JR 13.12.2005 15:27:31 | |
---|
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=39&t=33212&o=0&co=0 Kyllä sää saat harjoitella niin paljon viikossa kun vaan haluat :D
Heh , piti just tää sanoa , ope tulosti mulle ne asteikot just tästä kirjasta. Joo tuo harjottelukommentti oli tarkotettu alottajalle kyllä :) Nyt muisti palailee pätkittäin kahvin jälkeen: taisin vetästä 3/3:ssä sen perinteisen spanish ballad (kielletyt leikit) ja browerin jonkun "kello" etydin jossa kaksi ylintä kieltä hoitaa avoimena biittiä ja melodia meni jotenkin hassusti, sieltä alemmilta. Hauska biisi en muista kyllä etydin nimeä. Sitten oli työn alla jokus lagrima biisi isoa ykköstä varten, mutta siinä vaiheessa taisin mennä sahalle töihin ostin sähkökitaran ja pari koppaa kaljaa ja sillä tiellä ollaan vieläkin. Mutta vois joskus kaivaa naftaliinista nailonkielisen ja hoitaa lisätutkintoa ajankuluksi, ehkä ens vuonna kun ei oo niin kiire.. heh. "God speaks trough Dr.Phil & Ted Nugent" |
wrshredder 13.12.2005 16:11:17 | |
---|
ja browerin jonkun "kello" etydin jossa kaksi ylintä kieltä hoitaa avoimena biittiä ja melodia meni jotenkin hassusti, sieltä alemmilta. Hauska biisi en muista kyllä etydin nimeä. Sitten oli työn alla jokus lagrima biisi isoa ykköstä varten,. Kuullostaa toi Brouweri ihan etydi1:seltä jota just soittelen. mulla on kanssa lagrima nyt koevuositutkinnossa. ylihuomenna :D (ja toi brouwerin etydi) onks toi broueri mitä tarkotit sama ko tää : http://media.putfile.com/Tulkinta2 se on mun tekemä :D aika huonosti meni mut kummiski. Romantikkoitkijät#23
Soundi lähtee käsistä |
Chester 13.12.2005 16:15:47 (muokattu 13.12.2005 16:16:51) | |
---|
45 minuuttia viikossa opettajan johdolla, kotona sitten enemmän (: Lisätunteja ajattelin ottaa, sen verran mielenkiintoiseksi tämä on tullut. Kunpa tästä vain ammatin saisi. Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta |
wrshredder 13.12.2005 16:24:31 | |
---|
Kunpa tästä vain ammatin saisi. ---Kaikki konservatoriot ja musiikkiopiston nimitystä käyttävät oppilaitokset voivat myöntää musiikkopiston päästötodistuksen, joka on yhtenä osavaatimuksena mm. musiikin ammattiopintoihin hakemiseen.--- lainaus tuolta linkistä jonka laitoin. eli jos ammattiin tähtäät niin kannattaa hakea pikaisesti johonkin konsikseen tahi opistoon opiskelemaan. Romantikkoitkijät#23
Soundi lähtee käsistä |
Kapt. Bratislava 13.12.2005 18:28:40 (muokattu 13.12.2005 18:31:02) | |
---|
Klassisen kitaran 3/3 (: Teet klasarilla 3/3:sen vaikkei duuriskaalatkaan ole kunnolla hanskassa? Kuulostaa ainakin kovin pelottavalta. Siihen päälle sitten tulee vielä kadenssit (I-IV-V7-I muistaakseni, en ole ihan varma näin lonkalta heittäessä) ja muutama muukin duuri kuin C. Ja melodiset mollit päälle. Ohjelmistoa pitää olla aika moinen pläjäys ja tekniikkaakin jonkin verran. Kuten tuossa mainittiin, ei kannata turhaan kiirehtiä suurempia tutkintoja jos perustietoja puuttuu. Klasarin kolmekauttakolmosessa pitäisi olla jo jonkinlaista soundia eikä kappaleetkaan ihan sieltä helpoimmasta päästä ole. Mutta kyllä se treenillä varmaan onnistuu. Tsemppiä tutkintoon! Kritiikin tulee olla ei ainoastaan häikäilemätöntä vaan myös henkilökohtaista. -Wilhelm Peterson-Berger / Taiteilija ei harjoittele vaan kokee. -Charlie Christensen |
Chester 13.12.2005 21:06:34 | |
---|
Kiitoksia Katp. Bratislava. En mä tätä helpoksi luulekkaan (: mut, kuten sanoit, harjoittelemalla kaikki onnistuu. Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta |
JR 13.12.2005 22:26:09 | |
---|
Kuullostaa toi Brouweri ihan etydi1:seltä jota just soittelen. mulla on kanssa lagrima nyt koevuositutkinnossa. ylihuomenna :D (ja toi brouwerin etydi) onks toi broueri mitä tarkotit sama ko tää : http://media.putfile.com/Tulkinta2 se on mun tekemä :D aika huonosti meni mut kummiski. Juu just tuo se on! Pitääkin kaivaa nuotit esiin ja uudelleen opetella tuo on hieno semmoinen modernistinen biisi "God speaks trough Dr.Phil & Ted Nugent" |
wrshredder 13.12.2005 22:28:52 | |
---|
Juu just tuo se on! Pitääkin kaivaa nuotit esiin ja uudelleen opetella tuo on hieno semmoinen modernistinen biisi jeps! muista pitää bassolinja erottuvana ja dynamiikka vaihtelut voimakkaana ,niin hyvin se menee! semiä! :D Romantikkoitkijät#23
Soundi lähtee käsistä |
Teet klasarilla 3/3:sen vaikkei duuriskaalatkaan ole kunnolla hanskassa? Kuulostaa ainakin kovin pelottavalta. Siihen päälle sitten tulee vielä kadenssit (I-IV-V7-I muistaakseni, en ole ihan varma näin lonkalta heittäessä) ja muutama muukin duuri kuin C. Ja melodiset mollit päälle. Ohjelmistoa pitää olla aika moinen pläjäys ja tekniikkaakin jonkin verran. Klassisessa 3/3:ssa kadenssit on nykypäivänä I-IV-V-I (toonika, subdominantti, dominantti, toonika), ja periaatteessa pitää opetella kaikki duurit ja melodiset mollit, koska mitä tahansa niistä saatetaan kysyä. Tärkeintähän on tietää aloitussävel otelaudalla ja sormitukset, joita ei ole kovin montaa. Kadenssitkin ovat useimpien E-kieleltä lähtevien asteikkojen kanssa samat, tietysti vain eri asemasta. Mutta ei noiden asteikkojen kanssa kannata panikoida, ne ovat nimittäin aika pieni osa kokonaistutkintoa, ja jos siinä menee perseelleen, biiseissä voi vielä paikata. Eikä niiden opetteluun kauhean montaa hetkeä mene. Tietysti jos tavoitteena on kiitettävä, ne kannattaa opetella kunnolla. Toinen vastaava osa tutkintoa on primavista, eli nuotistalukutehtävä. Siinä soitetaan biisi suoraan nuoteista, jonka vaikeustaso vastaa 2/3-kappaletta. Nuottia saa tutkiskella hetken ja tempon valita itse. Monesti nuottiin sisältyy jokin pieni "koukku" joka pitää huomata, eli esimerkiksi väliaikainen ylennys, alennus tai palautus, muuhun biisiin erikoinen rytmirakenne keskellä biisiä yms. Itse tutkintoon kuuluu kuusi kappaletta, joista yksi (vai oliko peräti kaksi) voi olla esimerkiksi kamarimusiikkia. Itse soitin yhden kappaleen huilistin kanssa, toimi hyvin. Musiikkiopiston tutkinnot ei oo loppujen lopuksi kovinkaan hankalia jos on tehnyt vuoden aikana paljon työtä. Mä suoritin kaikki ne kiitettävinä, mikä oli loppujen lopuksi aika helppo temppu kun biisit oli harjoteltu jo pitkälti kaikki etukäteen. Vuoden aikanahan ehtii opettelemaan yli 20 biisiä, joista 3/3:een vaaditaan kuusi. Ei ehdi tulemaan kiire. Kuten tuossa mainittiin, ei kannata turhaan kiirehtiä suurempia tutkintoja jos perustietoja puuttuu. Klasarin kolmekauttakolmosessa pitäisi olla jo jonkinlaista soundia eikä kappaleetkaan ihan sieltä helpoimmasta päästä ole. Mutta kyllä se treenillä varmaan onnistuu. Tsemppiä tutkintoon! Kyllä. Nimenomaan nuo soundijutut on ehkä 3/3:sen vaikein juttu. Jo 2/3:ssa verotetaan pisteitä jos tulkinnat on tönkköjä ja monotonisia. Apoyendot ja muut kannattaa hioa opettajan kanssa kuntoon ennen kuin lähtee tekemään tutkintoa. Mutta esimerkiksi tuo aikaisemmin mainittu Spanish Romance kelpaisi varmasti hyvin 3/3:een, mahdollisesti jopa I-kurssiin, eikä se mikään erityisen vaativa biisi ole. Tämä viesti oli 100 % totuus. |
wrshredder 18.12.2005 10:52:25 | |
---|
Vuoden aikanahan ehtii opettelemaan yli 20 biisiä, joista 3/3:een vaaditaan kuusi. Ei ehdi tulemaan kiire. niin, niitähän pitääkin opetella se tietty määrä, joku 18 kappaletta joista sitten 6 soitetaan tutkinnossa. tai jotain tonnepäin. Romantikkoitkijät#23
Soundi lähtee käsistä |
Volume 19.12.2005 06:25:43 | |
---|
niin, niitähän pitääkin opetella se tietty määrä, joku 18 kappaletta joista sitten 6 soitetaan tutkinnossa. tai jotain tonnepäin. Hyvä huomio. Eli vähintään 18 (muistelisin samaa lukua) 3/3-tasoista kappaletta pitää olla hanskassa ennen kuin saa suorittaa tutkinnon. Tämä viesti oli 100 % totuus. |
.tapi. 24.12.2005 01:44:11 | |
---|
Minkälaisia biisejä m.nettiläiset ovat soittaneet sähkökitaran 3/3 tutkinnossa? |
Volume 24.12.2005 15:58:05 | |
---|
Minkälaisia biisejä m.nettiläiset ovat soittaneet sähkökitaran 3/3 tutkinnossa? Mulla oli 3/3-aineisto seuraavanlainen: 1. Juha Leinosen yhteistyöllä kitaristi Seppo Siiralan kanssa säveltämä Romance duettona huilistin kanssa. 2. Leo Brouwerin teos jonka tarkkaa nimeä en vieläkään tiedä. Ei kuitenkaan kuulu siihen tunnettuun etydisarjaan. Nuotin yläreunassa lukee: a Eli Kassner, No. 4, "Rié, que todo rié: que todo es madre leve *" (* = Miguel Merrandez, eli ilmeisesti Merrandezin poika on tehnyt runon josta Brouwer on inspiroitunut). Jos joku tietää näiden perusteella tarkemmin tämän nimeä, saa kertoa. Ilmeisesti jonkun Brouwerin sarjan neljäs osa. 3. L. Brouwer - Etydisarjan VI. osa 4. J. Ferrer - Tango No. 3 5. Manuel M. Ponce - Préludes 6 Pour Andrés Segovia 6. J.S. Bach - Bourrée Näistä ainakin toinen, neljäs ja kuudes olisivat käyneet helposti myös I-tutkintoon (jonka voi siis suorittaa 3/3:n jälkeen). 3/3:n biisien ei tarvitse olla teknisesti erityisen haastavia, eli esimerkiksi tuosta listasta ei kannata välttämättä ottaa mallia omaan tutkintoon, mutta tietysti arvostelijaraatiin voi tehdä vaikutuksen korottamalla rimaa vähän. Tämä viesti oli 100 % totuus. |
wrshredder 24.12.2005 16:59:17 | |
---|
Mulla oli 3/3-aineisto seuraavanlainen:. Niin ,mutta tyyppi kyseli sähkökitaran 3/3:sesta.. :) Rock Joulua! Romantikkoitkijät#23
Soundi lähtee käsistä |
Volume 24.12.2005 17:23:49 | |
---|
Niin ,mutta tyyppi kyseli sähkökitaran 3/3:sesta.. :) Rock Joulua! Oho katohan! No, menkööt nyt klasaripuolella näin joulun kunniaksi. :-) Tämä viesti oli 100 % totuus. |