Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Humpparikitaran johdotus ja potikat (KIIRE)
1
Zeni
15.12.2005 17:40:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Piti vetää Epiin tänään sähöt uusiksi, mutta tuli stoppi. Tilasin A500K potikoita 4kpl koska www.guitarnuts.com:issa homma näytti niin olevan. Epin sisällä volumet on B500K tyyppisiä ja tonet A500K ?? Kuka tässä nyt on oikeassa ? Seymour Duncanin sivuilla puhutaan 500K "audio taper" potikoista jotka ovat käsittääkseni logaritmisia ? Siellä tosin käsketään laittaa kaikki taas "audio taper" potikoina.
 
http://www.guitarnuts.com/wiring/stockgibson.php
 
http://www.seymourduncan.com/suppor … ics/2hum_2vol_2tone_3way-w-spl.html
 
Mikkeinä on JB/jazz enkä käytä puolitusta.
 
pjl
15.12.2005 17:44:43 (muokattu 15.12.2005 17:45:59)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ameriikassa B on log A on lin ja euroopassa toisinpäin tai sitte koko edellinen kuvio toisinpän. Kun vaan joskus oppisi muistamaan... Kummatkin toimii. Volumepotikan vaste on vaan vähän kumma jos se on lineaarinen. Audio taper == logaritminen.
Zeni
15.12.2005 17:55:03 (muokattu 15.12.2005 17:58:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei eli potikoiden vaihdon saan unohtaa tällä kertaa. Toinen kysymys: Mun tallamikki on toiminut hyvin mutta mitattaessa se tekee 0->130Kohm->0 kierroksen ??? Kaulamikki taas on soinut erittäin hiljaa, mutta ohittamalla potikan normaalisti. SEn potikka taas antoi normaalin 0->500Kohmin tuloksen ? Missä mättää ?
 
EDIT: Hetkinen mun tilaamat piti olla Alphan 16mm Log 500K potikoita ? Oisko Alphassa sitten nuo merkinnät jotenkin väärinpäin tms. ? Tai epissä
 
Metal God
15.12.2005 18:21:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EDIT: Hetkinen mun tilaamat piti olla Alphan 16mm Log 500K potikoita ? Oisko Alphassa sitten nuo merkinnät jotenkin väärinpäin tms. ? Tai epissä
 
Alphoissa A on log ja B on lin.
 
"How much more black could this be? and the answer is: None ... none more black."
Zeni
15.12.2005 19:20:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voiko toneiksi laittaa logaritmiset myös ?
 
Metal God
15.12.2005 19:23:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voiko toneiksi laittaa logaritmiset myös ?
 
Voi, mutta kuullostaa erilaisesta
 
"How much more black could this be? and the answer is: None ... none more black."
Zeni
15.12.2005 19:52:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi, mutta kuullostaa erilaisesta
 
Pahemmalta vai paremmalta ? No täytyy vaihtaa nuo tonet sitten myöhemmin takaisin lineaarisiksi.
 
Metal God
15.12.2005 22:01:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pahemmalta vai paremmalta ? No täytyy vaihtaa nuo tonet sitten myöhemmin takaisin lineaarisiksi.
 
Siis eihän sen soundin pitäisi muuttua, potikka vaan käyttäytyy eri tavalla.
 
"How much more black could this be? and the answer is: None ... none more black."
fox
15.12.2005 22:34:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis eihän sen soundin pitäisi muuttua, potikka vaan käyttäytyy eri tavalla.
 
Just noin.. Jotku muuten tykkää logaritmisesta tonesta, se muutos ei oo vaan tasanen.. Kokeile, mitään ei hajoo.. Tone-konkat voit vaihtaa Epin (ja kaukoidän väkien yleensä) käyttämästä .033 faradista ( 33 nF) pikkusen pienempään, vaikka Giban käyttämään .022:n (22 nF) Vähän kirkkaampi soundi tulee..
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
Zeni
15.12.2005 22:46:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo kiitoksia paljon, sain kitaran kasaan ja vaihdoin kaikki potikat. Tonessakin on nyt logaritmiset. Mun käsitykseni logaritmisesta oli harhaan johtava siksi en ymmärtänyt. tuon säädön pitäis nyt olla loppua kohden siis jyrkempi. Vaihdan sitten lineaariset jos ei miellytä. Ihan hyvin tuntui pelaavan kun stereoiden kautta kokeilin, harmi vain että välikaapeli oli niin kulunut että aiheuttaa hurinaa (poikki) joten testi jäi hiukan huonoksi. Ihan kuin kieliin koskeminen olisi aiheuttanut napsahduksia, mutta se saattaa johtua tuosta kaapelista. Mihin nuo kielet muuten on maadotettu ? Kaulamikin volumesta se johto häviää sisuksiin ja menee tallaan kai mutta minne sinne ? Talla itsessäänhän lähtee ihan tuosta irti eli se lienee niissä jaloissa (?)
 
Joskus meinasin vaihtaa ne konkat mutta yllätyksekseni tuossa oli jo ne pienemmät. Kyseessä on siis korealainen Epi.
 
fox
16.12.2005 00:16:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eli se lienee niissä jaloissa (?)
 
Joskus meinasin vaihtaa ne konkat mutta yllätyksekseni tuossa oli jo ne pienemmät. Kyseessä on siis korealainen Epi.

 
Juu, sinne se on laitettu, siihen runkoon jäävään holkkiin. Kappas, ovat vaihtaneet siis konkkia? Minkä tehtaan tekemä tuo on, eli millä kirjaimella alkaa sarjanumero??
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
Zeni
16.12.2005 01:22:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, sinne se on laitettu, siihen runkoon jäävään holkkiin. Kappas, ovat vaihtaneet siis konkkia? Minkä tehtaan tekemä tuo on, eli millä kirjaimella alkaa sarjanumero??
 
I näyttäisi ekana olevan. Juu muistaakseni näin oli. Meinasin joskus vaihtaa ja hain jo konkatkin valmiiksi mutta siellä olikin sitten. Itse konkassa luki vain joku tyyppi numero ja altavista kertoi sen koon.
 
fox
16.12.2005 02:25:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

I näyttäisi ekana olevan.
 
Mun LP Standardi on samasta tehtaasta...Ja tehdas on Saein, Korea..
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
Zeni
16.12.2005 10:30:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun LP Standardi on samasta tehtaasta...Ja tehdas on Saein, Korea..
 
Oliko tossa LP:ssä sitten nuo suuremmat konkat ? Tämä on ostettu viime vuonna, tosin vuosimalli on tehty 2002, ainakin tuon sarjanumeron mukaan.
 
fox
16.12.2005 13:33:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oliko tossa LP:ssä sitten nuo suuremmat konkat ? Tämä on ostettu viime vuonna, tosin vuosimalli on tehty 2002, ainakin tuon sarjanumeron mukaan.
 
Mun oli vuodelta -99 että ilmeisesti on vaihdettu sitte myöhemmin.. En enää niin kauheen aktiivisesti remontteja tee, niin en osaa ollenkaan sanoa.. Mun kitara oli ihan tykkänään projekti, ilman mikkejä mutta kyllä siin potikat ja tone-konkat oli mukana, ja tehtaalaiselta näyttivät juotokset..
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «