Aihe: A15Mk1 valmis
1
Modulaatio
13.12.2005 10:40:59
Elikkäs sain sähköisen puolen projektissa valmiiksi. Vielä tarvii kotelo ja kaappi rakentaa. Yllättävän hyvä soundinen laite tuli.
Muutamat kuvat löytyy tuolta --> http://koti.mbnet.fi/rojektit/A15mk1/
Prkele
Tim
13.12.2005 14:04:29

Aika kivannäkönen kyllä tulee tommosen valmiiks tekstitetyn kotelon kanssa.
Oliko helpot ja yksiselitteiset ohjeet ja hyvät layout kuvat?
Joku sitä tais ihmetellä miks noissa kiteissä on niin väljät sisätilat, mutta toi etulevyhän se on missä sitä tunkua on. Pitää mahtua kaikki potikat.
Modulaatio
13.12.2005 14:36:51
Oliko helpot ja yksiselitteiset ohjeet ja hyvät layout kuvat?

Ainakin itselleni ohjeet ja kuvat olivat riittävät vaikkei isompaa kokemusta ole putkivahvistimista entuudestaan.
Prkele
Tim
14.12.2005 09:34:02

Mä luulen lähinnä, että madamp saa jotain tiettyä chassista isoina erinä halvalla niin kaikki kitit on tehty samaan koteloon -> hintaa saadaan alaspäin. Noissahan se tulee lähinnä muuntajista ja kotelosta.

Juu voi olla. Mutta ei siitä tilasta ole kyllä haittaakaan. Ottaa päähän kun mun Uraltone Jr:stä joutuu ottaan ainakin boost kytkimen ja säädettävän takaisinkytkennän potikan pois, jos meinaa saada boost/kaiku modin mahtumaan.
mhaimilahti
14.12.2005 11:43:31

Juu voi olla. Mutta ei siitä tilasta ole kyllä haittaakaan. Ottaa päähän kun mun Uraltone Jr:stä joutuu ottaan ainakin boost kytkimen ja säädettävän takaisinkytkennän potikan pois, jos meinaa saada boost/kaiku modin mahtumaan.

juuri kyseisen asian vuoksi minulle tuli uusi kotelo tuota uraltonea varten kun asensin ton kaiku/drive modin, nytten on tilaa muillekkin modeille
efunkelist
14.12.2005 12:01:48

juuri kyseisen asian vuoksi minulle tuli uusi kotelo tuota uraltonea varten kun asensin ton kaiku/drive modin, nytten on tilaa muillekkin modeille

Hyvä että asia tuli täällä puheeksi. Tiedänpähän kerrasta tilata tarpeeksi ison kotelon sillä tulevaan uraltonejrääni aion kyllä tehdä kaikki modit ja olisi hyvä jäädä tilaa tulevillekin ideoille.

Tähän vastaus varmaan löytyisi madampin sivuiltakin mutta laiskana kysäisen täsä: Mitä nuo neljä etuasteputkea oikeastaan tekee tuossa vahvarissa? Tarkoitan että onko siinä 2/kanava vai onko joku niistä tasuri tms. Vai onko kaikki jollakin tapaa sarjassa?

Niin ja Uraltone on varsin puhtoinen ja kuristimella varsin melutonkin vahvistin. Mites madamp? Onko kohinoita isommilla säröillä?
stratocatcher
28.10.2007 10:07:48
Nostetaan vanha ketju, kun aihe täsmää niin hyvin...

Kasailin kesän ja syksyn aikana Madampin kaksikanavaisen A15mk1 -mallisen putkivahvistimen. Tämähän on rakennussarja, melko edullinen sellainen. Mukana seuranneet ohjeet olivat mainiot. Osa komponenteista (lähinnä putkikannat) ovat kyllä sitten halpoja... Kokonaisvaikutelma paketista on kuitenkin hyvä. Hinta/laatu on todella kohdallaan.

Lähdin tekemään tätä todella perusteellisella linjalla, aloittaen puukoteloiden valmistuksesta heti kun rakennussarja oli tilattu. Meidän kotimainen postimme sähläsi paketin kanssa niin että se kävi välillä takaisin saksanmaalla ennen saapumistaan käsiini. Tämän ajan käytin hyväksi laatikoita rakentaen.

Materiaalina käytin K-Raudan hyllystä noudettua 18mm mäntylevyä. Etulevyksi laitoin 1X12 -kaappiin nurkasta löytyneen 25mm MDF-levyn ja 2X10 -kaappiin resonoivampaa 12mm vaneria. Vahvistimen kulmaliitokset tein poratapeilla, kaiutinkoteloissa käytin ruuvi/liimakiinnitteistä rimaa sisäpuolella. Pyöristin kulmat jyrsimellä ja tasoitin pinnat huolellisesti ennen maalausta. Takapuolelle asensin koneruuvikierteet irrotettavien takalevyjen kiinnittämiseksi.

Maaliksi valitsin täyskiiltävän vesiohenteisen kalustemaalin. Kun maalia oli riittävän paksulti (n. 5 kerrosta), hioin pinnan tasaiseksi aina 1200 paperiin saakka. Tämän jälkeen kahden eri karkeuden hiomatahna kiillotuskoneella pintaa, lopuksi vielä pari kerrosta autovahaa. Pinta peilaa nyt melko hyvin (ks. omakuvat), mutta hiomapapereita olisi tarvittu kyllä varmaankin karkeuteen 2000 saakka jotta kaikki naarmut olisivat hävinneet.

Elementeiksi valitsin Celestionit: 12-tuumainen Greenback sekä toiseen kaappiin kaksi 10-tuumaista G10 Vintagea. Vahvistimen kokoamisessa ei sinänsä ollut mitään erikoista, mitä nyt lisäilin releet kanavanvaihdon ja efektilenkin ohjaamiseksi jalkakytkimellä. Muuten noudattelin tarkasti ohjeita.

Soundit... puhdas kanava ei pärjää vertailemalleni Fenderin Deluxe Reverbille. Tämä kanava on kuitenkin käyttökelpoinen tarvittaessa lievää päätesäröä. 15 wattia nimittäin (noilla elementeillä) menee rosoille jo todella aikaisin. Särökanavasta olen käyttänyt lievempää asentoa, jolla laulavat liidit irtoavat kevyesti. Delay efektilenkkiin ja kyllä strato laulaa! Hallittuja kiertoja, selkeää artikulaatiota, laulavaa musikaalista säröä... pidän tästä kanavasta!

Hurinoita tulee kyllä säröillä jonkin verran, tosin en ole ulkonäkösyistä laittanut etuasteputkien suojia paikoilleen... pari modia hurinoiden poistoa varten on myöskin vielä tekemättä. Näyttää kuitenkin siltä, että tämä vahvistin tulee jäämään särösoundiensa takia, joten tutustun kyllä aikataulun salliessa niiden hurinoiden poistoon.
tilujätkä
28.10.2007 15:25:50
Kuinka paljon tuosta lähtee mölyä? Lähteekö yhtä paljon kun vaikka rolandin cube 60:stä. Jääkö jälkeen bändin kanssa? Voisin cuben myydä ja kasata tuommoisen.
stratocatcher
28.10.2007 16:00:55
Kuinka paljon tuosta lähtee mölyä? Lähteekö yhtä paljon kun vaikka rolandin cube 60:stä. Jääkö jälkeen bändin kanssa? Voisin cuben myydä ja kasata tuommoisen.

Minulla ei ole kokemusta transistorivahvistimista kitarakäytössä, joten en osaa verrata metelin määrää Cubeen. Omassa bändikäytössä teho riittää säröillä hyvin, mutta puhdasta en tästä laitteesta saa.

Tosin kaiuttimien vaikutus on suuri! Käytän herkkyydeltään 97dB:n Celestioneja, markkinoilta löytyy elementtejä yleisesti myös 100-103dB:n herkkyydellä. 3dB:n herkkyyden kasvu kaiuttimella vastaa vahvistintehon kaksinkertaistamista. Oma reseptini soundiin oli mahdollisimman epäherkät kaiuttimet, jotta päätesäröä tulee jo matalalla äänenpaineella. Mikitän vahvistimen lisämeteliä tarvittaessa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)