friteerattu peruna 14.12.2005 20:57:20 | |
---|
Esitän sellaisen tyhmän kysymyksen että miten esim.pentatoniset ja harmoniset skaalat eroavat toisistaan? Entä mitä tarkoittaa minor? Tiedän, tiedän tästä on varmaan keskustelua muuallakin. |
Kokeilitko edes haulla vai avasitko ihan kiusalla uuden ketjun? |
nikander 14.12.2005 21:00:09 | |
---|
Esitän sellaisen tyhmän kysymyksen että miten esim.pentatoniset ja harmoniset skaalat eroavat toisistaan? Entä mitä tarkoittaa minor? Tiedän, tiedän tästä on varmaan keskustelua muuallakin. Mä aloitan, minor tarkoittaa useimmiten mollia. |
Schnowotski 14.12.2005 21:01:07 (muokattu 14.12.2005 21:06:33) | |
---|
Minor tarkoittaa musiikissa mollia/pientä. Major sitten duuria/suurta. Esimerkiksi intervallien yhteydessä: Major seventh = suuri seiska, eli suuri septimi Minor third = pieni kolmonen, eli pieni terssi eli molliterssi eli molli Ja skaaloissa tietty minor aina molli. E-minor eli E-molli. En tosin ole varma tuosta englantilaisten tavasta kirjoittaa yhdyssanoja. Penta = viisi toninen = sävelinen Pentatoninen tarkoittaa siis viisisävelistä asteikkoa. Tarkemmin voi katsoa teoriapalstan "Skaalat" -FAQ:sta. Harmonisista en osaa sanoa mitään yleispätevää. Harmonisessa mollissa on seitsemäs sävel korotettu luonnoliseen molliin nähden. Ja Juccizen huomautus tiedonhausta on ihan relevantti ;) |
friteerattu peruna 14.12.2005 21:14:54 | |
---|
Sori, sori. Oon aika uusi täällä sivustolla, enkä oikeen tunne kaikkia näitä toimintoja... sori,sori... Etuperin: [i]If there's a bustle in your hedgerow, dont be alarmed now, it's just a spring clean for the May queen. Yes there are two paths you can go by, but in the long run there's still to change the road you're on[/i]
Takaperin: [i]Oh here's to |
blackorwhite 15.12.2005 08:10:55 | |
---|
Minä ainakaan löydä kyseistä teoriapalstaa mistään... |
J_Mikkonen 15.12.2005 08:16:40 | |
---|
Kauniisti soi blues. |
Eddie 15.12.2005 08:34:28 | |
---|
Minä ainakaan löydä kyseistä teoriapalstaa mistään... Toivottavasti tämä oli ironiaa... "Anaalileikit. Ei huono. Miellyttää älykköjä." Meet the Feebles |
blackorwhite 15.12.2005 13:49:41 | |
---|
Minä ainakaan löydä kyseistä teoriapalstaa mistään... Sori pojat se löyty heti tuon hökellyksen jälkeen mut aloin niin innokkaasti kattelemaan niitä juttuja ettei kerinny sanoo, että sori hätäily... |