jami87 14.12.2005 14:24:56 | |
---|
Tuli vähän puskista tieto, että pitää tänään ryhtyä opettamaan sellaista kutosluokkalaista ärsyttävää kakaraa, joka ei tiedä yhtään mitään kitaransoitosta. Se on äiten tutun poika, joten päättivät sitten mut valtuuttaa sellaseen hommaan. Olen ite kyllä käynyt neljä vuotta kitarakoulussa tunneilla, mutta olen unohtanut kaikki teoria-asiat melko täysin. Noh, kysymys kuuluu: mitä tuolle nöösille kannattaisi opettaa? Ihan kitaransoiton perusjuttuja, esim. virittäminen, sävelet, jne.? Sointuja? Tabulatuureista soittoa? Tavallisista nuoteista en varmaan enää osaa soittaa, joten sitä on paha mennä opettamaan. Tilutuskaan ei multa onnaa, joten sen unohdan täysin. Olkaa kilttejä, auttakaa. Mnetin karvaisimmat sääret! THV-Klubi #29 Romantikkoitkijät #17 :´-) |
Muuki 14.12.2005 15:37:26 | |
---|
Varmaan kannattaa lähteä nuotinluvusta liikkeelle, kuitenkin aika hyödyllinen taito. Sitten kitaran skaaloista, missä on A tai B, mikä on # mikä on b. Sitten noita sointuja. Eipä tule muuta juuri nyt mieleen. Tsemiä. Mittään en oo kirjottanu alle |
John Titor 14.12.2005 15:43:52 (muokattu 14.12.2005 15:45:26) | |
---|
Toi asenne kannattaa ainakin pitää niin varmasti molemmat nauttivat tunneista. Eihän siinä muuta kuin suunnittelet muutaman tunnin aluksi lähtien ihan perusasioista - kitaran eri osien, kielten nimet jne., virittäminen, käsien asennot ja muu vastaava ihan pakosti opeteltava. Sitten muutamat perussoinnut ja otat selville mistä bändeistä ja musatyyleistä se diggaa ja käyt niiltä helppoja biisejä ihan sointurämpyttelynä läpi, ei mitään motoriikkaa vaativaa aluksi. Voi soittaa vaikka periaatteessa hankalampiakin kappaleita läpi sillä tavalla että komppaa vaan sointuja rämpytellen, eikä yritäkään sahata mitään oikeita riffejä, ja niin että keskittyy siihen että soittaa vaan mahdollisimman hyvänkuuloisesti - teknisesti ja saundillisesti puhtaasti. Jos diggaa metallista, niin jossain vaiheessa kun sormet vähän alkaa totella, näytä pari perus-tapping-hommaa niin pysyy soittaminen kiinnostavana kun oppii helppoja juttuja jotka kuulostavat siisteiltä. Tossa onkin jo varmaan vuodeksi hommaa. Sitten kun pystyy soittamaan jotain järkevää, kehiin skaaloja ja muuta, mistä sitä musaa voi lähteä sitten rakentamaan. |
darknet777 14.12.2005 15:49:37 | |
---|
Virittämisen opettaisin ihan aluksi ! Ja jos heti haluaa niin plektran käyttöäkin kannattaa hieman neuvoo. Sitten jonkun helpon biisin missä on muutama helppo sointu..ja säveliäkin kannattaa tietty opettaa ainakin ensimmäisiltä nauhoilta ja että miten löytää oktaavit ja kvintit sävelille. Tabulatuureista soittamista en suosittelisi. oma, kylläkin bassonsoiton opettaja sanoi, että älä koskaan tutustu tabulatuureihin :D Joten ihan nuoteista voisit koittaa ainakin jotain helppoja melodioita opettaa! Helpoimmalla pääset ite ku pistät sen alkuun ja sitte annat sille jotain materiaaleja mistä se voi ite opetella sointuja ja muuta..:) Toivottavasti näistä jotain apua. -I like to eat food- |
Yks suht iisi ja palkitseva juttu aloittelevalle soittajalle on veivata perus rokkiriffiä 12-tahdin blueskierrolla esim. A:sta. Ei vaadi hirveesti motoriikkaa ja saa helposti musiikkia aikaseks.
D|-2-2-4-2- A|-0-0-0-0- jne.
|
jami87 14.12.2005 15:59:07 | |
---|
Juu, kiitoksia vinkeistä. Toi asenne kannattaa ainakin pitää niin varmasti molemmat nauttivat tunneista. Heh, en minä ilkee oikeesti ole ihmisille. Oon väkisin-mukava ihminen. Mutta totuus vaan on, että tuo tuleva oppilas on todellakin ilkeä lapsi. Tossa onkin jo varmaan vuodeksi hommaa. Ajattelin ehdotella pojan äidille, että hommaa sitten ajan myötä paremman ja osaavamman opettajan, minä en tosiaan hallitse hyvin itse kuin ihan perusjutut enkä muutenkaan ehdi ens vuoden puolella oikein opetusta pitämään muuta kuin keväällä. Eli jos saan pojan oppimaan kitaran virityksen, vähän säveliä ja sointuja sun muuta ja kiinnostus vielä jatkuu, olen hyvinkin tyytyväinen. Mnetin karvaisimmat sääret! THV-Klubi #29 Romantikkoitkijät #17 :´-) |
Herra Rapu 14.12.2005 16:01:42 (muokattu 14.12.2005 16:01:53) | |
---|
Mutta totuus vaan on, että tuo tuleva oppilas on todellakin ilkeä lapsi. Sanot vaan sille että "Uli sent me" niin se on kiltisti. |
askomiko 14.12.2005 16:14:12 (muokattu 14.12.2005 16:16:34) | |
---|
On muuten oikeasti vaikeata hommaa. Kantsii aloittaa perusteiden perusteista, kitaran virittämisestä ja semmoisesta. Sitten yritetään saada ohuella e-kielellä painettu ääni soimaan särisemättä. Sit G- ja D-duurit pelkästään ohuilla kielillä. Sit vejetään Born To Shred II:sta opitut ilmeet. Ite alotin ni ekoja juttuja oli juurikin ravun mainitsema komppi (se oli hieno ahaa-elämys), ja sointuja kahtelin kirjoista. Veni, vidi, flatus.
Tulin, näin, pierin. |
Hannu H. 14.12.2005 16:40:36 | |
---|
Mä lähtisin beatlesista liikkeelle. Suuri onnistumisen tunne kun osaa jotain soittaa ihan niinko levyllä! Hard days nightin intro vaikka ;) |
jami87 14.12.2005 19:15:24 | |
---|
Selvisinpäs siitä, eikä ollut edes kovin kamalaa. :) Opetuksen piti kestää 30min, mutta kyllä siinä meni sellanen 50min. Opetin viritystä ja perus "näin pidät kättä, näin painat kieltä" -juttuja sekä tota pluusrokkia. Vaikutti ihan innostuneelta. Ainoa asia, joka ärsytti oli "Osaaksä truupperin? Mun kaveri osaa. Soitaksä mulle truupperin? Soita ny." Ja kyähän minä sen soitin sitten lopuks. Oli heti ihan hangonkeksinä ja "Voiksä pistää tonkin paperille joskus?" Mnetin karvaisimmat sääret! THV-Klubi #29 Romantikkoitkijät #17 :´-) |
Carpenter 14.12.2005 20:01:49 | |
---|
Yks suht iisi ja palkitseva juttu aloittelevalle soittajalle on veivata perus rokkiriffiä 12-tahdin blueskierrolla esim. A:sta. Ei vaadi hirveesti motoriikkaa ja saa helposti musiikkia aikaseks.
D|-2-2-4-2- A|-0-0-0-0- jne.
Ite opettelin ensimmäikseni tämän, kun sähkökitaran sain. Opeta sille tämä ja pentatoninen (ja blues) skaala ja muutama perus licki. Sitten voitte kahdestaan jammailla. Varsin mukavaa ja kehittävää hommaa. Sovittele puheesi kukkarosi mukaan. |