Aihe: Kitaralaukun Rakentaminen
1 2
WALTZU
19.12.2005 19:02:17
Onkos kukaan kokeillut tehdä uretaanista niitä laukun sisuskaluja.
Esim. jätesäkki täyteen urtsia ja laitetaan se laukun kuorien sisälle,
painetaan seuraavaksi se rakas instrumentti uretaanisäkin päälle
ja annetaan kuivua.
Leikataan ylimääräset roiskeet pois ja verhoillaan.
(noin ne isot pojat ainakin mopoon lasikuitu muotteja tekee.)
White punks on dope !!!
MasK oF SaNiTY
19.12.2005 20:32:45 (muokattu 19.12.2005 20:32:59)
ja annetaan kuivua.

Eiköhän se voisi toimia.. paitsii.. en usko että toi muovipussi irtoaa liian helposti
mutta oikeastaan sen ei tarvitse irrota.. kangasta siihen päälle vaan ja woula.!
Ei ole olemassakaan tyhmiä kysymyksiä.. Vaan tyhmiä ihmisiä jotka kysyvät niitä!
Mike M. Hiirenloukku
20.12.2005 00:02:50
ja annetaan kuivua.

Sehän tuossa minua pelottaa että se uretaani pullistelee kyllä aika voimalla turvotessaan... Kitaraa se tuskin syö, mutta kyllä se saattaa ne laukun seinät työntää ruttuun... Ei se iso homma oo muotoilla, oli sitten foami tai vaikka rakennusstyroksi, sitä kitaran koloa.
That's the spirit - Tuo on pirtua.
Koaks
20.12.2005 22:18:11
Itse olen rakentanut kitaralaukut puusta ja vanerista. Sisustan olen toteuttanut kangaskaupoista saatavalla pehmusteella sekä kankaalla.

Kuvia:
http://koti.mbnet.fi/kultivaa/laukut.html

Kuvat hieman huonolaatuisia.
Voi meitä, muita ei voi. -Juice Leskinen
MasK oF SaNiTY
21.12.2005 16:25:59
Siis kitaralaukkuna menee about kahtia aukaistessa. Yleensä itse kitaran tukki tuetaan eteen/taakse/sivuille heilumisen estämiseksi vain tuossa laukun pohjaosaan jäävässä muotoillussa sisustuksessa (eli siis se tukin muotoinen upotus siellä). Yritin tuossa ajaa takaa sitä, että tuo laukun alapuoli olisi mahdollisimman tarkasti mitoitettu kitaran tukin mukaan, jottei kitara pääse liikkumaan laukussa, eikä varsinkaan niin, että lapaan kohdistuisi minkäänlaista rasitusta. Toisinsanoen lapa jäisi "kellumaan" sinne sisälle, eikä mikään kohta laukusta tukisi siihen. Laukun ylempi puolisko taas pitäisi olla kielien kohdalta vähemmän ulkona, kuin tukin osalta. Tässä tapauksessa kitaran hölskyminen laukun sisällä estettäisiin siis TUKKIIN kohdistuvilla tuilla, eikä pelkästään kieliin kohdituvalla rasituksella.

Näin siis ajattelen minä tukevasta kitaralle turvallisesta kitaralaukusta. Ajattelin, että tuo olisi suhteellisen helppo toteuttaa eri paksuisilla Finnfoamista leikatuilla paloilla. Ymmärsikö kukaan edes nyt?:)

Juu minä ainakin ymmärsin.. mutta onhan se teysin mahdollista tehdä solumuovista..
halvempihan se vieläkin on.
Ei ole olemassakaan tyhmiä kysymyksiä.. Vaan tyhmiä ihmisiä jotka kysyvät niitä!
moder
21.12.2005 21:58:26
Ei rakentamisen luulis olevan kovin vaikeaa. Pääasia, ettei kitara pääse heilumaan laukun sisällä.

Jos löytyisi piirustuksia saisi kai sisäpehmusteen rajat.'
vaikeata pirtää oma kitara heti jollekki A1 paperille..
Sen kokoista paperia on nimittäin vaikeata saada.

Ei tullu mieleen teipata monta A4:ää yhteen.. toimii.
Puavali
21.12.2005 23:49:53
...Ei tullu mieleen teipata monta A4:ää yhteen.. toimii.

iso pahavi.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
StJerky
22.12.2005 10:30:55 (muokattu 22.12.2005 10:31:36)
Olen tehnyt aikoinaan muutaman kitaralaukun.

Kehikot puusta (esim. koivua 1,2 mm).
Pohja ja kansi koivuvanerista 3mm.
Sisään styroxista bodyn kokoinen muotti.
Keskelle poikkipuu jossa kaulalle kolo (vahvistamaan).
Kaulan molemmille puolille sisään voi tehdä lokeroita tms.
Sisäverhoilu pehmeästä sametista (kiinni kontaktiliimalla ja niiteillä).
Pianosarana.
Rautakaupasta lukot ja kahva.
Nurkkiin kulmapalat.

Kestää ainakin 15 vuotta.
MasK oF SaNiTY
05.01.2006 20:58:33 (muokattu 05.01.2006 20:58:58)
Olen tehnyt aikoinaan muutaman kitaralaukun.

Kehikot puusta (esim. koivua 1,2 mm).
Pohja ja kansi koivuvanerista 3mm.
Sisään styroxista bodyn kokoinen muotti.
Kaulan molemmille puolille sisään voi tehdä lokeroita tms.
Sisäverhoilu pehmeästä sametista (kiinni kontaktiliimalla ja niiteillä).
Pianosarana.
Rautakaupasta lukot ja kahva.
Nurkkiin kulmapalat.

Kestää ainakin 15 vuotta.

Paljonko maksais?
heavy
06.01.2006 23:39:20
suosittelisin koivuvaneria (3 mm) ja mänty rimaa. Mänty rima kevyempää kuin koivu.
onhan se tietysti näinki mutta mietippäs tältä kannalta...
T.Urmio
21.02.2006 22:02:40
Toimiskohan seuraava: pahvista muotti siihen lasikuitu päälle ja pehmusteet ja leopardivuori sisälle? Niin ja onko lasikuitu kallista? Luulis tulevan köykäsempää kuin puusta.
No ei se mun vika oo
pardy
22.02.2006 23:12:35

iso pihevi.

Sori, oli pakko.
jami87
15.01.2013 18:58:21
Huom! Olet kirjoittamassa yli 2518 päivää vanhaan aiheeseen!
Voi surku.

Tänään sain vihdoin uuden lyhköskaalaisen (30") bassoni ja koska kovan laukun löytäminen moiselle tuntui ylivoimaiselta hommalta, vääntelin aikani kuluksi laukun, en puusta, vaan alumiinista, peltiseppä kun olen. Kehykset väänsin stucco-levystä ja kannen ja pohjan 1,5mm+jyvä turkkilevystä. Painoa tuntuisi tulevan aika reilusti, mutta onhan mulla vahvat käsivarret, vaikka lyhyet ovatkin. Kulmaraudat, kahvan, saranat ja salvat tilasin eilen Uraltonelta, toivottavasti saisin ne jo ensi viikolla käsiini. Sisukset teen vaahtomuovista ja jostain paksusta karvapeitteestä.

Tähän vaiheeseen sen tein tänään:
http://muusikoiden.net/dyn/users/107698.jpg

Lisää kuvia tulee sitten, kun saan osia ja osat kiinni.
Old Joe
15.01.2013 23:15:16
jami87:
Tähän vaiheeseen sen tein tänään:
http://muusikoiden.net/dyn/users/107698.jpg

Lisää kuvia tulee sitten, kun saan osia ja osat kiinni.

Jukolauta että on hieno! Kyllä tuon kanssa kehtaa näyttäytyä. Ja basso on taatusti turvassa kolhuilta.
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
markus16
15.01.2013 23:54:01
jami87: Voi surku.
en puusta, vaan alumiinista, peltiseppä kun olen. Kehykset väänsin stucco-levystä ja kannen ja pohjan 1,5mm+jyvä turkkilevystä.

Laita siihen pyörät alle niin se on panssarivaunu.
Kirka saatana!
jami87
22.01.2013 17:22:20 (muokattu 22.01.2013 17:27:05)
Tänään tein laukun sisuksia vaille valmiiksi. Uraltonelta tilatut osat olivat varsin mainiot.

http://aijaa.com/gdQ7cQ
http://aijaa.com/iGzgR5
http://aijaa.com/BWoNWR
http://aijaa.com/U19d57

Sisuskalut tulevat sellaisesta eristestyroksista ja vaahtomuovista. Saa nähdä, koska jaksan tehdä etiäpäin. Kuvia ja selostusta tulee sitten taas lisää.

Edit. Pahoittelut huonosta kuvanlaadusta. Minulla on Nokian peruna.
Trebla
24.01.2013 21:32:06 (muokattu 24.01.2013 21:50:06)
Hiano

Sit tulee rosmo, jättää passottimen ja vie laukun.

Edit: lisätäänpäs tähän jotain että viestin sisältöarvo kasvaa nollasta.

Jos sitä styrofoamia/routaeristettä (Sininen taitaa olla Finfoamia ja keltainen jollain muulla nimellä) tarvitsee pienempiä paloja, niin niiden levypaalien alla on sellaiset noin 20x8x120cm palikat samaa ainetta. lähinnä kai sen vuoksi että saavat trukin haarukat paalin alle. Ovat rautakaupoille jätettä ja niitä saa ilmaiseksi. (meilläpäin on jälkikasvu uitellut vaaleansinisiä veneitä :) )

Styroksia ja vaahtomuovia voi leikelllä kuumalankaleikkurilla. Leikkurin rakenteluohjeita löytynee netistä. Joskus johonkiin taisin väkästellä kitaran kielestä ja akkulaturista hätäapukonstruktion. Tuon laturin kanssa saa tietysti olla varovainen, ettei käräytä sitä. joku konstantaanilankaviritys voisi olla turvallisempi.
Taiteella on nähdäkseni kaksi ominaispiirrettä. Täytyy olla jotain sanottavaa, ja täytyy olla kykyä sanoa se. -- Mauno Koivisto
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)