Aihe: Kaulapainoisen kitaran tasapainottaminen
1 2 3 4
jussimus
20.12.2005 13:42:59
Heh ;o)

Mutta entäs tää kaveri sitten?

http://www.rockstar.it/img/angus_young.jpg

Omaa SG:täni en pitäisi noin, mutta Angus on Angus vaikka voissa paistaisi.
Ekku01
20.12.2005 13:51:15
Omaa SG:täni en pitäisi noin, mutta Angus on Angus vaikka voissa paistaisi.

Samat sanat. Tällä olikin vain tarkoitus todistaa ettei se AINA ole dorkaa jos kitara ei roiku munien alapuolella ;o)
Lock 'n Loll, will nevel die!
Aki
20.12.2005 14:18:18

Ei muuten näytä - kun skeba roikkuu siellä missä tosimiehillä kuuluukin, munien alapuolella. Jos kitara on leuan alla se näyttää dorkalta ihan siitä riippumatta, miten hihna on kiinnitettty.

Voi teinixx.

Bändit Soilwork ja Dream Theater näyttää dorkalta?

Jos viulua ei soita kyykyssä, se näyttää ihan dorkalta.
Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!!
losli
20.12.2005 14:43:44
Voi teinixx.

Bändit Soilwork ja Dream Theater näyttää dorkalta?

Jos viulua ei soita kyykyssä, se näyttää ihan dorkalta.

Dorkaahan se on jos kepin tahallaan vetää niin alas tai ylös että soitto vaikeutuu.

Mutta kyllä yleisesti tuntuu olevan sellainen linja että Superstratot ja stratot saa olla hiukan ylempänäkin. Mutta esim. Explorer mallisia suunnikkaita harvemmin näkee tuonne nännien päälle ripustettuna. Samoin kuten tuo Lespa tuntuu olevan myös sellainen perinteinen roikotuskitara.
"Potilas huolissaan saundeistaan. Muuten terve."
saha
20.12.2005 14:54:26
Stratoja nyt vielä voisikin roikottaa kun ne on painotettu oikein! Vääräoppiset roviolle! :oP

Stratojahan roikutetaankin. Vähintään niin että mikit on vyönsoljen korkeudella, mutta mieluiten vielä vähän enemmän.
losli
20.12.2005 15:09:38 (muokattu 20.12.2005 15:10:35)
Joka on sikäli entistä kummallisempaa niinkin kaulapainoisella kitaralla. Kerran yritin olla cool peilin edessä Artistillani, meinasi lapa kolahtaa maahan.

Täh! Lespat on kyllä ollu mulla ainakin niitä vähiten kaulapainioisia keppejä. Sitäpaitisi jos jonkun Ibanez artist on kaulapainoinen niin aika rankka yleistys lähtee siitä päättelee että Gibson Lespat on kaulapainoisia.
"Potilas huolissaan saundeistaan. Muuten terve."
jussimus
20.12.2005 15:51:00
Silloin kun mulla vielä Lespoja oli, niin kyllä ne oli kaikkea muuta kuin kaulapainoisia. Nyt mulla on kaksi SG:tä, ja ne ovat huomattavasti kaulapainoisempia kuin Lespat. Onneksi mua ei kuitenkaan haittaa lainkaan kepukoitteni kaulapainoisuus...
varakeef
20.12.2005 16:35:13
Jos näitä kirjoituksia luettaisiin asiayhteydessä niin ei vaikutettaisi niin... dorkilta. Ulkonäkökysymyksethän ovat makuasioita.

Ongelmanahan oli kitaran kaulapainoisuuden taltuttaminen.
1. Esitin ratkaisuksi hihnan kiinnittämisen toisesta päästään kaulan ja pään liitoskohtaan (jojo-ratkaisu).
2. Minulle vastattiin sen näyttävän dorkalta.
3. Esitin vastauksena käsitykseni siitä, millä edellytyksillä - jos ollenkaan - moinen ripustustapa ei näytä dorkalta.
4. Minusta tuli tarinan konna
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
jussimus
20.12.2005 17:06:43
Jos näitä kirjoituksia luettaisiin asiayhteydessä niin ei vaikutettaisi niin... dorkilta. Ulkonäkökysymyksethän ovat makuasioita.

Ongelmanahan oli kitaran kaulapainoisuuden taltuttaminen.
1. Esitin ratkaisuksi hihnan kiinnittämisen toisesta päästään kaulan ja pään liitoskohtaan (jojo-ratkaisu).
2. Minulle vastattiin sen näyttävän dorkalta.
3. Esitin vastauksena käsitykseni siitä, millä edellytyksillä - jos ollenkaan - moinen ripustustapa ei näytä dorkalta.
4. Minusta tuli tarinan konna

Älä ota niin vakavasti. Elämä on vaan laiffii!
Aki
20.12.2005 23:30:35

Stratojahan roikutetaankin. Vähintään niin että mikit on vyönsoljen korkeudella, mutta mieluiten vielä vähän enemmän.

Mikit vyönsoljen korkeudella on mun mielestä aika lähellä normaalikorkeutta. Riippuen toki pitääkö vyötä yhtä coolisti kuin hopparit, vai niinkuin sitä on tarkoitus. Itelläni on vyönsoljen kohdalla tallamikin keskikohta tai alareuna. Etumikit on sitten ylempänä. Billy Sheehanilla ja John Petruccilla on fiksu näkemys siitä, että kitara tulisi pitää samassa asennossa ja samalla korkeudella seisten kuin istuenkin. Jos istuu ihan rypyssä, on seistessä kitara tietty ylempänä, itelläni ryhdikkäästi istuessa kitara ei juuri tipahda seisomaan noustessa.

Täh! Lespat on kyllä ollu mulla ainakin niitä vähiten kaulapainioisia keppejä. Sitäpaitisi jos jonkun Ibanez artist on kaulapainoinen niin aika rankka yleistys lähtee siitä päättelee että Gibson Lespat on kaulapainoisia.

Jaa, taisi jäädä mainitsematta että olen niitä Lespoja aika paljon olalla roikutellutkin. Kyse ei siis ole yleistyksestä vaan kokemuksesta. Artist oli mulle vähän liian kaulapainoinen, mutta LP:t on mun mielestä enemmän.

Silloin kun mulla vielä Lespoja oli, niin kyllä ne oli kaikkea muuta kuin kaulapainoisia.

Mitä ihmeen lyijy-Pauleja teillä on ollut?! Olen huomannut että kaikki kitarat jossa hihnan etutappi ei uletu 13:lle nauhalle, tuntuu hihnassa etupainoisilta. Lessussa tappi on 16:nnen nauhan kohdalla, joten ei ihme että se nyökkää sylissäni.

Mistään ei ole yhtä hauska intellä kuin makuasioista. :o)
Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!!
formaldehyde
20.12.2005 23:55:55
Mitä ihmeen lyijy-Pauleja teillä on ollut?! Olen huomannut että kaikki kitarat jossa hihnan etutappi ei uletu 13:lle nauhalle, tuntuu hihnassa etupainoisilta. Lessussa tappi on 16:nnen nauhan kohdalla, joten ei ihme että se nyökkää sylissäni.

Muistelisin itse Melvyn Hiscockin sanoneen että etutapin pitäisi ulottua juuri noin 12. nauhalle, että kitara olisi tasapainoinen. Voisin sen kaverin asiantuntemukseen luottaa ja sanoa että 16. nauhalla jos on etutappi, niin on kyllä varmaan aika kaulapainoinen. Toinen asia on sitten se, huomaako soittaja itse sitä.
Tarpeeksi vaan ruista ranteisiin niin ei se haittaa vaikka soittais kitaraa body vasemmassa kädessä ;) (näin siis jos olet oikeakätinen soittaja)
Vandalism: as beautiful as a rock in a cop's face
Lego
21.12.2005 00:04:52
Muistelisin itse Melvyn Hiscockin sanoneen että etutapin pitäisi ulottua juuri noin 12. nauhalle, että kitara olisi tasapainoinen. Voisin sen kaverin asiantuntemukseen luottaa ja sanoa että 16. nauhalla jos on etutappi, niin on kyllä varmaan aika kaulapainoinen. Toinen asia on sitten se, huomaako soittaja itse sitä.
Tarpeeksi vaan ruista ranteisiin niin ei se haittaa vaikka soittais kitaraa body vasemmassa kädessä ;) (näin siis jos olet oikeakätinen soittaja)

Mulla on Ibanez Icemanin etummainen hihnatappi 22-nauhan hujakoilla eikä oo tasapaino-ongelmia. Oonko siis läski?
varakeef
21.12.2005 00:21:11
Muistelisin itse Melvyn Hiscockin sanoneen että etutapin pitäisi ulottua juuri noin 12. nauhalle, että kitara olisi tasapainoinen. Voisin sen kaverin asiantuntemukseen luottaa

Et taida voida luottaa. Tasapainopistehän riippuu bodyn koosta, muodosta ja painosta, pään koosta, muodosta ja painosta sekä hihnatappien sijoituksesta. Kun sähkökitaran muoto ja paino voi olla lähes mitä tahansa, ei tasapainoa voida johtaa pelkästään tapeista.

En ole vielä tavannut esimerkiksi häiritsevän etupainoisia stratoja, telejä tai les pauleja. SG:tä taas vaikka kuinka monia. Thunderbird bassot ovat täysin mahdottomia. 12-kieliset sähkikset ovat usein hankalia pitkälle ulottuvan pään vuoksi...
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
formaldehyde
21.12.2005 00:40:06 (muokattu 21.12.2005 00:44:38)
Et taida voida luottaa. Tasapainopistehän riippuu bodyn koosta, muodosta ja painosta, pään koosta, muodosta ja painosta sekä hihnatappien sijoituksesta. Kun sähkökitaran muoto ja paino voi olla lähes mitä tahansa, ei tasapainoa voida johtaa pelkästään tapeista.

En ole vielä tavannut esimerkiksi häiritsevän etupainoisia stratoja, telejä tai les pauleja. SG:tä taas vaikka kuinka monia. Thunderbird bassot ovat täysin mahdottomia. 12-kieliset sähkikset ovat usein hankalia pitkälle ulottuvan pään vuoksi...

Joo mun aivoille herätyskäsky :)
Totta kai se riippuu myös bodyn muodosta. Esimerkiksi jollain ylisuurella perällä saa aika helposti kompensoitua etutapin paikkaa. Toi 12. nauhan kohdalla oleva tappi taitaakin olla hieman enemmän sääntönä "sopusuhtaisille" (=perinteisille) malleille. Eikös juuri stratoissa tuo etutappi osukin aika tarkalleen 12. nauhalle? Joo ja en nyt väitä ettei LP olisi perinteinen malli. Pakko mennä nukkumaan, etteivät aivot räjähdä.

Ja kuten noista 12-kielisistä mainitsitkin, tietenkin pelkkä kaulan pituuskin vaikuttaa suuresti kitaran massakeskipisteeseen.
formaldehyde
21.12.2005 00:43:15
Mulla on Ibanez Icemanin etummainen hihnatappi 22-nauhan hujakoilla eikä oo tasapaino-ongelmia. Oonko siis läski?

En muista sanoneeni ketään läskiksi jos ei ole kitaran kanssa tasapaino-ongelmia.
formaldehyde
21.12.2005 00:43:45 (muokattu 21.12.2005 00:44:07)
poistakaa tämä.
Volle
21.12.2005 11:00:21
Ja sit se kitaran nostaminen on tosi cool kun Slash sen tekee. Voi jösses. Stratoja nyt vielä voisikin roikottaa kun ne on painotettu oikein! Vääräoppiset roviolle! :oP

Slash nyt on niin kuul, että se voi tehdä mitä vaan ja olla silti THE coolest. Toisin kuin me kuolevaiset.
Nam.
pekip
23.12.2005 21:35:16
Joo! Hihna tulee tietenkin ylä sarven päähän kiinni,esim. lp jr futaa noin.
Executioner
29.12.2005 17:30:28

Vein tuossa toissapäivänä baritonini kitaratohtorille hihnatapin siirtoon. Saas nähdä huomenna miten käy, kestääkö viperin sakara vai ei. Yhden samaisen kitaran omistavan tyypin kanssa juttelin ennen kuin vein omani tasapainotettavaksi, ja hänellä ainakin on pelittänyt hyvin hihnatappi sakaran päässä. Vähän pelottaa kuitenkin :-/
Marttyyrioperaatio: Teloittaja saapuu -demo kuunneltavissa!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)