Aihe: Suuret basarit!!
1 2 3 4
meteors
15.12.2005 14:21:01
Kokemuksia isosta basarista? Mikä ero on syvyydellä soundiin, oon kattellu joidenkin Rock/Heavy ukkojen basareita ja ne yllättäen melko kapeita, tarkoitan "ei niin syviä" kokoon nähden! Erittäin vähän näkee 24"x18"!

Paljon on kokoja 24x16, ja Eric Singerilla (Kiss,Alice Cooper) jopa 24x14, sekä Tommy Leella toinen basari 26x16!
Eli onko soundi jotenki tanakampi raskaaseen musiikkin käytettäessä vähemmän syvää basaria halkaisian ollessa 24" ja ylöspäin. Suurin osa 22" basareista on kuitenkin 18" syviä, ja vastaavasti 20" tuumaiset 16" syviä!
Bacchus
15.12.2005 15:31:27 (muokattu 15.12.2005 15:32:08)
Kokemuksia isosta basarista? Mikä ero on syvyydellä soundiin, oon kattellu joidenkin Rock/Heavy ukkojen basareita ja ne yllättäen melko kapeita, tarkoitan "ei niin syviä" kokoon nähden! Erittäin vähän näkee 24"x18"!

Itsellä on kokemusta 24"x18" koivubasarista, Premier Genistasta tarkemmin ottaen. Runko on Genistoissa sen verran ohut, että basari oli koostaan huolimatta suhteellisen herkkä ja hyvin kontrolloitavissa. Ja munaa löytyy vaikka millä mitalla. Eihän noin iso rumpu tietenkään kontrolloitavuudessa esim. 20":sta voita, mutta soundi on paljon miehekkäämpi, ja laadukas iso basari pysyy kyllä hyvin menossa mukana.
Rakastinko/sinua toveri/rakkauteni halkesi!
Alpha
15.12.2005 16:08:21
Mulla oli edellisessä setissä 24"*14"(vai oliko 16", Tama Rockstar Pro jostain 90-luvun alusta), eikä siitä löytynyt lähellekkään tuota "munaa" mitä nykyisestä 20"*16" Starclassicin koivupöntöstä...

En oikein itsekkään tiedä, että miten nuo speksit vaikuttavat.

Jos on suurempi halkaisija, niin miten vaikuttaa?

Jos suurempi syvyys, niin miten vaikuttaa?
hollmi-5
15.12.2005 16:23:05
Tama Rockstar Pro jostain 90-luvun alusta Mullakin oli sama rumpu 20"x16". Surkein bassari, jonka olen omistanut oli tuo.
Mika Hollström
Ar1
15.12.2005 16:43:51
Mullakin oli sama rumpu 20"x16". Surkein bassari, jonka olen omistanut oli tuo.

Mulla on 22" rockstar pro, ja se todella kusee. Entinen halpis-setin 20" basaristakin löyty enemmän jytyä
"sä olet mekaaninen"
Nolte
15.12.2005 16:50:14
munaa löytyy vaikka millä mitalla ja soundi on paljon miehekkäämpi

Indeed!
Hyvät rummut, huono soittaja!
WyW
15.12.2005 16:50:47

Eks Kissin ja Panteran rumpaleilla o ollu tämmöset 2x 24"x24" bassarit. Hirvittävä määrä ilmaa tuossa, voisiko olla yksi syy harvinaisuuteen? Raskaat soittaa siis...?
http://koti.mbnet.fi/iapunen/bleh/blackani.gif
Alpha
15.12.2005 17:02:22
Mullakin oli sama rumpu 20"x16". Surkein bassari, jonka olen omistanut oli tuo.

Joo...uudemmat Rokkarit ovat vissiin laadukkaampia.
Akahito
15.12.2005 17:27:35

Isossa koossa on myös paljon kyse soittotatsista. 24" basarissa nuija pongahtaa kalvosta takaisin aivan täysin eri malliin kuin 20" basarissa, sen soundieron lisäksi. Iso koko tuo enemmän kalvosointia ja runkosointia, pinta-alojen ollessa merkittävästi suurempia.

Syvyys tuo lähinnä lisää runkosointia, mutta ei välttämättä lisää botnea, vaikka monet niin kuvittelisi. Tosi syvää ja isoa basaria kuten edellämainittu 24x24" saa polkea aika hiton lujaa, että valtava ilmapatsas saadaan liikkeelle. Soundi on teoriassa silloin iso ja syvä, mutta akustisesti sillä ei enää ole merkitystä, sillä tila johon niin matala ääni mahtuisi täytyy olla niin iso, (ja musiikki jota soitetaan todennäköisesti niin kovaäänistä,) että tarvitaan sähköistä vahvistusta joka tapauksessa, jolloin pienempikin rumpu riittää.

Akustisesti isoa soundia etsittäessä esim. 14" tai 16" syvästä basarista saa paljon helpommin aikaan isolta tuntuvan äänen keskikokoiseen tilaan, sillä ilmapatsas lähtee helposti liikkeelle ja koko runko soi intensiivisemmin. 18":aa syvempää basaria ei käytännössä kannata hankkia juuri sen raskaan tatsin ja lisäsyvyyden akustisen hyödyttömyyden takia.
"Viiskytluvun kerrostalot tekee jostain syystä hyvän olon, niiden rappukäytävien viileys; Miksi mä lähtisin täältä?"
Bacchus
15.12.2005 17:34:06 (muokattu 15.12.2005 17:34:32)
Syvyys tuo lähinnä lisää runkosointia, mutta ei välttämättä lisää botnea, vaikka monet niin kuvittelisi. Tosi syvää ja isoa basaria kuten edellämainittu 24x24" saa polkea aika hiton lujaa, että valtava ilmapatsas saadaan liikkeelle. Soundi on teoriassa silloin iso ja syvä, mutta akustisesti sillä ei enää ole merkitystä, sillä tila johon niin matala ääni mahtuisi täytyy olla niin iso, (ja musiikki jota soitetaan todennäköisesti niin kovaäänistä,) että tarvitaan sähköistä vahvistusta joka tapauksessa, jolloin pienempikin rumpu riittää.

Kyllä 24"x18" koivubasarista irtosi paljon enemmän botnea kuin 22"x16" koivubasarista. Ehkä sitten vain 'luulen' sitä botneksi, kun oikeasti se onkin vain fallosta paisuttava basarin koko joka hämää silmiäni ja korviani. Ja testitiloja on ollut pienistä lähtien, ei kuitenkaan mitään massiivisia saleja.
Rakastinko/sinua toveri/rakkauteni halkesi!
Akahito
15.12.2005 17:52:11

Kyllä 24"x18" koivubasarista irtosi paljon enemmän botnea kuin 22"x16" koivubasarista. Ehkä sitten vain 'luulen' sitä botneksi, kun oikeasti se onkin vain fallosta paisuttava basarin koko joka hämää silmiäni ja korviani. Ja testitiloja on ollut pienistä lähtien, ei kuitenkaan mitään massiivisia saleja.

Väitän, että botnekkaampaan ääneen vaikuttaa enimmäkseen halkaisijaero. En tosiaankaan väitä, etteikö 24x18":sta lähtisi alaääntä, soitan moista myös itse ja kyllä on kertakaikkisen ihana värkki. Mutta käytän myös keikoilla settiä 22x14" basarilla, ja olen saanut sen vaivatta viritettyä sopimaan keskikokoisiin saleihin ja klubitiloihin kuulostamaan ällistyttävän isolta ja botnepitoiselta. Treenikämppäni on myös akustiikaltaan paskin tila ikinä, ja siellä tuo 24x18" kuulostaa aina väljähtäneeltä, kun taas tuo 22x14" kuulostaa siltä, miltä basarin kuuluukin.

Myös rungon materiaali ja paksuus vaikuttaa ison rummun sointiin paljon, sen ilmeisen eli kalvovalintojen lisäksi. Soittelin tuossa vanhaa Taman Artstar 24x16" basaria, ja verrattuna 24x18":aani siitä ei lähtenyt pihaustakaan. Runko oli ohut koivupönttö, jossa oli sisin ja uloin kerros jotain tummaa, oksaista puuta. Omani on 6,1mm vaahteraa ja lehmusta. Se 22x14" on paksu afrikanmahonki- ja vaahterarunko.
"Viiskytluvun kerrostalot tekee jostain syystä hyvän olon, niiden rappukäytävien viileys; Miksi mä lähtisin täältä?"
hollmi-5
15.12.2005 19:07:16
Mikähän siinä on, että Taman bassorummut eivät ole koskaan saaneet minulta kunnollista hymyä huulille? Keikalla jonkun Simon Phillipsin bassarit ovat kyllä todella hienon kuuloiset (ja levyillä myös). Mulla on ollut monta Taman bassaria ja kaikki ovat olleet pettymys soundin suhteen... Tosin noita Starclassiceja en ole omistanut. Ne on kyllä parempia niiden vähäisten kokeilujen perusteella, joita sekä koivuisista, että vaahteraisista on kertynyt.
Mika Hollström
Alpha
15.12.2005 19:21:31
Tosin noita Starclassiceja en ole omistanut. Ne on kyllä parempia niiden vähäisten kokeilujen perusteella, joita sekä koivuisista, että vaahteraisista on kertynyt.

Tähän vaahtera & koivu keskusteluun haluan sanoa sen, että koivu antaa paljon terävämmän iskun, kuin vaahtera...
Niskamies
15.12.2005 19:22:17
Keikalla jonkun Simon Phillipsin bassarit ovat kyllä todella hienon kuuloiset (ja levyillä myös)

Omasta mielestäni parhaat basarisaundit levyillä löytyvät Simon Phillipsiltä (Starclassic Performer) ja Steve Smithiltä (Sonor Designer), näin niinkun btw.

Ne on kyllä parempia niiden vähäisten kokeilujen perusteella, joita sekä koivuisista, että vaahteraisista on kertynyt.

Ne ovatkin. Starclassic Maple 22"x18" basari on niin jytky ja hyväsaundinen, että mun on vaikea kuvitella basaria joka saundaisi paremmalta.
meitu
15.12.2005 19:23:31

Bomfunk MC`ssin rumpalilla (Ari toikka?) oli muistaakseni aivan helevetin iso basari. Varmaan 40-tuumanen.
Ne jotka soittaa, ne tietää.
Progressor
15.12.2005 20:13:47
Omasta mielestäni parhaat basarisaundit levyillä löytyvät Simon Phillipsiltä (Starclassic Performer)...

Sellainen pieni korjaus, että Phillipsin setti taitaa kuitenkin olla Starclassic Maple -sarjaa.
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
Niskamies
15.12.2005 20:33:00
Sellainen pieni korjaus, että Phillipsin setti taitaa kuitenkin olla Starclassic Maple -sarjaa.

Onhan se, mutta studiossa Phillips käyttää Starclassic Performer settiä Transparent Green-värisenä. Livenä sitten British Racing Green Maplet.
drumm
15.12.2005 20:40:37
Onhan se, mutta studiossa Phillips sanoo käyttävänsä Starclassic Performer settiä Transparent Green-värisenä.
Niskamies
15.12.2005 20:57:37
Kaikkea ne diilien takia sanovatkin. Hehee

Kattokaapa huvikseen vaikka Phillipsin studiovideoita Drummerworldista. Siellä näkyy Performereiden badge.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)