Aihe: Kokemuksia koivuseteistä
1 2 3 4
JanneO
20.12.2005 22:51:57
Mulla on ollu Pearlia ihan koko sarja. Kaverilla oli aikansa parasta Pearlia ja se kyllä jaksoi moittia sitä. Nykäsen Anssin Pearlin standit oli ihan rikki kaikin puolin, joten miten ne nyt voi olla parasta?

Jospa Anssilla on enemmän kuin keikka kerran kuukaudessa??
Akahito
20.12.2005 23:00:04

Mulla on ollu Pearlia ihan koko sarja. Kaverilla oli aikansa parasta Pearlia ja se kyllä jaksoi moittia sitä. Nykäsen Anssin Pearlin standit oli ihan rikki kaikin puolin, joten miten ne nyt voi olla parasta?

Se nyt vaan on: jykevää ja vankkarakenteista, helpposäätöistä ja luotettavaa. Itelläni ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia millonkaan. Oleks vertaillu viime aikoina? Pearl on tehny rautaansa jo aika pitkään, eli vanhemmat ständit aktiivisesti keikkailevalla muusikolla voi ehkä olla jonkin verran kulunutta. Pearlin UniLock-tiltterit oli aiemmin vähän vikasuunniteltuja ja ne meni rikki aika helposti. Sittemmin designi on uusittu, ja rikkoutumamäärät romahti.
"Viiskytluvun kerrostalot tekee jostain syystä hyvän olon, niiden rappukäytävien viileys; Miksi mä lähtisin täältä?"
Paas
20.12.2005 23:38:14
Ite en ole omistanut pearlin rautaa mutta eräällä reeniksellä oli yhteisrummuissa pearlin rautaa. En tiedä minkä ikäisiä tai mitä mallia(en ole perehtynyt kun ei pearli herätä minkäänlaisia tunteita, ainakaan myönteisiä) olivat mutta paskoja kaikki. Ihan tukevia tuplajalallisia ständejä mutta kierteet ja muut liikkuvat osat oli kyllä paskoja. En oikein meinannu saada ruuvattua auki niitä siipimuttereita niin yks toinen sälli sitten otti tongit esiin ja sano että näillä toimii. :)

Tollasessa ympäristössä tietenkin kamat on kovilla kun ruuvaajia ja rumpaleita on monenlaisia mutta kumminkin. Niitä rautoja en lämmöllä kyllä muistele.
The Mullet: Hairstyle of the Gods http://www.mulletsgalore.com/
Akahito
20.12.2005 23:55:01

Ite en ole omistanut pearlin rautaa mutta eräällä reeniksellä oli yhteisrummuissa pearlin rautaa. En tiedä minkä ikäisiä tai mitä mallia(en ole perehtynyt kun ei pearli herätä minkäänlaisia tunteita, ainakaan myönteisiä) olivat mutta paskoja kaikki. Ihan tukevia tuplajalallisia ständejä mutta kierteet ja muut liikkuvat osat oli kyllä paskoja. En oikein meinannu saada ruuvattua auki niitä siipimuttereita niin yks toinen sälli sitten otti tongit esiin ja sano että näillä toimii. :)

Tollasessa ympäristössä tietenkin kamat on kovilla kun ruuvaajia ja rumpaleita on monenlaisia mutta kumminkin. Niitä rautoja en lämmöllä kyllä muistele.

No tonkien kanssa kun telinettä käsittelee, voi olla kyseenalaista, onko telineiden huono kunto valmistajan vika. ;) Kierteen kuin kierteen saa paskaksi kun ylikiristää, se on monien rumpalien perusvirhe kaiken raudan kanssa, eikä kuulosta minulle minkäänlaiselta selitykseltä. En ymmärrä miten valmistajien välillä voisi olla kierteytyksissä mitään käytännön eroa, samalla koneistuksella ne on kuitenkin sorvattu, ja olen kyllä niin ikään Pearlin kuin muidenkin merkkisiä telineitä nähnyt hyvässä ja huonossa kunnossa - kyllä ne rikki saa kun väärin käsittelee. Suurin osa markkinoiden telineistä tulee kuitenkin samoilta tehtailta, valmistutettu vain rumpuvalmistajien spekseihin.
Ei mitään tartte ensinnäkään kiristää niin lujalle että tongilla tarttisi avata, varsinkaan nykypäivänä, kyllä ne kiristimet pitää sen putken paikallaan. Roudatessa pitää telineet siististi pussissa tai keisissä, niin ei roudaritkaan retuuta miten sattuu; Jos niitä Jaska Jokunen roikottaa yksittäin jalasta tai tiltteristä joka keikalla lavalle sisään ja lavalta pois, jonka jälkeen heittää johonkin nurkkaan läjään, kyllä ne kiinnitysniitit väkisinkin siitä löystyy.
"Viiskytluvun kerrostalot tekee jostain syystä hyvän olon, niiden rappukäytävien viileys; Miksi mä lähtisin täältä?"
Simbe
21.12.2005 00:16:38
Suurin osa markkinoiden telineistä tulee kuitenkin samoilta tehtailta, valmistutettu vain rumpuvalmistajien spekseihin.

Näin on, Premierin telineetkin tehdään samalla hihnalla nykyään Taman telineiden kanssa. Kiinassa.

Ennen ne olivat samaa perhettä Yamahan kanssa, haitsut muistuttavat vieläkin toisiaan. No, Yamaha tekee sitten toisessa halpamaassa, Indonesiassa. Yhdessä niitten prätkien kanssa, heh.

Ei mitään tartte ensinnäkään kiristää niin lujalle että tongilla tarttisi avata, varsinkaan nykypäivänä, kyllä ne kiristimet pitää sen putken paikallaan. Roudatessa pitää telineet siististi pussissa tai keisissä, niin ei roudaritkaan retuuta miten sattuu; Jos niitä Jaska Jokunen roikottaa yksittäin jalasta tai tiltteristä joka keikalla lavalle sisään ja lavalta pois, jonka jälkeen heittää johonkin nurkkaan läjään, kyllä ne kiinnitysniitit väkisinkin siitä löystyy.

Kyl näin maar on. Hyvät telineet asiallisesti käytettynä kestävät puoli vuosisataa ja enemmänkin. Huonoa käyttöä ei oikeastaan voi välttää, jos keikkailee paljon tai sattuu jakamaan treenikämpän apinoiden kanssa.
Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Myytävänä Yamaha "Recording Custom" 9000 GA rumpusetti sekä LP practice conga!
Bacchus
21.12.2005 01:14:47 (muokattu 21.12.2005 01:15:46)
Se nyt vaan on: jykevää ja vankkarakenteista, helpposäätöistä ja luotettavaa. Itelläni ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia millonkaan. Oleks vertaillu viime aikoina? Pearl on tehny rautaansa jo aika pitkään, eli vanhemmat ständit aktiivisesti...

Hinta/laatusuhteeltaan Tama ja Yamaha ovat omasta mielestäni reippaasti ykkösiä raudan suhteen. Sonorilla on parhaimman laatuista kamaa, mutta kallista ja perhanan painavaa. Pearlin kalliimpia telineitä en ole testannut, mutta keskikastin telineet eivät ole vakuuttaneet. Mutta esim. Eliminator-pedaalit rankkaan pedaaleista ykköseksi, sekä kestävyydeltään, että tuntumaltaan (makuasia).

Aiheeseen. Itsellä on kokemusta koivurumpujen saralta Taman Granstareista (80/90-lukujen vaihteen isohkot rokkipöntöt), Premierin Genistoista ja (vielä tällä hetkellä lyhyt) kokemus Sonorin Designereista. Kaikki ovat erinomaisia kannuja, eivätkö mielestäni häviä yhtään vaahteraisille.

Suosittelisin seuraamaan m.netin toria. Siellä olisi tälläkin hetkellä hyvä diili drumbugin Starclassic Perfermereista, kannut taitavat olla vieläpä aivan pränikät. Itse en Pearlin Sessionia harkitsisi, 1500 €:lla voisi jo suoraan hypätä BRX-sarjaan, niinkuin Akahito mainitsikin. Tälläisissä asioissa ei kannata pihistellä, jos vaan mahdollista. Kaduttaa 100% varmasti jälkeenpäin.;)
Rakastinko/sinua toveri/rakkauteni halkesi!
ruuhkis
21.12.2005 01:28:51
Katohan vaan huomaa, että on tännekkin joulu tulossa. Yksi pyytää apua, ensimmäinen antaa asiallista palautetta ja vasta TOINEN, uskomatonta, alkaa vittulemaan joko topicin aloittajalle tai jollekkin muulle. No sitten kun on aikansa kaikenmaailman provoja editoitu joko nasevammiksi tai poisteltu niin aletaan kinaamaan siitä kenellä on paras hardware kun kaveri etsii itselleen shellpackia. Voe voe isommat ja pienemmät hävetkää eihän tommonen o mistään kotosin ku ei ainakaan topicin alottajan mielestä vaikuttanut kovin hauskalta. Niin ja mistä tämä uskomaton avautuminen, jokainen topic on viimeaikoina mennyt tähän alta aika yksikön johtuneeko se sitten nuorista "perunoitalaariin" hevin soittajista vai vanhemmista ilkeistä jatsi-sedistä (anteeksi yleistäminen), mene ja tiedä mutta mitä tästä sitten hyödytään? Ei mitään. Jokainen uudempi foorumin käyttäjä tietää kiertää kaukaa kun avun hakeminen täältä on välillä kovin turhaa. Mitä tällä haen? Jos ei ole mitään järin asiallista sanottavaa niin voi vaieta, provo ei minua sinänsä haittaa ja itsekkin sitä toisinaan harjoitan mutta jos se kommentti rajoittuu vain siihen provoon niin sitten se on turha. Niin ja minulla ei ole starclassic performereja.

Genistat ovat hyvinkin pätevät ja SC performerit ja. Notta koitetaanhan jeesata jos joku koittaa hitusen sitä jeesiä hakea, vaikka vain näin joulun kunniaksi.
Epämuusikko
21.12.2005 01:44:31
Katohan vaan huomaa, että on tännekkin joulu tulossa. Yksi pyytää apua, ensimmäinen antaa asiallista palautetta ja vasta TOINEN, uskomatonta, alkaa vittulemaan joko topicin aloittajalle tai jollekkin muulle. No sitten kun on aikansa kaikenmaailman provoja editoitu joko nasevammiksi tai poisteltu niin aletaan kinaamaan siitä kenellä on paras hardware kun kaveri etsii itselleen shellpackia. Voe voe isommat ja pienemmät hävetkää eihän tommonen o mistään kotosin ku ei ainakaan topicin alottajan mielestä vaikuttanut kovin hauskalta. Niin ja mistä tämä uskomaton avautuminen, jokainen topic on viimeaikoina mennyt tähän alta aika yksikön johtuneeko se sitten nuorista "perunoitalaariin" hevin soittajista vai vanhemmista ilkeistä jatsi-sedistä (anteeksi yleistäminen), mene ja tiedä mutta mitä tästä sitten hyödytään? Ei mitään. Jokainen uudempi foorumin käyttäjä tietää kiertää kaukaa kun avun hakeminen täältä on välillä kovin turhaa. Mitä tällä haen? Jos ei ole mitään järin asiallista sanottavaa niin voi vaieta, provo ei minua sinänsä haittaa ja itsekkin sitä toisinaan harjoitan mutta jos se kommentti rajoittuu vain siihen provoon niin sitten se on turha. Niin ja minulla ei ole starclassic performereja.

Genistat ovat hyvinkin pätevät ja SC performerit ja. Notta koitetaanhan jeesata jos joku koittaa hitusen sitä jeesiä hakea, vaikka vain näin joulun kunniaksi.

Hävettää, myönnän. *painaa päänsä alas*. Noista SC:ista on ollut vain sen verran juttua täällä että pakko oli sivaltaa.
"It's hard to have a relationship in this business, man. You're always travelling, keeping weird hours, you know. It's gonna take a very special woman, you know.... or a bunch of average ones". -Bill Hicks
Kulkunen
21.12.2005 02:13:52
Kokemuksia Recording Customeista: Tykkään soundista. 24" basari on ajoittain ollut pikkuisen ongelmallinen viritettävä, ei olekaan niin helppo saada jytisemään kuin voisi luulla (huono kalvovalinta myös vaikuttanut tähän). 8-10-12" tomarit oikein mukavat soitettavat, kasituumainen toimii omasta mielestäni erittäin hyvin "ihan oikeana" rumpuna, eikä vain efektinä. 14" ja 16" sitten jytisevät kiitettävästi, ehkä hieman liikaakin sointia omaan makuuni.

Tämä nyt tietenkin näyttää vain myyntipuheelta (kts. allekirjoitus), mutta en minä osaa niitä haukkuakaan. Sinänsä turhaa, etten oikein osaa kunnollisiin vaahterapönttöihin verrata. Mutta voisi joku nuo ostaa... :)
Strumbali
21.12.2005 07:10:09 (muokattu 21.12.2005 07:14:59)
Tuohon rautakeskusteluun, niin Tamalla on mielestäni nykyisissä Road Pro sarjoissa(ainakin) hyvä juttu se, että ne kiristysruuvit on vaihdettavissa myös sen vastakappaleeen osalta. Eli jos menee jengat, niin koko helahoidon voi vaihtaa. En tiedä miten on muilla merkeillä, mutta kyllä niitä jenkoja on niistä telineistä mennyt merkistä riippumatta. (Onhan niitä väännetty tiukkaan, ettei spellit tipu kesken meininkiä) Toisaalta en ole oikein ymmärtänyt sitä Taman pellin kiristyssysteemiä noissa nykyisissä. Se meinaan löystyy kokoajan. Onko multa jäänyt hoksaamatta jotain?

Silläkin uhalla, että nenä punottaa kohta ;)

Ja koivuseteistä sen verran, että kyllä minä tuolla Taman Performer setillä olen hyvin tullut toimeen ja tulen vielä jatkossakin. Muita koivusettejä en vain ole päässyt paljon testimään, että enpä mene sen enempiä kommentoimaan.
Mutuahan tämä.
ddrum54
21.12.2005 07:39:46
Pearlin UniLock-tiltterit oli aiemmin vähän vikasuunniteltuja ja ne meni rikki aika helposti. Sittemmin designi on uusittu, ja rikkoutumamäärät romahti.

Pearl esitteestä: "Meidän aikaisemmat ständit oli huonosti suunniteltuja ja helposti rikkoutuvia, mutta nämä uudet on erinomaisia. Sijoita nyt uudestaan Pearl - ständeihin muutama sata euroa, nyt ne kestää, ihan oikeesti, uskothan, jookos?"

Pearlin mainosvideosta poimittua: "Meidän hommissa absoluuttinen kestävyys on kaikkein tärkein asia. Uusi Pearl hardware on vastaus vaatimuksiimme. Ja sitäpaitsi, kun se hajoaa, se on äärimmäisen helppo korjata."
2`n 4
Niskamies
21.12.2005 07:49:31
Näin on, Premierin telineetkin tehdään samalla hihnalla nykyään Taman telineiden kanssa. Kiinassa.

Hassu juttu. Taman telineet nimittäin kestävät, ja Premierillä etenkin tomipidikkeet ovat todella huonosti suunniteltuja, ja ne hajoavat helposti aivan tavallisessa ja huolellisessa käytössä.
vabzir
21.12.2005 08:02:00
Hassu juttu. Taman telineet nimittäin kestävät, ja Premierillä etenkin tomipidikkeet ovat todella huonosti suunniteltuja, ja ne hajoavat helposti aivan tavallisessa ja huolellisessa käytössä.

premieris ne rimssit on hyvät mut tomi holderin pallonivel sydeemi ei niinkää, koska se kiristysruuvihan painaa suoraa sitä palloa keskeltä, kun esim. tamal se paine levittäytyy koko palloo tasaisesti ----> joten omii premiereihini tuli tuplatomiteline tamalta..:)
Paas
21.12.2005 08:13:44
No tonkien kanssa kun telinettä käsittelee, voi olla kyseenalaista, onko telineiden huono kunto valmistajan vika. ;)

No en tunne asian taustoja sen tarkemmin mutta tongithan ovat mitä ilmeisimmin astuneet kuvaan siinä vaiheessa kun mutterit eivät ole enää olleet käsin pyöritettävissä. Tuskin kukaan tonkien kanssa niitä muuttereita vääntää jos ei ole pakko.
Paas
21.12.2005 08:17:28
Toisaalta en ole oikein ymmärtänyt sitä Taman pellin kiristyssysteemiä noissa nykyisissä. Se meinaan löystyy kokoajan. Onko multa jäänyt hoksaamatta jotain?

Siis tarkoitatko sitä muovimurikkaa joka "pitää pellin paikallaan"? Vai mistä kiristyssysteemistä puhut?
Strumbali
21.12.2005 08:24:04
Siis tarkoitatko sitä muovimurikkaa joka "pitää pellin paikallaan"? Vai mistä kiristyssysteemistä puhut?

Jep, se juuri. Se pieni musta "muovimutteri", jolla symbaali kiristetään yläkautta pysymään paikallaan. Tykkään pitää niitä suht kireellä. Oon kyllä miettinyt, että laittais vielä yhden pehmikerenkulan siihen väliin, niin se saattaisi rauhoittaa tilannetta.
Mutuahan tämä.
Paas
21.12.2005 08:40:06
Jep, se juuri. Se pieni musta "muovimutteri", jolla symbaali kiristetään yläkautta pysymään paikallaan. Tykkään pitää niitä suht kireellä. Oon kyllä miettinyt, että laittais vielä yhden pehmikerenkulan siihen väliin, niin se saattaisi rauhoittaa tilannetta.

Minä taas pyrin pitämään symbaalin mahdollisimman vapaana joten mulla ei ole siinä symbaalin päällä sitä ylähuopaa lainkaan, ainoastaan pellin alla. Varsinkin ne paksut huovat tukehduttaa ja dempaa mielestäni liikaa. Enpä ole tuota muovimurikan kiristystä edes miettinyt kun ei sillä minusta mitään merkitystä ole. Nakkaan pellin paikalleen ja murikka paikalleen. Ei kai sitä ole edes tarkoitus varsinaisesti KIRISTÄÄ vaan ainoastaan kiertää kiinni.
Strumbali
21.12.2005 08:58:11 (muokattu 21.12.2005 10:44:21)
Minä taas pyrin pitämään symbaalin mahdollisimman vapaana joten mulla ei ole siinä symbaalin päällä sitä ylähuopaa lainkaan, ainoastaan pellin alla. Varsinkin ne paksut huovat tukehduttaa ja dempaa mielestäni liikaa. Enpä ole tuota muovimurikan kiristystä edes miettinyt kun ei sillä minusta mitään merkitystä ole. Nakkaan pellin paikalleen ja murikka paikalleen. Ei kai sitä ole edes tarkoitus varsinaisesti KIRISTÄÄ vaan ainoastaan kiertää kiinni.

Joo, olen vain jotenkin päätynyt tähän tyyliin, että haluan pitää niitä symbaaleja heilumisen suhteen kontrollissa. Ehkä minun pitäisi hieman löysätä tämän asian suhteen, mutta se myös vaikuttaa suoraan siihen miten symbaalejani käytän ja lyön. Eli sitä joutuupi sitten katsomaan uudelleen, mikä symbaali on milloinkin sopivassa asennossa, että siihen voi jälleen huitaista. Nyt ollaan kyllä alkuperäisestä aiheesta aika kaukana. Yritän pärjätä telineineni.

Niin, siis en minä niitä ylitiukalla halua pitää, vaan rajoittaa heilumasta liikaa.
Mutuahan tämä.
hollmi-5
21.12.2005 09:20:28
Oleks vertaillu viime aikoina? En ole ihan kaikilta osin. Ei ole tarvetta. Omassa valikoimassani on Taman Titaneita, Sonorin Proteckia ja Signaturea, Premierin 5000-sarjaa (ja yksi halvempi haitsustandi, joka on laadultaan paljon tuota kalliimpaa surkeampi) ja sitten sitä DW:n flatbasea (kevyt, mutta yllättävän jämäkkä ja yllättävän kallis). Sitten niitä Pearlin puomeja, standejakin ja joitakin multiclamppeja löytyy.

Premierin Genistan mukana tullut hw oli muuten kestävää ja toimivaa (haitsun standi yksi parhaista, joita olen käyttänyt), mutta ne tomikiinnikkeet eivät olleet kovin hyviä. Pearlin pro-tason hihat-standi hajosi ihan normaalissa käytössä.

Takaisin aiheeseen:

Koivusettikokemuksista sen verran, että hyvä koivurunko on oiva peli. Koivuisista saa hyvät soundit, kun rumpu on muuten huolella tehty ja puu tiivistä sekä kunnollista.

Esimerkiksi Steve Smithilla on kaksi Sonor Designer-settiä muuten identtisin speksein, mutta toinen on Birch ja toinen Maple Light. Itse hän sanoo kuulevansa vain vähäisen eron rumpujen soundissa. Siis toteutus ratkaisee. Toki Sonorin koivurunko on ollut jo pitkään aivan superhyvä: Sonorlite, Signature Light ja Designer.
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)