Öyvind 13.12.2005 22:36:25 | |
---|
Jos meinaat ängetä kitarasi kanssa samalle taajuusalueelle basson kanssa, voin luvata että paskaa tulee. Varmaan ensimmäinen kerta kun olen Jucciksen kanssa täysin samaa mieltä. |
blackorwhite 13.12.2005 22:58:46 | |
---|
Ahaa, noniin nyt asia selvis, eli alapää on just sitä mitä tässä tapauksessa hain, eli munakas saundi. Jotkut näyttää edelleen olevan sitä mieltä että mä oon menossa keikoille sen kans, noh, voin ollakin. |
Pnctocn 13.12.2005 23:06:28 | |
---|
Ahaa, noniin nyt asia selvis, eli alapää on just sitä mitä tässä tapauksessa hain, eli munakas saundi. Jotkut näyttää edelleen olevan sitä mieltä että mä oon menossa keikoille sen kans, noh, voin ollakin. Makuasioita. En usko että olisi järkeä soittaa seiskakielisellä C-vireessä riffejä ja vääntää bassot pois ja midlet kaakkoon. Bassahtavalle kitaravallille on paikkansa. Omasta mielestäni Kornin että SRV:n kitaroissa on erittäinkin paljon omilla tavoillaan munaa. Tärkeää on kuitenkin että bändin sisällä on taajuusasiat balanssissa. Se mikä voi itselle korvaan kuulostaa unelmakitarasoundilta voi bänditilanteessa hukkua muiden soittimien kanssa "äänimassaksi". "Kaikki musiikki on paskaa, paitsi hevi ja metalli - ja ne vasta paskaa onkin" |
Exhausted 13.12.2005 23:29:31 | |
---|
Monen hevilevyn kitarasaundi on yllättävän ohut yksinään, mutta kasvaa isommaksi tuplauksien ja basson yhteispelillä. Kiinnittäkää huomiota niihin kohtiin, joissa kitara soi yksinään. |
askomiko 13.12.2005 23:29:44 | |
---|
Bassotaajuudet =! muna. Ei se sitä tarkoita etteikö niitä voisi kitarasoundissa olla, mutta jos bassotaajuudet=muna, niin silloinhan eniten muna olisi 20hz tuutattuna niin lujaa että keuhkot lepattaa. Ja mitäs kitaraa se semmone on. Veni, vidi, flatus.
Tulin, näin, pierin. |
StJerky 14.12.2005 09:28:56 | |
---|
Monen hevilevyn kitarasaundi on yllättävän ohut yksinään, mutta kasvaa isommaksi tuplauksien ja basson yhteispelillä. Kiinnittäkää huomiota niihin kohtiin, joissa kitara soi yksinään. Aivan totta. Itse olen viime aikoina moniraitaäänityksiä tehnyt. Bändissä on kolme kitaraa ja homma on muuttanut käsityksiäni kitarasoundista todella paljon. Middle scoop (yhden kitaristin soundi) sotkee alapäät eikä silti kuulu minnekään, vaikka miten nostaa. Kokonaisuudesta tulee paras, kun etsii jokaiselle kitaralle oman kapeahkon tonttinsa (tai voi olla samakin soundi, jos panoroi eri puolille). Basistimme taas on perinteisesti pitänyt keskiäänipainotteisesta soundista (ja soittaakin usein korkealta kaulalla). Sitä olen yrittänyt saada bassommaksi. Yksin soittaessa kitaristi (tai basisti) tietenkin haluaa kuulostaa yksin koko orkesterilta ja hakee mahdollisimman lihavat soundit. Mutta se ei oikein toimi yhteissoitossa. |
Jucciz 14.12.2005 09:47:01 | |
---|
Niin ja kysymykseen nyt vastaus vielä: Soundia kuvailtaessa alapää tarkoittaa bassoa eli matalia ääniä, yläpää diskanttia eli korkeita ääniä. Ei kai tässä nyt mitään epäselvää ole? "Muna" on sitten täysin subjektiivinen asia. "Munakas" soundi voi olla minkälainen tahansa, kunhan se istuu hyvin kokonaisuuteen ja kuulostaa hyvältä. Tästä syystä sekä hevi- että jatsisoundissa voi ihan yhtä lailla olla munaa, toisessa ehkä paistettuna, toisessa keitettynä. :) |
Jep, kiitti vastanneille. Joku vaan levitti vähän huhua että minä oisin ostamassa bändikäyttöön sitä vahvistinta :D Mut ku oon kotiin ostamassa. Nyt mä tajuan ne ilmeisesti "EQ" asiat, täällä oppii aina jotain uutta... Jep kiitti, kyselen jos tulee lisää, siinä hughs & kettnerissä on just sellanen saundi mistä puhuin =) |
Ziggy Bubba 14.12.2005 21:30:23 | |
---|
Kyllä sitä alapäätä pitää olla kitarassakin, mutta ei ehkä ihan niin alhaista päätä kuin basistilla... Paljon on tosiaan kyse myös basistin soundista, ite tykkään nakutella bassot aika vähäisellä yläpäälla, eli kaulamikillä ja tonet pienellä. Jos tuon tyyppisen basson päälle vetää skeban ilman alapäätä soundi ei ole kummoinen... Instrumenttien välille syntyy (ymmärtääkseni) sinne ala-keskialueelle kuoppa ja meno on aika ponnetonta... Toivottavasti joku tajusi :) www.mikseri.net/sigkk Fattest shite on the planet! |
koponen 15.12.2005 02:09:37 | |
---|
Kitarat voi yleensä ihan huoletta ja monesti kannattaakin napata alapään leikkurilla poikki, (esim 75Hz kohdalta) joten se siitä alapäästä... Jostakin syystä tänään tuntuu pahemmalta kuin eilen. Ja eilen tuntui pahemmalta kuin toissapäivänä.. |
Crackis 18.12.2005 15:08:04 | |
---|
Koponen oli tuossa edellä kyllä aivan oikeassa. Treeniksellä katselin parametristä niin taisi olla n. 80Hz:n paikkeilla minullakin tuo raja, missä alapäät on leikelty kokonaan. Ja siitä huolimatta saan kitarasoundini tukkoon enemmän kuin helposti jos vain haluan. Alamiddle + aktiivinen EQ vielä boostaamassa niittä_EI_ole hyvä yhdistelmä. Shit happens when u party naked |
moottorisaha 18.12.2005 15:28:16 | |
---|
Jos meinaat ängetä kitarasi kanssa samalle taajuusalueelle basson kanssa, voin luvata että paskaa tulee. Riippuu millainen soundi bassossa on. Homma toimii jos on sellainen "karhea" ja "metallinen" soundi jota yleensä hevissä käytetään, ja joka tukee mukavasti kitaran alapäätä. Chunkka-soundi kitarassahan on jo iät ja ajat vanha juttu, ja sellaista ei saa jos kitarassa ei ole tarpeeksi bassoa. Etenkin hevibassosoundi muodostuu pitkälti ylä-äänistä, jotka eivät kyllä puurouta yleissoundia mikäli miksaus on oikeanlainen. "I think that all these classical masters have one big thing in common: when they play slow, it's tasteful and when they play fast, they RIP!" - Michael Angelo Batio |