J.Ahonen 10.12.2005 14:53:15 | |
---|
Niin, sitä se nimikin kertoo. Hmm, voi paska. Kai se on kiroiltava tuon GP:n kanssa. |
baron 15.12.2005 07:41:01 | |
---|
Mulla on työn alla "sovitus" vanhaan kolmimuunteiseen klassikkoon (Ranskalaiset korot) ja kun olin kirjoittanut sen melodian ja soitin sen Finalella, kuulosti ihan siltä kuin se olisi jotenkin väärin, mutta kun "human playback stylestä" olin valinnut jatsin ja sving valueksi standardin, huomasin, että ihan nappiin. En tiedän onko Sibeliuksessa "Human Playback Stylet" mutta mun mielestä se on kovin hyvä Finalen ominaisuus, saa käsityksen, miltä piisi oikeesti soitettuna kuulostaa. My name is Baron, Sir Baron. |
cubasisti 15.12.2005 09:25:00 | |
---|
Sibeliuksessa on erilaisia swing-tyylejä, eli sama juttu onnistuu oikein hyvin. Lisäksi jokaisen nuotin ajoitusta ja voimakkuutta pystyy hienosäätämään ilman että se vaikuttaa nuottikuvaan, eli ohjelmaa on kehitetty varsinaisten sekvensserien suuntaan. Uusimmassa Finale 2006:ssa on myös tämän suuntaista kehitystä. Deadline tekee mestarin. |
baron 15.12.2005 12:22:13 (muokattu 15.12.2005 12:22:41) | |
---|
Sibeliuksessa on erilaisia swing-tyylejä, eli sama juttu onnistuu oikein hyvin. Lisäksi jokaisen nuotin ajoitusta ja voimakkuutta pystyy hienosäätämään ilman että se vaikuttaa nuottikuvaan, eli ohjelmaa on kehitetty varsinaisten sekvensserien suuntaan. Uusimmassa Finale 2006:ssa on myös tämän suuntaista kehitystä. Ai, pitäiskö päivittää? (Vois olla vihje joulupukille) My name is Baron, Sir Baron. |
Sibeliuksessa on erilaisia swing-tyylejä, eli sama juttu onnistuu oikein hyvin. Lisäksi jokaisen nuotin ajoitusta ja voimakkuutta pystyy hienosäätämään ilman että se vaikuttaa nuottikuvaan, eli ohjelmaa on kehitetty varsinaisten sekvensserien suuntaan. Uusimmassa Finale 2006:ssa on myös tämän suuntaista kehitystä. Finalessa on ollut midi-työkalulla mahdollisuus tehdä kaikki em. asiat jo muistaakseni versiosta 3.5 (vuodelta 1996 tai jotain) saakka. Swing-prosentin säätämiseksi on lisätty vaan käyttäjäystävällisempi säätömahdollisuus myöhemmissä versioissa. Eli finalella on mahdollisuus tehdä kaikki mitä perussekvensseriohjelmallakin. Tutustukaa MIDI-työkalun tarjoamiin mahdollisuuksiin esim. manuaalin kautta. "Dr Dominant, I Presume?!" |
cubasisti 15.12.2005 16:36:48 | |
---|
Mutta eikös 2006:n "studio"-härdelli ole kuitenkin ihan uusi ominaisuus? Deadline tekee mestarin. |
Dr Dominant 15.12.2005 19:09:24 | |
---|
Mutta eikös 2006:n "studio"-härdelli ole kuitenkin ihan uusi ominaisuus? Juu, varmaan on. Itsellä ei ole ko. versiota joten en tiedä mitä kaikkea sinne on koodattu uutta, mutta kaikki mikä on midillä tehtävissä, on ollut mahdollista midityökalulla ennenkin. Se on vaan pitänyt tehdä käsin insinöörimeiningillä, eikä esim. muuttamalla Swing-prosenttia dialog-boxissa. Itse asiassa kun finaleen on syventynyt enemmän, se on alkanut tuntua sille, että vanhan kansan sekvensserin päälle on sorvattu notaatiosofta! ;) "Dr Dominant, I Presume?!" |
MrShaft 21.12.2005 19:23:33 | |
---|
Mutta eikös 2006:n "studio"-härdelli ole kuitenkin ihan uusi ominaisuus? Rakastan 2006 versiota! Jos pitaisi antaa toinen kasi pois niin sitten pitaisi alkaa harkita, mutta muuten ei... Ainoa ongelma on etta Finale ei tunnista ihan kaikkia vieraita softa plugareita esim. Beats working in cubaa, mutta eipa sita tunnista moni muukaan softa. Muuten ei muuta kuin hyvia kokemuksia. Peace! Kokemuksia talla hetkella parikymmenta leadsheettia, jonkun verran satsia ja 1 laaja BB savellys... Erityisen hienoa on Cue plugin jolla saa siirrettya suoraan eri stemmoille tarvittavat cuet. Vot etta oli juhlaa kirjoittaa.... MrS Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein |
alodnal 04.01.2006 09:08:31 | |
---|
Voisiko joku valaista miten Print Music nuotinnosohjelmalla kirjoitetaan kohotahti. Näyttää aika alkeelliselta, kun pitää näpytellä alkuun kulloinkin tarvittava määrä taukohitusia. On vaikea olla vaatimaton kun on varakas ! |
baron 04.01.2006 09:26:57 (muokattu 04.01.2006 09:33:48) | |
---|
Voisiko joku valaista miten Print Music nuotinnosohjelmalla kirjoitetaan kohotahti. Näyttää aika alkeelliselta, kun pitää näpytellä alkuun kulloinkin tarvittava määrä taukohitusia. Sen mä tiedän, että (täys)Finalella kun aloitat uuden piisin tekemisen käyttämällä sen "Wizardia", se automaattisesti kysyy, tuleeko alkuun kohotahti ja kuinka pitkä. Jollei kukaan vastaa aikaisemmin, kun pääsen illalla himaan, tarkistan miten se Finalella tehdään ja voit tsekata, osaako PrintMusic saman. Edit: Finalen SongWriterissa se tehdään valitsemalla Options/Pickup Measure jolloin ilmaantuu valikko, jossa ilmoitetaan, millainen halutaan. (Tästä creditit Cubasistille, lunttasin hänen oppaastaan) My name is Baron, Sir Baron. |
alodnal 04.01.2006 09:40:13 | |
---|
Sen mä tiedän, että (täys)Finalella kun aloitat uuden piisin tekemisen käyttämällä sen "Wizardia", se automaattisesti kysyy, tuleeko alkuun kohotahti ja kuinka pitkä. Kiitos tiedosta. En ole koskaan käyttänyt tuota "Wizardia", kun joku tietäväinen pelotteli sen tuovan lisäharmeja nuotintamiseen. Valaise minua jos tuo on puppua. Minulla on muuten PrintMusic 2006 versio (ei demo). On vaikea olla vaatimaton kun on varakas ! |
baron 04.01.2006 09:50:41 | |
---|
Kiitos tiedosta. En ole koskaan käyttänyt tuota "Wizardia", kun joku tietäväinen pelotteli sen tuovan lisäharmeja nuotintamiseen. Valaise minua jos tuo on puppua. Minulla on muuten PrintMusic 2006 versio (ei demo). Se Wizard kysyy nuotin perustiedot: kappaleen nimen, säveltäjän, mikä/mitkä soittimet, sävellajin, tahtilajin, kohotahdin ym ja laittaa ne kohdalleen. En mä oo keksinyt, mitä lisäharmeja se tuottaisi? My name is Baron, Sir Baron. |
alodnal 05.01.2006 10:06:56 | |
---|
Finalen SongWriterissa se tehdään valitsemalla Options/Pickup Measure jolloin ilmaantuu valikko, jossa ilmoitetaan, millainen halutaan. (Tästä creditit Cubasistille, lunttasin hänen oppaastaan) Kiitokset Baronille ja Cubasistille ! Kohotahdit on nyt hallinassa. On vaikea olla vaatimaton kun on varakas ! |
Olga 05.01.2006 14:26:35 | |
---|
Pitäisi saada stemmaan (tvallinen g-avain) pari tahtia taputus merkkejä, eli nuotin tilalle varrellinen rasti. Miten onnistuu? Käytössä on finale 2004a |
Olga 05.01.2006 14:26:56 (muokattu 05.01.2006 14:32:41) | |
---|
Tänään ei sitten onnistu mikään. Kone tökkii. Pää tökkii. Suokaa anteeksi säheltämiseni :) Pitäisi saada stemmaan (tavallinen g-avain) pari tahtia taputusmerkkejä, eli nuotin tilalle varrellinen rasti. Miten onnistuu? Käytössä on finale 2004a |
baron 05.01.2006 20:19:58 | |
---|
Pitäisi saada stemmaan (tvallinen g-avain) pari tahtia taputus merkkejä, eli nuotin tilalle varrellinen rasti. Miten onnistuu? Käytössä on finale 2004a Options/Document options/Notes and Rests/Notehead Characters/Select Aukeaa 255 merkin valikoima, olisko joku niistä sulle sopiva?? My name is Baron, Sir Baron. |
Dr Dominant 07.01.2006 09:18:37 | |
---|
Special Tools - Sieltä sellainen työkalu jossa on nuotinvarsi ja rasti nupin tilalla. Klikkaa tahtia josta haluat muuttaa nuottien nupit, kaikkien tahdissa olevien nuottien nuppien kohdalle tulee laatikot. Aktivoi ne nupit jotka haluat muuttaa, tai mikäli haluat muuttaa kaikki, valitse "select all", eli ctrl + a (PC) tai omppu + a (Macintosh), sen jälkeen tuplaklikki mihin tahansa kahvoista tai ainakin Macintoshissa enter, jolloin sulle aukeaa tuo Baroninkin jo mainostama dialog-box josta voit valita itsellesi 255:stä merkistä uuden nuotinpään. Rasti on muistaakseni 192. Voit tehdä saman myös Mass Mover-työkalulla, mikäli haluat vaihtaa nuotinpäät kokonaisista tahdeista. Ota Mass Mover-valikosta Change -> Noteheads ja siitä aukeavasta dialog-boxista samalla meiningillä kuin edellisessä kappaleessa kuvattiin. Baronin systeemillä vaihdat nuotinpäät koko biisistä. "Dr Dominant, I Presume?!" |
baron 07.01.2006 11:05:12 | |
---|
Baronin systeemillä vaihdat nuotinpäät koko biisistä. Joo, en testannut, mitä tekisi. My name is Baron, Sir Baron. |
Olga 13.01.2006 18:02:41 | |
---|
Kiitos avusta! Vielä toinen ongelma: Mistä johtuu, että ohjelma ei soita kaikkea mikä on kirjoitettu? Itselläni basson stemma ei soi kokonaan, vaan välistä jää soittamatta tahteja, muut stemmat soivat kyllä normaalisti |
Erkki Linden 14.01.2006 09:08:47 | |
---|
Finale 2003:n suomenkielinen, 135 sivuinen ohjekirja löytyy osoitteesta: http://www.pvjulkaisut.fi Samasta osoitteesta löytyy myös Sibelius 2:n ohjekirja, myös suomenkielisenä. Eikä maksa paljon. |