JohnRatt 14.12.2005 21:09:09 | |
---|
Tiedän, että noista Les Paulin mikeistä löytyy jonkin verran juttua täältä ja kitaramikkien valmistajien sivuilta, mutta en vain ole löytänyt oikein vastausta pulmaani (johtuen ehkä vaatimattomasta älystäni..): Minulla on Gibson Les Paul Studio vuodelta 1987, jossa on kaula parempi minun makuuni kuin missään kohtaamassani Gibsonissa, mutta soundit ovat kovin vaatimattomat toiseen kitaraani (Gibson ES 355 vm. 1976 joillain avonaisilla humbuckereilla varustettuna) verrattuna. Viimeistään äänittäjä tapaa sanoa, että vaihdappa siihen puoliakustiseen. Mikit ovat umpinaista mallia olevat humbuckerit (tietenkin), ja olen pohtinut, että olisiko apua mikkien vaihtamisesta, vai onko niin, että 355:n rakenne ja puumateriaali ovat niin kerrassaan parempia, kuin Studiossa? Puoliakustiseni soundi on jotenkin kauniimpi, persoonallisempi ja vähemmän "känisevä", kuin Les Paulini. Soittamani musiikki vaihtelee lähes rautalanka-/blues-sävytteisestä matskusta sellaiseen Zeppelin/Purple -vaikutteiseen raskaampaan rokkiin. |
Dr. Muff 14.12.2005 21:26:30 | |
---|
Onko vika pelkästään kyseisessä studiossa vaiko Les Pauleissa kautta linjan? Mun mielestä noissa Gibsonin tehdasasennusmikeissä on hyvä soundi. Tiedän kyllä ettei kaikki ole samaa mieltä. Taitaa se kitara kuitenkin vaikuttaa niin paljon.. Samat mikit ne kuitenkin on mitä on Customissa ja Supremessa. I can take about an hour
on the tower of power 'Long as I get a little golden shower |
Täytyy tunnustaa, ettei ole oikein kokemuksia muista Les Pauleista tutulla vahvistimella. Pitäis vissiin ottaa Les Paul mukaan johonkin musaliikkeeseen, jossa voisi vertailla muihin, mutta missähän musaliikkeessä vain senkin saisi tehdä ilman nenän nyrpistelyä... |
ilopertti 15.12.2005 02:13:29 | |
---|
Öööö... onkohan mun korvissa/laitteissa/studiossa jotain vikaa... Nimittäin omani on myös -87 ja sen mikit on riittäny ihan täysin, verrokkina on ollu mm. -90-luvun alun Jacksonia yms (viimeksi vertasin itsetehtyyn kepakoon jossa on Ibanezin JEM:stä napattu ihanan pinkki dimarzio). Laspon soundi on taattu eikä itsellä ole valittamista. -alppu |
k_laakso 15.12.2005 07:48:14 | |
---|
Muistaakseni noissa Studioissa on samat mikit kuin customeissa, että ei pitäisi olla valittamista... "Do you trust who I trust me, myself and I." |
p130 15.12.2005 08:18:38 (muokattu 15.12.2005 08:19:39) | |
---|
'87:ssahan on ne melkoisen vähäistä arvostusta nauttivat piirilevyn päälle kasatut mikit... Mitähän ne nyt ovatkaan nimeltään, Fox kyllä kertoo kunhan ehtii ;) Eri mikit kuitenkin kuin nykyversioissa. Onhan LP:n ja 335:n rakenteessa niin suuri ero, että soundia ei samanlaiseksi pelkällä mikkien vaihdolla saa. Mutta esimerkiksi torilta saattaisi löytyä kohtuuhintaan käytettyjä mikkejä (varmaan jotain PAF-tyyppistä haetaan?) joita voi kokeilla omaan kitaraan. Käytettyä kun ostaa niin saa ainakin suunnilleen omansa pois jos muutos ei miellytä. Ai niin, omasta '89 335:stä löytyy nimenomaa nuo "piirilevymikit". Soundaa loistavalle. Ero on '57 classiceilla varustettuun Les Pauliin suuri, mutta LP on myös ehdottoman hyväsoundinen. Makuasioita...? Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen |
HS 15.12.2005 09:09:08 | |
---|
Terve Uudemmissa LP Standardeissa on muistaakseni Gibsonin Burstbucker -mikit, jotka ovat aika "räyhäkkäät" ja ainakin omasta mielestäni paremmat kuin perinteiset 490/498. Myös Schallerin Golden 50 -mikki on suht´edullinen ja todella hyvä mikki. Toisaalta, jos kitara on akustisesti kehno, ei mikrofonien vaihdollakaan sounditaivas aukene :( |
Jucciz 15.12.2005 09:55:39 | |
---|
Samat mikit ne kuitenkin on mitä on Customissa ja Supremessa. Ei välttämättä. Gibsonin "tehdasasennusmikkejä" kun on ollut vuosien mittaan hyvinkin monenlaisia. Oikeita PAFeja en ole saanut koettaa, mutta ainakin 4xx-sarjaa, '57 Classic:eja, BurstBuckereita sekä HB-R/HB-L -mikkejä olen päässyt vertailemaan itse. Näistä 4xx-sarjalaiset olivat ehdottomasti huonoimmat: jotenkin kylmä, kova ja mitäänsanomaton soundi verrattuna BurstBuckereihin, jotka ovat mielestäni erittäin erottelevat, dynaamiset ja musikaalisen kuuloiset mikit. Jäljelle jäävät '57 Classicit ja HB-R/HB-L:t ovat myös laadukkaan oloisia. |
Dr. Muff 15.12.2005 10:18:47 | |
---|
'87:ssahan on ne melkoisen vähäistä arvostusta nauttivat piirilevyn päälle kasatut mikit... Mitähän ne nyt ovatkaan nimeltään, Fox kyllä kertoo kunhan ehtii ;) Eri mikit kuitenkin kuin nykyversioissa. Seison korjattuna :) I can take about an hour
on the tower of power 'Long as I get a little golden shower |
Juzzu 15.12.2005 10:23:58 | |
---|
Mun neuvo ois kokeilla siihen studioon jotain mikkejä ja vertailla, että miten vaikuttaa, vai vaikuttaako mitenkään. Ehkä saisit vaikka lainaksi joltain tutulta tms. jotkut vähän laadukkaammat putiikki-mikit tai giibbonin jotkut toisentyyppiset mikit. Jos ei testausmikeilläkään soundi tunnu juurikaan muuttuvan toivottuun suuntaan, taitaa olla edessä johtopäätösten aika. |
kivi 15.12.2005 11:12:31 | |
---|
Hmm.. ettei olis kyseessä LP Studio Recording, eli se matalaohminen malli? Toinen vaihtoehto on, että mikit on kytketty jotenkin väärin, siellä saattaa olla esimerkiksi coil tap -johto maassa kiinni, ja vähempikin riittää tekemään humpparista vähän heiveröisen kuuloisen. |
fox 15.12.2005 11:32:26 (muokattu 15.12.2005 11:33:49) | |
---|
Hmm.. ettei olis kyseessä LP Studio Recording, eli se matalaohminen malli? Pilkun kanssa temmellän.. se on ihan pelkkä Recording.. Ja kyllä sen erottaa, pitkäkäisen-pyöreäkulmaset muovikuoriset mikit.. Toinen vaihtoehto on, että mikit on kytketty jotenkin väärin, siellä saattaa olla esimerkiksi coil tap -johto maassa kiinni, ja vähempikin riittää tekemään humpparista vähän heiveröisen kuuloisen. Vähän tällasta diagnoosia eppäilisin (lisät: siis kannatan, en Kiven diagnoosia epäile, vaan siis kannatan.. ).. Mutta pelkän kuvailun perusteella ei oikein osaa varmaksi sanoa. Olikohan ne piirilevylle kasatut ´buckerit T-Toppeja nimeltään.. Jos ei ole ns. pelimerkeistä kiinni, niin ehken kannattais kokeilla jopa -57 Classic Plussia.. Sama mikki menee molempiin positioihin.. |
JohnRatt 15.12.2005 12:33:47 | |
---|
Pakko ihan kiittää paneutumisestanne pulmaani. Kiitos! Täytyy ryhtyä kyttäämään käytettyjen mikkien markkinoita ja vähän testailla... |
kivi 15.12.2005 12:58:25 | |
---|
Pakko ihan kiittää paneutumisestanne pulmaani. Kiitos! Täytyy ryhtyä kyttäämään käytettyjen mikkien markkinoita ja vähän testailla... Avaa nyt ensiksi se huoltoluukku ja katsele niitä piuhoja. |