Aihe: Rumpuja cubaseen.
1
rakzuo
01.12.2005 10:34:26
Ostin itselleni juuri Cubasen. Ongelmana on nyt se, että pitäisi saada rumpukomppeja siihen. Onko perus-, shuffle yms. komppeja mahdollista saada valmiina raitana jostain.
Yksi mahdollisuus on ilmeisesti tehdä raidat esim Fruity Loopsilla ja avata Cubasessa?

Eli miten saan helpoiten rumpukomppeja Cubaseen? En omista MIDI-keyboardia.

Ja kyllä, olen aloittelija näissä hommissa.
Ben_D
01.12.2005 10:53:03

Hommaat esim. Drumkit From Hell samplekirjaston sekä samplerin ja käytät Cubase Drum Editoria rumpujen tekoon. Toinen vaihtoehto on hankkia suoraan Drumkit From Hell Superior, jossa on samassa paketissa samplet ja sampleri.
cubasisti
01.12.2005 12:08:01
Helpoiten niitä saa kun ostat Groove Agentin. Ei tarvitse osata klikkailla rumpukomppeja atomeista drum editorilla. Sen kuin valitset vivusta, minkälaista komppia pistetään. Toimii mielestäni erittäin hienosti, ja sitten *jos* tulee tarvetta, pystyy triggaamaan vaikka sitä Drumkit From Helliä. Siis _jos_ tulee tarvetta. Mutta ei niistä helvetinrummuista ainakaan aloittaa kannata, jos haluaa vain saada helposti komppia. Sehän vaatii koneeltakin ihan mielettömästi muistia.
-septimisti-
01.12.2005 18:36:28
Mitään groove agentteja. Rayzoonin jamstix ei ole yhtä nätin näköinen, mutta nuo sivuilla olevat demot ovat todella vakuuttavan kuuloisia ja muutenkin on kerännyt kovasti kehuja. Hintakin vain 79$.

http://www.rayzoon.com/index.html
Timo JM
01.12.2005 18:54:19 (muokattu 01.12.2005 19:00:24)

Olen kokeillut sekä Groove Agenttia, että Jamstixia mutta kummassakin on sama ongelma. Eli yleensä juuri sellaista biittiä mitä kaipaisi ei löydy. Tämä perusongelma on toki monessa muussakin valmiita komppeja tarjoavassa systeemissä. Tuo Groove Agent on kuitenkin mielestäni siitä heikoimmasta päästä. Jamstixia taas en saanut millään soittamaan kurinalaisesti.

Toistaiseksi vanha tapa tehdä itse rummut tai modifioida valmiita midifaileja on osoittautunut toimivimmaksi - ainakin lopputuloksen kannalta. Audioluupit on myös varteenotettava vaihtoehto, varsinkin rex tai acid muodoissa (riippuen siitä mitä softaa haluaa käyttää), mutta niissäkin kirjastoissa on se ongelma, että melkein aina jotain oleellisen tarpeellista puuttuu.
...siis mun mielestä.
Klezberg
01.12.2005 19:07:55

Olen kokeillut sekä Groove Agenttia, että Jamstixia mutta kummassakin on sama ongelma. Eli yleensä juuri sellaista biittiä mitä kaipaisi ei löydy. Tämä perusongelma on toki monessa muussakin valmiita komppeja tarjoavassa systeemissä. Tuo Groove Agent on kuitenkin mielestäni siitä heikoimmasta päästä. Jamstixia taas en saanut millään soittamaan kurinalaisesti.

Pakko tätä on kompata vaikka GA:ta käytänkin. Sillä saa helpolla niin hyvän kuuloista että siihen hetkeksi hurahtaa. Pitemmän päälle sitä huomaa että siitä koko valikoimasta muutama juttu sopii omaan tyyliin ja ne alkaa pian kyllästyttää. Kai se täytyy taas midillä editointi aloittaa. Tai sitten tehdä band-in-a-boxilla (kun se sattuu vanhastaan olemaan) midiraita rummuille ja viritellä sitä.
cubasisti
02.12.2005 09:54:13 (muokattu 02.12.2005 09:59:41)
Kokeilin eilen taas tota Jamstixiä, ja kokeilu vahvisti vanhan mielipiteeni. Jamstix on kuin yli-innokas teini-ikäinen rokkirumpali, jolle ei ole vielä kehittynyt tyylitajua. Kauheaa kohkaamista, teennäisiä synkooppeja, älyttömiä "fillejä", ei groovea, ei sielua, ei rootsia, ei mitään, pelkkää b-luokan rokkia tukutuku takataka. Erittäin mielenkiintoinen teknologiademo sinänsä - kun perään laitetaan kunnon soundit (DFHS, BFD, ym.) illuusio rokkirumpalista on täydellinen. Toivottavasti seuraavan version virtuaalirumpalille on kasvanut vähän järkeä päähän ja tyylitajua.

Olen kyllä tietoinen, että rytmivalikoimasta löytyy jotain mukamas bossa/lattari/jazz-hommaa, mutta ne kuulostavat rokkirumpalin soittamilta kehnoilta jäljitelmiltä. Eikä siinä ole edes järkeviä groove-säätöjä (ainoastaan "shuffle" päälle tai pois, kuulosti kamalalta). Rytmien ohjelmointi on liikaa tekoälyttömyyden vastuulla. Ääh.

Ohjelma on tietääkseni yhden miehen projekti, joten joku toisenlaisesta rumpufilosofiasta tuleva kaveri voisi saada samalla tekniikkamoottorilla paljon parempaa jälkeä aikaan.
Ben_D
13.12.2005 23:02:22

Sanoisin, että se Cubasen rumpueditori on ainut oikea vaihtoehto. Melkein kaikkea muuta olen kokeillut mutta aina vanhaan midihommaan palannut. Onhan siinä vähän opettelemista aluksi, mutta todennäköisesti opit homman siinä ajassa mikä sinulla muuten menisi noiden kaikkien muiden hommien kokeilemiseen. Ja sitten kun olet oppinut niin sinulla on kaikki omissa käsissä. Loppujen lopuksi kompit kirjoittaa Cubasella hyvin nopeasti ja työskentely tehostuu kun ei tarvitse hyppelehtiä eri ohjelmien välillä ja atk-puoli pysyy yksinkertaisena.

Vielä kun malttaa käyttää jatkuvasti suht samoja rumpusynia/samplereita ja tehdä niille valmiit Drum Mapit niin homma käy hyvinkin joutuisasti.

Puhut vähän, mutta asiaa. Ennen kuvittelin, että Fruity Loops on helpoin vaihtoehto..kunnes hommasin Drumkit From Hell Superiorin, Batteryn ja Cubasen. Simple.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)