milcoin 20.12.2005 00:08:40 | |
---|
Dear Eki:) Kuinka paljon osallistutte rumpujen viritykseen äänittäessänne? Musta tuntuu että sen jälkeen kun mä aloin tajuamaan jotain eri vireistä yli puolet äänitysajasta menee rumpujen vireen ylläpitämiseen. Lähinnä snaren vireen pienet muutokset ottaa erityisesti korvaan. Ennen mä en kiinnittänyt koko asiaan huomiota. Ammattirunpalit jotka hoitaa virityksen luonnostaan on sit eri asia. Onko mussa jotain vikaa? "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
Simbe 20.12.2005 01:54:17 (muokattu 20.12.2005 02:48:12) | |
---|
Rummut on vireessä treeniksellä kun lähdetään studioon. Sitten studiossa nopea viritys huoneeseen. (ei oo koskaan ollut rahaa ja aikaa tehdä kunnolla) Sitten biisit nauhalle ja lähinnä yläkalvoa viritetään. Johonkin biisiin enemmän demppiä snareen ja jotain ruuvia pitää kiristää välillä, jos on temmottu kovaa. Jos on monipäiväinen sessio, niin huoneen lämpötilan muutos voi muuttaa rumpujen virettä jopa sävelaskeleella. (Olet ihan normaali ikäiseksesi, ei mitään huolta. Muistathan hygienian tärkeyden.) e:Oho, ei tää ollutkaan rumpupalsta, prkl... No samat läpinät kotiäänityksiin. Hyvä rumpupohja vie biisiä eteenpäin paremmin kuin kitararaitojen hiominen loputtomiin. Jos kitaristi mokaa timen kanssa sitä voi pitää elämisenä ja tulkintana. Se ei kaada biisin kulkua. Rumpalin moka on moka on moka. Hyvä otto huonolla vireellä on paljon parempi kuin heikko otto täydellisellä vireellä. Ei siitä loppujen lopuksi läpi kuulu kuin atakki. On ollut niitäkin sessioita, missä on dubattu toisena päivänä rummuilla jälkiosa biisistä. Huone jäähtyi yöllä reilusti ja lopulta rummut olivat melkein sävelaskeleen matalammalla loppubiisissä. Muun materiaalin läpi ei kuitenkaan vireen vaihdosta edes kuule. Ehkä vähän vähemmän tiiviiksi sovitetussa soittelussa ero olisi ollut järkyttävä. Tossa rokinrenkutuksessa ei asiaa edes huomattu. Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Myytävänä Yamaha "Recording Custom" 9000 GA rumpusetti sekä LP practice conga! |
hannu666 20.12.2005 08:03:47 | |
---|
Valitettavasti tapauksesi on niin pahoin riistäytynyt käsistä että tilanteellesi ei voi enää mitään :o) Mä oon ainaki ite kokoajan setin takana säätämässä, on se nyt huomattavasti parempi vaihtoehto ku se että vire vaihtelee joka biisissä tai sitten että joutuisi triggaamaan rumpuja sen takia. Suosin ammattirumpaleita, ei tarvi ite yrittää virittää ku joku toinen tekee saman homman paremmin ja nopeammin, pieni kompastuskivi rumpaleilla...tunnetko monta kitaristia jotka eivät osaa virittää kitaraa? Rumpalit eivät koskaan viitsi vaivautua opettelemaan niinkin tärkeää asiaa, ku voihan ne sit trigata ja vaikka mitä :o) |
Daunt 20.12.2005 08:20:33 | |
---|
Ihan perushommaa. |
Mikael 20.12.2005 09:34:09 | |
---|
Rumpalit eivät koskaan viitsi vaivautua opettelemaan niinkin tärkeää asiaa Aika hyvä yleistys... Mulla ei kyl oo kauheasti ollut ongelmia ton kanssa. Ite jos soitan niin viritän setin aamulla ja tsekkaan vireen koko setistä lähes joka oton välissä. Äänittäessä mun kohdalle on osunut kyllä enimmäkseen rumpaleita, jotka osaavat homman vaikkeivat kaikki ammattimiehiä olekaan olleet. Ma ei tiedata. Ma oon Pahk. |
Säätäjä 20.12.2005 09:54:39 | |
---|
Ite jos soitan niin viritän setin aamulla ja tsekkaan vireen koko setistä lähes joka oton välissä. Toi on aika jees, ja sit jos ja kun aina on kuitenkin kiire, niin samplet nauhalle setistä biisin parin välein. Vaik ihan varmuuden vuoksi, niin nopee homma, mut voi toisinaa jeesaa aika mycket. Lujaa, vitun lujaa, ja ihan hevonvitun lujaa. PrinsessaKultaharkkoTuomas |
Roberto 20.12.2005 12:15:22 (muokattu 20.12.2005 12:15:49) | |
---|
Perustavanlaatuinen myrkytyskysymys part aika mones jo: Miks sen virvelin pitäisi kuulostaa koko ajan samalta? Jotain kontrollifriikkihommaa? Meinaan vaan että soundi on eri jos lyöt sentin-pari eri kohtaan ja samplet sun muut nimenomaan ahdistaa ainakin mun korvaa monotonisuutensa takia, siis silloin kun ne yrittää emuloida oikeaa rumpua. edit: vi**u meitsistä on tulossa ihan JPQ |
varakeef 20.12.2005 12:19:27 | |
---|
Perustavanlaatuinen myrkytyskysymys part aika mones jo: Miks sen virvelin pitäisi kuulostaa koko ajan samalta? Ja jos lähtee terveeltä pohjalta - koko biisin rummut kerralla purkkiin, en usko että biisi aikana virvelin vire muuttuisi oleellisesti. Ja jos muuttuisikin, niin aika hankala viritellä kesken biisin. Jos haluatte rumpujen kuulostavan koneelta, käyttäkää konetta. Ja päinvastoin. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
Säätäjä 20.12.2005 14:13:48 | |
---|
Perustavanlaatuinen myrkytyskysymys part aika mones jo: Miks sen virvelin pitäisi kuulostaa koko ajan samalta? Jotain kontrollifriikkihommaa? Meinaan vaan että soundi on eri jos lyöt sentin-pari eri kohtaan ja samplet sun muut nimenomaan ahdistaa ainakin mun korvaa monotonisuutensa takia, siis silloin kun ne yrittää emuloida oikeaa rumpua. Ei sen tarvitsekaan kuulostaa samalta koko ajan. Kysymys olikin mulla siitä, et jos sattuu menemään jotain vähän vikaan mitä ei heti huomaa, on hyvä et on joku takaportti. Ja kuka käskee ottamaan vaan yhden samplen setistä per rumpu? Niitähän voi ottaa useita. Ja jos lähtee terveeltä pohjalta - koko biisin rummut kerralla purkkiin, en usko, että biisi aikana virvelin vire muuttuisi oleellisesti. Ja jos muuttuisikin, niin aika hankala viritellä kesken biisin. Tekeeks joku terveeltä pohjalta musiikkia? Hoho. Jos haluatte rumpujen kuulostavan koneelta, käyttäkää konetta. Ja päinvastoin. Nerokasta! PrinsessaKultaharkkoTuomas |
milcoin 21.12.2005 08:35:40 | |
---|
Ja jos lähtee terveeltä pohjalta - koko biisin rummut kerralla purkkiin, Hoho. Tää on kyllä toiveajattelua... Ja ei sen virvelin tartte olla samaa iskua koko biisin mutta ei se epävireessäkään saa olla. Tai satunnaisesti erilainen biisin eri osien aikana. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
Simbe 21.12.2005 08:56:53 (muokattu 21.12.2005 09:11:49) | |
---|
Hoho. Tää on kyllä toiveajattelua... Ja ei sen virvelin tartte olla samaa iskua koko biisin mutta ei se epävireessäkään saa olla. Tai satunnaisesti erilainen biisin eri osien aikana. Mitä kämyisemmän kuuloinen virveli, sen parempi lopputulos. Charlie Watts, anyone? Mikä oikein on epävire? Pitäiskö kaikkien ruuvien olla yhtä tiukassa, woot? Jos "ininät" haittaa niin mikkiä enemmän kohti rummun keskustaa. Ehkä voisi hienovaraisesti kysyä, josko vois dempata. No joo. Ehkä se on sit niin, että mitä parempi rumpali, niin sen parempi että äänitysmies pysyy sen rumpuavaimen kanssa vaan loitolla. Ettei ala kuulostaan Boycottilta sitten ainakaan... e: Boycottissa ei oikeastaan olekaan mitään vikaa, no. Sanotaan ettei ala kuulostamaan miltään nykypelleily tusinahevirockpurkkapopilta. Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Myytävänä Yamaha "Recording Custom" 9000 GA rumpusetti sekä LP practice conga! |
Roberto 21.12.2005 09:24:02 | |
---|
e: Boycottissa ei oikeastaan olekaan mitään vikaa, no. Sanotaan ettei ala kuulostamaan miltään nykypelleily tusinahevirockpurkkapopilta. Tähän tää ns. "musan kehitys" on menny, Boycottkin kuulostaa jo siltä ettei siinä oo mitn vikaa... Asiasta kananhoitoon, luin tossa juuri et Levon Helm viritti Leedy-tomit ennenvanhaan niin, että ensin kaikki ruuvit lyöntikalvosta löysälle ja sitten ainoastaan 2 vastakkaista ruuvia kireälle. Lopputulos kuultavissa vaikkapa Big Pinkiltä. Ei paha. Ei myöskään "vireessä". |
Mikael 21.12.2005 10:04:33 | |
---|
Hoho. Tää on kyllä toiveajattelua... Kuin nii? Mä soitin/äänitin just tossa yhden levyn pohjat (14 biisiä) ja yhteen biisiin äänitettiin yksi filli uusiksi. Ma ei tiedata. Ma oon Pahk. |
Mikael 21.12.2005 10:07:08 | |
---|
Asiasta kananhoitoon, luin tossa juuri et Levon Helm viritti Leedy-tomit ennenvanhaan niin, että ensin kaikki ruuvit lyöntikalvosta löysälle ja sitten ainoastaan 2 vastakkaista ruuvia kireälle. Lopputulos kuultavissa vaikkapa Big Pinkiltä. Ei paha. Ei myöskään "vireessä". Levon onkin kovin. Ma ei tiedata. Ma oon Pahk. |
Danko 21.12.2005 10:10:06 | |
---|
Kuin nii? Mä soitin/äänitin just tossa yhden levyn pohjat (14 biisiä) ja yhteen biisiin äänitettiin yksi filli uusiksi. Loput ProToolsilla... Studioon täytyy ottaa ainakin pari peltisatsia ja virveliä mukaan, ja kattoo sit biisin mukaan. polyethylene does not ever disappear it is highly flammable. romantikkoitkijät #37 |
Roberto 21.12.2005 10:49:32 | |
---|
Levon onkin kovin. Sepä. |
Mikael 21.12.2005 10:57:02 (muokattu 21.12.2005 10:57:15) | |
---|
Loput ProToolsilla... blah... se mitä on soitettu on soitettu ja siinä koko juttu. Ma ei tiedata. Ma oon Pahk. |
hannu666 21.12.2005 11:27:14 | |
---|
Jos soittaa jotain suomi-iskelmää niin ehkä on helpompi soittaa koko biisin beat-komppi nauhalle kerralla joo, mä taas äänitän miltei poikkeuksetta 90% metallimusiikkia ja väitän että se ei ole ihan sama asia siinä, teen toki töitä esim. Kai Hahdon kanssa joka oikeesti soittaa tempo 300bpm 16 osia blast-beattia nauhalle virheettä, mutta se onkin hieman erikoinen tapaus. Ainakaan useat METALLIRUMPALIT eivät tajua rumpujen virityksestä juuri mitään. Ammattirumpalit on joo eri asia, en vaan pidä "ammattirumpalina" juuri suureen suosioon nousseen metallipumpun rumpalia, joiden kanssa minä työskentelen. |
Roberto 21.12.2005 12:35:08 | |
---|
Jos soittaa jotain suomi-iskelmää niin ehkä on helpompi soittaa koko biisin beat-komppi nauhalle kerralla joo, mä taas äänitän miltei poikkeuksetta 90% metallimusiikkia ja väitän että se ei ole ihan sama asia siinä, teen toki töitä esim. Kai Hahdon kanssa joka oikeesti soittaa tempo 300bpm 16 osia blast-beattia nauhalle virheettä, mutta se onkin hieman erikoinen tapaus. Metallia ei lasketa, siellä ei millään muullakaan ole mitään tekemistä minkään oikeasti aikaansaadun äänen kanssa. Ainakaan useat METALLIRUMPALIT eivät tajua rumpujen virityksestä juuri mitään. Totta. Ei useat rumaplit yleensäkään, mut veikkaan silti että prosentti on sama kuin esim. kitaristeissa jotka ei tajua soundistaan mitn. |
Totta. Ei useat rumaplit yleensäkään, mut veikkaan silti että prosentti on sama kuin esim. kitaristeissa jotka ei tajua soundistaan mitn. Tai kitaristeissa jotka saisivat akkarin ilman mittaria oikeasti vireeseen tai ylipäätään omistaisivat sellaisen akkarin minkä voi saada vireeseen. Ma ei tiedata. Ma oon Pahk. |