Aihe: Etuaste vs. pääteaste
1
MikeS
24.07.2003 16:34:21
Tätä perustavaalaatuista asiaa sivuttiinkin jo mun toisessa threadissa, mutta tässäpä uusi.

Kuinka kuinka saisin vahvistimeni pääteasteen parhaiten käyttöön? Joka paikassa puhutaan siitä kuinka etuastesärö on sata kertaa kökömpi kuin pääteastesärytyminen. OK, mutta auttakaapa te viisaammat minua käyttämään/säätämään/kontrolloimaan itse etu- ja pääteasteitani:

1) Mistä tiedän kuinka paljon vahvistimeni (ei master volumea) saundissani on etuaste- ja kuinka paljon pääteastesäröä?

2) Voiko etuasteen 'kiertää' jollain tapaa ja hyökätä suoraan pääteasteen kimppuun? On esim. mitään järkeä laittaa vahvistin kovalle ja hillitä äänenvoimakkuutta pedaaleilla? 3)

3) Meneekö signaali joka tapauksessa aina etuasteen kautta? Jos menee, kuinka voin vaikuttaa siihen, kuinka paljon etuaste säröytyy ja kuinka paljon pääteaste pääsee esille?

4) Kuinka seuraavat vaikuttavat yhtäältä etuasteeseen ja toisaalta pääteasteeseen:
a) kitaran ulostulo-volume
b) efektien volumet (esim. jos käytän volume pedaalia, kumpiako putkia se puskee?!)
c) Jotkin muut asiat?

Tänks!
MikeS
24.07.2003 17:05:37
Kiitoksia vastauksista! Muutkin kommentoimaan vaan.

Siis johtopäätös (korjatkaa jos oon väärässä): kitara sekä kaikki kitaran ja vahvistimen välillä kuormittaa siis etuastetta, ja vahvistimen volan vääntö pääteastetta? Vai?

Vaikuttaako kitarasta ja efekteistä etuasteeseen tulevan signaalin voimakkuus siihen, kuinka paljon etuaste päästää siganaalia läpi pääteasteeseen? Vai onko se pääteasteeseen menevät signaalin määrä aina sidoksissa AINOASTAAN vahvistimen volumeen (puhutaan siis edelleen vahvistimesta jossa EI ole master volumea)?
askomiko
24.07.2003 21:26:09 (muokattu 24.07.2003 21:31:51)
Siis johtopäätös (korjatkaa jos oon väärässä): kitara sekä kaikki kitaran ja vahvistimen välillä kuormittaa siis etuastetta, ja vahvistimen volan vääntö pääteastetta? Vai? Joo, pääasiassa. Omalla marsulla tuntuu siltä että jos laittaa volumen noin kakkoselle, ja iskee järjettömän paljon buustia sisään, niin pääsee kyllä miljoonalle desibelille asti. Mutta noin, joo.

Sisään menevä vaikuttaa kaikkeen päätteelle asti. Jos soitat kitaran volumenappi 1:ssä, niin etunen ei höngi niin paljoa että menisi sikana särölle kaikki. Paitsi jos on joku hirmuinen fuzz-systeemi.. Tähän juuri perustuu se idea, että soittajan ei tarvitse hyppiä millään polkimilla, kitaran volumenappi ja kädet riittää. Soita hiljaa -> puhdas, soita lujaa -> särö. Minä soitan aina näin. Tosin en niin lujaa että pääte kyykkäisi. Mutta silti.

Ja toisinpäin, jos iskee hirmuisen 100dB-buustin väliin, niin kyllä kaikki kajariin asti on enemmän säröllä.

Edit: ..mutta jos volume on hirmuisen pienellä, niin se saattaa hiljentää niin paljon ettei enää pysty säröttämään kuin etusta.

Äh. Ei tää oo näin vaikeeta. Eikun soittamaan, lujaa ja hiljaa!
booster
25.07.2003 07:39:40
Äh. Ei tää oo näin vaikeeta. Eikun soittamaan, lujaa ja hiljaa!

Aivan.
Kokeile eri vaihtoehtoja, säätele nuppeja ja luukuta.
Sitten kun kuulostaa hyvältä, niin pidä se saundi, olkoon sitten pedaali-, etuaste-, tai päätesäröä, tai kaikkia yhdessä, niinkuin se usein tuntuu olevan.
Ostetaan:
Mini-humbucker stratoon
Myydään:
BOSS OD-1, katso Tori
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)