Aihe: H-otteen/ soinnun mystinen vaikeus?
1 2
StJerky
28.11.2005 14:22:19
Minä olen aina inhonnut jotain Ebm7 tai Abm7 tyyppisiä sointuja, kun jostain laulukirjasta soittaa. Barrena keskivertoa hankalampia ja vaihtoehtoiset otteet ei heti tule mieleen. Harjoituksen puutetta luonnollisesti. Soitan hyvin harvoin muita kuin omia piisejä.
Sir Härö
28.11.2005 17:57:20 (muokattu 28.11.2005 17:58:52)
ei mitään
Soundi lähtee sormista. Hyvän särösoundin saa nyrkillä.
Cujo
28.11.2005 19:50:21
Minä olen aina inhonnut jotain Ebm7 tai Abm7 tyyppisiä sointuja, kun jostain laulukirjasta soittaa. Barrena keskivertoa hankalampia ja vaihtoehtoiset otteet ei heti tule mieleen.

Miusta etenkin juuri molliseiskat on E- ja A-barreista kaikista helpoimpia.

Mitä tulee muuten tuohon H-duuriin, niin itse olen huomannut parhaaksi sellaisen tekniikan että laittaa ensin ne kolme sormea siihen rinnakkain, ja ottaa sitten etusormella h:n A-kieleltä. Eli:

x
4
4
4
2
x

Ja sitten koittaa ottaa myös ylä-e:n mukaan tuohon. Ja sitä ala-e:tä ei miusta kannata ryhtyä 2. välistä enää ottamaan; menee vaan hankalammaksi.
"Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15 Romantikkoitkijät #40
askomiko
29.11.2005 01:19:25
Mie painan etusormella koko rivin 2.-nauhalta, ja lopuilla sormilla ne nelosnauhan äänet.
sn
29.11.2005 01:21:17
Mie painan etusormella koko rivin 2.-nauhalta, ja lopuilla sormilla ne nelosnauhan äänet.

Peukalollakin? ...I'll get me cloak.
"An escalator can never break: it can only become stairs. You would never see an 'Escalator Temporarily Out Of Order' sign, just 'Escalator Temporarily Stairs. Sorry for the convenience.'" - Mitch Hedberg
askomiko
29.11.2005 01:27:41 (muokattu 29.11.2005 01:27:58)
Eiku peukalo mulla on vuorotellen perseessä ja suussa, sijaiten kuitenkin keskellä kämmentä.
metallica89
30.11.2005 15:18:45
Itellä on sama ongelma, en saa millään noita kolmea sormea mahtumaan kunnolla päällekkäin.
ravensoul
30.11.2005 19:57:12
Auttaiskohan tohon sormien järjestyksen vaihtaminen, jos on kovastikin paksut nakit? Eli siis ottaa tämän normaalin

e 2
H 4 pikkunakki
G 4 nimetön
D 4 keski
A 2
E -

sijasta näin:

e 2
H 4 pikkunakki
G 4 keski
D 4 nimetön
A 2
E -
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät #27 :'-)
Luojan kiitos, olen ateisti!
blackorwhite
14.12.2005 14:29:50
Noniin, nyt löyty hyvä topic mihin pystyn itsekin ostallistumaan :) Tosiaan, olen nyt vajaata viikon vuoden soittanut kitaraa, ja alussa mullakin meni hermot noiden helvetin barre-sointujen kanssa (mielestäni tuo sointu kannattaa ottaa ehdottomasti barrella lyömällä etu sormi 2. nauhalle ja lopuilla ottaa sieltä nelosnauhalta samalla peukalon ollessa suussa tai perseessä, sillä ei oo väliä kuhan on keskellä kämmentä), mutta nykyään olen alkanut tajuamaan ettei sointuja ole helpompi ottaakaan ku barrella. Olen ja alkanut itse jamittelemaan omiani komppailemalla noita barresointuja mistä kohtaa tahansa otelautaa. Ja hyvin se menee, fiilis on katossa. Joten, reeniä vaan. Mut sen sanon teille että muistakaa joka paikassa venytellä niitä vasemman käden sormianne!!! Ellette soita, olette rupeemassa nukkumaan, venytelkää, olette koulussa, venytelkää, kävelette kaupassa, venytelkää, katotte telkkaria, venytelkää, ja välillä soittamisessa kun pitää taukoo niin venyttelee!!! Tuossa on tärkee asia minkä olen itse huomannut sormien venyvyyden kannalta että ne tosiaan alkaa venymään ja taipumaan!!! =) Itse otan kyseisen soinnun länttäämällä etusormen 2. nauhalle kokonaan ja siitä

e x
H 4
G 4
D 4
A 2
E x

Tai sitten kylmänviileesti sieltä seiska nauhalta barrella mikäli kappaleeseen sopii. Yleensä itseasiassa tuolta seiskanauhalta. Mutta ellei biisin käy sieltä niin sitten tuolleen niinku selitin... Olkaapas hyvä, oli mukava päästä pätemään jossain asiassa missä mielestäni oon hyvä soittamisessa =) Nyt vaan pitäis alkaa opettelemaan sooloilemista ja sellaista, tosin paljon erilaisesta komppaamisesta tykkään. Mut en oikeen tiedä mitään erilaisia juttuja ku en oo teoriaa koskaan käyny... Mutta mikäli joku tietää jotain palstoja missä jutellaan komppaamisesta niin ihmeessä antakaa linkkejä mulle, kiitos :) Siitä on vaan niin pirun vähän mitään topiceja laitettu pystyyn, aina vaan puhutaan tiluttamisesta ja sooloilusta :(
sn
14.12.2005 17:36:09 (muokattu 14.12.2005 18:09:17)
ei mitn
tai jotain...
saha
15.12.2005 14:33:58
Helpointahan se H on ottaa barrena näin:

e -7--
b -7--
g -8--
d -9--
a -9--
e -7--

Ainakin minusta. Jos se on pakko ottaa sieltä A:n toiselta nauhalta lähtien, niin sitten juurikin juki68:n keinoin.
>-)))> #2
Punttisika #5
"kuuntelette musaa jossa porukalla on kireetä nahkaa munien ympärillä ja sanotte jotain kaulaliinaa noloksi." -pliksu
BigPapa
15.12.2005 16:00:44 (muokattu 15.12.2005 16:06:41)

x
4
4
4
2
x
Siillee oon ottana että etusormella toi kakkonen tai siis oikeestaan kaikki kielet siltäkohtaa ja sitten nimettömällä noi neloset.Siis barre tosta kakkosen kohdalta Ei vaan saa e-kielet soida ja sitten nimettömällä noi neloset ei oo vaikeeta.Jaa saahan siinä ylä e-soida tosiaan.Rock´n´Rollissa voi sitten käyttää pikkurilliä siihen muuhun tarpeelliseen ja bluesissa.
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
Ozba
15.12.2005 21:51:47
klassisissa kitaroissa huomasin ainakin ,että laadukkaimmista kitaroista saa helpommin puhtaita otteita. ei tartte niin paljon voimaa.

Tämäkin paljolti kitarakohtaista. Vaikkakin olen 95% samaa mieltä kanssasi. Olipa yhdellä veikolla kerran ihan arvostettava yamaha. Ja vaihdettuaan parempisoundiseen ja kalliimpaan Liikaseen niin sitä olikin vaikeampi soitella. Njoo.
Hammermul
19.12.2005 00:43:01

Siillee oon ottana että etusormella toi kakkonen tai siis oikeestaan kaikki kielet siltäkohtaa ja sitten nimettömällä noi neloset.Siis barre tosta kakkosen kohdalta Ei vaan saa e-kielet soida ja sitten nimettömällä noi neloset ei oo vaikeeta.Jaa saahan siinä ylä e-soida tosiaan.Rock´n´Rollissa voi sitten käyttää pikkurilliä siihen muuhun tarpeelliseen ja bluesissa.

Eikös se ole sitten B7, jos lisää tuon e-nuotin siihen? Eli eri sointu.
Mielipiteesi on väärä.
Jzci
19.12.2005 01:01:01

Eikös se ole sitten B7, jos lisää tuon e-nuotin siihen? Eli eri sointu.

Kaippa tässä meinattiin ihan tuota F# nuottia kun kerran mainitaan että kakkosnauhalta otetaan barre. Ja jos tuo E-nuotti lisättäisiin tuohon, niin eikös silloin tulisi Badd11?
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Tiluliluliitä: TÄÄLTÄ
Hammermul
19.12.2005 01:06:05 (muokattu 19.12.2005 01:10:47)

Kaippa tässä meinattiin ihan tuota F# nuottia kun kerran mainitaan että kakkosnauhalta otetaan barre.

Niin juu, niinpä tietenkin.

Ja jos tuo E-nuotti lisättäisiin tuohon, niin eikös silloin tulisi Badd11?

Argh, aattelin vaan että se e-nuotti on seiskassakin, en sit muita nuotteja aatellut, emmä noita sointujen nuotteja ulkoa muista. Ei pitäis heitellä tollasia.

Kiitos korjauksesta! Pitäis varmaan nukkua välillä.

E: typo
E2: Heh, nyt kun tarkemmin analysoin itseni, niin nopeasti katsoin vahingossa, että B:stä saa seiskan lisäämällä E:n, vaikka se olikin A, joka lisätään.
Mielipiteesi on väärä.
J.Ahonen
19.12.2005 01:39:55
Itsellä ei tuota kauheasti vaikeuksia, mutta yleensä itsellä on toiminut paremmin toi pikkurillillä, jättää sen ohuen e kielen ronskisti pois. Harvemmin on tarvinnut sitä kvarttia sinne enään.
Cujo
19.12.2005 10:04:56
Itsellä ei tuota kauheasti vaikeuksia, mutta yleensä itsellä on toiminut paremmin toi pikkurillillä, jättää sen ohuen e kielen ronskisti pois. Harvemmin on tarvinnut sitä kvarttia sinne enään.

Kvarttia?
"Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15 Romantikkoitkijät #40
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)