SuoYlimys 16.12.2005 14:08:15 | |
---|
No olen ihan aloittelija, mutta kokeillut kumpaakin. Plektralla lähtee ihan kivasti ääntä, mutta mielummin käytän vain sormia. Minäkin olen jonkun puolitoista vuotta soittanut, että aloittelija minäkin olen. Sormilla pääasiassa on tullut soitettua. Paljon hienompaahan se on tietysti sormilla vetää ku plektralla. Pitäs vaan opetella pysymään tahdissa.. |
tiikelivauva 17.12.2005 10:00:24 | |
---|
ite soitan aina plektralla, ku se on mun mielestä paljon mukavempi tapa soittaa. ja paljon näppärämpää. :) No Shit Sherlock?! |
Grissom 17.12.2005 16:50:46 | |
---|
Valitkoon kukin soittaja itselleen sopivan tyylin ja noudattakoon sitä, mutta (tässä kohtaa myrsky yltyy) kyllä mun mielestä jos oikeesti haluaa SOITTAA BASSOA, niin se tapahtuu sormilla. Ainakin kolmasosa basson soiton esanssista on sormilla soittaminen. Basson soitto on fiilistelyä eikä mitään jumalatonta sahaamista tai hakkaamista, kuten kitaran(öh) soitto. Basson soittaminen plektralla on sitä kasari meininkiä, kun lavalla basistit halus pois kitaristien varjoista. Sitä toteutettiin plektran avulla ja yritettiin kitaristien kanssa samaan suosioon muusikista tietämättömien parissa (eli siis ihmisten jotka aliarvostavat basisteja sanomalla heitä bändin ylimääräisiksi jäseniksi). Toisaalta voi olla että olen täysi amatööri enkä tiedä asiasta yhtään mitään ja olen täysin väärässä. Mutta jos näin on, niin ystäväni sanoin "Mä en tiedä asiasta yhtään mitään, mutta tää on mun mielipide!" "There are three side effects of acid. Enchanced long term memory, decreased short term memory, and I forget the third."
-Timothy Leary (1920 - 1996) |
Teijo K. 17.12.2005 17:43:18 (muokattu 17.12.2005 17:44:49) | |
---|
Basson soittaminen plektralla on sitä kasari meininkiä, kun lavalla basistit halus pois kitaristien varjoista. Sitä toteutettiin plektran avulla ja yritettiin kitaristien kanssa samaan suosioon muusikista tietämättömien parissa (eli siis ihmisten jotka aliarvostavat basisteja sanomalla heitä bändin ylimääräisiksi jäseniksi). Toisaalta voi olla että olen täysi amatööri enkä tiedä asiasta yhtään mitään Sen huomaa, kannattaa tutustua soittamisen historiaan. Sellainen 50-60-70 luvuilla enimmäkseen vaikuttanut studiobasisti kuin Carol Keye nyt ainakin kannattaa tsekata. ja olen täysin väärässä. Mutta jos näin on, niin ystäväni sanoin "Mä en tiedä asiasta yhtään mitään, mutta tää on mun mielipide!" Tässähän ei ole oikeaa eikä väärää, on vain ne mielipiteet lopulta. Munsta. |
Tana 17.12.2005 17:51:42 (muokattu 17.12.2005 17:51:57) | |
---|
Sen huomaa, kannattaa tutustua soittamisen historiaan. Sellainen 50-60-70 luvuilla enimmäkseen vaikuttanut studiobasisti kuin Carol Keye nyt ainakin kannattaa tsekata. Niin, siis Carol Kaye, tarkoitat kai? :) Ja itse plektra-asiaan piti sanomani, että myös John Paul Jonesin voisi tsekata. Bookayasha! |
Tietysti Pauligin 19.12.2005 12:55:08 | |
---|
Bassoa tulee sivussa soiteltua ja pitäisi opetella sormilla soitto kunnolla. Plekulla enimmäkseen mennyt tähän asti ja kyllä sormilla olisi parempi. Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä. |
Zarmo 19.12.2005 12:58:21 | |
---|
Valitkoon kukin soittaja itselleen sopivan tyylin ja noudattakoon sitä, mutta (tässä kohtaa myrsky yltyy) kyllä mun mielestä jos oikeesti haluaa SOITTAA BASSOA, niin se tapahtuu sormilla. Mie soitankin vaan LEIKISTI, niin käytän välillä sitten plektraakin. GAS ei kuole, GAS nukkuu!
Lukekaa runoutta
Ladatkaa Interspectionalin Demo#1 |
esukki 19.12.2005 14:15:04 | |
---|
kaikki käy! sormilla soittelen nykyään mieluummin. Riippuu biisistä |
Teijo K. 19.12.2005 15:45:38 | |
---|
Bassoa tulee sivussa soiteltua ja pitäisi opetella sormilla soitto kunnolla. Plekulla enimmäkseen mennyt tähän asti ja kyllä sormilla olisi parempi. Et vaan ymmärrä, se on kaikki sitä samaa soittamista. Kuhan ääntä lähtee ni ihan sama sille millä sen äänen saa soimaan. Munsta. |
Diablero 19.12.2005 20:14:05 | |
---|
Kun on chillimpi kohta jossa tarttee pehmeetä soundia, niin soittelen sormilla. Sitten kun on sitä jumputusjytärokkiperkelettä niin soitan plekulla. Siis monessa biisissä vaihdellen sormien ja plekun välillä meininkistä riippuen. Kun on kitaristin komppikäsi niin ei siitä plekusta pääse eroon Omat ruumiintoimintoni hämmästyttävät minua VIELÄKIN joka päivä |
Diablero 19.12.2005 20:14:43 | |
---|
Et vaan ymmärrä, se on kaikki sitä samaa soittamista. Kuhan ääntä lähtee ni ihan sama sille millä sen äänen saa soimaan. Ääniä on erilaisia Omat ruumiintoimintoni hämmästyttävät minua VIELÄKIN joka päivä |
Teijo K. 19.12.2005 20:19:19 | |
---|
Ääniä on erilaisia Joo, erilaisia, ei välttämättä toinen toistaan parempia. Munsta. |
ite oon sitä mieltä että ei bassonsoitto perustu siihen miten sitä "pitäisi" soittaa. Se on oikeastaan sika ärsyttävää ku menee myöntään et soitanpa plektralla, nii heti tulee negatiivista palautetta, mut ei se mitään :D ja jos soittaa plektralla nii ei se oo vaan pelkkää sahaamista, ku plektralla voi soittaa myös kauniita ja hitaita kappaleita :) ja haluaisin tietää mistä ihmeestä kaikki löytää kitaristeja, jotka pitää basisteja jotenki huonompina? :) No Shit Sherlock?! |
Ihme Basisti 20.12.2005 15:34:26 | |
---|
haluaisin tietää mistä ihmeestä kaikki löytää kitaristeja, jotka pitää basisteja jotenki huonompina? :) Suomesta, kuitenkin poikkeuksia löytyy, mut harvassa kyl on kitaristit jotka sanois et "Tähän kohtaan biisiä tulee sitten bassosoolo!" tms. |
tiikelivauva 20.12.2005 20:32:53 | |
---|
mulla ei ainakaan ole sitä ongelmaa, mä saan vetää soolokitaristin kans soolot, jos haluun :) mulla on kaks tosi jees kitaristia, jotka arvostaa mua hirveesti.. No Shit Sherlock?! |
IiroK 21.12.2005 20:12:59 | |
---|
Sormilla vedän. Mun mielestä bassoa kuuluu soittaa sormilla sitä paitsi sormilla on helmpompaa ja monipuolisempaa soittaa kun plektralla. Masa on kingi! |
Ihme Basisti 21.12.2005 20:38:38 | |
---|
mulla ei ainakaan ole sitä ongelmaa, mä saan vetää soolokitaristin kans soolot, jos haluun :) mulla on kaks tosi jees kitaristia, jotka arvostaa mua hirveesti.. Joo itelläni on onneksi samanlainen tilanne teoriassa, mutta jätän sooloilun bändin kitaristeille kun he sen taidon niin hyvin osaavat :). Muutenkin meil on bändin kaa semmonen tyyli sovittamisessa, että laulaja tekee lyriikat yms. basisti bassot jne. kuitenkin siinä mielessä, että ne myös sopii tarkoitettuun kohtaan. |
tiikelivauva 21.12.2005 20:55:39 | |
---|
eikö olis vielä monipuolisempaa soittaa vaikka kännykällä? kokeiltu on ja hyvin onnistuu... ja mitähän muita hyviä vaihtoehtoja olisi? kynälläki voi soittaa ja melkein millä tahansa. :D No Shit Sherlock?! |
IiroK 22.12.2005 09:50:02 | |
---|
eikö olis vielä monipuolisempaa soittaa vaikka kännykällä? kokeiltu on ja hyvin onnistuu... ja mitähän muita hyviä vaihtoehtoja olisi? kynälläki voi soittaa ja melkein millä tahansa. :D Niin ja rumpukapulalla. Masa on kingi! |
viltsu-79 23.12.2005 21:08:11 | |
---|
Kaljapullokin aika tymäkkä... Antakaahan tytöt ja pojat sen metallin (ja kaljan)virrata, niin teillä ei ole mitään hätää! |