Aihe: jb ja jazz mikkien puolitus lespaan?
1
jo_tu
16.12.2005 10:48:49
elikkäs ostin uudet mikit tokain lespauliin ja ajattelin tuota mikkien puolitusta. onko mikkien puolitus lpssä yleistä? siisteimmin saisi ilmeisesti push-pull potikoilla hoidettua ton puolituksen? mutta yritän siis kysyä että onko mikkien puolitus edes oleellista lespassa?
tommi_899
16.12.2005 11:14:09

kyllähän siitä hyötyä on, monipuolistaa kummasti.
Bändi .:i:. Kitara .:i:. Kuuntelen shovi: eiks sua hävetä kuunnella himiä? -ota pastilli-
Juzzu
16.12.2005 11:31:59
Mun mielestä tuo on turhaa. Puolitusten jälkeen se LP kuulostaaa LP:lta jonka mikit on vain puolitettu. Mä kolvasin omat puolitukseni pois kun oli niitä ½ vuotta kokeillut. Humpparit humppareina, stratot ja telet on sitten sinklejä varten.

Tietty, jos nyt on tärkeää saada jonkinlaista all-arondia ni anna mennä vaan. Tai osta PRS :o)
Antroid
16.12.2005 11:36:45
Eihän siitä puolitusmahdollisuudesta nyt haittaakaan ole, vaikkei sitä kovin usein käyttäisikään. Omassa PRS:ssä ei juurikaan tule käytettyä, mutta välillä komppisaundiin saa mukavasti enemmän ilmaa, kun laittaa molemmat mikit päälle puolitettuina.
Hannu H.
16.12.2005 11:53:25

Kaulamikki on mun tokaissa puolitettavissa kytkimellä (alnico II pro) ja monipuolistaa love rockini soundivalikoimaa. Ei se ole strato, muttei lespakaan.. Tallamikin (JB) puolituksesta en suurta hyötyä löytänyt, joten se kytkin saa uuden tehtävän tässä joskus kun kerkii (ja keksii että minkä).
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ. Jouluinen sävellyskilpailu
fox
16.12.2005 12:01:56

yritän siis kysyä että onko mikkien puolitus edes oleellista lespassa?

Ja minkätähen täältä kysyt? 8) Jos koet tarvitevas moista ominaisuutta, niin mikä ettei. Sun kitara, sun speksit... Jimmy Pagella oli puolitukset, jos se nyt jotain vaikuttaa..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
Quu
16.12.2005 12:33:45

Eikös sellaisen push/push-kytkimen saa sellaiseksi, että kun sitä painaa kerran niin mikki puolittuu ja kun sitä painaa toisen kerran, niin se on taas humppari?

Ja onko sillä väliä, että korvaako tämä kytkin/potikkayhdistelmä volumen tai tonen?
juki68: Pro keyboard-ukot tunnistaa siitä, että niillä vasen käsi raapii enemmän persettä kuin osuu koskettimistolle.
fox
16.12.2005 13:12:06

Eikös sellaisen push/push-kytkimen saa sellaiseksi, että kun sitä painaa kerran niin mikki puolittuu ja kun sitä painaa toisen kerran, niin se on taas humppari?

Ja onko sillä väliä, että korvaako tämä kytkin/potikkayhdistelmä volumen tai tonen?

Saa kyllä.. eikä oo mitään väliä, kumman potikan tilalle tuo tulee, push-push tai push-pull, se kytkin on ihan erillään sähkösesti.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
P-Nut
16.12.2005 14:27:13

Kyllä tuo ihan hyvä kikka on jos monipuolisuutta etsii. Itselläni on Tokain LC-70:ssä kaulamikki (Dimarzio Air Classic) puolitusmahdollisuudella. Tallamikin tonepotikka on push/pull-mallia, joka puottaa kaulamikin toisen kelan pois käytöstä. Ihan mukavat "heleämmät" cleanit tuolla irtoaa. Ei se stratoksi muutu, mutta humpparin ja yksikelaisen väliltä se soundi on :)
Damn, that's a fine pile of duckshit :]
Hanok
16.12.2005 14:46:13
Mun mielestä tuo on turhaa. Puolitusten jälkeen se LP kuulostaaa LP:lta jonka mikit on vain puolitettu. Mä kolvasin omat puolitukseni pois kun oli niitä ½ vuotta kokeillut. Humpparit humppareina, stratot ja telet on sitten sinklejä varten.

Ei kai sen ole tarkoituskaan just Stratolta tai Teleltä kuulostaa? Kyllä maailmaan muitakin soundeja mahtuu kuin LP ja Strato.

Mulla on Flaxwoodissa 2 humpparia joista saa valittua 5 eri kelayhdistelmää:
-tallamikki
-tallamikki puolitettuna
-molemmat mikit
-kaulamikki puolitettuna
-kaulamikki

Sitä en tähän hätään tarkkaan muista kuinka kelat on keskiasennossa kytketty. Noista tulee rokki- ja hevihommissa käytettyä eniten tallamikkiä, toiseksi eniten kaulamikkiä ja aina välillä poulitettua kaulamikkiä. Kahta muuta asentoa ei niinkään. Puolitetun kaulamikin soundi on minusta ihan käyttökelpoinen esim puhtaita avosointuja soitellessa. Mukavan heleä soundi joka kuulostaa tuolta kitaralta, tuolla mikkivalinnalla. Ei sen kummempaa.

Kyllähän LP usein ostetaan juuri sen humpparisoundin takia, mutta ei siitä mitään haittaakaan ole jos vähän laajentaa skaalaa.
Juzzu
17.12.2005 10:54:13
Ei kai sen ole tarkoituskaan just Stratolta tai Teleltä kuulostaa?

Sanoinko niin?

Kyllä maailmaan muitakin soundeja mahtuu kuin LP ja Strato.

Väitinkö muuta?

Kuten totesin, mun LP puolituksilla kuulosta LP:ta josta oli mikit puolitettu -> kolvi käteen. Ja sitten totesin, että hyvää all-aroundia etsiessa PRS:n suunnalta löytyy hyvää kompromissia ns. wanhanliiton soundien väliltä, vrt. esim. LP ja Fenkut. Ja ei, PRS ei kuulosta lespalta, stratolta ja teleltä, joten jopa suosittelen kitaraa joka ei "puolitettuna" (rinnankytkennäthän niissä tarkalleen on) kuulosta Stratolta tai Teleltä. :o)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)