Aihe: kitara vai basso?
1 2 3 4
Sir Härö
14.12.2005 19:40:46

Kertokaapas vielä mielipide tästä setistä:
http://www.thomann.de/thoiw3_thomann_bassset_b15_prodinfo.html
.

Älä tuhlaa rahojasi noin huonoon. Säästä vähän ja osta paremmat.
Tää on dadaa parhaimmillaan. Pillun maku, tahtooko panna, viina.
Carpenter
14.12.2005 19:55:28
Älä tuhlaa rahojasi noin huonoon. Säästä vähän ja osta paremmat.

Komppaan. Esim. tälläinen basso olisi varmasti hyvä aloittelijalle.

http://www.thomann.de/thoiw3_ibanez_gsr200tr_gio_ebass_prodinfo.html
Sovittele puheesi kukkarosi mukaan.
jjylli
14.12.2005 20:03:26
mun mielestä aloittelijoille ja lopettelijoille käy samanlaiset soittimet
Sir Härö
14.12.2005 20:13:44 (muokattu 14.12.2005 20:14:38)
Komppaan. Esim. tälläinen basso olisi varmasti hyvä aloittelijalle.

http://www.thomann.de/thoiw3_ibanez_gsr200tr_gio_ebass_prodinfo.html

No tuo vaikuttaa ihan lupaavalta. Musakauppaan vaan kokeilemaan!

mun mielestä aloittelijoille ja lopettelijoille käy samanlaiset soittimet

http://www.thomann.de/thoiw3_rickenbacker_4003_bass_prodinfo.html

?

Edit. On meinaan rikkenpakkerilla ja ibanalla aikamoinen hintaero. Toki laadusta pitää maksaa mutta... :)
kuu-ukkeli
14.12.2005 20:14:54 (muokattu 14.12.2005 20:18:10)
eli budjetin kannattaa olla semmoiset 400e(basso+vahvari+sälä)?
Noihin HB:n bassoihin ei siis kannata koskea, mitenkäs saman valmistajan vahvistimet? Ja kannattaako minun vain uskoa vanhaan totuuteen: halvalla ei saa hyvää?

Tuota rikkenbakkeria en kuitenkaan taida ostaa...;)

Edit. Ja siis minä en oikeasti ymmärrä noista "tekniikoista" yhtään mitään. Musiikkikaupassa kun olen kokeillut, on ohut kaulaset ibanezit ja yksi yamahan malli sopinut käteen hyvin. ja kun myyjältä kysyy jotain, yleensähän se suosittelee kalliimpaa jne..:)
Sir Härö
14.12.2005 20:25:54
eli budjetin kannattaa olla semmoiset 400e(basso+vahvari+sälä)?
Noihin HB:n bassoihin ei siis kannata koskea, mitenkäs saman valmistajan vahvistimet? Ja kannattaako minun vain uskoa vanhaan totuuteen: halvalla ei saa hyvää?

No en tiedä mitään noista HBn bassovahvareista, mutta kai sellanen kotisoittelussa menee. Bändi touhuihin kannattaa varata "vähän" isompi ja luotettavampi peli.

Halpa ja hyvä eivät asu samassa rapussa.
jjylli
15.12.2005 01:27:33
tiedän toistavani jo itseäni, mutta ketäs minä sitten toistaisin? joka tap. minusta on uskomatonta (etenkin kun on kyseessä kalliimmat soittimet, kuten bakkeri), että soittimia tilataan ilman, että niitä itse kokeilemalla valitaan, eli esim. thomanilta. soittimet kaikissa hintaluokissa ovat hyvin yksilöllisiä. kaksi samanmerkkistä ja -mallista soitinta voivat olla hyvin erilaisia, puhumattakaan niiden säädöistä. eihän sitä voi tietää mitä saa. vai voiko?
Sir Härö
15.12.2005 14:59:50
tiedän toistavani jo itseäni, mutta ketäs minä sitten toistaisin? joka tap. minusta on uskomatonta (etenkin kun on kyseessä kalliimmat soittimet, kuten bakkeri), että soittimia tilataan ilman, että niitä itse kokeilemalla valitaan, eli esim. thomanilta. soittimet kaikissa hintaluokissa ovat hyvin yksilöllisiä. kaksi samanmerkkistä ja -mallista soitinta voivat olla hyvin erilaisia, puhumattakaan niiden säädöistä. eihän sitä voi tietää mitä saa. vai voiko?

Periaatteessa voi käydä soitinliikkeessä kokeilemassa ja sitten tilaa saksasta. Kyllä laaduntarkkailun pitäisi pelittää arvosoittimissa.

Tietenkään ei kannata tilata saksasta jos suomesta saa samoihin hintoihin.

Mutta jos joku kysyy että mikä kannattaisi ostaa tai muuta, niin vastaukseen on hyvä liittää linkki vaikkapa thoomannilta.
kuu-ukkeli
15.12.2005 15:10:02

Totta ja sen mitä olen noita thomannin hintoja seurannut, jotkut soittimet eivät postikulut lisättynä ole edes yhtään halvempia kuin suomessa. Mutta tarkoitatko, että jos kokeilen musiikkikaupassa vaikkapa tätä http://www.thomann.de/thoiw3_yamaha_rbx270bl_ebass_prodinfo.html ja tilaan sen sitten thomannilta ja että se sitten olisi jotenkin erilainen? vai
Tuomas.
15.12.2005 15:37:46
kumpaan olisi helpompi päästä "sisään".
no milloin lasketaan että ollaan "sisällä"?
Ja soittaminen on luulltavasti just niin vaikeata mitä siitä itse tekee,eli kuinka hyväksi aikoo.
-ylinouseva kvartti?
kuu-ukkeli
15.12.2005 17:56:22
no milloin lasketaan että ollaan "sisällä"?
Ja soittaminen on luulltavasti just niin vaikeata mitä siitä itse tekee,eli kuinka hyväksi aikoo.

no ei ole tarkoitus mikään trujillo tai harris koskaan olla, mutta sillälailla, että voi soittaa kavereiden kanssa jotain epätaiteellista, niin että se kuulostaa joltain ja ei tarvitse hävetä..:)

hei, saisin nyt 40wattisen vahvarin halvalla. onko sopivan kokonen vai pitäskö olal isompi?
Tuomas.
15.12.2005 18:05:07
niin että se kuulostaa joltain
tähän mäkin pyrin :). mainittakoon vielä että, aika alussa tässä harrastuksessa oon.
-ylinouseva kvartti?
Tietysti Pauligin
15.12.2005 22:15:11
hei, saisin nyt 40wattisen vahvarin halvalla. onko sopivan kokonen vai pitäskö olal isompi?

Eiköhän tuolla jo pärjäile melko hyvin. 10"?`
Onnittelut bassonsoiton alotuksesta, basisteista on pulaa.
Ja kun alkaa perusasiat olla hallussa niin muista että kyllä sillä bassolla voi muutakin tehdä ennen kuin suunnittelet kitaraan vaihtoa.
Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä.
kuu-ukkeli
15.12.2005 23:01:55
Eiköhän tuolla jo pärjäile melko hyvin. 10"?`
Onnittelut bassonsoiton alotuksesta, basisteista on pulaa.
Ja kun alkaa perusasiat olla hallussa niin muista että kyllä sillä bassolla voi muutakin tehdä ennen kuin suunnittelet kitaraan vaihtoa.

kiitos.

Vahvistin olisi tämä, vuoden vanhana:
Harley Benton HB-40R, 40 Watt Guitar-Combo with 10"Speaker (40W/4 ohms), 20W @ 8 Ohms, 40W @ 4 Ohms, Gain,Volume, 3-Band EQ, Reverb, channel-switch, headphone out,Line Out, jack for external speaker, channel switch onlyby button at the amp (http://www.thomann.de/thoiw3_harley_benton_hb40r_prodinfo.html)

saisin tuon 60euroon, kannattenee ostaa ja riittänee bänditouhuissakin..?
jjylli
16.12.2005 06:04:30
Mutta tarkoitatko, että jos kokeilen musiikkikaupassa vaikkapa tätä ja tilaan sen sitten thomannilta ja että se sitten olisi jotenkin erilainen? vai

joo meinaan. soittimet ovat yksilöitä. aina
32788
16.12.2005 15:28:11 (muokattu 16.12.2005 15:28:59)
EDIT: Oho, en huomannut, että tässä oli kaksi sivua...
Ehei, Tiluman ei suinkaan tarkoita tiluttavaa miestä, vaan on lyhenne sanoista Tappelunhaluinen Iltatorimyyjä Lattajalkainen Uudistaja ja Monumentaalisen Aneeminen Nikotinisti
Mulkero
17.12.2005 15:04:04 (muokattu 17.12.2005 15:04:28)
Tyhmä kysymys, mutta on pitkään jo kiehtonut ruveta soittamaan kitaraa tai bassoa. Osaan molempia jonkunverran soittaa, mutta en osaa sanoa, kumpaan olisi helpompi päästä "sisään". Nyt olen ajatellut joulun jälkeen jommankumman soititmen kotiini ostaa ja aloittaa harjoittelun oikein kunnolla, mutta kumpi olisi helpompi oppia ilman opetusta? Musiikkina haluaisin soitella jotakin rammsteinin ja kotiteollisuuden kaltaista. Kumpaa opin "Nopeammin" soittamaan? Tottakai se on yksilöllistä, mutta onko jompikumpi soititmista "helpompi"?

Oikeastaan kummankaan soittaminen hyvin on liki mahdotonta. Aloitin basson soiton vasta vuosien päästä kitaran soiton aloittamisesta, joten ainakin siitä lähtökohdasta basso on hillittömän paljon vaikeampi soitin. Jäykkä ja kömpelö vehje, jolla on todella vaikea soittaa nopeasti. Jotenkin miellän basson muutenkin vaikeammaksi. Hyviä bassoriffejä ei meinaa keksiä mitenkään.
Atron
17.12.2005 22:10:08

Itse taas tein juuri päinvastoin eli aloitin bassolla ja soittelin sitä satunnaisesti noin vuoden ajan, kunnes kitara alkoi vaikuttaa mielenkiintoisemmalta ja vaihdoin siihen. Nyt olen soittanut kitaraa hieman yli vuoden ja täytyy sanoa että olen siinä paljon pidemmällä mitä bassonsoitossa aikoinaan. Perusasioiden oppiminen oli kyllä helpompaa bassolla, kun erilaisia perusotteita yms. ei tarvitse alkaa opetella heti alkuun. Mutta sitten siitä eteenpäin se homma pysähtyy nopeasti ilman opettajaa paikalleen ja tuntuu ettei opi mitään uutta. Näin ainakin minulla, mutta jos on päättäväisellä mielellä niin tuossa vaiheessa ei pidä antaa periksi vaan jatkaa treenausta. Itse saan kuitenkin nykyäänkin paljon paremman kuuloista soittoa aikaan bassolla kuin kitaralla, joka johtunee siitä että yhden kielen painaminen kerrallaan on helpompaa kuin nakkien sullominen neljälle kielelle samaan aikaan. Bassolla ei ainakaan aluksi tule sellaista kiirettä vaihtaa sormien asentoja ja käden paikkaa niin kuin kitaralla usein tulee. Tällöin ne osuvat helpommin nuotilleen kun ehtii rauhassa vilkaista seuraavan paikan kaulalta minne sormen tunkee. Ainakin minä pystyin aluksi soittamaan bassolla jopa nopeammin kuin kitaralla kun sitä oli harjoitellut ensiksi. Kannattaa aloittaa bassonsoitto ilman plektraa jotta sormet tottuu siihen rääkkiin ja kovettuu ja oppii sen kahden tai useamman sormen tekniikan ensiksi. Jos alkaa heti soittamaan plektralla kitaratyyliin niin siihen juuttuu helposti ja muut tavat jäävät unohduksiin, sitäpaitsi se on hienomman näköistä ilman plektraa ;).

Tämähän ei nyt paljoa auttanut, mutta onnea basson kanssa ja kannattaa tosiaan hommata kunnon vehkeet heti alkuun, ettei turhaan masennu jos homma ei suju huonojen laitteiden niiden takia. Jos tekee mieli opetella molempia instrumentteja niin mikä estää hankkimasta basson kaveriksi vaikka jotain halpaa akustista kitaraa. Sitä voi sitten rämpyttää samalla kun katsoo telkkaria ja opettelee vaikka kitaran alkeet sillä niin voi sitten tuurata bändin kitaristia hätätilanteessa.
derble
19.12.2005 00:43:33
Anteeksi nyt vaan, mutta nyt esitän oman mielipiteeni. (huom. en mitään universaalia totuutta vaan oman KITARISTIN mielipiteeni). Eli: Ala soittamaan kitaraa. Kitara on mulle henk. koht. tarjonnut enemmän. Niinkuin eksä joskus sanoi: bassolla ei hirveästi biisejä sävelletä. En tästä tiedä, en ole koskaan yrittänyt. Mutta pointtini oli lähinnä se, että luovuuden toteuttamiseen kitara on suonut minulle enemmän. Sillä saa tuotettua niin monipuolisesti musiikkia. Älkää basistit suuttuko. Paras kaverini on basisti.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)