Aihe: 300€:lla midivermeet, mutta mitkä?
1
micow
13.12.2005 16:32:19

Läppärini Hammond B4-softa etsii rinnalleen kuumeisesti midikiipparia ja äänikorttia!
Mitä kiippari-korttiyhdistelmää suosittelisitte, kun budjetti on rajattu n.300€ nurkille?
Paras musa on tehty v. 1967-84 välisenä aikana, jos ei Pahhia ja Peethooffenia lasketa... ;-)
musamies
13.12.2005 16:41:07
Läppärini Hammond B4-softa etsii rinnalleen kuumeisesti midikiipparia ja äänikorttia! Mitä kiippari-korttiyhdistelmää suosittelisitte, kun budjetti on rajattu n.300€ nurkille?

Käytetty vähintään 76 koskettiminen, jotta saat spilattuna käyttöön kätevästi "kaksi tasoa". On syytä voida liittää midi voimakkuuspoljin.
micow
13.12.2005 17:13:22

Käytetty vähintään 76 koskettiminen, jotta saat spilattuna käyttöön kätevästi "kaksi tasoa". On syytä voida liittää midi voimakkuuspoljin.

Jees, ton tiedän, mutta merkit ja mallit on hakusessa. Olen siis kitaristi ja etsin vermeitä treenikämppääni tulevia kosk.soittajia varten.
Paras musa on tehty v. 1967-84, jos Pahhia ja Peethooffenia ei lasketa... ;-)
musamies
13.12.2005 17:35:58 (muokattu 13.12.2005 17:41:07)
Jees, ton tiedän, mutta merkit ja mallit on hakusessa. Olen siis kitaristi ja etsin vermeitä treenikämppääni tulevia kosk.soittajia varten.

Meikäläisellä Roland A-37. Siinä huono puoli kun on vain yksi portaaton kytkin "DATA ENTRY", jonka olen valjastanut leslien nopeuden vaihtoon. Drawbarsseille ei löydy portaattomia kytkimiä, vaan olen tallentanut drawbars haluamiani asetuksia B4:sen presetteihin, jota vaihtelen MIDI koskettimistolta.

Välillä tekee kyllä mieli 88 koskettimista koskettimistoa, mutta ehkä sellainen tulee hommattua toiseksi koskettimistoksi hamassa tulevaisuudessa. Vasarakoneistohan ei urkusoitossa olo hyötyä, vaan pikemminkin haittaa kun taas pianosaundeilla soittamisessa tilanne onkin toisin päin.

En tiedä oisko vaikka joku tuollanen hyvä:
http://www.avecom.fi/Tuotteet.asp?m … amp;paaluokka=Digitaalinen+musiikki
micow
13.12.2005 18:00:08

En tiedä oisko vaikka joku tuollanen hyvä:
http://www.avecom.fi/Tuotteet.asp?m … amp;paaluokka=Digitaalinen+musiikki

Mitä tuumaat Roland A-33sta? Myynnis 200 €gellä...
Paras musa on tehty v. 1967-84, jos Pahhia ja Peethooffenia ei lasketa... ;-)
Windreaper
13.12.2005 19:26:40 (muokattu 13.12.2005 19:29:47)

Mitä tuumaat Roland A-33sta? Myynnis 200 €gellä...

Koululla tuommoinen. Tatsi on Rolandiksi mielestäni aika hirveä ja ilman näyttöä midijutskien säätö on melko työlästä. Jättäisin suosiolla väliin. Tuon ainoa hyvä puoli on että se on pieni ja kevyt, imo. CME:n koskettimistoja on kehuttu, mutta enpä ole moisia shoppaillut. Masterkoskettimiston kanssa on erityisen tärkeää, että kokeilet soitinta ennen ostopäätöksen tekemistä, koska se kosketintuntuma on niissä se tärkein fiitsöri.

EDIT: Lisättäköön, että äänikortiksi suosittelen lämpimästi Echo Indigo I/O:ta (tai ihan tava-Indigoa jos et tarvitse sisääntuloa). Vaatii PC-korttipaikan, mutta äänenlaatu on loistava ja latenssi matala. Muussa tapauksessa joutunet investoimaan johonkin pieneen usb-boksiin.
musamies
13.12.2005 19:44:26
Koululla tuommoinen. Tatsi on Rolandiksi mielestäni aika hirveä ja ilman näyttöä midijutskien säätö on melko työlästä.

En ole A-37:kan tatsissa huomannut merkillepantavaa hirveyttä ja siinä ainakin varsin selkeä näyttö, jossa lukee kolme kirjainta tai numeroa.

Tosin mulla ei ole vertailukohtana kovinkaan monen muun syntikan tai midikoskettimiston tatsia, joten siinä en ole paras asiantuntija. Sensijaan voin verrata oikean Hammondin, Rhodesin, urkujen, pianon tai flyygelin tatsiin.

Hyvä ja huono puoli kyseisessä koskettimistossa on, että se on varsin kevyt painoltaan.

Missä koskettimistossa on mielestäsi hyvä tatsi?

Masterkoskettimiston kanssa on erityisen tärkeää, että kokeilet soitinta ennen ostopäätöksen tekemistä, koska se kosketintuntuma on niissä se tärkein fiitsöri.

Tuossa on asiaa. Ehkä vähän makuasia mikä on kenenkin mielestä hyvä.
Windreaper
13.12.2005 19:49:53 (muokattu 13.12.2005 19:51:25)
En ole A-37:kan tatsissa huomannut merkillepantavaa hirveyttä ja siinä ainakin varsin selkeä näyttö, jossa lukee kolme kirjainta tai numeroa.

Tosin mulla ei ole vertailukohtana kovinkaan monen muun syntikan tai midikoskettimiston tatsia, joten siinä en ole paras asiantuntija. Sensijaan voin verrata oikean Hammondin, Rhodesin, urkujen, pianon tai flyygelin tatsiin.

A-37:ssä on todennäköisesti eri koskettimisto. A-33:sta puuttuu esim. jälkipaino. Näyttöäkään A-33:ssa ei ole, kuten äsken totesin. Tuo on suunniteltu lähinnä noiden Rolandin/Edirolin GM-modulien ohjaukseen ja sen näkee jo suoraan etupaneelista.

Mielestäni parhaat synakoskettimistot ovat Rolandin lippulaivamallien "puolipainotetut" koskettimistot. Nopeita ja napakoita, mutta niissä on kuitenkin sen verran massaa ja vastusta, että piano/rhodes -saundeillakin voi soittaa. Ovat perhana vain melko äänekkäitä, mutta aina ei voi voittaa.

EDIT: Oletko kokeillut noiden uusien Fantom S ja X -mallien koskettimistoja. Parannusta on tullut taas reilusti. Toisaalta sitä ei välttämättä huomaa jos ei soita ikinä mustilla ;). Koskettimiin on tullut lisää pituutta ja niillä saa nyt todella tasaisia velocity-arvoja.
musamies
13.12.2005 20:42:53
A-37:ssä on todennäköisesti eri koskettimisto. A-33:sta puuttuu esim. jälkipaino. Näyttöäkään A-33:ssa ei ole, kuten äsken totesin. Tuo on suunniteltu lähinnä noiden Rolandin/Edirolin GM-modulien ohjaukseen ja sen näkee jo suoraan etupaneelista.

A-37:kassa on after touch, mutta en mä ole sille mitään käyttöä keksinyt ainakaan vielä. Tääkin on olevinaan mukamas jonkinlainen semi weighted, mutta aika kevyt se on kosketukseltaan. Hammond hommaan mun mielestä on hyvä nimenomaan aika kevyt kosketus.

Pianojuttuja ei oikein voi soittaa normaalilla pianon soittotyylillä kosketuksen suhteen. Omalla kohdallani se ei ole ollut ongelmista pahin koska normaalia pianoa mulla ei ole ollutkaan.

Mun mielestä lähinnä Rhodes on ollut täyspainotettu näistä sähköisistä kosketinsoittimista mitä mulla on ollut ;-)

Mielestäni parhaat synakoskettimistot ovat Rolandin lippulaivamallien "puolipainotetut" koskettimistot. Nopeita ja napakoita, mutta niissä on kuitenkin sen verran massaa ja vastusta, että piano/rhodes -saundeillakin voi soittaa. Ovat perhana vain melko äänekkäitä, mutta aina ei voi voittaa.

En ole paljon muuta päässyt kokeilemaan, mutta RD-700:sta, joka taas parempi pianosoittoon, muttei urkuhommiin.
Nightwarrior
29.12.2005 17:46:02
Mikä on midi-koskettimet???Mikä ero on syntikalla,keyboardeilla ja midi-kiippareilla????Tarvitaanko mideihin joku erillinen "soundiboxi"?????
Me so stupid...:):):)
samulijp
29.12.2005 18:48:42
CME:n koskettimistoja on kehuttu,

Ai on?
"Kaikki muu paitsi musiikki on turhaa" Mnet
krushing
30.12.2005 10:14:29 (muokattu 30.12.2005 10:15:21)

Mikä on midi-koskettimet???Mikä ero on syntikalla,keyboardeilla ja midi-kiippareilla????Tarvitaanko mideihin joku erillinen "soundiboxi"?????
Me so stupid...:):):)

Lueppas toi Koskettimet-foorumin toiseksi ylin FAQ-ketju. Samoin Tietokoneet ja musiikkiohjelmat -palstan "MIDI - lyhyt oppimäärä"-ketju.
musamies
30.12.2005 16:16:48
Lueppas toi Koskettimet-foorumin toiseksi ylin FAQ-ketju. Samoin Tietokoneet ja musiikkiohjelmat -palstan "MIDI - lyhyt oppimäärä"-ketju.

Voisihan sitä poiketa joskus vaikka musiikkikauppaan ja hakeutua keyboard osastolle, kokeilla jotain puhdasta MIDI koskettimistoa ja miettiä miksei siihen voi kytkeä kuulokkeita.

Onhan tuuban, urkujen jalkion ja kontrabasson erotkin tuntuvia, vaikka niillä soitetaan kaikilla bassoa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)