jjylli 19.12.2005 11:43:00 | |
---|
Paras kaverini on basisti. muusikon paras ystävä - basisti, vuhvuh |
Landola59 19.12.2005 13:43:56 | |
---|
muusikon paras ystävä - basisti, vuhvuh Kops kops, puujalka. "Ei se Dion keikka ole mikään festivaali!" - Pawe87
Punttisika #7 IMIK #36
IHFC #1 Perustajajäsen |
NeonKnight 19.12.2005 14:58:13 | |
---|
Anteeksi nyt vaan, mutta nyt esitän oman mielipiteeni. (huom. en mitään universaalia totuutta vaan oman KITARISTIN mielipiteeni). Eli: Ala soittamaan kitaraa. Kitara on mulle henk. koht. tarjonnut enemmän. Niinkuin eksä joskus sanoi: bassolla ei hirveästi biisejä sävelletä. En tästä tiedä, en ole koskaan yrittänyt. Mutta pointtini oli lähinnä se, että luovuuden toteuttamiseen kitara on suonut minulle enemmän. Sillä saa tuotettua niin monipuolisesti musiikkia. Älkää basistit suuttuko. Paras kaverini on basisti. Kyllä ne basistitkin ovat säveltäneet biisejä, hyvänä esimerkkinä vaikka Duff McKagan |
baron 19.12.2005 17:35:52 | |
---|
Kyllä ne basistitkin ovat säveltäneet biisejä, hyvänä esimerkkinä vaikka Duff McKagan Paul McCartney? My name is Baron, Sir Baron. |
Kyllä ne basistitkin ovat säveltäneet biisejä, hyvänä esimerkkinä vaikka Duff McKagan Steve Harris, anyone? "Basso on parhautta"
GAS ei nuku, GAS sammuu |
rattledad 20.12.2005 21:09:06 | |
---|
Kyllä ne basistitkin ovat säveltäneet biisejä, hyvänä esimerkkinä vaikka Duff McKagan Stink? |
tenkainen 20.12.2005 21:15:28 | |
---|
Kyllä ne basistitkin ovat säveltäneet biisejä, hyvänä esimerkkinä vaikka Duff McKagan Roger Waters. Basisti, joka sävelsi oopperankin juuri. "Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut
IMIK #37 |
baron 20.12.2005 23:08:21 | |
---|
Onhan toi Pekka Pohjolakin säveltänyt yhtä sun toista. Samoin kuin Pave Maijanen. Ei se soitin luomisen tarvetta ja kykyä vie. My name is Baron, Sir Baron. |
formaldehyde 20.12.2005 23:59:45 | |
---|
Eikös tuo Melissa Auf Der Maurkin kirjoita omat biisinsä. On laulava basisti ja kaiken lisäksi nainen. + sille, jos vaan on huomaa napata. Vandalism: as beautiful as a rock in a cop's face |
Zakk 21.12.2005 09:52:42 | |
---|
Kyllä ne basistitkin ovat säveltäneet biisejä, hyvänä esimerkkinä vaikka Duff McKagan Kuten myös Gene Simmons "Where there's a whip there's a way" |
paavi 21.12.2005 10:38:06 | |
---|
Mä ehdottaisin, että opettelisit soittamaan kitaraa joka tapauksessa. Itse aloitin akustisella kitaralla, treenasin näppäilemään sormin ja soittamaan plektralla. Siitä siirryin sitten sekä sähköbassoon että sähkökitaraan jotenkin tosi luontevasti. Kyllä siitä kitaransoittotaidosta on jatkossa niin paljon iloa ja hyötyä, olit sitten basisti tai et. ...and left his cave, glowing and strong, like a morning sun coming out of gloomy mountains. |
Väinämöinen 21.12.2005 14:49:12 | |
---|
Kyllä ne basistitkin ovat säveltäneet biisejä, hyvänä esimerkkinä vaikka Duff McKagan Esimerkkejä onkin jo tullut paljon, niinkuin pitääkin, mutta mainitsematta on jäänyt Marco Hietala. Minä aloitin sähköisten instrumenttien soittamisen bassosta, soitin sitä vuoden musiikkiopistossa (tarvittaessa tuolta-> http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=11&t=98837#p3135435 lisää taustatietoa), masennuin musiikkiopistomeininkiin ja lopetin. Sen jälkeen aloitin kitaransoiton. Minulle jäi kuitenkin muutama juttu vaikuttamaan taka-alalle, nimittäin pidän oikeaa kättä lähes samalla tavalla kiinni kitaran rungossa (tai mikälie, ikuinen aloittelija ei ymmärrä sofistikoitunutta terminologiaa) kuin bassoa soitettaessa ja vasemman käteni ote kaulasta on samanlainen kuin millä oli helppo soittaa 24-nauhaista bassoa, mutta ei hyvä kitaralla. Näiden lisäksi en ole oikein vieläkään sisäistänyt kitarismia sen minimivaatimustasolla, eli soitan enemmän tai vähemmän yhtä kieltä kerrallaan. Soinnut ja komppaus ovat toki asia erikseen, mutta en osaa vaihtaa kieleltä toiselle niin nopeasti kuin nyt pitäisi (koskaanhan muusikko ei ole tarpeeksi hyvä) ja omissa riffeissänikin soi aika pitkälti yksi kieli kerrallaan. Näiden kokemusteni perusteella sanoisin, että kitarasta olisi parempi aloittaa. Nuo useamman kielen kikkailut olisivat nimittäin basistille ehdoton hyve. Soittotekniikoita voi aina oppia lisää - kummallekin soittimelle - suhteellisen vähäisistä pohjatiedoista, esimerkiksi pinch harmonics -tekniikkaa en ole soittanut bassolla, mutta olen oppimassa niitä kitaralle. Mutta toisaalta, mielestäni molemmat ovat vähintäänkin tutustumisen arvoisia. Muusikolla kun nälkä tahtoo kasvaa syödessä opittavien asioiden suhteen, niin laaja tuntemus on hyväksi. Bassosta oppii kuitenkin mielestäni kokonaisuuden hallintaa paremmin kuin kitarasta. Lisäksi, basson kanssa on mielestäni vähän helpompi laulaa ja soittaa yhtäaikaa kuin kitaralla (tosin kyky yhdistää näitä on mielestäni vahvuuksiani). Mykkä kissa on mauton. |
derble 22.12.2005 23:33:45 | |
---|
Joo. Lokaahan sieltä tuli niskaan. ;) Vähäsen. :P |
Jannipaali 22.12.2005 23:38:55 | |
---|
Joo. Lokaahan sieltä tuli niskaan. ;) Vähäsen. :P Shit happens. THV-klubi #40
Menossa mukana: Musiikkikullas
Ranggaa rässiä /,,/
Pastilli? |
Janus 23.12.2005 01:08:15 | |
---|
Esimerkkejä onkin jo tullut paljon, niinkuin pitääkin, mutta mainitsematta on jäänyt Marco Hietala. Janne Joutsenniemi, A.W. Yrjänä, Bryan Adams, Jarkko Ahola... |
paavi 23.12.2005 11:39:08 (muokattu 23.12.2005 11:39:17) | |
---|
Joo. Lokaahan sieltä tuli niskaan. ;) Vähäsen. :P No, ei näitä asioita kannata miettiä mitenkään liiaksi instrumenttipohjaisesti. Kyllä ne tunnetut basisti/lauluntekijät nappaavat kotona kitaran käteensä useimmiten. Tai pianon (tai paremminkin istuvat sen ääreen). Bassoa soittamalla pystyy osallistumaan eri tavalla bändin kokonaissointiin. Sehän on tavallaan sellainen silta rumpujen ja esimerkiksi kitaran välillä. Mielestäni hyvä basisti tietää, mitä rumpali JA kitaristi ajattelevat ja mitä he soittavat. ...and left his cave, glowing and strong, like a morning sun coming out of gloomy mountains. |
dmntn 23.12.2005 11:45:57 | |
---|
Osta basso ja myi se vuoden päästä tai vaihda kitaraan. Näin mä tein. Minä täällä moi! |
nooser 24.12.2005 14:28:18 | |
---|
Osta molemmat. Ensin se kumpi enempi hotsittaa. |
derble 25.12.2005 23:40:31 | |
---|
Osta molemmat. Ensin se kumpi enempi hotsittaa. Joo. Kaikkea kannattaa kokeilla. Eikä maailman(lue:musiikin)kuvan laajentaminen haittaa koskaan. |
-HeavyMetal- 02.01.2006 16:36:58 | |
---|
Tyhmä kysymys, mutta on pitkään jo kiehtonut ruveta soittamaan kitaraa tai bassoa. Osaan molempia jonkunverran soittaa, mutta en osaa sanoa, kumpaan olisi helpompi päästä "sisään". Nyt olen ajatellut joulun jälkeen jommankumman soititmen kotiini ostaa ja aloittaa harjoittelun oikein kunnolla, mutta kumpi olisi helpompi oppia ilman opetusta? Musiikkina haluaisin soitella jotakin rammsteinin ja kotiteollisuuden kaltaista. Kumpaa opin "Nopeammin" soittamaan? Tottakai se on yksilöllistä, mutta onko jompikumpi soititmista "helpompi"? sanon vain sen että koskaan ei kannata ostaa soitinta vaan sen takia että se olis helpompi soittaa ku joku toinen soitin, valitset sen soittimen mitä itse haluat soittaa, kukaan ei opi yhdessä yössä soittamaan, jotenka kärsivällisyyttä harjotteluun... |