Tuuge 13.07.2003 10:44:34 | |
---|
Tiedän miksi muuten kaikki (pelkillä sormilla soittavat) basistit ovat niin katkeria: Itse ainakin sotkin bassoni omaan vereeni siirtyessäni plektrasta sormiin ja släppäykseen ja hyvänen aika onhan se hieman vaikeampaa kuin plektralla soittaminen... Mutta kuten kuningas itse sanoisi "SE ON SE SOUNDI JOKA RATKAISEE" STAY ON TUNE!!! |
heartless 14.07.2003 15:17:32 | |
---|
Oma mielipiteeni tästä on että sormilla sujuu paremmin. Mutta onkohan se silloin harjoittelukysymys että alkaa plekulla kuulostamaan oikealta vai riippuuko tekniikasta, bassosta y.m? Vai onko niin että jotkut musiikkilajit vaan soveltuvat niin paljon paremmin plekulla soittoon kuin muut? ikuisuus on helppo saada hetkeen mahtumaan |
Royal Banzai 18.07.2003 23:27:59 | |
---|
Kyllähän se soundi ratkaisee. Sellaiseen bluesrockräminään kuin mitä meidän yhtye harjoittaa, sopii plektrabassoilu kuin nenä naamaan, tai jotain. enkä mä oikein osaa sormilla soittaakaan. nopeesti ainakaan. |
Akuutti Sam 22.07.2003 15:14:23 | |
---|
oma kommenttini aiheeseen on, että soundi ratkaisee. Aivan sama muuten vaikka soittas varpailla... Samaa mieltä, jos trenaa kaikkilla tavoilla niin voi ainakin valita. Gotta be a skugi!! |
"plök, plök" sen takia en soita plegulla, ärsyttää niin perkeleesti Tollaite sanoo humppamiehet joiden sormet ei enää taivu plekun ympärille |
Salkin 13.01.2011 11:52:53 | |
---|
Omasta mielestä se on ihan sama millä soittaa, soittakaa vaikka nenällä kuhan pysyy tahdissa. Se kun on vaan niin että, noit huippu basisteja löytyy iso liuta ja osa soittaa pekulla ja osa sormilla.. Esmes. Carol Faye on soittanut aina plekulla, ja on mahtava.. Kun taas Flea taitaa soittaa enimmäkseen munalla loppujen lopuksi.. =P Itsellä biisi sanelee sen kummalla soitan, sormin vai plekulla.. Yleensä nopeat jutut plekulla ja tarkkuutta vaativat jutut sitten sormin.. onko tässä tarpeeks bassoa? ai on, no mä laitan vähän lisää. |
Danny_fox 13.01.2011 12:38:38 | |
---|
omasta mielestäni ei ole mitään syytä miksi bassoa pitäisi soittaa plektralla sen enempää kuin kitaraa sähkövatkaimella. sormet on niin paljon monipuolisemmat. kaiken pystyy sormin tekemään minkä plekullakin. Esim. Geddy Lee osaa soittaa sormilla siten, että se kuulostaa aivan plektralla soitetulta. se käyttää etusormeaan kuin plektraa. ja mitä tohon nopeuteen tulee, ni kyllä kolmellatai neljällä sormella pääsee semmosiin nopeuksiin ku nyt musiikkissa ylipäänsä täytyy. Harris ja Sheehan hyviä esimerkkejä. Kovia soittajiahan nuo kaikki, mutta ihan ihmisiä siinä missä me muutkin. Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa. |
J.Nikkanen 13.01.2011 12:53:19 (muokattu 13.01.2011 12:53:58) | |
---|
Danny_fox: kaiken pystyy sormin tekemään minkä plekullakin. Esim. Geddy Lee osaa soittaa sormilla siten, että se kuulostaa aivan plektralla soitetulta. Jaa, Geddy osaa mutta osaaks sä? Mä en osaa, ja siksi käytän plekua kun mä haluan plekusaundia. edit: Ja toi sähkövatkain on tosi ontuva... Bassomurahdus. |
nro5 13.01.2011 13:09:31 | |
---|
|
Nazareth 13.01.2011 13:51:01 | |
---|
Ite soitan lähes kaiken plektralla. Jotai hitaampia biisejä tulee välillä sormineen soiteltua, mut pääsääntösesti plektra on mun valinta. Sitkeä rotta. Aina ei voi voittaa. Nää soi. |
Noli me tangere 13.01.2011 14:48:38 | |
---|
Danny_fox: omasta mielestäni ei ole mitään syytä miksi bassoa pitäisi soittaa plektralla sen enempää kuin kitaraa sähkövatkaimella. Omasta mielestäni en näe mitään syytä miksi mitään pitäisi soittaa millään. Kaikki oli ihan hyvin kun vaan istuttiin metsästysretken jälkeen iltanuotiolla ja laulettiin. Kaiken maailman onton puunrungon tai jännitetyn hirvennahan hakkaaminen ois saanu jäädä tekemättä. Voi hyvä juoja... |
Isotalo 13.01.2011 14:52:36 | |
---|
Danny_fox: omasta mielestäni ei ole mitään syytä miksi bassoa pitäisi soittaa plektralla sen enempää kuin kitaraa sähkövatkaimella. Ehdottomasti kannattaa asettaa rajoja siitä, mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. Sähköbasso on soittimena kuitenkin jo melkein 60v. vanha joten kyllä kaikki mitä sillä voi ja saa tehdä on jo kiveen hakattu. |
Funkånaut 13.01.2011 14:56:41 | |
---|
Danny_fox: omasta mielestäni ei ole mitään syytä miksi bassoa pitäisi soittaa plektralla sen enempää kuin kitaraa sähkövatkaimella. Entäs ku mä olen joskus preparoinutkin bassoani, ja soittanut sitä rumpukapuloilla? Äänimaailmaahan bassolla pyritään luomaan, joten kaikki apuvälineet ovat sallittuja. Kukin tyylillän, eiks jeh? "En ajatellut, että tartutte itse hanskoihin noin kovasti, vaikka täytyy myöntää, että kun olin mieheni kanssa ensimmäistä kertaa seksiä noin kuusi vuotta sitten, niin olin ihan wtf?! - wazza" hevostalli.net |
Danny_fox 13.01.2011 15:42:36 | |
---|
missään tapauksessa ei ollut tarkoitus ketään loukata. vaikka viestin sävy ehkä oli hiukkasen provosoiva. plektralla soittoa vastaan ei sinällään ole mitään. MUTTA. edelleen olen sitä mieltä että en näe mitään syytä soittaa plektralla. kaiken pystyy tekemään sormin ja niin paljon enemmän. miksi tyytyä vähempään. lisäksi uskaltaisin väittää että joka musiikki genrestä löytyy sormilla soittavia basisteja jotka ovat onnistuneet yhdistämään sen saundin mikä sormistaan lähtee omaa genreensä. Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa. |
molder 13.01.2011 15:57:50 (muokattu 13.01.2011 15:59:29) | |
---|
Danny_fox: . MUTTA. edelleen olen sitä mieltä että en näe mitään syytä soittaa plektralla. mm. Cliff Williams, Chris Squier ja Dave Ellefson eivät näe mitään syytä soittaa sormilla. "The SOUND of VOLUME" |
PasiB 13.01.2011 17:25:46 | |
---|
Akuutti Sam: Samaa mieltä, jos trenaa kaikkilla tavoilla niin voi ainakin valita. Jou, juuri näin. Ite soitan sekä että, jos biisi on alunperin soitettu plekulla, niin koitan sen myös sillä vetää jos vain onnistuu. Jotkut on sen verran paskamaisia, että on helpompi soittaa sormin. Tämä sen takia, että opettelin plekusoiton vasta reilu pari vuotta sitten kun tulin tähän nykyiseen bändiin. Siihen asti soitin oikeastaan aina sormin. |
Davet 13.01.2011 17:26:40 | |
---|
Molempia tapoja käytän, tosin plektraa ehkä vähän enemmän kuitenkin. There is no way to peace, peace is the way to go. |
Teijo K. 13.01.2011 17:50:21 | |
---|
Danny_fox: missään tapauksessa ei ollut tarkoitus ketään loukata. vaikka viestin sävy ehkä oli hiukkasen provosoiva. plektralla soittoa vastaan ei sinällään ole mitään. MUTTA. edelleen olen sitä mieltä että en näe mitään syytä soittaa plektralla. kaiken pystyy tekemään sormin ja niin paljon enemmän. miksi tyytyä vähempään. lisäksi uskaltaisin väittää että joka musiikki genrestä löytyy sormilla soittavia basisteja jotka ovat onnistuneet yhdistämään sen saundin mikä sormistaan lähtee omaa genreensä. Kaiken mitä nyt sähköbassolla voi soittaa, pystyy soittamaan sormin, ja kaiken pystyy soittamaan plektralla. Ei se pystymisestä ole kiinni. Mitään ihmeen "enempää" ei kuitenkaan sormin voi soittaa, eikä plekubasisti tyydy sen vähempään. Jos nyt ihan musiikin kannalta asiaa tarkastelee. Plektralla saa sellaisia soundeja mitä sormin ei saa. Näin väitän minä. Haastan laittamaan tähän esimerkin muusta. Sama pätee tietenkin toisinpäinkin. Mitä itse juhlasalin vuokraan tulee, jos käytetään kaupungin pianinoa tanssimusiikkiin (flyygeliä älköön siihen sallittako käyttää) lisäksi 5 mk. |
SnowCrow 13.01.2011 17:53:06 (muokattu 13.01.2011 17:55:15) | |
---|
Danny_fox:edelleen olen sitä mieltä että en näe mitään syytä soittaa plektralla. kaiken pystyy tekemään sormin ja niin paljon enemmän. miksi tyytyä vähempään. Samanlaista soundia et saa sormilla minkä saat plekulla. //Myöhässä.. |
Dropped C 13.01.2011 18:32:12 | |
---|
Jopas on taas turhaa väittelyä. Vetäkää sillä, mikä tuntuu hyvältä... |