Aihe: Särö pedaalista vai vahvistimesta?!?
1 2 3 4
Ville81
13.12.2005 04:20:07
Vahvistimen särö on tietysti aina paras, jos se on hyvä.

"Vahvistimen särö on hyvä, jos se on hyvä" ;)

Itse en kyllä usko, että ensisijaisesti kannattaisi käyttää vahvarin säröä. Esim uusissa marsuissa on niin hirveät ampiais-surinasäröt, ettei niitä halua käyttää kukaan. Ei edes Mahe.
Pekkatapio
13.12.2005 07:37:34
Sekä-että-ja-molemmista-samaan-aikaan. Riippuu vähän, mitä haluan kuulla. Käytössä siis on Vox V810, itsekolvattu RAT ja Classic 30:n särökanava. Niin ja tarvittaessa vielä tuon nimihirviöwahin, oiskohan 12 dB:n, boosti ja testosteroene-kytkin, mutta harvemmin tuota tulee käytettyä...

Classic 30:n tietää kaikki, sellanen vähän löysä, tuhnuinen ja monen mielestä mitäänsanomaton, vaan kyllä siitä sellasen omaan korvaan sopivan rokkikomppaussärön saa kuuluviin. Vox on taasen kirkkaampi ja iskevämpi, aika SRV-mäinen. Mukavan säädettävä peli, tone-potikalla on sopivasti vaikutusta, särön määrä ei kyllä päätä huimaa, mutta sehän ei olekaan tämän pedaalin itse tarkoitus, vaan juuri kevytroso onnistuu tällä. "Lähes-clean" -buusterina toimii myös hyvin, ja C30:n särökanavaa voi ryydittää jopa herkulliseksi tuolla. Rokrok.

Ja sitten RAT.... mmm..... rotta lähtee oikeastaan liikkeelle siitä, mihin Vox kaakossa jää. Ja särö ei lopu IKINÄ. Potikka yhellätoista saa sellaista ruttua, ettei mun korvaan edes kuulosta enää hyvältä :) Ennen tuota säröaluetta lähtee kirkas ja erotteleva soundi, joka ei muhjuunnu (vasta kuin särön ollessa siis aikalailla tapissa). Ja monipuolinen vehje, riipuen käytettävästä mikistä; kaulamikillä saa "munakkaat bluesoundit", molemmat pelissä saa kivan vitossointukomppauksen ja tallamikillä tyylikkään AC/DC-Darkness -maastossa liikkuvan särön.
Suomen Vox V810 Valve-Tone -keräilijät & soittajat RY:n jäsen.
Bee-äf
13.12.2005 09:16:38 (muokattu 13.12.2005 09:17:16)
Vahvari- eli käytännössä etuastesärö
+sävykkäämpi ja musikaalisempi
-muhjua, honotusta ja mössöä

Loota:
+selkeä ja erotteleva - hyvä särö on myös kaunis
+saa irti useampia soundeja
-hyvän äänen ruuvailu saattaa olla hankalaa
-vaatii toisilleen sopivat efektin, vahvistimen ja kitaran
With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
losli
13.12.2005 11:40:06
Marshall:in legendaarinen JCM800 särö perustui ja perustuu diodiklippaukseen. Samaan tekniikkaan jota käytetään säröpedaaleissa. Putkien soundi ja niiden antamat nyanssit tulevatkin sitten erikseen omana osa-alueenaan.
"Potilas huolissaan saundeistaan. Muuten terve."
Puoskari
13.12.2005 12:25:35
en usko että sillä on väliä onko ne transistorit tai diodit vahvistimen sisässä vai edessä, mutta sopivan pedaalin etsimisessä oikean vahvistimen eteen voi mennä aikaa.
hyviä kitaristeja mahtuu kymmenen tusinaan kun taas hyviä biisin tekijöitä yksi... ...sikäli harmi etten kuulu kumpiinkaan
slerbis
13.12.2005 12:33:32
Marshall:in legendaarinen JCM800 särö perustui ja perustuu diodiklippaukseen. Samaan tekniikkaan jota käytetään säröpedaaleissa. Putkien soundi ja niiden antamat nyanssit tulevatkin sitten erikseen omana osa-alueenaan.

Noh, JCM-800 malleja on aikas monta. Uudemmissa malleissa, esim. 2205, särön lisäämiseen kyllä käytetään diodiklippausta, mutta esimerkiksi ensimmäisissä 2203 malleissa signaalitieltä ei löydy diodeja särön tuottamiseen.
Ei tarvita syvällistä ymmärtämystä sen käsittämiseen, että THV todistaa oikeaksi huonoja taloudellisia ja hallinnollisia oloja. THV-klubi #33
Juustonaksu
13.12.2005 12:37:06
Toistaiseksi särö tulee vahvistimesta. Ainoa pedaalini ei oikein pelitä tuon Lanikan nupin kanssa ja soundi on enemmän tuhnu kuin särö.

Katsomma mitä tästä tulee ajan kanssa. Seuraavana vahvistimena kuitenkin täysputki niin täytynee samantien hommailla sellainen, johon ei tarvitse lykkäillä mitään muovia eteen. :)
"Inhimillisen tiedon huipentuma on ymmärtää kaiken maallisen turhuus" - George Byron - Ja vitut, mä haluan kalliimpaa kamaa
losli
13.12.2005 12:46:21
Noh, JCM-800 malleja on aikas monta. Uudemmissa malleissa, esim. 2205, särön lisäämiseen kyllä käytetään diodiklippausta, mutta esimerkiksi ensimmäisissä 2203 malleissa signaalitieltä ei löydy diodeja särön tuottamiseen.

Tiedän! Sanoinki että se "legendaarinen" särö. Se "kasarihevipörinä" tuli juuri niistä. Joillekkin puristeille tämä on epäselvää.
"Potilas huolissaan saundeistaan. Muuten terve."
saha
13.12.2005 12:52:27 (muokattu 13.12.2005 12:53:49)
>Mulla särö tulee tube screamerista ja niin on oleva. Vahvistimessa tärkeintä on hyvä puhdas soundi. Kun sellainen löytyy, poksista lähtevä särökin kuulostaa hyvältä.

Tuo on minunkin periaate. Vahvistimesta pitää saada hyvä ja monipuolinen clean soundi ja sitten boksista kaikki säröt! Mutta miksi kaikki kannattavat vahvistinta? Minkälainen vahvistin pitäisi oikein hankkia saadakseen hyvän cleanin ja monipuolisen särön? Minä en ole ainakaa vielä löytäny sellaista vahvaria

Vahvarista tuleva särö kelpaa ihan vain siksi, että elämä on helppoa ilman ekstraa. Enkä edes tarvi hyvää cleania tai monipuolista säröä. Kunhan lähtee ääntä ilman piereskelyä ja säröä riittää niin olen tyytyväinen.

Enimmäkseen soittelen JCM 800 2205/1960-halfstäkillä ja sillä kitaralla mikä sattuu mukana olemaan(halpiksia).
>-)))> #2
Punttisika #5
"kuuntelette musaa jossa porukalla on kireetä nahkaa munien ympärillä ja sanotte jotain kaulaliinaa noloksi." -pliksu
rokiroki
13.12.2005 14:16:41
Olen usein miettinyt että pitäisikö käyttää vahvistimen säröä vai ei. Jotkut käyttävät pelkästään vahvistimen omaa säröä, toiset boostaavat sen jollain efektillä kun taas loput käyttävät pelkästään särö pedaalia. Itse käytän Jekyll&Hydea ja pidän siitä tosi paljon. Kertokaa mikä teistä on paras ratkaisu ja mitä te itse käytätte?

Hyvä kysymys ketjun aloittajalta! Olen itsekin miettinyt asiaa, kun tätä harrastusta näin kypsällä iällä aloittelen. Aikomukseni on hankkia uusi vahvistin keväällä,viimeistään kesällä tuon halpispaketti 15 wattisen tilalle.
Olen näitä vahvistinkeskusteluja seuraillut jonkin verran. Tällaiselle vasta-alkajalle tuntuu tärkeälle, että uusi vahvistin olisi mahdollsimman monipuolinen. Ja kun ei mitään vakiintunutta soittolistaa itsellä ole, niin saundien ei tarvitse olla aivan just puhdasoppisia....

Mutta olisihan tuo kiva kun saisi melkein rautalangalta kuulostavaa ääntelyä. Toisaalta joskus kiinnostaisi jyrinä malliin esim. K-teollisuus tms. ja olisihan tuo mukava joskus yrittää taivutella sinisiäkin säveliä.

Tällä hetkellä mielessäni pyörivät seuraavat combot:
Vox Valvetronix AD30VT ja Rolandin Cube 30
Ja jos laittaisi lisää rahaa harrastukseen niin tietenkin Voxin 50 ja Cuben 60 kiinnostavat. Ja eikös sitten saisi jo käytettynä Tech21 Trademark60:n jo suunnilleen tuossa hintaluokassa
Myös Marshallin MG50DFX ja 100DFX kiinnostavat jonkin verran, eikös niissä ole ihan hyvä cleani, entäs rouhinta....
Nyt omistan vain Bossin Turbo DS 2:n, saa silläkin vähän ytyä tuohon tuhnuun 15 wattiseen.

Hyviä vinkkejä otetaan vastaan!
Sitten lähden etsimään ja kokeilemaan liikkeisiin.
Vaarana vaan on, että tarttuu matkaan jokin uusi kitarakin...
Todellisuudessa meikäläisen soittotaidoille kyllä tuo vanhakin paketti riittäisi!
Allekirjoitus_____________ nimen selvennys
Rocco_Longfella
13.12.2005 14:38:16
Vähän offtopikkia, mutta selventäisikö joku tuon tube screamerin saundin ja käyttötarkoituksen? Miksi esim thomannilla lukee, että tubescreamer distortion tai TS overdrive? Miten eroaa distortionista, overdrivestä ja fuzzista?

Pitkään vaivannut, että mikä ihme se oikeastaan on.
Täydellisimmässäkin naisessa on 150g paskaa.
The Duke
13.12.2005 14:52:34
Purkeista tulee.
Bossin SD-1 ja sit vielä Electro Harmonixin Big Muff Deluxe.
Vahvistimesta ainoastaan hieman yliohjattu putkicleani jonka särön määrää voi ihan fraseeraamalla säädellä.
Ja homma toimii.
It's not another state of mind..It's another mind of state...
leather rebel
13.12.2005 16:46:33
Vähän offtopikkia, mutta selventäisikö joku tuon tube screamerin saundin ja käyttötarkoituksen? Miksi esim thomannilla lukee, että tubescreamer distortion tai TS overdrive? Miten eroaa distortionista, overdrivestä ja fuzzista?

Pitkään vaivannut, että mikä ihme se oikeastaan on.

Overdrive on miedommanpuoleinen särö. Distortion on yleensä vähän rankempi ja fuzzi on sellanen perkeleellinen pörinä. Näin noita osapuilleen adjektiiveina käytetään.
Tubescreamer putoaa tuonne overdrivejen piiriin. Antaa lievän särö ja jonkin verran lisää hönkää. Toimii sooloboostina hianosti.
"I really don't care about Kirk (Hammett) he stole my job, but at least I got to bang his girlfriend before he took my job how do I taste, Kirk?" - Dave Mustaine
Artist
13.12.2005 17:05:12
No, kyllä sen fuzzin tuottamiseksi tarvitsee fuzz pedaalin. Eli vahvistimesta puhdasta ja rosoista enimmäkseen, mutta sitten kun kunnolla pöristään niin fuzz päälle.

Tosin on mulla myös sellainen pikkuvahvistin, jonka saa kuulostamaan lähestulkoon fuzzilta, kun kääntää täysille.
Some folks like water, some folks like wine, but I like the taste of straight strychnine!
Zeni
13.12.2005 17:54:05 (muokattu 13.12.2005 17:54:46)
Vahvarista tulee toistaiseksi. Nyt kun on oppinut säätämään niin onnistuu jo paremmin. Pedaalina mulla on tuollainen Boss MD-2 joka on myös mukava ja monipuolinen laite. Ei niitä säröjä voi oikein verrata, Boss on enemmän sellasta tiukkaa "sähköistä" säröä kuin vahvarin oma. Tosin basisti otti nyt toin Bossin käyttöön eikä sitä uskalla hakea takaisin, kun se alkaa murista jos lähestyy pedaalia...

Muffia, Rottaa ja Fool Driveä olisi tarkoitus vielä kokeilla jahka saan kasaan.
Sabbathologist
Tiistaina 14:00:07 (muokattu tiistaina 14:08:49)

Minun vahvistimesta tulee mongo särö. Sen takia on pakko käyttää erikseen säröpedaalia, josta tulee todellinen särö.
Pommes frites mit Cayennepfeffer und Sojasoße. Verrdamt gut und verrdamt ungesund! Unterschrift#2 Mies se tulee naisestakin, vaan ei tyhjännaurajasta!
Swan
Tiistaina 14:55:04
Sabbathologist: Minun vahvistimesta tulee mongo särö. Sen takia on pakko käyttää erikseen säröpedaalia, josta tulee todellinen särö.

penii dasdfokaosd
Had to be me. Someone else might have gotten it wrong.
VIPMetal
Tiistaina 15:07:08

Hieno nosto.

Itellä tulee pedaaleilla vahvistimen särökanavan päälle. =D 20v sitten keskustelujen taso ollut hieman erilainen kuin tänä päivänä. Tai no taso ja taso. Ehkä sitten vain erilainen.
#jussithefastfingerdeathpunch
LaXu
Tiistaina 16:26:53
Nosto oli paskaa, mutta hauska nähdä että 20 vuodessa ei oo mikään muuttunut.

Itse vetelen 99% vahvistinsäröilla. BluGuitarin hybridit ja Mesa Mark V 90 toimivat ihan mihin vaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)