Aihe: Sormilla
1 2
Ihme Basisti
18.12.2005 13:59:37
no mut onkelma täs on, tai siis ku en tajuu.. ku tos "harjottelus" luki et pitää peukku olla edellisellä kielellä. esim. ku soittaa a-kieltä pitää olla e-kielellä jne. mikä idea siinä on? ja nuotteja en vielä tsennaa, joten siinäki on vähä vaikeeta.. =/ ja nopeus on suurin onkelma etenki mulla.. ku on vähä hidas soittaa.. =( 240bpm ei meinaa mennä, ku en tiiä kui nopeeta pitäis soittaa.. ja Slayerin piisit jotka on nii nopeita, nii menee hermot ku ei pysy perässä. ja muutki niitten piisit, oli sit 240, 180, tai 120bpm. ja toinen onkelma sit on sormitus, ku haluisin pystyy soittaa nii nopeesti ku Harris. Mut ku tulee liian iso väli, ehkä just pystyn soittaa Paranoidin suht samaa vauhtii ku levyllä. ja plektralla joitaki piisei. Reeniä vaa vai? ja mun tekniikassa on varmaa kaikki pieles. =( ku en tiiä ees skaaloja tai mitää vastaavia. ja se ärsyttää ku oon soittanu vähä päälle vuoden, mut sit kaikki olettaa et oon joku puoliammattilanen, vaikka en oo lähelläkää sitä. et näi.

Peukun asennosta: ihmisillä on siis semmonen peukalo, että se kääntyy muita neljää sormea vastaan (tän on varmaan jokainen huomannut) ja ne neljä sormee kohdistuu aivan reaktionomaisesti peukaloa vastaan. Joten soittaessa pitäis olla samalla tavalla; soittosormet liikkuis aina peukaloa kohti ja tähän päästään sillee, et peukalo olis aina edellisellä kielellä soittaessa. Eli kun soitat E-kieltä, niin peukku on mikin päällä, A-kieleltä niin peukku E-kielelle. Lopuilla kielillä on eri tekniikoita, mut ite käytän samaa tyyliä joka kielellä, niin tekniikka on sama joka kohassa.

Muuhun settiin: Kyllä; treeniä vaan. Soittelet niitä vaan niin hitaasti _kauan_, että ne menee hyvin, ja noi 16-osat temmossa 240 saa kyl jo unohtaa pitkäks aikaa. Saa meinaan aika kauan treenata et menee noin nopeesti kahel sormel. Ja eihän Arayakaan soita sormilla vaan plekulla.
Sormitukseenkin on tyylistä riippuen monii seikkoja mitkä pitää ottaa huomioon, mut jos soitat/opettelet soittamaan kahella sormella, niin tykität vaan molemmilla sormilla vuorotellen, vaikka olisi kuinka hidas kohta.

Mut tämmösii asioita pitäis opettaa ihan luonnossa, että pystyis näyttämään miten tehdä mitäkin. Että soittotunneille vaan. Jos ei rahat riitä, niin käy vaan muutamalla tunnilla ja tee sille opettajalle selväks, että ei oo rahaa ja pitäis vaan oppia perustekniikka. Tai sitten ostaa niitä soitto-oppaita, mutta jos ei englanti suju, niin voi käyä tarjonta vähiin. Kannattaa kuitenkin kysyy musakaupoista suomenkielisii soittokirjoja. Ja useimmiten kaikissa soittokirjoissa on tabulatuuritkin.
Basistin retku Withered Within
hollstro
18.12.2005 14:29:12

.. et peukalo olis aina edellisellä kielellä soittaessa. Eli kun soitat E-kieltä, niin peukku on mikin päällä, A-kieleltä niin peukku E-kielelle. Lopuilla kielillä on eri tekniikoita, mut ite käytän samaa tyyliä joka kielellä, niin tekniikka on sama joka kohassa

Itse en ole tämän tekniikan hyvyydestä vakuuttunut. Suuri osa bassolinjoista on sellaisia joissa kieliä joutuu vaihtamaan koko ajan. Tällöin tuon puekalon vaihteleminen kieleltä toiselle hidastaa hommaa, ainakin teoriassa. Pidän peukkua koko ajan esim. mikin päällä tai usein en tue sitä mihinkään. Käsivarsi nojaa basson runkoon ja se riittää.
Ihme Basisti
18.12.2005 15:06:20
Itse en ole tämän tekniikan hyvyydestä vakuuttunut. Suuri osa bassolinjoista on sellaisia joissa kieliä joutuu vaihtamaan koko ajan. Tällöin tuon puekalon vaihteleminen kieleltä toiselle hidastaa hommaa, ainakin teoriassa. Pidän peukkua koko ajan esim. mikin päällä tai usein en tue sitä mihinkään. Käsivarsi nojaa basson runkoon ja se riittää.

Joo kuten tuolla aiemmin totesin, nii kaikki ns. "oikeat" tekniikat ei sovi kaikille. Jos esim. ite soitan jotain nopeita kahen kielen juoksutuksia niin en vaiha peukalon paikkaa ollenkaan ja joskus en ajattele sen paikkaa ollenkaan. Muuten kyllä vaihtelen tota peukalon paikkaa (vaikkakin _teoriassa_ hidastaa) kun tulee muuten liian iso kulma ranteeseen soitettaessa ylemmiltä kieliltä, kun on sen verta lyhyet sormet.
Basistin retku Withered Within
Jesus Muerte
18.12.2005 15:31:46
Itse en ole tämän tekniikan hyvyydestä vakuuttunut. Suuri osa bassolinjoista on sellaisia joissa kieliä joutuu vaihtamaan koko ajan. Tällöin tuon puekalon vaihteleminen kieleltä toiselle hidastaa hommaa, ainakin teoriassa.

Sama täällä. Tuo Nittihän muistaakseni perusteli tuota peukalon liikettä soittamattomien kielten demppauksella. Itselläni tuo homma menee yleensä niin, että jos soitan esim A-kieleltä, niin peukalo on B-kielellä ja oikean käden nimetön hoitaa E:n vaimentamisen.

Sitten jos soitan pidempiä pätkiä vaikkapa D- ja G-kieliltä, niin silloin siirrän peukalon E- tai jopa A-kielelle, vähän soitettavasta jutusta riippuen.
Karlsson
18.12.2005 19:58:25
Voi hyvää päivää, täällä te vaan mietitte miten pitäis reenata että voi vetää 16-osia 240bpm tempoon. No jos se yhtään auttaa niin se on käytännössä sama kuin että soittaa 32 ääntä sekunnissa.

"Nopeus ratkaisee" -Mahe
"Ördä on vaa ördänä ördänä. Ei siihen mitkää napit tai karkit vaikuta enää." -Tissot-Liisa
blackelf
20.12.2005 18:13:04
Voi hitsi kun jaksais opetella teoriaa ja noita skaaloja...
Tosiaan suosittelen jättämään sen Slayerin nyt vähän taka-alalle, tai ainakin hidastamaan kappaleiden tempoa. Tai no, minähän se olen paraskin puhumaan, itse nääs soitan(lue:yritän soittaa) just noita nopeita rämpytyksiä.
Toi peukku tsydeemi on siitä kätevä, et jos soittaessa sormet osuu alemmalle kielelle, niin ei lähe paljon ehtään ääntä eikä tarvitse "kurotella" ollenkaan, mutta (ainakin aluksi) hidastaa kieleltä toiselle vaihtelua aika paljonkin. Tässä ois yhden vasta-aloittelijan neuvot, olkoon ne sitten hyviä ,eli eivät.
"Basso on parhautta" GAS ei nuku, GAS sammuu
J.Hollström
20.12.2005 19:29:10
Ja mitä ihmeen hyötyy on skaalojen oppimisessa soittamisessa?

Oppii soittamaan skaaloja.
blackelf
20.12.2005 21:56:33
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=24161 Tässä on hyvä paketti perustietoa skaaloista. Myönnän, että itse en ymmärrä noista paljon ekoja juttuja pitemmälle, mutta en ole "En voi koskaan oppia , joten miksi opetella"-asenteella liikkeessä. Joskus kun pari vuotta sitten ekan kerran bassoo kokeilin, niin tuo asenne oli juuri se suurin este oppimiselle.
Suosittelen, että et heti aluksi yritäkkään olla mikään "maailman paras basisti", vaan oot avoimilla mielillä liikkeessä ja valmiina oppimaan uutta. Näin mulla on ainakin treenaus ruvennu sujumaan paljon paremmin.
"Basso on parhautta" GAS ei nuku, GAS sammuu
paavi
21.12.2005 10:44:40

Tähän mäkin kiinnitin heti huomiota. Samanlainen linja mulla tuntuu olevan kuin sulla tässä suhteessa.
...and left his cave, glowing and strong, like a morning sun coming out of gloomy mountains.
Wil-J
21.12.2005 18:10:25

Kyllä toi peukun mukana liikuttelu loppujen lopuksi on ergonomisin ja hyvä tapa. Itselläni on se vika että aika tiiviisti pysyy kyllä peukku mikin päällä.
Sönkötystä ja röytöä jo vuodesta 1986.
rattledad
21.12.2005 18:25:21

Kyllä toi peukun mukana liikuttelu loppujen lopuksi on ergonomisin ja hyvä tapa.

Vapaiden kielten demppaaminenkin käy kätevästi samalla.
hollstro
21.12.2005 21:05:45

Vapaiden kielten demppaaminenkin käy kätevästi samalla.

Näh, net dempataan vasurilla (jos ei ole vasuri).
rattledad
21.12.2005 21:27:39

Näh, net dempataan vasurilla (jos ei ole vasuri).

Mulla toi ei ole joko tai vaan sekä että. Mutta kukin tietysti tavallaan. Eihän noita soittaessa mieti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)