brings the highest happiness... Romantikkoitkijät #41
Jucciz
21.12.2005 18:13:28
Ei "peukalonkurkistustekniikassa" ole mitään korjattavaa. Se on ihan yhtä oikein kuin peukun pitäminen kaulan takana keskivaiheilla. Kummatkin sopii vaan eri asioihin.
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
Walrus
21.12.2005 20:55:52
Ylä-asteen musiikin maikkamme uhkasi antaa jälki-istuntoa jos näkee yhdenkään peukalon otelaudalla.

Teidän musan maikka ei sitten varmaan diggaillut juurikaan Hendrixistä :) Jotain juttuja ei vaan pysty soittaan ilman peukkua mutta ei sitä peukkua kannata johonkin tiettyyn kohtan sitä kaulaa pelkästään liimata.
Well - The house is a rockin' Don't bother knockin' Yeah - The house is a rockin' Don't bother come on in
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)