GaryDiesel 14.12.2005 08:59:47 | |
---|
Omistan Stratocaster-tyylisen kaulan, jonka radius on kaiketi koko otelaudan matkalla 7,25". Ostaessani kaulaa en tietenkään tiennyt, että tämän tyylisillä kauloilla ei kielten venyttely korkealta soitettaessa ihan noin vaan onnistukaan, eli eteen tulee nyt jo tutuksi tullut fret out -ilmiö (tällä nimellä sitä kai kutsutaan?). Näin ollen, voiko tätä vikaa/ominaisuutta mitenkään muuten korjata, kuin olla bendailematta (esim. hiomalla nauhoja siten, että radius kasvaa kaulataskua kohti mentäessä)? Kiitos. |
spyykko 14.12.2005 10:11:18 | |
---|
voiko tätä vikaa/ominaisuutta mitenkään muuten korjata, kuin olla bendailematta (esim. hiomalla nauhoja siten, että radius kasvaa kaulataskua kohti mentäessä)? Voi, mutta pelkällä nauhojen hionnalla radiusta ei kovin paljon pysty muuttamaan. Otelaudan radiuksen muuttaminen nauharempan yhteydessä on mahdollista. Normaalin nauharempan kustannusten lisäksi siinä pitää sitten varautua otelaudan uuteen pintakäsittelyyn. Ite olis taas tarvinnu tehdä |
kulmahiomakone 14.12.2005 11:40:06 (muokattu 14.12.2005 11:44:03) | |
---|
DIT: kirjoitin tuon vastauksen ajatellen, että sulla on kitarassa tuollainen kaula, mutta nyt kun luin viestisi uudelleen, sulla vaikuttaakin olevan pelkkä kaula. Hiomalla onnistuu, kuten spyykko jo totesi. Melkein pitäisin fiksuimpana vaihtoehtona (halvin, helpoin & paras tulos) koko kaulan vaihtoa. Voihan sen toki hioa eri radiukseen, mutta sen teettäminen ammattilaisella lienee sen verran hintava operaatio, että samalla sitä tilaisi vaikkapa Warmothilta uuden kaulan. Mutta jos tekee ite, niin mikäs siinä. Ei maksa muuta kuin vaivan. Warmothilta kaulaa tilattaessa pitäisi sitten olla niin, että kitaran nykyinen kaula ja ennen kaikkea kaulatasku ovat standardimitoilla tehtyjä. Jos eivät ole, niin menee käsitöiksi joka tapauksessa ja siinä tapauksessa kaulan hiominen on ehkä sittenkin helpompi vaihtoehto. Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
Dr. Muff 14.12.2005 20:20:33 | |
---|
Voihan sen toki hioa eri radiukseen, mutta sen teettäminen ammattilaisella lienee sen verran hintava operaatio, että samalla sitä tilaisi vaikkapa Warmothilta uuden kaulan. Oon teettanyt duunin parissa paikassa nauhojen vaihdon yhteydessä eikä ole kummallakaan kerralla maksanut ekstraa. Kannattaa kysyä. Toiseen suuntaan voikin olla kalliimpaa :) I can take about an hour
on the tower of power 'Long as I get a little golden shower |
dit: jäässä olen... dit2: Oon teettanyt duunin parissa paikassa nauhojen vaihdon yhteydessä eikä ole kummallakaan kerralla maksanut ekstraa. Kannattaa kysyä. Toiseen suuntaan voikin olla kalliimpaa :) Olik sulla otelauta mitä materiaalia? Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
GaryDiesel 15.12.2005 08:25:54 | |
---|
kirjoitin tuon vastauksen ajatellen, että sulla on kitarassa tuollainen kaula, mutta nyt kun luin viestisi uudelleen, sulla vaikuttaakin olevan pelkkä kaula Kyseessä on nimenomaan kitara, johon on istutettu ko. kaula. Tilasin valmiin bodyn ja kaulan saksanmaalta Rockingerilta ja muut rojut Oulusta SP-elektroniikalta. Kaikki on mennyt tähän asti kuten suunnittelin, mutta nyt tuli eteen tuo Radius-ongelma/ominaisuus, jota en siis tiennyt osia tilatessani. Olik sulla otelauta mitä materiaalia? Body on leppää ja kaula vaahteraa ruusupuu otelaudalla. Erikoista vehkeessä on se, että body on Telecasterista ja kaula Stratocasterista reverse headstockilla (siis vasuri). |
Juzzu 15.12.2005 08:33:34 | |
---|
Niin siis sulla on nauhat jo kitarassa? Valmiina? Hiottuna? Kiillotettuna? Jos kaula ois nauhoittamatta, niin compound-radiuksen teko ei niin vaikeaa olisi. Mä tein Teleen 8.5"-16" compoundin. |
GaryDiesel 15.12.2005 08:56:05 | |
---|
Niin siis sulla on nauhat jo kitarassa? Valmiina? Hiottuna? Kiillotettuna? Juuri näin. Sehän tässä hieman sapettaakin kun kyseessä on käyttämätön täysin uusi kaula, joka pitäisi jo heti uutena viedä kitaratohtorille. |
spyykko 15.12.2005 11:45:52 | |
---|
kaula vaahteraa ruusupuu otelaudalla. Tässä tapauksessa tuo mun alkuperäinen kommentti pintakäsittelystä ei tietenkään päde. Jotenkin olin siinä uskossa että sulla olis ollut vaahteraotelauta, mistä lie jäänyt päähän soimaan. Mutta helpoin ratkaisu on yrittää trokata kaula eteenpäin ja tilata uusi kaula tilalle. Ite olis taas tarvinnu tehdä |
Dr. Muff 15.12.2005 12:11:29 | |
---|
Olik sulla otelauta mitä materiaalia? Toisella kertaa 1-p vaahterakaula ja toisella kerralla ruusupuuotelauta. Jos siis mun sorvattuja ritsoja meinasit. I can take about an hour
kulmahiomakone 15.12.2005 16:10:02 (muokattu 15.12.2005 19:47:59) | |
---|
Toisella kertaa 1-p vaahterakaula ja toisella kerralla ruusupuuotelauta. Jos siis mun sorvattuja ritsoja meinasit. Niitäpä niitä. Oon aika yllättynyt, että sait myös yhen palan vaahterakaulaan hiomisen kaupan päälle. Lakkaus ei kuitenkaan oo ihan vasemman käden juttuja ja aikaakin siihen saa kulumaan. Taidat olla kanta-asiakas. Pääsitkö jonon ohi? ot: Jostain syystä muuten onnistuin spyykon vanavedessä käsittämään ton avausviestin niin, että kyseessä olisi vaahterainen otelauta. Siitä nuo sekoilut matkan varrella. Eka vastauksenikin on kirjoitettu ajatellen, että hiomisesta seuraa pintakäsittelyt, se maksaa jne. Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
Dr. Muff 15.12.2005 22:32:06 | |
---|
Niitäpä niitä. Oon aika yllättynyt, että sait myös yhen palan vaahterakaulaan hiomisen kaupan päälle. Lakkaus ei kuitenkaan oo ihan vasemman käden juttuja ja aikaakin siihen saa kulumaan. Taidat olla kanta-asiakas. Pääsitkö jonon ohi? Vaahterakaulaan olis jouduttu muutenkin vetämään lakat uusiksi kun olivat nauhojen päällä kökösti. Eli kyllä lakkauksesta joutusin maksamaan sen parikymppiä about, en muista tarkkaan. Ei mitään ihan halpoja urakoita olleet, uudella satulalla 170-220€.. I can take about an hour