Aihe: Peavey Classic 30 ja etuasteputket? (tiukempaa säröä!)
1
Socialite
19.07.2003 14:14:08
Hankin juuri Peavey classic 30:sen ja tosi tyytyväinen olen puhtaisiin ja ns. mehukkaisiin semisäröisiin saundeihin varsinkin singlecoileilla, mutta varsinaista lead-säröä en ole onnistunut saamaan, varsinkaan humbuckereilla.

Säröstä tuppaa tulemaan sellainen harva ja sahamainen, treblet tulee korville..mutta silti sustain on aika huonoa, hö!
Etuasteessa näyttäisi olevan Electro-Harmonicsit.
Mitähän putkia minun tulisi kokeilla, jotta saisin tuhdinpaa, laulavampaa ja kuulasta säröä? (ehkä jopa heviä)

Bossin DS-1:sellä olen vähän kokeillut säröttää, mutta se samantyylinen harvahko surina on tuloksena tällöinkin.
Kompressorilla saisi kyllä varmaan pakattua vähän tiivimpää särösaundia, vai kuinka?

Yhteenvetona: Millä putkilla ja millä säröttimillä olette löytäneet hyviä lead/soolo/vinku/tilu saundeja C30:stä?
Blues power!
kivi
19.07.2003 14:28:10
Etuasteessa näyttäisi olevan Electro-Harmonicsit.
Mitähän putkia minun tulisi kokeilla, jotta saisin tuhdinpaa, laulavampaa ja kuulasta säröä? (ehkä jopa heviä)

Etuasteputkia kun voi vaihdella yksittäin, ja miten huvittaa, niin edullinen valinta vois olla ostaa yksi Sovtek 12AX7A jotain säröisempää sarjaa, onkse nyt WA? ja kokeilla sitä heti ensimmäiseksi putkeksi (kauimmainen pääteputkista)
Itse olen ollut hyvin tyytyväinen AudioClassicin 12AX7-putkeen marshallini etummaisena.

Peavey Classicilla ei ehkä edes tarvita kaikkein säröisimpiä putkia, ainakin mun kokemuksen mukaan vakioputkilla säröt alkaa jo kolmoselta, eikä viiden jälkeen oo olennaista parannusta enää tulossa. Tuosta syystä puhtaiden soundien ystävät on joskus vaihtaneet puolta tehottomamman 12AT7-putken (ECC81) ekaksi - katsopa ettei sun koneelle oo tehty samaa, jos käytettynä ostit?
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Jusstus
19.07.2003 15:13:27 (muokattu 19.07.2003 15:13:47)
Classicista puheenollen. Mikä lienee se laatikko siellä combon sisällä alaverhoilujen sisään piilotettuna? Onko kyseessä jousikaiku? Jännä asemointi kyllä. Onko yleistä vahvainten piiressä tällainen "erillinen" jousilaatikko?
"These go to eleven.."
kivi
19.07.2003 15:33:12 (muokattu 19.07.2003 15:35:52)
Classicista puheenollen. Mikä lienee se laatikko siellä combon sisällä alaverhoilujen sisään piilotettuna? Onko kyseessä jousikaiku? Jännä asemointi kyllä. Onko yleistä vahvainten piiressä tällainen "erillinen" jousilaatikko?

On yleistä - Fenderin comboissa on kaikissa jousikaiku erikseen sellaiseen topattuun vinyylipussukkaan laitettuna sinne pohjalle, ettei ota hurinoita vahvistimesta.

Toinen tapa on sitten ripustaa jousikaiku vahvistintarjottimen alle, Ampegeissa ja joissain Marshalleissa taitaa olla niin. Ampegin VT22:ssa ne jouset voi lisäksi lukita kuljetusta varten.

Jos mä olen oikein käsittänyt, niin useimmissa "merkkicomboissa" noi jousikaiut on Accutronicsin valmistamia, siitä riippumatta minkä merkkisessä vahvistimessa ne lopulta ovat.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Mikko Kankaanpää
19.07.2003 17:44:06

Jos mä olen oikein käsittänyt, niin useimmissa "merkkicomboissa" noi jousikaiut on Accutronicsin valmistamia, siitä riippumatta minkä merkkisessä vahvistimessa ne lopulta ovat.

Accutronics:t tekee parhaat kaikutankit, eivätkä ole edes kovin kalliita.
Socialite
19.07.2003 17:52:35
Joo, kyllä se on jousikauku se laatikko siellä pohjalla, yleinen kuin basisti bändissä!

uutena ostin c30:sen. Kuulin vain huhuja, että ne tehdasputket kannattaa vaihtaa esim JJ tai GT putkiin, jotta saisi jytänderimpää saundia.
En hae puhtaan kanavan ennenaikaista säröytymistä, vaan
tuhdimpaa säröä OD kanavalle. Säröähän kyseiseltä kanavalta löytyy aika rutkasti, esim komppaukseen, mutta yksittäisien äänien (soolo) soitteluun saundi on liian "harva" ja ohut = ei sovelias.
Ehkä tyydyn vaan säästämään rahaa kompressoriin ja johonkin laadukkaaseen säröpaavoon...
Blues power!
kivi
19.07.2003 18:04:03
Ehkä tyydyn vaan säästämään rahaa kompressoriin ja johonkin laadukkaaseen säröpaavoon...

Äläpä vielä; kokeile ensin vaihtaa niitä etuasteputkia. Vaikka vaan keskenään jo vahvistimessa olevia.

Tuossa koneessa on nimittäin jo sinällään edellytykset vaikka kuinka hyviin soundeihin, tehdasputkilla ei vaan ainakaan mun korvaa maailma miellyttänyt. Jo ekan etuasteputken vaihto toisenmerkkiseen auttaa.

Säröpolkimia tietty kannattaa aina ostaa, IMHO :-)
(Handsome Dick Manitoba)    
Socialite
19.07.2003 22:26:28
Äläpä vielä; kokeile ensin vaihtaa niitä etuasteputkia. Vaikka vaan keskenään jo vahvistimessa olevia.

Joo, niin teen. Ja sen jälkeen taidan säästää rahaa johonkin todella laadukkaaseen säröttimeen kuten Radial Tonebone Classic! nam...

Vielä kysymys:
Mitä etuasteputkia käytätte ja suosittelette tuohon C30:seen?

Kiitti.
Blues power!
dsp drv
21.07.2003 13:24:17
Vielä kysymys:
Mitä etuasteputkia käytätte ja suosittelette tuohon C30:seen?

Mulla on ollut toi C30 5-6 vuotta ja olen kokeillut jonkin verran eri etuasteputkia siihen ja kyllähän niillä saadaan paljonkin eroa aikaan. Alkuperäisenä mulla siinä tuli jotkut kiinalaiset 12AX7-putket (skeidat). Nykyään taitaa alkuperäisenä tulla Sovtekin 12AX7LPS -putket tai sitten Electro Harmonixin 12AX7. Itse en ole kokeillut tuota em. Sovtekin putkea, mutta kuulemma se on aika EHn putken kaltainen. Molemmat kuitenkin ihan hyviä putkia, joita kannattaa kokeilla.

Anyway, olen vaihtanut pari vuotta sitten omaan C30een elementin Celestionin Vintage 30een, joten eipä mun putkesetupilla saa välttämättä samaa soundia alkuperäisellä Blue Marvel -elementillä. Kun tämä BM on jotenkin tunkkaisen soundinen ja ehkä hengetönkin...

Niin, tällä hetkellä mulla on kiinni olleet seuraavat putket 1½ vuotta ja ovat olleet mieleiset toistaiseksi. Eli V1 ( takaa katsottuna ensimmäinen putki vasemmalta) ja V2 on EHn 12AX7. V3 (phase shifter) on NOS 12AT7 (olisko ollut JAN tai Philips).

Musta noi EHn putket antaa jokseenkin kirkkaamman soundin kuin toinen suosikki JJ ECC73S, mikä vähän vetää puhtaat tukkoon V1ssä vaikka V3 olisikin toi 12AT7...

Tällä setupilla irtoaa säröä aika paljon, alkaen ehkä 3-4, 7 jälkeen ei oikeastaan enää tulekkaan lisää säröä vaan kompressiota - ihan hyvä näin.

Sitä olen aina tilittänyt ettei C30nen kanssa oikein särospedut toimi, mutta boostina olen käyttänyt EQta, kompressoria tai yleensä Marshallin spedua boost-modella.
Socialite
22.07.2003 15:03:15 (muokattu 22.07.2003 15:05:59)
..........................
Blues power!
Socialite
22.07.2003 15:05:06
Niin, tällä hetkellä mulla on kiinni olleet seuraavat putket 1½ vuotta ja ovat olleet mieleiset toistaiseksi. Eli V1 ( takaa katsottuna ensimmäinen putki vasemmalta) ja V2 on EHn 12AX7. V3 (phase shifter) on NOS 12AT7 (olisko ollut JAN tai Philips).

Miksi 12AT7 phase shifterinä? Mikä ero verrattuna 12AX7?

Tällä setupilla irtoaa säröä aika paljon, alkaen ehkä 3-4, 7 jälkeen ei oikeastaan enää tulekkaan lisää säröä vaan kompressiota - ihan hyvä näin.

Hyvä homma...
Blues power!
kivi
22.07.2003 15:22:42
Miksi 12AT7 phase shifterinä? Mikä ero verrattuna 12AX7?

12AT7 (ECC81) on teholtaan vain puolet 12AX7:sta (ECC83). Enemmän tehoa = enemmän säröä seuraavan putken ohjauksessa, mutta tietyn rajan jälkeen särö ei kuulosta rankalta, vaan aina vaan kesymmältä; kiltimmältä. Kompressiolta eikä yhtään dynamiikalta.

Vielä en oo joutunut itse kokeilemaan ECC82 (12AY7) -putkea, joka on teholtaan alle neljännes, en nyt muista paljonko, mutta ei kovin paljon. 12AT7 on kyllä käytössä joskus. Noi on kaikki keskenään samaan kantaan vaihdettavia, ilman muutostöitä. Kannattaa kokeilla, jos tuntuu että vahvistin menee tukkoon, eikä oo headroomia.
(Handsome Dick Manitoba)    
dsp drv
23.07.2003 07:56:31
Joo, siis kuvitellen että 12AX7 on referenssiputkena ja sen vahvistus on 100 niin 12AT7:n vahvistus on 70 ja 12AU7:n vahvistus on 19. Sitten on vielä vähän harvinaisempia putkia 5751 (70), 12AY7 (45) ja 12AV7 (41)...varsinkin tuo 5751 on varsin käyttökelpoinen...

Ja jotta asia ei ole liika yksinkertainen, putkilla on myös eurooppalaiset koodit: 12AX7 - ECC83, 12AT7 - ECC81, 12AY7 - 6072, 12AV7 - 5965 ja 12AU7 - ECC82...

Tosiaankin mulla tuo V3 12AT7 on sitä varten, että soundiin saa vähän sisää puhtautta ja kirkkautta/klangia lisää...näin särö ei mene mössöksi vaikka sitä nyt sitten olisikkin vähän enemmän ja puhdaskin pysyy kivana...
Socialite
23.07.2003 12:31:22 (muokattu 23.07.2003 12:32:45)
12AT7 (ECC81) on teholtaan vain puolet 12AX7:sta (ECC83). Enemmän tehoa = enemmän säröä seuraavan putken ohjauksessa, mutta tietyn rajan jälkeen särö ei kuulosta rankalta, vaan aina vaan kesymmältä; kiltimmältä. Kompressiolta eikä yhtään dynamiikalta.

ahaa...mutta edellinen kaveri sanoi että hänellä on 12AT7
V3 paikassa phaseshifterinä!
Peavey classic30:n tapauksessa V3 on viimeinen etuasteputki, jolloin "enemmän säröä seuraavan putken ohjauksessa" tarkoittaisi ensimmäistä pääteputkea, vai kuinka? Tästäkö siis tulee lisää kirkkautta?

NÄin ollen jos laittaisin 12AT7 V1:seen 12AX7:n tilalle, V2 (oletettu särökanavan putki) kompressoituisi enemmänkö?
Blues power!
kupteri
02.02.2005 22:23:38

Nostan vanhan puun mukaan keskusteluun (ei tartte aloittaa uutta).

Minusta C30llä puhdas soundi menee aika hengettömäksi jos 12AT7 sijoittaa V1 ja V3 laittaa vaikka sitten tuo EHn 12AX7. Toisaalta taas toisin päin sijoittamalla puhtaasta tulee tasapainoisempi ja pehmeämpi - silti kirkas, toisin kuin jos kumpikin putki olisi 12AX7.

Mulla on EH:n 12AX7:t ollu Classicissa jo jonkin aikaa. No, rupeaa tuo puhdas kanava menemään pikkuisen särölle kun volumea nostaa (ja vähän se tykkää kuulua säröpedaalinkin kanssa ylimääräisenä sieltä). Aattelin sitten fiksata tilanteen 12AT7:lla (myös EH), josko sillä saisi jotain vaikutusta puhtaalle kanavalle. Särökanava on just sopiva kevyempiin rosoiluihin.

No, nyppäsin sitten pääteputkia lähimpänä olevan 12AX7:n irti ja 12AT7 tilalle. Noh, soundi selveni eikä puhdas kanava menny enää särölle, mutta "muna" katosi. Keskiääntä ei enää irronnu samaa määrää kuin ennen ja bassopuolikin aika vaisu. Trebleä sitä vastoin oli ihan liikaakin. No, kyllä tolla jotenkuten soitti, mutta piti treble ruuvata jonnekin kolmoseen ja basso ja middle melkein täysille. Ja volaa tietty lisää että erottuu bändin kanssa. Ei hyvä.

Sitten testasin siirtää 12AT7:n ensimmäiseksi etuasteputkeksi ja 12AX7 takaisin pääteputkien viereen. Eroa ensimmäiseen testiin ei ollu kovin paljoa, ehkä kirkastui vielä vähän lisää. Tämä testi sen takia, että enpäs muistanut tarkistaa kummassa päässä se V3 taas olikaan. No tämäkään ei ollut hyvä.

Joten takaisin suunnittelupöydän pariin ja 12AX7 takaisin -> keskiäänet palasivat ja volaa pystyi pudottamaan ja pääsi taas esiin bändissä. Kyllä middle rulaa bändisoitossa. Nyt bassovipu noin puolivälistä aavistus lisää, middle samoin ja treble vähän alle puolenvälin. Näyttääkin terveemmältä kuin aiempien testien lähes ääriasennot.

Jooh. No, kun antaa kitaralle lapasta puhtailla, niin isommilla volumeilla menee jo vähän särölle. Sen kanssa pitää siis elää :-) Kitara Gibson LP Classic jossa JB tallassa (paljon parempi kuin originaali 500T, joka oli säröllä ennenkuin kerkes ees soittamaan - sen verran kuuma kaveri).

Mitähän sitä sitten tekis?
Friday Morning Waterloo kotisivut | mp3:sia
kivi
03.02.2005 10:15:16

Putkien merkeillä on väliä. Ihme juttu, miten vahvistimet muuttuu aivan toisiksi kun laittaa erimerkkisiä pääteputkia ja kokeilee erimerkkisiä etuasteputkia, vaikka koodit pysyisivät samana.

Ja ei, en osaa suositella mitään erityistä. Mulla on kymmentä merkkiä putkia kamoissa, ja aina välillä niitä tulee vaihdeltua kulloisenkin maun ja tarpeen mukaan.
(Handsome Dick Manitoba)    
superfly
03.02.2005 10:34:54
Aiheesta hieman poiketen totean, että parasta mitä tälle combolle voi tehdä, on elementin vaihto. Minä olen myös kokeillut monenlaista putkea tuossa ja aina päätynyt siihen että saundi ei parane tarpeeksi. Elementin vaihto vaikuttaa käsittämättömän paljon, tuo Blue Marvel on aika nuhainen. Tai sitten lisäkaappi.... Tällä hetkellä JJ: etuasteputket käytössä ja kyllä ne parhaiten säröjen kanssa toimii. Itse otan tosin säröt purkeista oikeastan kaikki. Vähänkään isompien säröjen kanssa ei mun korvaa oikein Stratocasterilla miellytä Classicci, humppareita kaipaa. Sori, eksyin....
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
Arthur
03.02.2005 13:28:43
Anyway, olen vaihtanut pari vuotta sitten omaan C30een elementin Celestionin Vintage 30een, joten eipä mun putkesetupilla saa välttämättä samaa soundia alkuperäisellä Blue Marvel -elementillä. Kun tämä BM on jotenkin tunkkaisen soundinen ja ehkä hengetönkin...

dsp drv: Miten perus-soundi muuttui Vintage 30:n vaihdon jälkeen ?Ajattelin itse nimenomaan tuota BM:n tilalle , joka on aika treblekäs.

Säröä koneesta lähtee riittävästi , kun särökkäämpää kanavaa vielä buustaa BOSS-SD1:llä tai Tubescreamerillä.
Pertsa
04.02.2005 10:29:02

Joo, mitä Kivi sanoi. Putkien merkillä ON väliä. Esim tuo EH 12ax7 on mielestäni aika kirkas ja sellainen "scooped middle" soundinen ja paljon gainia, joka saattaa helposti olla aika kireä ja kirkas ainakin Classiceissa. Kun taas esim JJ:n ecc83 on paljon tummempi soundiltaan. Itse olen käyttänyt viimeaikoina vanhoja ja NOS Philips ecc83 -putkia V1:ssa. Minusta noissa vanhoissa putkissa on kuitenkin sitä jotain, joka uupuu nykyputkista. Keskialue on parempi, eivätkä ne ole liian treble-voittoisia.

Ja lisäksi yksi mitä kannattaa ehdottomasti kokeilla on 5751 -tyyppinen putki V3 putkena. 5751:ssa on hieman vähemmän gainia kuin 12ax7:ssa. eli jos 12ax7 on vahvistukseltaan 100 niin 5751 on 70 ja 12at7 60. Noita 5751 -putkia on helposti saatavilla ainakin Sovtek ja GE:n NOS 5751. Mulla on yksi tuollainen GE:n 5751 ja sitä voin suositella kyllä V3 paikkaan Classic -sarjan vahvareissa. Se ei ole yhtä "lasisen" kuuloinen kuin 12at7, mutta ei mene niin helposti tukkoon kuin 12ax7/ecc83 V3:ssa. Toki jotkut 12at7:kin on toimineet hyvin V3:ssa. V2 putkeen en ota hirveästi kantaa, kun säröt tulee kuitenkin otettua pedaaleista.

Jos haluaa edelleen korostaa Classic 30:n jo ennestään honottavaa soundia, niin silloin kannattaa ostaa Celestionin V30. ;-) Itse en sitä Classiciin laittaisi. Toki se on varmasti äänenlaadultaan parempi kuin vakio Blue Marvel. Itse vaan laittaisin jonkun vähemmän middleä korostavan ämyrin. Makuasioita.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)