Aihe: Ikuisuusprojektini on valmis!
1 2
Basismi
21.07.2003 18:39:02
Onko todellakaan tuo koivu rakennusmateriaalina mistään kotoisin. Eli kestääkö se kitarassa ja muuta.

Olen antanut itselleni kertoa, että koivu on vähemmän sitkeää kuin esim vaahtera. Eli siinä missä vaahtera joustaa, koivu räsähtää poikki. Kaulaan siis mielellään jotain muuta. Soundillisista ominaisuuksista ei tietoa, mutta kyllä sitä rumpujen rungoissa ainakin käytetään.
Snowblind
21.07.2003 20:37:19

EDIT: Ootko varma tosta kitaran mallista? Noi on kuitenkin niitä vähän vaikeampia malleja tehdä. Itse aloittaisin tasakantisesta LP:stä, telestä tai stratosta. Tai sitten tekisin jonkun "oman" mallin yhdistelemällä noiden yksinkertaisimpien kitaroiden muotoja ja ominaisuuksia. Jos luulet että taidot saattaisi riittää noihin niin tee ihan rauhassa vaan.

Mallia ei vielä ole lukkoon lyöty ja tuo tasakantinen lp olisi yksi mahdollisuus. Löytyisi tohon piirustuksetkin printattuna ja luonnollisen kokoisena. Tai no editoin double cutawayn CAD piirustuksista "täyttämällä" toisen sarven. Mutta onko se tune-o-matic tallaisiin kitaroihin tarvittava pieni kulma kaulaan vaikea tehdä? Jos pulttikaulalla tekee niin onnistuisiko sillein että siitä "tasanteesta" joka tulee kaulataskuun sahaisi kulmasahalla vaikkapa pikkaisen että sen saisi oikeaan kulmaan?
Joo
Miikathebest
21.07.2003 20:45:53

Mitenkä niin muka Flying v ta rr on vaikeita tehdä?!?!?!?
nehän on vieläkin helpompia, kuin tele.

... Mutta onko se tune-o-matic tallaisiin kitaroihin tarvittava pieni kulma kaulaan vaikea tehdä? Jos pulttikaulalla tekee niin onnistuisiko sillein että siitä "tasanteesta" joka tulee kaulataskuun sahaisi kulmasahalla vaikkapa pikkaisen että sen saisi oikeaan kulmaan?

Laita kiinteä stratotyyppinen talla.
Ei se kulma ole hankala säätää. itse en ainakaan lähtisi kulmasahalla tekemään, vaan jollain tasohiomakoneella, tai jollain. Tai ehkä sittenkin tekisin siitä bodyn kolosta "vinon" vaikkapa taltalla.
Parempi sika säkissä, kuin possu kassissa!
Miika Rocks It
Jormaz
21.07.2003 23:12:34
Mä olen aina viisastelemassa että sen tune-o-maticin voi upottaa bodyyn sen verran että se on yhtä matalalla kuin strato-tyyppinen non-trem.
Back to the 80's
erkko
21.07.2003 23:53:59
Mä oon tehny pari kitaraa joissa on pulttikaula ja Tune-O-Matic -tyyppinen talla. Kaulan kulman saa tehtyä helposti niin, että tekee bodyyn tasasyvyisen kolon ja hioo kaulan pään vähän vinoksi. Tää tapa ei oo mikään oma patentti, vaan plokkasin sen kitarasta mistä katsoin mallia.
Antti1
22.07.2003 09:46:16 (muokattu 22.07.2003 09:47:14)
Mitenkä niin muka Flying v ta rr on vaikeita tehdä?!?!?!?
nehän on vieläkin helpompia, kuin tele.

Oma mielipide kato. :) Enkä tarkoittanu että välttämättä vaikeita vaan ehkä vähän vaikeampia kuin jotkut toiset.
"Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy
Miikathebest
22.07.2003 13:30:00 (muokattu 22.07.2003 13:30:21)

Oma mielipide kato. :) Enkä tarkoittanu että välttämättä vaikeita vaan ehkä vähän vaikeampia kuin jotkut toiset.

No tää Bo Didleyn pölkkykitara olisi vielä helpompi malli :)
Parempi sika säkissä, kuin possu kassissa!
Miika Rocks It
Snowblind
22.07.2003 20:34:02

Oliko muuten sillein että runkomateriaalilla ei hirveästi ollut väliä aktiivimikkien kanssa? Jotain tollaista muistan lukeneeni joskus, että kitaran ominaissointi ei vaikuta yhtä paljoa siihen soundiin aktiivimikkien kanssa kuin passiivimikeillä.
Eli koivurunkokin voisi kuulostaa joltain aktiivimikeillä?
Joo
Antti1
22.07.2003 23:41:04
Oliko muuten sillein että runkomateriaalilla ei hirveästi ollut väliä aktiivimikkien kanssa? Jotain tollaista muistan lukeneeni joskus, että kitaran ominaissointi ei vaikuta yhtä paljoa siihen soundiin aktiivimikkien kanssa kuin passiivimikeillä.
Eli koivurunkokin voisi kuulostaa joltain aktiivimikeillä?

Jotkut aktiivimikit tuppaavat vähän "tappamaan" kitaran ominaissointia. Tai siis tarkoitan että mun mielestä esim. EMG:n mikeillä varustettu kitara kuulostaa EMG:ltä, eikä siltä kitaran ja mikkien yhteissoundilta mitä passiivimikeiltä voi odottaa. Toki en oo kuullut aktiivimikeistä kuin EMG:n 81 ja 85 -mallit, eli näkemykseni ei ole kovin laaja-alainen ja on muutenkin ehkä hiukan kärjistetty. Kyllä mä uskon että toi koivurunko voi kuulostaa hyvältä ihan passiivimikeilläkin. Ootko harkinnu aktiivielektroniikkaa kitaraan?
"Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy
Snowblind
22.07.2003 23:50:43

Ootko harkinnu aktiivielektroniikkaa kitaraan?

Olen. Aktiiveilla voisi saada hyvin sellaista hyvää, tukeva riffittely/komppisoundia ja vahvaa sellaista. Pitää katsoa jos rahaa sitten löytyisi tarpeeksi niin voisi noita EMG:n 81:t pistää. Ja vaikka ei kitaraan heti aluksi aktiivimikkejä tulisikaan, niin sille patterille tekisin jo paikan valmiiksi, koska todennäköisesti jossain vaiheessa ainakin aktiivit tulisi.
Joo
Snowblind
24.07.2003 21:41:15

Kävin tässä vielä näitä helposti saatavilla olevia puita miettimään, niin olisiko kuusi millaista? Eikös sitä ole käytettykkin jossain kitaroissa?
Joo
Jormaz
24.07.2003 23:11:33
Lähinnä vissiin akustisten kansissa, kuusta siis.
Back to the 80's
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)