Aihe: Sweeppaus onnistuu alottelijoilta?? Kaikki mukaan
1 2 3 4 510 11 12 13 14
moottorisaha
16.12.2005 13:16:59 (muokattu 16.12.2005 13:23:23)

En ole hirvittävän kauaa soittanut, eikä sviipit lähe ollenkaan. Salaa toivon, etten elämässäni vahingossakaan oppisi soittamaan mitään edes sinnepäin... Tekniikkaa oppii mun mielestä kuka vaan, mutta sellaista fiilistä ja sielukkuutta kuin esim. Neil Youngilla on, ei kovin moni kitaristi soittoonsa saakaan...

Sitä fiilistä on sitä vaikeampi tuoda siihen soittoon mitä vähemmän sormet tottelevat ajatuksiasi. :)

Kyse ei ollut siitä, poistaako joku puhtaasti tekniikkaan pohjautuva opettelu soitosta sielun, mutta jos sooloilu perustuu siihen, että opettelee tiettyjä mahdollisimman nopeita juttuja ja niitä veivaa edestakaisin, tietynlainen luovuus katoaa.

Niin, JOS sooloilu perustuu siihen. Sillä nyt ei ole enää taas hirveästi sen kanssa tekemistä, että opettelee hallitsemaan soittimellansa eri soittotekniikoita.

Ja mielestäni kyllä luovuuden mahdollisuudet nimenomaan paranevat sitä mukaa mitä paremman tekniikan omaa. Ei ole läheskään niin paljon rajoituksia.
"I think that all these classical masters have one big thing in common: when they play slow, it's tasteful and when they play fast, they RIP!" - Michael Angelo Batio
saha
16.12.2005 13:20:46
Olen soittanut jotain 4 vuotta, ja olen ihan paska sweeppaamaan.
Voin pistää clippiä jos ette usko :----------D
>-)))> #2
Punttisika #5
"kuuntelette musaa jossa porukalla on kireetä nahkaa munien ympärillä ja sanotte jotain kaulaliinaa noloksi." -pliksu
Cadaver
16.12.2005 13:35:17 (muokattu 17.12.2005 03:58:10)

Joskus muutaman vuoden soittaneena tuli hieman harjoiteltua, eikä silti kunnolla oppinut. Mutta nyt menee paremmin (ei silti hyvin) tauon pitämisen ja alitajuisen kehittymisen seurauksena. :) Lähinnä akustisesti noita tulee pelleiltyä, ei tosin mitään mutkikkaita (esim. Tolkin Fire Dance Suite:n väliosa tai Abban Gimme Gimme Gimme melodia) eikä niitä muuhun soittoon ole saanut järkevästi integroitua. Saatan pistän klippiä illalla.

EDIT: Klippejä. Tuli hirveät mp3-pakkausartifaktit..
http://cadaver.homeftp.net/swiippi1.mp3
http://cadaver.homeftp.net/swiippi2.mp3
Freedom, Metal & Might: Agent Metal Saksaheviä: Revenant Rienausta: Riivaaja
jyri.salonen
16.12.2005 13:51:32

Se on jännä juttu että metalli/hevikitarointia pidetään aina sinä teknisesti vaativimpana tyylinä. Lähes poikkeuksetta.
iso paha susi
16.12.2005 14:12:34 (muokattu 16.12.2005 14:13:28)
Silloin kun minä olin nuori poika, kova juttu oli osata Onen tremolo junttaus. Ja Kirkin täppisoolo oli "ihan sairaan nopee!!!".

Sweeppausvillitys alkoi sitten Bodomin myötä.
"Enks mä tiedä kuka mä oon?"
King_V
16.12.2005 14:26:43
itse kuulin ensimmäiset sweepit dire straitsin - sultans of swingin myötä ja josta vähän alkua opettelinkin... tosin ei se sweeppi käsittääkseni ole niin tärkeää... mut simona hyödyllistä tietyn tyypin sooloissa....
Black Star
16.12.2005 15:30:44

itse kuulin ensimmäiset sweepit dire straitsin - sultans of swingin myötä ja josta vähän alkua opettelinkin... tosin ei se sweeppi käsittääkseni ole niin tärkeää... mut simona hyödyllistä tietyn tyypin sooloissa....

Knopfler soittaa tuon biisin fingerpicking-tyylillä - ei lasketa.
"Launch the Polaris, the end doesn´t scare us, when will this cease, the warheads will all rust in peace!"
musatuukka
16.12.2005 15:37:00
Mä aloitin eilen soittamaan kitaraa ja opin kaiken jo iltaan mennessä joten päätin lopettaa sen saman tien. Osasinha jo kaiken.
Jazz se on saatanan musiikkia!
frenzyfriday
16.12.2005 15:42:41
Kerran harjottelin jotaki sweeppiä. Alkoi vituttaa. Lopetin siihe sweeppailun.
Perjantaita odotellessa
Skebaristi
16.12.2005 15:49:18

Kyllähän nuo sviipit ihan suht. hyvin lähtee. Kolmen kielen duuri-sviipissä(siis arpeggiossa) on kyllä treenaamista.
moottorisaha
16.12.2005 16:41:52

Noh, kolmen kielen molli- ja dimiswiipeissä rupeaa olemaan jo VÄHÄN jotain järkeä, mutta muut menevät kyllä aivan päin helvettiä.
"I think that all these classical masters have one big thing in common: when they play slow, it's tasteful and when they play fast, they RIP!" - Michael Angelo Batio
-HaTe-
16.12.2005 17:01:32
Olen soittanu melkein 4 vuotta ja osaan sweepata TODELLA vähän.
"Soolon ei tarvitse kuulostaa hyvältä. Pääasia on että siinä on paljon nuotteja"
7-kielinen mies
16.12.2005 17:09:50
Ei lähe vieläkään sweepit.

MITKÄ SWEEPIT?!?!?! (soittokokemusta 6 vuotta)
-"Luonnonlahjakkuudet ovat erikseen"-
-HaTe-
16.12.2005 17:16:30
MITKÄ SWEEPIT?!?!?! (soittokokemusta 6 vuotta)

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=50207
"Soolon ei tarvitse kuulostaa hyvältä. Pääasia on että siinä on paljon nuotteja"
Keppis
16.12.2005 17:31:07
melkein 5 vuotta soittanut ja sweeppeihin aloin tutustuun joskus 2 vuotta sitten ja siitä lähtien olen niitä joskus harvoin vähän reenaillu. Vuosi sitten ajattelin, että osaan melko hyvin sweepata hitaalla temmolla. Viimeisen puolen vuoden aikana on vasta varsinainen tekniikka alkanut hahmottua ja nyt taas tuntuu, että osaan melko hyvin hitaita sweeppejä(kuten fade to blackin alkusoolossa)

Eihän sitä kannata rueta tajuttomasti mitään yhtä tiettyä tekniikkaa treenaan kolmee vuotta putkeen, mutta kun osaan enemmän saa soittoon monipuolisempaa tulkintaa. Pätee muiden instrumenttejen ohella myös lauluun.
"Ei soiteta Paranoidia, nyt soitetaan heviä!" http://www.mikseri.net/fobia
Schenker
16.12.2005 20:11:50 (muokattu 16.12.2005 20:12:24)
Moon soittanu 10 vuotta ja mun sweepit on pers****!!!!!!111111
"Limp Bizkit sucks dick!" -Zakk Wylde
Santtu_123
17.12.2005 00:38:43 (muokattu 17.12.2005 00:39:52)

monta vuotta soitellu, haluaisin ihan perkeleesti osata sweepata mutta kun ei niin ei. Soitan Smokea ja Enteriä musakaupoissa, en sweeppaa en :(
Ai niin, mita on nimeltään soittotapa jolla huitastaan arpeggioita mutta pikataan joka nuotti alternativella ? tilu ? mikä? Termit hukassa.
Schenker
17.12.2005 05:47:02
monta vuotta soitellu, ihan perkeleesti osata sweepata mutta kun ei niin ei. Soitan Smokea ja Enteriä musakaupoissa, en sweeppaa en :(
Ai niin, mita on nimeltään soittotapa jolla huitastaan arpeggioita mutta pikataan joka nuotti alternativella ? tilu ? mikä? Termit hukassa.

Tarkoitatko economyä vai alternatea? Tietääkseni alternative on sama kuin economy, oikaiskaa joku jos olen väärässä.
Eikai sillä siis mitään sen kummallisempaa termiä ole, pikkaustyylin mukaanhan se tulee muutenkin, koska sweep pickingillähän ei ole oikeastaan mitään tekemistä arpeggioiden kanssa, se on vaan sen soittotekniikan nimitys. Arpeggio taas tarkoittaa murtosointua.
"Limp Bizkit sucks dick!" -Zakk Wylde
Eccentr1c
17.12.2005 13:21:06
Ei luonaa sweepit ei. Muistakaa kumminkin sweeppailun ohessa keskittyä myös siihen perusteoriaan.
Se ei oo treeneissä kivaa semmosen kitaristin kanssa, joka ei osaa sointumerkeistä edes kompata saati sitten jotain improvisoida siihen päälle.
"Ei sulla tabuja olis?"
Ei...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)