Aihe: Miten luetaan pianon tabulatuureja?
1 2 3
suvereeni
08.12.2005 14:40:58
On tässä herännyt sellainen kysymys, että mahdatko soittaessasi tai soittamisesta puhuessasi miettiä ylipäätään yhtään mitään?

Kyllähän se on niin, että sitä varten harjotellaan tekniikkaa, että sitä ei tarvitse ajatella sitten soittaessa, vaan voi keskittyä ilmaisuun.
Fuzzy Boner
08.12.2005 14:59:44
Kyllähän se on niin, että sitä varten harjotellaan tekniikkaa, että sitä ei tarvitse ajatella sitten soittaessa, vaan voi keskittyä ilmaisuun.

Mä harjoittelen ilmaisua että voin keskittyä vaan tekniikkaan
Saapuilija
cubasisti
08.12.2005 15:16:06
Voihan sen niinkin päin ajatella, että tekniikka ohjaa ilmaisua. Jos opettelet kauheasti jotain kikkaa X, niin väkisinkin se kikka X on tungettava johonkin, sopi tai ei. Esim. klasaripuolella opetellaan soittamaan skaaloja tasaisesti, korostamatta mitään ääntä yhtään toista enempää. Höh! Käytännön musiikissa juuri koskaan ei saa soittaa niin, koska se kuulostaa ihan paskalta. Da-da-da-da-da-da-da-da-da-da-da-da-da-da-da-da-da-da-da-da-da.
Sehän on vähän niin kuin koripallon pelaaja opettelisi heittämään aina millimetrin tarkkuudella tasan yhden metrin ohi korista.

Moni kitaristi pilaa ilmaisunsa opettelemalla liruttelemaan tasaisen tappavaan tahtiin. Tilutilutilutilutilutilutilutilutilutilutilutilutilutilutilutilutilutilutilu.

Heh. Saa väittää vastaan.
musamies
08.12.2005 15:18:21 (muokattu 08.12.2005 15:20:05)

Mulla on se hyvä valtti puolella kun tekniikkani hipoo jo nyt täydellisyyttä, niin sitä ei voi hirveän paljoa enää parantaa ;-)

En mä kyllä oikein koe tekniikkaa erikseen harjoittelevani - ellei laitetekniikka lasketa - kun harjoitus tulee samalla kuin harjoittelee jotain musiikillista ideaa.
Kosmonautti
08.12.2005 15:21:27
Mä harjoittelen ilmaisua että voin keskittyä vaan tekniikkaan

Bassninjalla on sekä ilmaisu että tekniikka. Ja nahkahousut.
BASSNINJA
mack the knife
08.12.2005 15:25:36
Moni kitaristi pilaa ilmaisunsa opettelemalla liruttelemaan tasaisen tappavaan tahtiin. Tilutilutilutilutilutilutilutilutilutilutilutilutilutilutilutilutilutilutilu.

Tai niin kuin jotkut. pilipilipilipilipilipilipilipilipilipilipilipilipilipili....
Karhu karvat kapsahutti, hukka huulet humpsahutti, kettu kielen kepsahutti. Se oli vitun synty.
Resonance
08.12.2005 17:36:29 (muokattu 08.12.2005 17:36:59)
Opetelkaa ihmiset nuotit ei se nyt sentään mitään ydinfysiikkaa ole.. Henk.koht en tajunnut hevon (tuhma sana) noista yllä olevista tabuista..
Olen kuullut että LE sarja on yhtä kun paskan kanssa :D -Seth-
joetail
08.12.2005 18:19:33

C-duuri: 12345454. Näin opetti mun ensimmäinen pianomaikka.

Hyvä harjoitus legatona... ylös ja alas samoilla sormituksilla.
HilloS
08.12.2005 22:16:22

C-duuri: 12345454. Näin opetti mun ensimmäinen pianomaikka.
Tässä kohtaa olis kyllä ihan pakko ehdottaa että kävisit haastamassa sen ekan pianomaikan oikeuteen...
Tulin, näin, soitin...
Fuzzy Boner
08.12.2005 23:21:44
Tässä kohtaa olis kyllä ihan pakko ehdottaa että kävisit haastamassa sen ekan pianomaikan oikeuteen...

Hoho. Mun pianomaikka joskus makas luokan lattialla selällään silmät kiinni kesken tunnin ja sano että "Kysy sun ranteelta miksi se on kipeä" (mulla oli jännetupintulehdus).
Saapuilija
Stargazers
09.12.2005 09:36:22

Hoho. Mun pianomaikka joskus makas luokan lattialla selällään silmät kiinni kesken tunnin ja sano että "Kysy sun ranteelta miksi se on kipeä" (mulla oli jännetupintulehdus).

Oliko se vetäny jotain hamppua?
fidZi
09.12.2005 10:12:51
Esim. klasaripuolella opetellaan soittamaan skaaloja tasaisesti, korostamatta mitään ääntä yhtään toista enempää. Höh! Käytännön musiikissa juuri koskaan ei saa soittaa niin, koska se kuulostaa ihan paskalta--

Kuinka totta - miettikäämme vaikka Juilliardista klassisen koulutuksen saanutta Jordan Rudessia. Soolot pelkkää ultranopeaa asteikon tai murtosoinnun ylös alas soittamista. Vie maun. Tai sitten Vitalij Kuprij - sama juttu.
"And I'm not unafraid but no longer afraid of you anymore." -D. Townsend
Haipuma
09.12.2005 10:39:24
Mun ensimmäinen kosketinsoitinope kävi joskus aina karpulassa yrjöämässä wc:ssä kun soittelin harjoitusta. "hyvä, hyv.." kuului toisesta huoneesta. Tää on vielä ihan tosi tarina.
Ei ihme, että opetti käyttämään sormituksissa sormien lisäksi hampaita ja jalkoja jos oikein vituttaa.

Tuossa aiemmin mainittiin aika hyvin mielestäni, että tekniikkaa opetellaan, jottei sitä tarvitse miettiä ilmaisussa. Hyvät soittajat kun soittavat, se kuulostaa, että ne tekevät sen helposti.
The truth lies within Kesälintu.
U.Honey
09.12.2005 11:05:40
Mun ensimmäinen kosketinsoitinope kävi joskus aina karpulassa yrjöämässä wc:ssä kun soittelin harjoitusta.

Kääk. Jäin kiikkiin!
Korzen
09.12.2005 15:37:25
Mä taas tykkään tehdä itse sormitukset
C-duuri: 222222222

Kakkonen toimii aina!
R.Syke
09.12.2005 17:02:39
Tässä on ihan sama kuin golfin termeissä. Kaikki puhuu, että niin ja niin paljon alle par'in.

Vastaan niille aina:

-Minä menen ainakin suoraan paariin!
mack the knife
09.12.2005 17:40:41

Älä ny. Jos sillä olikin fiilis, että soittakoon näin ennen kuin keksii paremman. Yrityksen ja erehdyksen pedagogia.
Karhu karvat kapsahutti, hukka huulet humpsahutti, kettu kielen kepsahutti. Se oli vitun synty.
R.Syke
09.12.2005 19:40:47
Älä ny. Jos sillä olikin fiilis, että soittakoon näin ennen kuin keksii paremman. Yrityksen ja erehdyksen pedagogia.

Yrityksen ja erehdyksen pedakomika.
mikainen
12.12.2005 21:05:34
Opetelkaa ihmiset nuotit ei se nyt sentään mitään ydinfysiikkaa ole.. Henk.koht en tajunnut hevon (tuhma sana) noista yllä olevista tabuista..

Samaa mieltä. Aluksi olisi hyödyllistä (jos nyt suinkin ajatusta kestää) ottaa vuosi pari "klassista" piano-opetusta. Oppii tehokkaasti nuotit, varsinkin vasemman käden nuotinlukutaidosta on hyötyä ja hupia. Sen jälkeen heittää nuotit mäkeen ja opettelee soinnut, säestystä jne...

No joo, yksi vaihtoehto ainakin.
Vielä parempi on etsiä opettaja joka voi tehdä taitoihisi räätälöidyn nuottisovituksen haluamastasi biisistä niin ei tarvitse klassisia pimputuksia kelailla. Toimii mainiosti, on kahdesta oppilaasta kokemusta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)