Aihe: Rupesinpa rakentamaan laulukoppia.
1 2
Sebastian
22.07.2003 00:35:10
Sainpas tossa eilen illalla semmosen mahtavan idean että rupean kehittelemään itselleni laulukoppia. Minä kun asun tälläisellä alueella jossa on myös naapureita suht lähellä niin ajattelin ensin että pitää ruveta kehittelemään äänieristeitä tänne musiikkihuoneeseen kun tosta kunnolla laulamisesta lähtee niin kova mökä.

Siinä sitten tajusin että eihän tätä koko huonetta tarvitse välttämättä äänieristää, että jospa tyhjentäisin yhden tollasen ison vaatekaapin ja eristäisin sitten sen. Siinä säästyis aika paljon varoja ja aikaa verrattuna siihen että rupeisin eristämään tällästä 20 neliön huonetta.

Nyt olen sitten repinyt kaikki hyllyt sieltä kaapista ja laittanu sinne mikkiständin ja kuulokkeet. Kaikki on tähän asti ihan hyvin. Kaapissa mahtuu seisomaan ja siellä on hieman tilaa liikkuakin. Mitä nyt aika pimeää sen jälkeen kun laittaa oven kiinni.

Soundi on kuitenkin hieman "laatikkomainen" eli kuulostaa juuri siltä että nyt siellä ukko huutaa vaatekaapissa. Millähän toi kaappi kannattaisi vuorata että siellä ei syntyisi minkäänlaisia kaikuja vaan se olisi ihan kuollut paikka. Suunnitelmissa olisi naulata jotain paksuja mattoja kaapin seiniin mutta ajattelin että olisi ehkä viisaampi kuitenkin kysästä viisampien neuvoja ennenkuin alan reittämään noita mattoja.

Jos tästä muuten tulee jotain niin saattaa olla että vaihdan oven vielä pleksilasiin jotta pystyn kaapista sitten seurailemaan mitä äänityssoftassa tapahtuu ja saisin samalla hieman valoa.
Roberto
22.07.2003 00:50:44

Vetele seiniin vaikka normipaksuista lasivillaa ja siihen päälle joku kangas ym. estämään pölyyntymistä. Pahimmat heijastukset jää kyllä niihin, tosin seuraava ilmiö saattaa olla alamiddlen/alakerran komotus johon ton paksuset fyllit ei vielä auta. Pitäis olla paksummin eristettä tai harvemmat seinälaudat. Pleksiovin pleksi kannattaa olla aika pieni, muuten siitäkin alkaa ilmaantumaan heijastuksia.

Joku pieni ilmastointivehje/reikä olis varmaan kiva ettei happi tyystin lopu kesken.
Sebastian
22.07.2003 16:35:54
Pleksilasista taidan tosiaan luopua. Toi lasivilla kuulostaa ihan mielenkiintoiselta. Ajattelin myös että jos kokeilis vaahtomuovia tai sit semmosta et vuoraisin kopin Hesareilla jotka panisin jeesusteipillä kiinni. Saattas tosin tulla liian kova pinta ja siitä aiheutus taas niitä heijastuksia.
kivi
22.07.2003 16:52:36
Pleksilasista taidan tosiaan luopua.

Miksi? Ainakin mulla on sellainen ihan älytön olo kaiuttomissa laulukaapeissa, että jos ei oo mitään yhteyttä ulkomaailmaan niin sinne vaikka musertuu; vähän aikaa menee, pidemmässä sessiossa tuntuu että happi loppuu. Tosin se on toinen asia, että laulaessa ei oo hyvä katsoa softaa tai näyttöä tai mitään - aina kannattaa laulaa selin tietokoneen monitoreihin. Suoritus kärsii heti, jos alkaa ajatella. (Ja kun vielä mikin laittaa yläviistosta, pitäis monitorin olla katossa näkyäkseen.)

Mites, jos vaimennat komeron kaiuttomaksi, voit varmaan vaikka jättää oven auki kunhan laulat kaappiin sisään. Äänihän ei silloin heijastu ulos.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Sebastian
22.07.2003 17:25:01

Mites, jos vaimennat komeron kaiuttomaksi, voit varmaan vaikka jättää oven auki kunhan laulat kaappiin sisään. Äänihän ei silloin heijastu ulos.

Oisko noin? Sehän helpottais asiaa kummasti. Se ei tosin taida naapureita paljoa auttaa.

Ei siellä kaapissa tarvii kovin pitkiä aikoja olla kun pitää aina käydä laittamassa nauhotus päälle ja pois välillä. Ei mulla sitäpaitsi oo mitään ahtaanpaikan kammoa ja tulee aika hyvin keskityttyä siihen laulamiseen kun siellä pimeässä ei oo mitään muuta kuin se oma ääni ja tausta jotka kuuluvat kuulokkeista.
kivi
22.07.2003 17:39:32
Oisko noin? Sehän helpottais asiaa kummasti. Se ei tosin taida naapureita paljoa auttaa.

En mä tiedä, mutta muistelin vaan, että aikoinaan oli pallotuoleja puhelimella varustettuna jossain, ja niissä oli sellainen mukava puoli, että sai huutaa vaikka kuinka eikä se kuulunut ulos.

Pitäisi tietysti kokeilla ensin...
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Roberto
22.07.2003 18:53:30

Ajattelin myös että jos kokeilis vaahtomuovia tai sit semmosta et vuoraisin kopin Hesareilla jotka panisin jeesusteipillä kiinni. Saattas tosin tulla liian kova pinta ja siitä aiheutus taas niitä heijastuksia.

Vaahtomuovi saattaa olla ihan ok, mut ei niin hyvää kun raksavillat. Ton hesariläpän voit unohtaa ihan samointein...
Sebastian
22.07.2003 20:07:39
Vaahtomuovi saattaa olla ihan ok, mut ei niin hyvää kun raksavillat. Ton hesariläpän voit unohtaa ihan samointein...

Noiden kahden välillä tässä nyt sitten puntaroidaan. Mulla ei oo tosta raksavillasta vaan minkäännäköstä käsitystä. Saako sitä muualta kuin raksalta? Ei taida tässä nimittäin olla raksaa kovin lähellä ;)
Roberto
22.07.2003 21:06:38 (muokattu 22.07.2003 21:06:53)

Noiden kahden välillä tässä nyt sitten puntaroidaan. Mulla ei oo tosta raksavillasta vaan minkäännäköstä käsitystä. Saako sitä muualta kuin raksalta? Ei taida tässä nimittäin olla raksaa kovin lähellä ;)

No K-raudasta tai mistä vaan rautakaupasta. Lasivilla on siis nimi.
Sebastian
22.07.2003 21:38:40 (muokattu 22.07.2003 22:12:28)
Tulipahan vaan mieleen että mitenkähän mahtais styroksi toimia tässä tarkoituksessa?

Nyt kun rupesin vielä kehittelemään tota hesari ideaa niin sillä laillahan homma vois toimia että rypistelisin niitä hesarin sivuja palloiksi pussilakanan sisään ja vuoraisin sillä sitten seinät. Saattais toimiakin.

Toi lasivilla homma alko sittenkin vähän epäilyttämään sen takia että oon aika allergioihin taipuva ja hieman astmaattinen henkilö. Ei ehkä kannata lauluhuoneesta tehdä kuitenkaan mitään allergia-/astmakohtaus tukikohtaa :)
xerxes
23.07.2003 10:00:08
Tulipahan vaan mieleen että mitenkähän mahtais styroksi toimia tässä tarkoituksessa?

Nyt kun rupesin vielä kehittelemään tota hesari ideaa niin sillä laillahan homma vois toimia että rypistelisin niitä hesarin sivuja palloiksi pussilakanan sisään ja vuoraisin sillä sitten seinät. Saattais toimiakin.

Toi lasivilla homma alko sittenkin vähän epäilyttämään sen takia että oon aika allergioihin taipuva ja hieman astmaattinen henkilö. Ei ehkä kannata lauluhuoneesta tehdä kuitenkaan mitään allergia-/astmakohtaus tukikohtaa :)

Styroksisia kattolevyjä, joissa on jonkilaista kohokuvioo, oli ainakin aikaisemmin.

Oikeestaan kaikki kankaiset systeemit, ja nuo lasivillajutut, kerää pölyä ja on siten potentiaalisia allergikon painajaisia.

Semmoinenkin voisi toimia, että laittaa semmoista kovalevyä nurinpäin. Semmoista ruskeeta se oli ainakin kun meillä rakennettiin. Toinen puoli on kiiltävä, mutta se toinen on semmoinen röpöliäinen.

Rautakauppaan vaan katteleen mitä sieltä löytyy.
Relax.
Roberto
23.07.2003 10:38:17

Styroksikin heijastelee varsinkin korkeita taajuuksia kovan pinnan takia.

Siitä puuttuu silti paksuus, mitä paksumpi matsku sitä matalammat taajuudet se demppaa.

Nojoo, se pitääkin peittää jollain kunnollisella materiaalilla ettei pöly pääse läpi.
Daunt
23.07.2003 12:06:04
Sebastian
23.07.2003 17:19:59
Siitä puuttuu silti paksuus, mitä paksumpi matsku sitä matalammat taajuudet se demppaa.

Joo,näin taitaa asianlaita olla. Mä en kumminkaan itte mahdu enää sinne koppiin jos mä laitan jokaiseen seinään,kattoon ja lattiaan kauheen paksun eristeen. Täytyy koittaa equlla sitten leikata niitä matalia taajuuksia vähemmäksi.

Taidan ruveta tästä hommiin ja rupean vuoraamaan noilla hesareilla. Ilmainen ja varmaan suht toimiva systeemi.
kivi
23.07.2003 18:52:20 (muokattu 23.07.2003 18:53:44)
ruveta tästä hommiin ja rupean vuoraamaan noilla hesareilla. Ilmainen ja varmaan suht toimiva systeemi.

Ei oo toimiva, kuten Roberto onkin jo sanonut. Ripusta vaikka petauspatja yhdelle seinälle ennemmin, noista hesareista ei oikeastaan mitään apua ole, ovat liian kevyitä vaikuttaakseen mihinkään muuhun kuin siihen ylimpään äänekseen, jota et muutenkaan oo äänittämässä.

Jopa joku paksu pressu (lainapeitettä tms. kuorma-autopressua) sentin verran irti seinästä olis parempi.
(Handsome Dick Manitoba)    
Roberto
23.07.2003 21:26:33

Mä en kumminkaan itte mahdu enää sinne koppiin jos mä laitan jokaiseen seinään,kattoon ja lattiaan kauheen paksun eristeen. Täytyy koittaa equlla sitten leikata niitä matalia taajuuksia vähemmäksi.

Ei sen villan tarvi olla kun vaikka 5cm ja usko pois, paskaa soundia ei eq:t pelasta. Amerikaksi: You can't polish a turd (Yes you can, but all you'll get is a shiny turd.)
Sebastian
25.07.2003 14:23:43
No kaippa se on sitten uskottava että ne hesarit ei toimi :) Hyvä että vielä vilkaisin tänne koska olin just alkamassa hommiin. Toi petauspatja systeemi vois ollakin aika hyvä.Tosin nekin maksaa. No, taytynee vähän panostaa rahallisestikin et tulee parempaa jälkeä. Täytyy nyt vielä punnita noita vaihtoehtoja. Mä kokeilin äsken semmostakin että pistin ihan lakanan sinne kaappiin sillein et se oli pari senttiä irti seinistä. Yllättävän hyvin toimi sellainenkin systeemi. Oli mielenkiintoista huomata miten paljon se vaikutti siihen saundiin kun sitä mikin takana (laulusuunnassa) olevaa kankaanosaa liikutteli lähemmäs ja kauemmas äänilähteestä.
Mikael
25.07.2003 14:44:48

Noit Akustokarhu-levyjä saa ihan ilmaiseksi kun vähän näkee vaivaa ja tarkkailee remonttityömaiden roskalavoja... nehän on vieläpä valmiiksi päällystettyjä joten käsittelykin on mukavampaa kuin paljaalla lasivillalla. Paksuutta on yleensä 3-5 cm joten ei vielä täytä sitä vaatehuonetta : )
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
Sebastian
25.07.2003 14:50:55
Noit Akustokarhu-levyjä saa ihan ilmaiseksi kun vähän näkee vaivaa ja tarkkailee remonttityömaiden roskalavoja... nehän on vieläpä valmiiksi päällystettyjä joten käsittelykin on mukavampaa kuin paljaalla lasivillalla. Paksuutta on yleensä 3-5 cm joten ei vielä täytä sitä vaatehuonetta : )

okei. Huomasinkin tossa viime yönä hesareita jakaessani yhden työmaan. Pitänee tutkia ens yönä tarkemmin ;)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)