Aihe: Kitarasta katosi ääni
1
opaa
17.12.2005 15:24:40
Uskomatonta mutta totta näin siinä kävi. Eilen vielä soittelin keikkaa ja kaikki on toiminut tähän asti loistavasti ja tänään pistin kitaraa piuhaan kotona niin ei mitään elonmerkkejä. Vanhan kakkoskeban pistin kokeeksi kiinni niin kyllä toimi joten vian on pakko olla kitarassa. Vähäsen kokeilin availla kitaraa ja mitä mä niistä elektroniikkajutuista ymmärrän niin näytti olevan piuhat ihan kohillaan jne. Mistä sitä vikaa pitäisi lähteä etsimään? Kitarana toimii Gibsonin LP special.
Perza
17.12.2005 15:34:12
Katoiks, että jakissa eli siihen mihin piuha pistetään on johdot kiinni. Kokeilit tietysti kaikilla mikeillä?
Turhaa
Jag
17.12.2005 15:35:12 (muokattu 17.12.2005 15:37:19)

No ekana kannattaa varmaan tsekata se jakki. Eli piuhan ja kitaran liitoskohta. Yleisimmin tosta löytyy syy.

edit: olin tasan minuutin myöhässä. Myös kitaran volume ja tonepotikat kannattaa tsekata. (tuli myös mieleen, et kaverin kitaras on ihan samanmoinen ongelma. Mä sillä soittelin kerran ja yht äkkiä kitara ei antanut enää signaalia. Ei olla vieläkään syytä löyetty)
"Tämä vastaus on annettu antamienne tietojen perusteella tiedoksenne. Sen tarkoitus on olla tarkka ja täydellinen, mutta se ei sisällä lupausta tai vakuutusta tarkkuudesta eikä täydellisyydestä eikä sitovaa velvoitetta."-Nokia help line (Mikaelo)
fox
17.12.2005 15:36:52

Katoiks, että jakissa eli siihen mihin piuha pistetään on johdot kiinni. Kokeilit tietysti kaikilla mikeillä?

Eip juuri lisättävää tuohon Perzan kommenttiin, paitti että oon hidas...;)
Eli jakista lähdetään..se on voinu vaikka pyörähtää sillee että maadotukset siinä piuhassa aiheuttaa signaalin maadottumisen, eli johtimia "oikarissa"
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
koponen
17.12.2005 16:35:25
Jos jakissa (ja muualla) on piuhat varmasti kiinni niin sitten reippaasti mikkikytkintä vaihtamaan. Harmi ettet kerro tarkemmin kitarastasi, mutta eihän siinä vain ole aktiivi-elektroniikka jolloin ongelman voisi aiheuttaa tyhjentynyt paristo.
Jostakin syystä tänään tuntuu pahemmalta kuin eilen. Ja eilen tuntui pahemmalta kuin toissapäivänä..
opaa
17.12.2005 17:20:20
Nimenomaan jakkia ensiksi epäilin ja tutkiskelin ja mitä mä noista ymmärrän nii piuhat näytti olevan nätisti kiinni. Mikkivalitsin ja säätönupikat ei anna minkäänlaista vaikutusta ja aktiivielektroniikkaa ei löydy. Olisko parempi heittää kitaraa johonkin musaliikkeeseen suosiolla tutkailtavaks? takuutakin vissiin löytyy kun kesällä ostin. Tietysti jos kotikonstein hoituisi niin olisi mukavinta :P
32788
17.12.2005 17:39:32
Jos löytyy digikamera, niin kokeilepa ottaa muutamia kuvia sieltä sisuksista ja jakista...

Voi myös olla, että piuhassa on jotain kontaktihäiriötä, että välillä toimii ja välillä ei... Eli kun testasit toisella kitarallasi, niin toimi ja kun testasit tuolla, niin ei toiminut.

Mutta aika varmasti se kitarassa on se vika.
Ehei, Tiluman ei suinkaan tarkoita tiluttavaa miestä, vaan on lyhenne sanoista Tappelunhaluinen Iltatorimyyjä Lattajalkainen Uudistaja ja Monumentaalisen Aneeminen Nikotinisti
koponen
17.12.2005 17:40:07
Nimenomaan jakkia ensiksi epäilin ja tutkiskelin ja mitä mä noista ymmärrän nii piuhat näytti olevan nätisti kiinni. Mikkivalitsin ja säätönupikat ei anna minkäänlaista vaikutusta ja aktiivielektroniikkaa ei löydy. Olisko parempi heittää kitaraa johonkin musaliikkeeseen suosiolla tutkailtavaks? takuutakin vissiin löytyy kun kesällä ostin. Tietysti jos kotikonstein hoituisi niin olisi mukavinta :P

Jakki saattaa hajota myös niin ettei sitä silmällä huomaa. Ei sulla satu olemaan yleismittaria jolla voisit tarkastaa onko se varmasti ehjä?
Jostakin syystä tänään tuntuu pahemmalta kuin eilen. Ja eilen tuntui pahemmalta kuin toissapäivänä..
mettän peikko
17.12.2005 18:19:15
Mulla on lp spesialissa vikkaa volume potikassa. Ääni kuuluu vaan sillon kun on volume kympillä. Korjaukseen vien joskus lähi päivinä.
north state aika miehen savuke
Aki
17.12.2005 22:39:45

Kokeilepa tällaista:

Ota neula tai joku muu terävähkö sähköä johtava esine. Laita vahvariin virta, mutta volume aika pienelle. Koske vahvarissa olevan kitarapiuhan päätä ja säädä volume niin että kuulet äänen. Laita kitarasta kaikki potikat täysille, piuha kitaraan kiinni, ja ala tökkimään neulalla niitä kontaktikohtia. Ensin ulostulojakin juotoskohtaa (vain + napa), sitten mikinvalitsimen navat, sitten volumepotikat.

Jos pörinä ei kuulu edes jakista mutta jakki näyttää ehjältä, on kitara oikosulussa jostain kohtaa. Katso pääseekö pyörineiden potikoiden navat koskemaan johonkin muualle, tai onko navat taittuneet kitaran runkoa vasten.

Jos pörinä kuuluu jakista muttei mikkivalitsimesta, piuha on tuolta matkalta irti/rikki. Jne.
Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)