ojolma 17.12.2005 19:18:36 | |
---|
Onko kukaan koskaan kuullut Pearl River-nimisestä pianonvalmistajasta? Onko kokemuksia? Hakusessa olisi kyllä oikeasti digitaalipiano, jossa olisi mahdollisimman aito pianosoundi ja kosketus sekä usb-/midiliitäntä. Myös riittävän pieni koko on tärkeä. Hintahaarukka 1000-n. 4000 e. Onko esim. pianisteilla kokemuksia ja suosituksia? Akustisesta on pakko luopua, vaikkei mikään olekaan sen veroinen, vai onko? |
baron 17.12.2005 19:19:49 | |
---|
Ei ole. My name is Baron, Sir Baron. |
Eddy 17.12.2005 20:46:54 | |
---|
Akustisesta on pakko luopua, vaikkei mikään olekaan sen veroinen, vai onko? Aidon kanssa on tietysti kivempi vetää, mutta korvike on yleensä käytännöllisempi (vertaa nainen/pumpattava barbara): Menee pieneen tilaan, kevyt roudata, ei tarvitse virittää, saa pidettyä kerrostalossakin volumen naapureita häiritsemättömällä tasolla. Koskettelen soittimia... |
Kosmonautti 17.12.2005 21:10:16 | |
---|
Aidon kanssa on tietysti kivempi vetää, mutta korvike on yleensä käytännöllisempi (vertaa nainen/pumpattava barbara): Menee pieneen tilaan, kevyt roudata, ei tarvitse virittää, saa pidettyä kerrostalossakin volumen naapureita häiritsemättömällä tasolla. Hyvin laitettu. + BASSNINJA |
docj 17.12.2005 21:43:52 | |
---|
Yamaha P90 (tai vastaava, halpa mutta hyvä) kontrolleriksi + tietokone + joku gigatavujen pianosofta? |
baron 17.12.2005 21:51:09 (muokattu 17.12.2005 21:56:20) | |
---|
Yamaha P90 (tai vastaava, halpa mutta hyvä) kontrolleriksi + tietokone + joku gigatavujen pianosofta? Mulla on Yamaha P-90, hirveän hyvä korvike, mutta ei pärjää mun akustiselle Yamaha C-109:lle. En mä nyt edes viitsi alkaa luettelemaan eroja pienenkin akustisen ja huippudigikiippareitten välillä. Kyllähän digikiipparit ihan OK on, kun lähtee asenteesta, että ne on vain korvikkeita eikä erehdy vaatimaan niiltä liikaa. My name is Baron, Sir Baron. |
musamies 17.12.2005 22:56:13 | |
---|
Sen olen ainakin akustisista pianoista huomannut, että niissä tuppaa olemaan runsaanlaisesti laatu- ja kuntovaihtelua. Esimerkiksi sellainen kokeilemani piano, joka oli merkiltään Etyde, on epämiellyttävän raskas kosketukseltaan ja sillä on ainakin meikäläisen vaikea soittaa herkän kuuloisesti, ettei soittoon tulisi ikävää kansakoulunopettajamaista tai aloittelijamaista tönkköä sävyä. Kun huomioidaan kuinka "kädestä" on moni tavanomainen piano kotona tai jossain julkisen laitoksen tiloissa, niin mielestäni paremmanpuoleinen digitaalinen korvike on varsin hyvä vaihtoehto. Eri juttu on sitten ammattikäyttöön ostetut ja huolletut laatusoittimet studioissa tai konserttitaloissa. |
KoskPaavo 18.12.2005 00:29:45 | |
---|
Tuollainen vertailu akustinen vs. mallinnus on tosi vanhaa perua. Tanssimuusikon ammattia tehtyäni vähän vajaat 30 vuotta voin sanoa että tuollaiset vertailut voi unohtaa . Mikään mallinnus ei ikinä korvaa oikeaa , mutta turakainen ei sitä välttämättä huomaa.Itse olen koko urani ajan käyttänyt kaikkia oikeitten soittimien "kusetusversioita" ja koskaan kukaan ei ole tullut sanomaan että "tuo ei ole oikea".Itseäni ilahduttaakin suuresti Rolandin mallinnushanurin tulo markkinoille sillä taas tulee uusi kinaajaryhmä oikea vs, paska. Viidenkympin jälkeen TALUt ei niin hirveästi kiinnosta... |
musamies 18.12.2005 01:33:34 | |
---|
Mulla oli viimeperjantain keikalla mukana sähkömekaaninen Clavinetti jonkin sortin "oikeana" soittimena. Tulee aika raju saundi kun kaverina on softa Hammondi. Kyllä ne oikeat pianot jää roudaamati keikalle vaikka olen pikkuisen roudauskalustoonkin panostanut, joten piano kyllä mahtuisi kyytiin. |
KoskPaavo 18.12.2005 01:52:15 | |
---|
Jos sulla on 1970-luvun klavinetti keikalla ja ainoastaan sinä ja 1/10000 kuulijasta tietää että se on aito ,niin kannattaako tuota kuitenkaan hirveän monelle keikalle raahata ,kun se on vielä viheliäinen viritelläkin. Viidenkympin jälkeen TALUt ei niin hirveästi kiinnosta... |
JPQ 18.12.2005 07:43:59 | |
---|
Jos sulla on 1970-luvun klavinetti keikalla ja ainoastaan sinä ja 1/10000 kuulijasta tietää että se on aito ,niin kannattaako tuota kuitenkaan hirveän monelle keikalle raahata ,kun se on vielä viheliäinen viritelläkin. Ehkäpä näppistuntuman takia? tai oman fiiliksen mutta kysyjälle mikään oikean korvike ei ole päässyt tasoihin tai voittanut sitä. Koskee myös muuta kuin pianoja. |
Fuzzy Boner 18.12.2005 10:45:15 (muokattu 18.12.2005 10:45:47) | |
---|
Ehdottomasti vedän ennemmin hyvällä sähkövempeleellä, ku huonolla akustisella. Akustisen pitää sit oikeesti olla hyvä + kunnossa... Tossa Yamahan S90ES:ssä on oikeesti hyvä pianosoundi; vedetty sekä livenä että studiossa. Ei tietenkään korvaa oikeeta flyygeliä mutta.. äh, kyl te tajuutte; ehkä myös Baron. Oon vetäny noita Pearl Rivereitä joskus; snadisti jäykkiä, ei mitään huippuja oo ainakaan mun kohdalle liikkessä osunut. Saapuilija |
Ehdottomasti vedän ennemmin hyvällä sähkövempeleellä, ku huonolla akustisella. Akustisen pitää sit oikeesti olla hyvä + kunnossa... Tossa Yamahan S90ES:ssä on oikeesti hyvä pianosoundi; vedetty sekä livenä että studiossa. Ei tietenkään korvaa oikeeta flyygeliä mutta.. äh, kyl te tajuutte; ehkä myös Baron. Oon vetäny noita Pearl Rivereitä joskus; snadisti jäykkiä, ei mitään huippuja oo ainakaan mun kohdalle liikkessä osunut. Kyllähän sä itsekin tiedät, että kun parimetriset flyygelin kielet alkaa resonoida, ei sitä millään voi oikeesti jäljitellä, mutta kun suosiolla hyväksyy, että sähkösoitin on eri soitin ja arvioi niitä vain omassa sarjassaan, niin toimiihan ne. My name is Baron, Sir Baron. |
Fuzzy Boner 18.12.2005 11:22:48 | |
---|
Kyllähän sä itsekin tiedät, että kun parimetriset flyygelin kielet alkaa resonoida, ei sitä millään voi oikeesti jäljitellä, mutta kun suosiolla hyväksyy, että sähkösoitin on eri soitin ja arvioi niitä vain omassa sarjassaan, niin toimiihan ne. mut tän threadin aloittaja puhui pearl river-pianosta; ei parimetrisestä flyygelistä Saapuilija |
musamies 18.12.2005 12:27:12 | |
---|
Jos sulla on 1970-luvun klavinetti keikalla ja ainoastaan sinä ja 1/10000 kuulijasta tietää että se on aito ,niin kannattaako tuota kuitenkaan hirveän monelle keikalle raahata ,kun se on vielä viheliäinen viritelläkin. Kerran tuli telkasta rokin suomenmestaruuskisat. Yhtenä bändinä oli joku "Ma Baker's Soul Factory" tai jotain sinnepäin. Siinä Kim Rantala soitti koskettimia ja hänellä oli jotkut Hammondit ja Clavinetti. Kun kyseinen kaveri veti oman soolonsa, niin tuli vaikutelma, että kyllä tosiaankin lähtee. Aika räheästi lasketteli menemään verrattuna muiden bändien synasoittajiin. Meikäläisellä ei ole kuin yksi MIDI koskettimisto. Kun ottaa sen kaikki 76 kosketinta käyttöön vaikka urkusaundia varten ja klavihärveli on omana koskettimistonaan, niin niillä saa yhdessä aika räheätä saundia aikaan. Varmaankin Clavinettia olisi tullut enempikin käytettyä, mutta omalla kohdallani pullonkaulana on ollut se, että on ollut aika vähän bändeissä sellaista ohjelmistoa, johon se käy hyvin. |
Fuzzy Boner 18.12.2005 12:39:11 | |
---|
Varmaankin Clavinettia olisi tullut enempikin käytettyä, mutta omalla kohdallani pullonkaulana on ollut se, että on ollut aika vähän bändeissä sellaista ohjelmistoa, johon se käy hyvin. Jep ja sen soitto vaatii timanttia timeä!
Saapuilija |
musamies 18.12.2005 13:44:19 | |
---|
Jep ja sen soitto vaatii timanttia timeä! Ei välttämättä ole mun parhaita puolia, eikä muutenkaan tarkka rytmin tajuaminen, mutta siitä mainio tuo klavihärveli, että se pakottaa soittamaan tarkemmin. Hyvä härveli siis hauskaan paremman timen opetteluun. Ärsyttävät latenssit eivät myöskään häiritse timessä soittoa. |
KoskPaavo 18.12.2005 16:07:48 | |
---|
1970-luvulla oli täällä Funky President -niminen bändi jossa tuota klavinettia ansiokkaasti ja oikealla timellä käytettiin. Viidenkympin jälkeen TALUt ei niin hirveästi kiinnosta... |
Ile- 18.12.2005 16:23:37 | |
---|
Mä ainaki tykkään enemmän Steinway & Sons flyygelistä ku akustisesta pianosta. |
Fuzzy Boner 18.12.2005 16:43:51 | |
---|
Mä ainaki tykkään enemmän Steinway & Sons flyygelistä ku akustisesta pianosta. Sama. Kuhan se on NY/Hamburg model D. Saapuilija |