Aihe: Heikomman käden kordinaatio hukassa 1 | |
---|---|
![]() 14.12.2005 01:58:58 | |
winkki Huomasin tuossa edellispäivänä, että olin vahingossa unohtanut kaikki kapulat kotiin paitsi yhden kapulan olin jättänyt laukkuuni. Ei se mitään, kyllä yhdellä kapulalla pystyy tekemään kordinaatioharjoituksia. Ei siihen tarvitse muuta kuin polvet, joilla voi simuloida esimerkiksi kahta tomia tai kahta tomia yhden tomin välihypyllä levittämällä haaroja enemmän auki tai snarea ja hihatia nostamalla toista polvea ja laskemalla toista. Sitten vain lyödään vuorotellen polvia kevyesti, kumminkin sellaisella voimalla että tulee jotain voimaa iskuun, mutta ei niin lujaa että polvet ja nopeus kärsii. Noh, huomasin sitten siinä aikani polvia kolkutellessani että oikean käden asento oli jollakin tavalla optimaalisempi, sillä pystyin hyvin pienellä ranne/syvyysliikkellä osumaan kumpaankin jalkaan ilman ongelma, mutta kun tuli vasemman käden vuoro, alkoi ongelmat. Ensinnäkin osumistarkkuus samalla nopeudella laski oikean käden 99 prosentista noin 60 prosenttiin, homma oli hidasta, lihaksia joutui käyttämään paljon enemmän sekä kättää liikuttamaan pidemmän matkan. Yritin ottaa suunnilleen samanlaisen asennon kuin oikealla kädellä, mutta lihasmuisti palautti asennon noin kahden iskun jälkeen samaksi kuin mikä se oli aiemmin. Ja ei, käteni eivätkä jalkani ole epämuodostuneet, enkä liikuttanut jalkojani, joten ongelma ei ole siinä, vaan käsien asennossa sekä huonossa kordinaatiossa. Tosin vasen käsi taitaa olla muutenkin heikompi monella rumpalilla, hieman sama kuin yrittäisi kirjiottaa vasemmalla kädellä, ei siitä meinaa tulla mitään. Onko teillä jotakin hyvää kordinaatio- tai muuta vastaavaa harjoitusta tämän korjaamiseen? | |
![]() 14.12.2005 07:29:08 | |
Kirjoita kaikki ei niin tärkeä vasemmalla, ja kaikki, minkä voi tehdä vähän sinne päin. Itse pyrin käyttämään vasuria syödessä, kun avaan ovet, remontissa, kun maalaan tai hion tai muuta. Aina kun muistan. Munletti on mulletti | |
![]() 14.12.2005 09:06:25 | |
Jep eli ei muutaku vahvistamaan sitä heikoimpaa kättä. Lyhyestä virsi kaunis. | |
![]() 14.12.2005 09:13:53 | |
Itselläni oli kanssa älyttömiä vaikeuksia vasemman käden kanssa, mutta nykyään kun sillä on tehnyt kaikki mitä nyt käsillä voi tehdä, niin toimii soitossa jo paremmin. Minimaalisen Isonenäinen ja Kuolemattoman Kaoottinen Optimisti.
http://www.akuankka.fi/tekemista/touhola/sudenpentunimigeneraattori/ | |
![]() 14.12.2005 09:22:45 | |
Sama ongelma. Kyllähän se on selvää että kun on oikeakätinen ja soittanut aina haitsua oikealla kädellä joka soittaa lähes koko ajan 2-4 enemmän ja nopeammin niin oikea kehittyy nopeammin. Pitäisi vain alkaa soittamaan sillä vasemmalla kädellä enemmän. Ei kai siinä muu auta. | |
![]() 14.12.2005 10:07:47 (muokattu 14.12.2005 13:02:12) | |
Joo ei muutakuin lisää harjoittelua. Vasemmallakin kädellä kapula pitäisi olla niin hyvin hallussa, että osut sillä juurikin siihen kohtaan mihin haluat. Harjoittelun joutuu aloittamaan aina hitaasti. Itse taistelen ihan samojen ongelmien kanssa, jos esim. yritän soittaa vasemmalla kädellä enemmän, kuin oikealla. Kun oikeasti aletaan soittamaan rumpuja, niin laji on varsin haastava ja kyllä siinä on itsekin joutunut nöyrtymään, että hommaahan pitää oikeasti harjoitella(en todellakaan ole mikään tekniikkaguru). Hitaasti aloittaen homma saattaa edetä huomattavasti nopeammin, kuin hosumalla sinne tänne(monessakin mielessä). Itse pyrin pitämään realistisia tavoitteita ja yritän myös muistaa palkita itseni, kun niitä on saavutettu. Tavoitteiden aikataulu on omalla kohdallani useimmiten kuukausia, ei päiviä tai viikkoja. Ja kyllä vain kehitystä tapahtuu. Itse tällä hetkellä tahkoan vasurille oikean käden tekniikkaa kopioiden: 1, 2, 3, 4 kertaisia iskuja. Jos nämä saa sujumaan vasemmalla itsenäisesti, kuten oikealla kädellä, niin aika laaja valikoima rytmityksiä on käytettävissä. Kolmoset on tällä hetkellä vaikein. Kapulan pyöritys on rokkijätkien touhua ;), mutta se myös kehittää koordinaatiota ja kapulanhallintaa. Itse treenaan sitä helpompaa versiota etusormen ja keksisormen välissä. Että ei muutakuin myllyt pyörimään ;) ja pitkää pinnaa. Mutuahan tämä. | |
![]() 14.12.2005 10:51:35 | |
Tuolta löytyy lisää jutustelua aiheesta: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … =30&t=109676&o=0&co=120 | |
![]() 14.12.2005 11:55:40 | |
Niin vitsiltä kuin se saattaisikin aluksi vaikuttaa niin kannattaa treenata "feikkipyöritys" kapulalle vasemmalla kädellä. Ja yleensäkin vaikka telkkaria katsellessa pitää siinä vasemmassa kädessä kapulaa ja kieputella kapulaa... Suoranaisesti soittoon ei tosin vaikuta kuin soitto. Kapulaotteeseen sen sijaan ja käden koordinaatioon tuo auttaa. Jos katsot mun omakuvasta miten mulla on isompi lattiatomari vasurilla, niin oon itse ainakin huomannut hel-ve-tin tehokkaaksi treeniksi sen, että lyö tuplaiskun sillein, että ekaisku menee lattiatomille ja toinen snareen (tai toisinpäin). Ja kaikki yksinkertaisemmat kompit soitan toki vasurileadilla. Tuohon ei siis ole mitään muuta ratkaisua kuin, treeniä treeniä treeniä. Alan sen itsekin pikkuhiljaa uskomaan :) http://koti.mbnet.fi/iapunen/bleh/blackani.gif | |
![]() 20.12.2005 19:46:55 | |
joo oon kans reenannu sillä laillavasen kätiseks että laitoin puu pölkyn maahan otin vasaran ja nauloja ja rupesin vasurilla paukuttamaan niitä pölkkyyn kiini ja uskokaa tai älkää se toimii. | |
![]() 27.12.2005 23:54:41 | |
Itse olen huomannut oivalliseksi harjoitukseksi soittaa "väärinpäin",eli vasemmalla haitsua ja oikealla virveliä (oikeakätinen),myös jalat voi ottaa mukaan (tuplat),eli bassaria poljeskellaan sitten vasemmalla.Tämmönen on toiminut mulla,ei ole tarvinnut mitään ihmeempiä kikkoja kokeilemaan.Vähänaikaa treenattuaan alkaa huomata vaikutuksen koko soittotatsiin. Ja hitaasti!Mitä nopeammin olen yrittänyt kiiruhtaa kaikissa tekniikkatreeneissä,sitä kauemmin on kestänyt oppiminen. Hullulta ei voi paljon vaatia. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)