Aihe: Kristal latenssi (haku ei toimi..)
1
Dreameater
13.12.2005 21:16:25
Playback buffers: 4
Record buffers: 4
Block Size frames: 1024
sample rate: 44.10 kHz
Preload amount: no preload

Devices osiosta kaikki rastit pois ASIO:sta yms.

Viivettä on sen verran että kun oon äänittänyt 120bpm-iskuja ja äänitän päälle samaa, niin menee
"kip-in_, kap-in_, kip-in_, kap-in_" eikä "kip__, kip__, kip__, kip__"

onko mitään mitä voi tehdä?
-septimisti-
13.12.2005 21:33:26 (muokattu 13.12.2005 21:37:47)
Ihan ekana kerrot että mikä äänikortti sulla on? Miksi rastit on pois ASIO:sta? Mitä rasteja ne oli?

Uskaltaisin väittää että koitat säätää MME-ajureita. Niillä nuo latenssit ovat väkisinkin vähintään ~30 millisekuntia, eli liikaa. Nyt kipinkapin tsekkailemaan sen äänikortin asetuksia. Jostain pitäisi löytyä jonkinlainen ASIO control panel ja sieltä väännät latenssin tarpeeksi pieneksi. Sitten ei muuta kun valitset kristalin käyttämään niitä ASIO ajureita.

Jos kortti ei tue ASIO:ta, niin sitten reipasta hölkkää googlettamaan sanalla asio4all.
t-termiitti
13.12.2005 22:01:51

Tulokset 1 - 10 noin 58 osuman joukosta haulle "meaning of life is 43". (0,09 sekuntia)
Dreameater
13.12.2005 22:04:58 (muokattu 13.12.2005 23:07:28)
E: asio4all taitaakin hoitaa homman. Kiitos paljon!

tuota epävirallista hakua ei äsken ollu.... ei varmsti...

E101: jos laittaa asio4allin buffer sizen 2048:aan eikä silti ehkä IHAN riitä, niin pystyykö noilla Advanced valikosta löytyvällä Latenchy Compensation napeilla vielä pienentämään eroa? kumpa nappia pitää painaa ja mihin suuntaan? en viitti kokeilla ennenkun tiedä, ettei mee sekasin.
Krister
14.12.2005 00:19:56

Asio4all:n mukana koneelle tulee myös englanninkielinen käyttöohje.
-septimisti-
14.12.2005 07:45:58 (muokattu 14.12.2005 07:47:42)
E101: jos laittaa asio4allin buffer sizen 2048:aan eikä silti ehkä IHAN riitä

Se buffer size pitäisi olla mahdollisimman pieni.

niin pystyykö noilla Advanced valikosta löytyvällä Latenchy Compensation napeilla vielä pienentämään eroa?

Mulla on sellainen käsitys, että kristallin kohdalla tuo lantency compensation tarkoittaa vst-efettien latenssin pienentämiseen. Esimerkiksi jotkut kompressorit aiheuttavat rakenteensa vuoksi latenssia, joten tällä kompressorilla ryyditetty kanava tulisi ilman tätä ominaisuutta jälkijunassa miksausta soitellessa. Voi olla että olen väärässä.

Näin lyhykäisyydessään homman pitäisi hoitua näin. Asennat tuon asio4all paketin, jos sun oma kortti ei alunperin tue asiota. Jos tukee, niin käytät sitä. Valitset kristalin devices osiosta asio4all systeemit aktiiviseksi ja käyttöön. Tai vaihtoehtoisesti sen kortin oman asio-ajurin, jos sellainen löytyy. Seuraavaksi menet tämän näköiseen valikkoon: http://www.kreatives.org/kristal/ma … al/eng/screens/prefs/asio_setup.jpg

Painat sitä 'asio control panel' nappia ja eteen pitäisi avautua jonkinlainen valikko, josta pääset määrittelemään niiden ajureiden bufferin. Tämä pitäisi laittaa mahdollisimman pienelle. Kaikkein pienimmät asetukset saattavat rämistä ja paukkua, sitten mennään vahän takaisinpäin kunnes toimii.

Edelleen olisi hyvä tietää mikä äänikortti sulla on käytössä?

Mä en loppujenlopuksi oikein ymmärrä näistä systeemeistä mitään, mutta monet ovat raportoineet että esimerkiksi audacity:n kanssa noita latenssiongelmia nauhoituksen suhteen ei ole ollut, vaikka käyttäisikin ihan 'normi' ajureita. En ole varma mistä tämä johtuu, mutta toistaiseksi elän siinä uskossa, että audacity haistelee niiden perus ajureiden aiheuttaman latenssin ja siirtää omatoimisesti nauhoitusta tarvittavan määrän taaksepäin. Kristal ei käsittääkseni osaa näin tehdä.

No tuosta ylläolevasta en mene varmuuteen, erilaisiakin syitä tuohon ilmiöön on keksittyä. Audacityn kanssakaan ei sitten kyllä voi realiaikaisia efektejä käyttäää - tosin audacity ei vst-efektejä edes tue.
cubasisti
14.12.2005 15:11:05
monet ovat raportoineet että esimerkiksi audacity:n kanssa noita latenssiongelmia nauhoituksen suhteen ei ole ollut, vaikka käyttäisikin ihan 'normi' ajureita. En ole varma mistä tämä johtuu, mutta toistaiseksi elän siinä uskossa, että audacity haistelee niiden perus ajureiden aiheuttaman latenssin ja siirtää omatoimisesti nauhoitusta tarvittavan määrän taaksepäin.

Kaikki hiukankaan järkevät ohjelmat osaavat tehdä tämän. Audacityssä ei voi olla latenssiongelmia, jos ei siitä reaaliajassa mitään mene läpi. Jos ohjelmalla tehdään pelkkää äänitystä, toistoa ja päälleäänityksiä, niin silloinhan puskurointilatenssia saa olla vaikka sekuntitolkulla.

Jotkut neuvovat, että äänittäessä täytyisi käyttää mahdollisimman pieniä puskureita. Minusta se on ainakin pelkkiin audioäänityksiin täsmälleen väärä neuvo, koska latenssilla ei ole mitään merkitystä (olettaen, että soittajan/laulajan monitorointi on järjestetty jotenkin muuten kuin äänitysohjelman läpi). Päin vastoin, mitä isompi puskuri, sitä epätodennäköisempää on, että sattuu tulemaan puskurin alivuodosta johtuva napsaus.
Deadline tekee mestarin.
varakeef
14.12.2005 15:46:49
Jotkut neuvovat, että äänittäessä täytyisi käyttää mahdollisimman pieniä puskureita. Minusta se on ainakin pelkkiin audioäänityksiin täsmälleen väärä neuvo, koska latenssilla ei ole mitään merkitystä (olettaen, että soittajan/laulajan monitorointi on järjestetty jotenkin muuten kuin äänitysohjelman läpi).

Nimenomaan näin.

Latenssilla on merkitystä ainoastaa silloin, kun soittaa vst-instrumentteja, kierrättää kitaransa vst-efektien läpi. Tai laulaja haluaa kuulokkeisiinsa kaikua koneelta.

Latenssi on muutenkin ylimainostettu ilmiö.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
cubasisti
14.12.2005 16:17:18
Jep jep. Jos Kristal ei osaa automaattisesti korjata päälleäänityksiä paikalleen, niin jossain on pahasti vikaa. Jos ohjelman tekijällä on yhtään järkeä päässä, ja jos äänikortin ajurit eivät ole ihan rikkinäiset, niin ei siitä pitäisi jäädä kuin A/D-muunnosten ja muun vastaavan aiheuttama ohjelmistojen automatiikalle näkymätön viive kompensoimatta.
Deadline tekee mestarin.
-septimisti-
14.12.2005 17:19:01 (muokattu 14.12.2005 17:20:36)
Tämä on kyllä mielenkiintoinen juttu. Olen nimittäin ihan itse todistanut tuon kristallin aiheuttaman omituisen viiveen. Samalla kokoonpanolla (integroitu '97 äänikortti perusajureilla, ei WDM) audacityn kanssa ei ollut mitään ongelmia. Monitorointi tapahtui siis suoraan, eikä vst-efekteihin jne koskettu tikullakaan. Kristallin asetukset räpläsin läpikotaisin läpi, mutta ei auttanut.

Johtopäätös: Kristal ei osaa automaattisesti kompensoida tuota viivettä, mistä se sitten tuleekaan. -> ainoa tapa saada kristalilla latenssit kuriin on vetää asiolla latenssit raa'asti niin pienelle, että sitä ei enää käytännössä huomaa.

Toinen mahdollisuus on, että kristal osaa kompensoida automaattisesti tuon latenssin vain ASIO ajureilla. Tätä en ole kokeillut itse, mutta tätä vaihtoehtoa tukee mm. nimimerkki VMM:n kommentti tässä ketjussa:

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … ?c=15&t=110328&o=0#p3906935

Mutta kuten sanoin niin en ymmärrä näiden päälle mitään.
Dreameater
15.12.2005 14:13:09
Se buffer size pitäisi olla mahdollisimman pieni.

Mun mielestä sen pitää olla tässä mahdollisiman isollaan. En ole nyt siinä koneella, mutta näinpäin mä sen testailin. Ohjeissakin luki niin. Kristallissa sitten taas mahdollisiman pienellä.... en tiiä.

Mulla on sellainen käsitys, että kristallin kohdalla tuo lantency compensation tarkoittaa vst-efettien latenssin pienentämiseen. Esimerkiksi jotkut kompressorit aiheuttavat rakenteensa vuoksi latenssia, ---

Käytän kyllä joitain VST-efektejä, mutta ne ei kuulu vielä soitettaessa, joten tuo valikko ei sitten vissiin meikäläistä koske.

Ja oon kyllä samaa mieltä että Kristallissa se lykkää sen ääniraidan vähän jälessä, vaikka ei VST-efektejä käytäkkään.

Ja eikös kristallissa ne efektit muokkaa vaan sitä äänitettyä juttua. Eli äänitetään kitaran omalla äänellä ääniraita siihen ja sitten sitä voidaan muokata VST:llä eri kuuloisiksi. Melkeen niinkun midi jutut! Niin ei kai ne VST:t sitten siinä vaiheessa enää aiheuta viivettä, kun silmälläkin melkeen näkee jos on soittanu saman asian kahdelle raidalle, että onko ne volume piikit samoila kohdilla... Voihan tietty olla että sitä viivettä tulee vaikka raidat näyttääkin yhteneviltä, jos on vaikka käyttäny erilaista efektiä toisessa raidassa... enmätiedä,tiedättekste?

Edelleen olisi hyvä tietää mikä äänikortti sulla on käytössä?

Sori, jäi pois edellisestä postista, kun muokkailin sitä. Oli aluksi vähän ongelmia sen ohjelman kansas...

Mulla on integroitu äänikortti SiS 7012 Wave. Yllättäen mun Kristallissa ei aukea näyttämääsi valikkoa, mutta kaikissa mahdollisissa ASIO kohdissa on rasti, ja ASIO4ALL toimii kyllä. Aavistuksen on vielä vaan viivettä.
Dreameater
15.12.2005 22:26:23
Ei tästä nyt kyllä ota tolkkua, tuntuu että ihan sama mitkä asetukset tuohon asio4alliin heittää niin sama pieni viive säilyy. Ei näistä nyt ota hevokaan selvää. Ehkä oon vaan niin paska soittaja että soitan viiveellä ***kele!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)