kesamieshartsa 13.12.2005 18:26:06 | |
---|
Elikkäs virittelin mikin kyseisien kaavioiden ensimmäisen mallin perusteella. http://www.emgpickups.com/downloads/wiringdiagrams/EMG-H1-H4.pdf Minulle tuntemattomasta syystä kuuluu vahvistimesta vain pelkkää kohinaa. Quik connect kaapeli on asennettu mikkiin oikein päin, ja olen tarkistanut kytkennät moneen kertaan, mutta silti mikki ei toimi. Olen kokeillut myös toista mikkiä samalla menestyksellä. Mikin johdoissa minua ihmetyttää "prewired" johto jossa on musta ja valkoinen johto, kaaviossa ne on merkattu molemmat + merkkisiksi johdoiksi, eikä niitä kaavion mukaan tule kytkeä mihinkään. Miksi näin? Kiitos kaikesta mahdollisesta avusta. |
Gypsy 13.12.2005 18:41:16 (muokattu 13.12.2005 18:42:28) | |
---|
Miksi näin? Koska se on humbucker ja ne on johdot joilla kelat yhdistetään. Voi niihin kuitenkin esim. kelanpuolituksen laittaa jos haluaa. Viasta en osaa sanoo, jos ei kumpikaan mikki toimi niin kattelisin muualta, lisää. |
janik 13.12.2005 19:09:36 | |
---|
Oletko juattanut jotain itse? esim. potikat voivat mennä paskaks jos lämmittää liikaa. |
Gypsy 13.12.2005 19:39:01 (muokattu 13.12.2005 19:42:00) | |
---|
Onko nyt kaikki piuhat ihan varmasti oikein päin? Ehkä vois koittaa ohittaa volumepotikan, eli mikin "kuuma" piuha siihen johtoon, joka tulee jakin kärjeltä. Tonepotikka tuskin aiheutaa tota, koska jos se olis oikosulussakin, niin saundi olis vaan tumma, koska konkka on ennen potikkaa. |
Tim 13.12.2005 23:03:39 | |
---|
Kai sulla on noi musta ja valkoinen juotettuna yhteen niin kuin noissa kuvissa? Jos ne ei ole, niin ei ole virtapiiri suljettuna olleskaan. |
kesamieshartsa 13.12.2005 23:24:00 | |
---|
Nyt sain mikin toimimaan osittain. Juotin musta/valko-johdon kiinni paljas/vihreä johdon paikalle, tuskin on oikea ratkaisu, mutta tulkittua Seymourduncanin kaavioita ja Emg:n kaavioita päätin käyttää paljas/vihreä johtoa maadoitukseen. Ongelmana on enää että taustalla on paljon taustahurinaa ja että mikin tehoista osa ei tule vahvarille asti. Vahvistimen säätöjen perusteella sanoisin että tehosta puuttuu noin puolet. Kuinka maadoitus voisi onnistua paremmin? Entä onko vaaraa että mikki vaurioituu tällaisella kytkennällä? |
Gypsy 13.12.2005 23:30:05 (muokattu 13.12.2005 23:32:05) | |
---|
Sun mikki on nyt puolitettu. Siis singlecoili. Lisäys: Nyt sain mikin toimimaan osittain. Juotin musta/valko-johdon kiinni paljas/vihreä johdon paikalle, tuskin on oikea ratkaisu, mutta tulkittua Seymourduncanin kaavioita ja Emg:n kaavioita päätin käyttää paljas/vihreä johtoa maadoitukseen. Siis mitä? Päätit käyttää vihreää ja paljasta maadotukseen? Mites ne aluks oli kun niitten tosiaan olis kuulunu mennä alunperinkin maahan? Siihen potikan runkoon. |
kesamieshartsa 14.12.2005 15:40:09 | |
---|
Hmm... mitäköhän olen sekoillut? :D No, kokeillaampa uudestaan. |
kesamieshartsa 15.12.2005 17:58:16 | |
---|
Ok, nyt toimii. Mutta ilmeisesti kuumensin jompaakumpaa potikkaa liikaa ja pilasin potikan (vahvistimesta kuuluu ihan hullu hurina). Katselin musamaailman sivuilta uusia potikoita, mutta en tiedä yhtään että mitkä noista sopivat kytkentäkaavioiden kanssa yhteen. Tarvitsen myös kolmiasentoisenvivun etu/takamikin kytkemiseen. http://www.musamaailma.fi/bandikamat/tuotteet/152/172/(potikkasetit sivun alhaalla) Kiitos avustaville. |
Gypsy 15.12.2005 22:15:33 | |
---|
Noissa ei nyt ilmoteta minkä arvosia potikoita ne on, mutta kun ne sivun tuolla osiossa on, niin epäilen, että ne on samoja joita EMG:n aktiivimikkien mukana tulee, eli 25K. Sulla on passiivit, ja niitten kanssa 500K potikat sopii hyvin. Mutta onko se nyt varmasti potikasta kiinni, toi hurina... |
kesamieshartsa 16.12.2005 02:13:29 (muokattu 16.12.2005 02:14:44) | |
---|
En oikein muutakaan keksi mistä sellainen häiriöääni (kun se on paljon voimakkaampaa kuin normaali hurina) voisi kuulua. Maadoituksessa olen laittanut maadoituspiuhan siihen potikkaan kiinni ja potikasta johtanut johdolla kitaranrunkoon (alkuperäinen maadoitus oli näin). Tällaisella maadoituksella muuten jostain syystä tone-potikkaan koskeminen sormella lisää häiriöääntä (mistä johtuu?), mutta volumeen koskeminen ei vaikuta mitenkään. Maadoitus on juotettu kiinni volumeen ja volumesta se lähtee kitaranrunkoon. Mikäli volume-potikasta ottaa irti kitaranrunkoon menevän johdon, koskemalla kumpaa potikkaa vain häiriöääni lisääntyy. Kuinka tarkka on muuten oltava johtojen juotoksissa? Olen koittanut pitää johtojenpäät nätisti juotettuina, riittääkö se vai pitäisikö johtojen päät vielä eristää jollain? |
Ongelma ratkaistu!! Häiriöäänet kuuluivat vahvistmesta huonon maadoituksen takia, haeskelin netistä toiset piirrustukset joissa näkyi että maadoitus tuli vetää usemmasta kuin yhdestä paikasta. Noh, vika ei ollutkaan potkoissa..:) Opimpa taas jotain uutta, ei mennyt päivä hukkaan...:) |
ilpoliekkio 17.12.2005 18:55:37 | |
---|
Ongelma ratkaistu!! Häiriöäänet kuuluivat vahvistmesta huonon maadoituksen takia, haeskelin netistä toiset piirrustukset joissa näkyi että maadoitus tuli vetää usemmasta kuin yhdestä paikasta. Noh, vika ei ollutkaan potkoissa..:) Saisitko laitettua linkkiä tuosta sivusta? Awaken the suffering |
Gypsy 18.12.2005 07:08:58 | |
---|
No hyvä että toimii. Tuli oltua tossa vähän jäähyllä. Missä oli vika? Nimittäin kyllähän noissa EMG:n kytkiksissä ihan oikein maadotukset on. Ainoo mikä kuvasta puuttuu (tekstissä kyllä on) on kielimaadotus, joka menee yhteisestä maapisteestä tallalle. |
kesamieshartsa 18.12.2005 21:17:52 | |
---|
http://www.guitarelectronics.com/product/WDUHH3T1101 Noitten piirustusten mukaan tein kytkennät. Minun mielestäni PALJON selvemmät kuin EMG:n kaaviot. Ilmeisesti kitarassa oli alunperinkin tuollaiset kytkennät, ainakin näyttävät samalta. Tuo guitar-electronics sivusto vaikuttaa muutenkin aika hyvältä sivustolta. |