Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Les Paulin "rutina"
1 2 3 4 58 9 10 11 12
- Oka -
20.12.2005 20:19:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitara siis Gibson Les Paul Studio vm. 2003, ja kitaraa heilutellessa vahvistimesta kuuluu välillä outoja "narahduksia/rusahduksia". Tuntuu kuuluvan pelkästään puhtailla soitettaessa ja ei johdu vahvistimesta.ja kuuluu myös kitaran volumet nollassa. Jos joltain likenisi hitunen kotisivutilaa voisin myös laittaa ääninäytteen rutinasta.
 
Niin siis mikä on vikana?
 
Homon mielestä nainti on poikaa. Eikä taidolla, eikä tuurilla, vaan RÖYTÄMÄLÄ!
McNulty
20.12.2005 20:21:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ettei vain olisi jakissa vikaa? Tai piuhassa? Eli jos kitaraa heiluttelee niin toki piuha heiluu mukana... Jakkia ja piuhaa epäilisin minä.
 
Dimebag Darrell - 1966-2004 Never forgotten!
Les Fender
20.12.2005 20:54:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

voisin myös laittaa ääninäytteen rutinasta.=) Heh.....
Eiköhän tuo ihan kosketushäikkää ole, piuhassa tai kitarassa.
Niin, tai sit plektratonttu on jäänyt jumiin routtingeihin, rutisee kiukkuisena kun saa mustelmia heiluttamisesta.
 
Kitara tykkää kun sillä soitetaan!!
- Oka -
20.12.2005 21:05:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niinno sehän tässä outoa on kun piuhastakaan ei ole kiinni, eikä myös piuhaa heilutellessa rutinoita kuulu. Vain satunnaisesti lavalla liikkuessa kitara rutsahtelee omiaan.
 
Homon mielestä nainti on poikaa. Eikä taidolla, eikä tuurilla, vaan RÖYTÄMÄLÄ!
Les Fender
20.12.2005 21:09:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Avaa se "huoltoluukku" ja heiluttele piuhoja/juotoksia josko rusahtelun lähde noin löytyisi..
 
Kitara tykkää kun sillä soitetaan!!
- Oka -
20.12.2005 21:20:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haa! Rutinaa ei kuulu tallamikki päällä, ja sen saa aikaan kitaran vääntö mutkalle kaulasta ja bodyn perästä otelautaan päin. Ottakaa tuosta selvää :D.
 
Mystistä, sanon minä.
 
Homon mielestä nainti on poikaa. Eikä taidolla, eikä tuurilla, vaan RÖYTÄMÄLÄ!
tommi_899
20.12.2005 21:29:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juotokset kunnossa?
 
Bändi .:i:. Kitara .:i:. Kuuntelen shovi: eiks sua hävetä kuunnella himiä? -ota pastilli-
Aki
20.12.2005 23:41:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haa! Rutinaa ei kuulu tallamikki päällä, ja sen saa aikaan kitaran vääntö mutkalle kaulasta ja bodyn perästä otelautaan päin.
 
Hetkinen. Siis jos kitaran volat on nollassa, rutinaa kuuluu, mutta jos tallamikki on päällä, rutina ei kuulu? Olen varmasti ymmärtänyt jotain väärin.
 
Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!!
Eqi
20.03.2006 10:47:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitara siis Gibson Les Paul Studio vm. 2003, ja kitaraa heilutellessa vahvistimesta kuuluu välillä outoja "narahduksia/rusahduksia". Tuntuu kuuluvan pelkästään puhtailla soitettaessa ja ei johdu vahvistimesta.ja kuuluu myös kitaran volumet nollassa. Jos joltain likenisi hitunen kotisivutilaa voisin myös laittaa ääninäytteen rutinasta.
 
Niin siis mikä on vikana?

 
Jahas. Itselläni on Studio vuodelta 2004 ja sama ongelma.
 
Vein soittimen liikkeeseen mistä sen ostin ja lupasivat toki takuuna sen laittaa. Epäilivät maadoitusongelmaa.
 
Noh tänään tuli soitto liikkeestä.
 
Tämä ei kuulema ole vika vaan ominaisuus näissä uudemmissa studioissa. Kitarassa oleva lakka aiheuttaa staattista sähköä joka sitten aiheuttaa tämän rutinan. Ongelmaa on kuulemma paha poistaa. Lahdessa Hukkasen Ari tiesi tästä kertoa (on kuulemma jonkin asteinen guru näissä maadoitushommissa).
 
Sinänsä kyllä outoa prkl että tuon hintaluokan skitassa on tummoisia ongelmia.
 
Rutinahan ei kuulu soitettaessa vaan ja ainoastaan kun liikuttelet kitaraa ja harvoin silloinkin, mutta on sitäkin häiritsevämpi.
 
Ilkeä vika ja varsinkin jos sitä ei voi korjatakaan.
 
Pistää kyllä miettimään että purkaako kauppa vai mitä tehdä. Mielestäni 1400€ kitaran ei kuulu pitää tämmöistä ääntä missään tilanteessa.
 
-Eki
 
http://www.ekinet.com/~eki/
losli
20.03.2006 11:01:11 (muokattu 20.03.2006 11:03:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuotahan voisi huvikseen kokeilla pyyhkiä jollain antistaattisella aineella, kuten tietokonneen näytön pouhdistusaineella. Vosi selventää että onko vika oikeasta lakassa. Aika hullulta kuulostaa, mutta teoriassa mahdollista kyllä. Mitäköhän lakkaa mahtaa tänä päivänä mennä kalliimma hintaluokan Gibsoneihin tai muihin merkkeihin.
 
Vaikka vika korjaantuisikin niin olen samaa mieltä siitä että tällaisia vikoja ei saisi tässä hintaluokassa olla.
 
Eqi
20.03.2006 11:04:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuotahan voisi huvikseen kokeilla pyyhkiä jollain antistaattisella aineella, kuten tietokonneen näytön pouhdistusaineella. Vosi selventää että onko vika oikeasta lakassa. Aika hullulta kuulostaa, mutta teoriassa mahdollista kyllä. Mitäköhän lakkaa mahtaa tänä päivänä mennä kalliimma hintaluokan Gibsoneihin tai muihin merkkeihin.
 
Vaikka vika korjaantuisikin niin olen samaa mieltä siitä että tällaisia vikoja ei saisi tässä hintaluokassa olla.

 
Joo samaa mieltä. Mutta näin viisaammat sanoivat ja vielä että Gibsonille on monet tahot tuosta ilmoittaneet.
 
Outoa ettei asialle ole voitu tehdä mitään. Ja vika esiintyy vain näissä studioissa..
 
-Eki
 
http://www.ekinet.com/~eki/
losli
20.03.2006 12:28:55 (muokattu 20.03.2006 12:29:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gibson:in omilta sivuilta löytyy keskustelua aiheesta. On näemmä ilmennyt ongelmia muissakin malleissa kuin studiossa. Mitään pysyvää ratkaisua ei asiaan kuitenkaan löytynyt. Väittivät ongelman johtuvan nitroselluloosalakasta. Erikoista on se että tämä lakka on juuri sitä aitoa oikeaa hyvää Gibson-lakkaa. :-)
 
benny
20.03.2006 12:44:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli kannattaa maksaa siitä G-tehtaan aidosta rutinasta ;)
 
shitfuck inc.
Henkeen ja Vereen
20.03.2006 13:11:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on vuoden -96 Les Paul Standard ja olen myös huomannut "rutinaa" ajoittain. Aika erikoinen syy kyllä ko. rutinalle.
 
I like people who shake other people up and make them feel uncomfortable. -J.Morrison-
starsailor
20.03.2006 13:26:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilmeisesti tuo nitroselluloosalakka johtaa jonkun verran (ilmeisen hyvin) sähköä ja vika on siinä, että maadoitus ja jännite ovat tätä kautta yhteydessä toisiinsa. Huonosti, mutta riittävän hyvin että tuollaisia yksittäisiä "sähköpurkauksia" pääsee syntymään. Tuo että vikaa ilmee vain kun kitaralla ei soita on hyvin kuvaavaa. Lakkapinnat pitäisi hioa niistä kohdista pois joissa maadotusjohdot ovat kiinni siihen tai jännitteeseen...
 
losli
20.03.2006 13:34:33 (muokattu 20.03.2006 13:34:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilmeisesti tuo nitroselluloosalakka johtaa jonkun verran (ilmeisen hyvin) sähköä ja vika on siinä, että maadoitus ja jännite ovat tätä kautta yhteydessä toisiinsa. Huonosti, mutta riittävän hyvin että tuollaisia yksittäisiä "sähköpurkauksia" pääsee syntymään. Tuo että vikaa ilmee vain kun kitaralla ei soita on hyvin kuvaavaa. Lakkapinnat pitäisi hioa niistä kohdista pois joissa maadotusjohdot ovat kiinni siihen tai jännitteeseen...
 
No mulla on Les Paul Studio muistaakseni vuodelta -83 tai -84. En ole havainnut kyllä mitään vastaavaa. Eipä tule muuta mieleen kuin se että lakkoihin sekoitetaan nykyään jotain elektrostaattisesti varaavaa ainetta tai sitten että itse lakkaustekniikka tekee lakkapinnasta varaavan. Käsittääkseni kitaroita voidaan lakata nykyään elektrostaattisin menetelmin, mikä on huomattavasti huokeampaa kuin perinteinen ruiskuttaminen. Tiedemiehet voisivat kommentoida että voiko tästä jäädä varauksia lakkapintaan tai voiko se tehdä lakkapinnan herkäksi staattiselle varautumiselle ja tehdä pinnan paremmin sähköäjohtavaksi. Eikös sähkönjohtavuus ole jotakuinkin kiinni vapaiden elektronien määrästä aineessa. Gibsoneita kuten muitakin huippusoittimia on kuitenkin vuosikymmenet nitroselluloosalla pinnoitettu eli ei pitäisi johtua itse aineesta.
 
Toisenlainen lakkaongelma tosin kerran oli: Ostin JC:stä kallit farkut joita en voinut käyttää Gibsonia soitellessa, koska väriaine tarttui Gibsonin lakkaan. Oli tuskallista hinkata väriainetta irti valkoisesta kitarasta. Mutta kyseisistä farkuista ei esim. Epiphoneen irronnut mitään. Kerrassaan kummallista sanoisin. :-)
 
Jake.e
20.03.2006 13:44:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jakissa luultavasti vikaa.
 
If you'd been a dog They would've drowned you at birth
starsailor
20.03.2006 13:49:34 (muokattu 20.03.2006 13:51:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyse on varmaan juuri tuollaisten pienten staattisten sähkövarauksien purkautumisesta, josta sitten tulee tuollaisia rutinoita vahvistimeen. Voikohan kitaran pinnan käsittely jollain aineella poistaa ongelman? Esim. tavallisella kitaranpuhdistusaineella maalipintojen läpikäyminen. Tämä sillä edellytyksellä että pintaa jäisi jonkin sortin kerros joka vähän estäisi tuollaisia staattisia sähkövarauksia syntymästä soittajan toimista, mutta voi myös olla että soittaminen varaa lakkapintaa, kun kielet tunnetusti likkuvat magneettikentässä, niin syntyy sähköä, josta osa varautusi lakkapintaan. Tästä se sitten purkautuu hiljalleen. Syy miksi tuon kuulee vain kun kitaralla ei soita, voi olla se että kielten aiheuttamat "purkaukset" ovat paljon suuremat kuin lakkapinnasta tuleva staattinen sähkö ja itseasiassa sitä tapahtuu myös soittamisen aikana.
 
Joees
20.03.2006 13:51:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gibsoneita kuten muitakin huippusoittimia on kuitenkin vuosikymmenet nitroselluloosalla pinnoitettu eli ei pitäisi johtua itse aineesta.
 
Vaan onko tuo lakka enää sitä samaa mitä on käytetty joskus? Eikös se ole jotenkin muuttunut?
 
Hassua. Mäkin olisin heittänyt piuhan tai jakin.
 
Groooove is in heart!
Sama se millä argumenteilla ei-äänet voittaa kunhan ne voittaa. Se on protestointia ja merkki siitä, että tavallisillakin ihmisillä on vielä pokkaa käskeä päättäjien suksia helvettiin. -Jani The Rock
maxillaris
20.03.2006 13:54:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minun 1993 Les Paul standard "rutisee" kanssa. Tarkka kuvaus milloin kyseinen äännähdys ilmenee;)...Istun kitara sylissä penkillä ja alan ruuvaamaan vahvistimen säätöjä. Kitara ikäänkuin "niiaa" ja silloin rutisee..luulin, tähän päivään saakka, että minulla rutisee päässä..mukava kuulla, että ongelmani ei ole täysin psyykkinen. Johtoja ehdin vatkailemaan ja jakkia nysväämään. Huvittavinta on se, että kun yrittää saada "rutinat" peräkkäin tarkoituksella, niin silloin ei "rutise". Eukko kyllä rutisee jatkuvasti...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 58 9 10 11 12

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «