Aihe: Ongelma stereoiden läpi soittaessa
1
disarm
14.12.2005 19:46:20 (muokattu 14.12.2005 19:48:33)
Olen Kristalin kanssa soitellut normaalien stereokajareiden läpi niin että käytän stereovahvaria päättärinä. Homma toimii muuten hyvin, mutta D sävel tuottaa ihmeellistä häiriötä. Muut sävelet soi hyvin, mutta D särisee joka oktaavilla, ja Dis tekee saman mutta huomattavasti lievempänä. Sama mistä kohti otelautaa soittaa. Jonkinlainen taajuushäiriöhän tossa on oltava.

Onko kellään hajua mistä tossa on kyse ja miten vois päästä eroon?
Soitan kitaraa ja bassoa.
Lennu
14.12.2005 21:07:29

Aika hämärää? Mites nuo sisääntulevan signaalin tasot? Siihen Kristalin VU-mittaria emuloivaan vilkkuvaloon ei paljon kannata luottaa.
"kun kitara soi, ei itkeä saa, ei meluta saa, joku voi tulla ikkunan taa"
Klezberg
15.12.2005 09:36:00

Ainoa ajatus joka tulee mieleen, on että siellä on jotakin mikä akustisesti resonoi, kaiuttimissa tai niiden lähellä. Tuntuu oudolta että tuollainen ilmiö syntyisi sähköisesti. Kokeile laittaa stereoon kuulokkeet ja katso poistuuko ilmiö.
lindo
15.12.2005 14:54:24
Yhdyn edellisiin, kyllä tuossa on resonoinnista kyse.
Meikä kun ääntelee tietyllä taajuudella/voimakkuudella niin TVn kuva väreilee :P
I don't belive anything, if i don't see it first
disarm
15.12.2005 19:19:37 (muokattu 15.12.2005 19:20:22)
Aika hämärää? Mites nuo sisääntulevan signaalin tasot? Siihen Kristalin VU-mittaria emuloivaan vilkkuvaloon ei paljon kannata luottaa.

Mistä noita tasoja voi tarkkailla?
CryptoFib
16.12.2005 00:20:07
Onko tuo ongelma D-nuotissa joka insrumentilla, vai pelkkä kitara/basso? Jotkut onnettomat instrumenttimikit korostaa joitain hertsejä ihan kökkönä. Oon tavannu tuommosen tapauksen eräässä Harley benton merkkisessä kitarassa. =)

mutta mikäli ei oo kitara, niin väittäisin, että soitat sitte ihan liian lujaa kajareita, kun joku ikkunan karmi pitää räminää tietyillä taajuuksilla? ;)
Toiseksi mitä olen olosuhteet huomioiden yrittänyt kuunnella lienee mahdollista.
disarm
16.12.2005 09:18:37
Onko tuo ongelma D-nuotissa joka insrumentilla, vai pelkkä kitara/basso? Jotkut onnettomat instrumenttimikit korostaa joitain hertsejä ihan kökkönä. Oon tavannu tuommosen tapauksen eräässä Harley benton merkkisessä kitarassa. =)

mutta mikäli ei oo kitara, niin väittäisin, että soitat sitte ihan liian lujaa kajareita, kun joku ikkunan karmi pitää räminää tietyillä taajuuksilla? ;)

Mun mielestä tossa ei ole kyse resonoinnista. Häiriö kuuluu melko hiljaisellakin volumella, enkä keksi mitään mikä voisi resonoinnin aiheuttaa.

Kristalin kanssa on muuten sellainen ongelma, että kaikki volumet pitää kääntää koneesta täysille, että kajareista kuulee edes jotain. Stereovahvarinkin vola pitää kääntää paljon kovemmalle, kun esim. cd-levyjä kuunnellessa. Olen pitänyt kitaran ja koneen välissä säröspedua tai DI-boksia, että sisääntulevan signaalin heikkous ei pitäisi olla ongelma.

Ongelmat alkoi kun vaihdoin äänikortiksi Audiophile 2496, jossa kaikki volumesäätimet on äänikortin omassa mikserissä. Vanhassa integroidussa äänipiirissä ja windowsin volasäädöillä kaikki toimi hyvin..
mab_
16.12.2005 09:46:17
Voi olla usean asian summa, esim. kitarassa "epätasaiset" mikit, D-sävelen taajuudet ovat korostuneet kuten sanottu. Eräässä Fenkun bassossa oli vastaavaa.

Koita tehdä niin että tiputat koneesta voluumeja ja nostat stereoista vähän. Silloin stereoiden yliohjautuminen voitanee välttää.
CryptoFib
16.12.2005 17:45:33
Ongelmat alkoi kun vaihdoin äänikortiksi Audiophile 2496, jossa kaikki volumesäätimet on äänikortin omassa mikserissä. Vanhassa integroidussa äänipiirissä ja windowsin volasäädöillä kaikki toimi hyvin..

Eikö ohjuspaneelin audiosäädöt vaikuta mitenkään audiophilen käyttäytymiseen? Miten vaan, että oisko joku säätö koht. matalalla winukan mikserissä tai ääniasetuksissa muualla? ja audiophilen mikserillä joudut sen vuoksi huudattamaan ja tätä kautta jossain kohtaa (säröpedaalit siihen sekaan vielä) sitte se d-sävelen yliherkkyys ilmenee. Mie ihan ite kokkeilisin säätää audioasetukset siihen malliin, että stereoille tuleva signaali ilman bokseja ja pedaaleita ois tarpeeksi tiukka, nottei signaaliketjussa ois ylimääräsiä vitkuttumia.
Toiseksi mitä olen olosuhteet huomioiden yrittänyt kuunnella lienee mahdollista.
disarm
16.12.2005 17:57:36
Eikö ohjuspaneelin audiosäädöt vaikuta mitenkään audiophilen käyttäytymiseen? Miten vaan, että oisko joku säätö koht. matalalla winukan mikserissä tai ääniasetuksissa muualla? ja audiophilen mikserillä joudut sen vuoksi huudattamaan ja tätä kautta jossain kohtaa (säröpedaalit siihen sekaan vielä) sitte se d-sävelen yliherkkyys ilmenee. Mie ihan ite kokkeilisin säätää audioasetukset siihen malliin, että stereoille tuleva signaali ilman bokseja ja pedaaleita ois tarpeeksi tiukka, nottei signaaliketjussa ois ylimääräsiä vitkuttumia.

Jostain syystä ohjauspanelin audiovalikossa on volume välilehti kokonaan himmeenä, eli mitään ei voi säätää. Luulen että se johtuu siitä että Audiophileen on integroitu oma mikseri, ja on ajateltu että se korvaa ohjauspaneelin valikon. Mutta vaikka äänikortin mikserissä on volat täysillä, niin silti taso tuntuu pienemmältä kuin vanhalla äänikortilla. Voiko noi input levelit nähdä jostain ohjauspaneelin valikosta? Yritin hakea mutta ei löytynyt.

Noilla purkeilla vahvistan tietokoneelle tulevaa signaalia, mikä on käsittääkseni ihan suotavaa. Säröpedaaliakin käytän ainoastaan levelin nostamiseen, siis ilman säröä. Ilman jotain vahvistavaa boksia kitaran ja koneen välissä ei Kristalista saa kuulumaan pihahdustakaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)