Aihe: Taustalaulua bändissä
1
yomama4000
10.12.2005 12:24:35
Meillä on ollut bändi kasassa jo jonkin aikaa, ja nyt alkaa olla sellainen tilanne että mun pitäisi basson lisäksi saadaan musaan eloa noilla taustalauluilla, stemmoilla. Himassa oman kitaran kanssa se laulaminen omasta mielestä ainakin onnistuu jotenkin mutta heti kun vedetään treeneissä niin tuntuu että oon kaukana siitä mitä ehkä osaisin.Ehkä vaan jännitän niin sikana, että en uskalla vetää täysii.
Laulutunteja olen ottamassa kunhan löydän opettajan (sattuisko joku tietämään sellaista pääkaupunkseudulla, itse asun espoossa). Oiskohan kukaan ollu vastaavassa tilanteessa ja osais antaa neuvoa miten tällänen basisti saatas mukaan taustalaulojen saloihin. Aika laaja kysymys mut jostain on lähettävä..
insight
12.12.2005 10:03:16
Laulamisen perusidea on oikeastaan heittäytymisessä. Eli ihan turha alkaa mitään jännittämään. Laula rohkeasti vain ja treeni tuo varmuutta sekä kehityt. Ääntä voi siis kehittää vain sitä käyttämällä.
Niq
12.12.2005 23:20:33 (muokattu 12.12.2005 23:22:59)

Kannattaa kokeilla, jos vaan ego kestää, kahdestaan laulajan kanssa noita stemmoja, vaikka pelkkä bassonsoitto taustalla. Siellä treenimelussa ei kuitenkaan kuule mitään. Mä treenaan stemmalaulua itsekseni levyjen mukana, eli yritän keksiä kivoja stemmoja jonkun valmiin biisin päälle. Helppoa, ilmaista ja hauskaa.

Toi taustalaulaminen on kyllä aliarvostettu laji, pirun vaikeaa saada kohdilleen jos ei osaa. ;)

EDIT: tuli lisää mieleen:

Kannattaa ihan reilusti koittaa laulaa tosi korkealta noita stemmoja, sillai että tuntuu hölmöltä, mutta pystyy laulamaan vielä jotenkuten nuotilleen. Nää kuulostaa tyhmältä itsekseen, mutta hyvältä siellä rokin seassa, tietty laulaja on tässä tapauksessa miespuolinen tai muuten matalampiääninen.
"I have a cunning plan" -Baldrick
faith
13.12.2005 10:19:36
Mun unelmabändissä jokainen soittaja osaisi laulaa. Hyvällä stemmalaulannalla saadaan todella paljon soundia biisiin. Vielä yleensä erittäin hyvää soundia, eikä ole kallista. Kyllä osaavat muusikot varmasti arvostaa taustalaulutaitoa.

Niin saa, etenkin jos stemmat on hyvin kirjoitettu. Mutta jo huonommallakin stemmalla saa paljon väriä, jos se on puhtaasti laulettu.

Huono taustalaulu tosin valitettavasti häiritsee solistin esitystä, etenkin jos on keikka ja lavamonitoreista tulee yhtä kovaa huonolla äänenmuodostuksella tuotettu taustalaulu. Siinä katoaa tuntuma solistilta.

Aivan totta. Ja stemmojen laulaminen on muutenkin haastavaa, varsinkin jos soittaa samalla. Siinä pitää toisen hommista sujua todella rutiinilla. Ja täytyy sanoa, että kaikki laulajat eivät osaa laulaa stemmoja. =)
Panettone, toppolino, pepperoni.
MakkeJ
13.12.2005 10:46:10 (muokattu 13.12.2005 10:48:34)
Korvatulpat voisivat auttaa asiaa, ainakin itselläni korvatulppiin siirtyminen ja erityisesti niihin tottuminen bändikäytössä auttoi kuulemaan omaa ääntä paremmin (ja pysymään jokseenkin vireessä). Äänenvoimakkuudesta riippuen käytän molemmissa korvissa tai sitten vaan toisessa. Montoreista en juuri välitä, tulppien avulla olen oppinut kuulemaan "saliääntä" paremmin lavasoundin seasta.
loud´n proud
faith
13.12.2005 15:40:06
Korvatulpat voisivat auttaa asiaa, ainakin itselläni korvatulppiin siirtyminen ja erityisesti niihin tottuminen bändikäytössä auttoi kuulemaan omaa ääntä paremmin (ja pysymään jokseenkin vireessä). Äänenvoimakkuudesta riippuen käytän molemmissa korvissa tai sitten vaan toisessa. Montoreista en juuri välitä, tulppien avulla olen oppinut kuulemaan "saliääntä" paremmin lavasoundin seasta.

Aivan totta, varsinki mikin kans laulamiseen mulla oli aluksi vaikea totutella, tuntu että lauloin aina epävireisesti. Korvatulpat voi myöski olla varsinki aluksi tosi hankalat, mutta ne kyllä auttaa oman vireen löytymisessä ja mulla helpotti mikkiin tottumista. Ja tottakai ne tulpat suojaa kuuloa =)
Panettone, toppolino, pepperoni.
hoja
13.12.2005 19:00:43

Koita ens kerralla ainakin aluksi vaan laulaa. Heivaa se basso sivuun ja pakota ittes laulamaan oikein. Pari kertaa kun vedät stemmat ajatuksella ja keskittyneesti niin sitten ne meneekin jo automaattisesti ja voi kokeilla varovaisesti pompotella sitä bassoakin.
K100 #8 Minäkö tyhmä? Nyt en ymmärrä..
Roberto
17.12.2005 21:06:09

Korvatulpat päässä pään kautta kuuluva vire on pienessä epiksessä (muistaakseni alavireessä) koko ajan verrattuna suusta ulos tulevaan, eli varsinkin ilman monitorointia voi lopputulos olla aika epämiellyttävä.
Soolokitaristi
19.12.2005 01:00:44
Ja kannattaa muistaa, että taustalaulu ei ole lead-laulua. Taustalaulussa liika eläytyminen voi olla jopa haitallista. Tarkkuus on stemmoissa avainasia eli se, että tulee vireessä ja samassa rytmissä lead-laulajan kanssa. Lead-laulaja on kuitenkin se pomo minkä mukaan vedetään vaikka väärin jos tarvetta ilmenee. Yleensä stemmalaulanta on silloin kohdallaan kun yleisö ei huomaa sen olemassaoloa paitsi jos se syystä tai toisesta loppuu.
kuollut_marsu
23.12.2005 14:44:51
mut jos soittaa punkkia ni sitte asia on ihan erikseen...
Kilju on ihan hyvä ruoka. Pastilli?
lethereberock
23.12.2005 22:35:40
Meillä on ollut bändi kasassa jo jonkin aikaa, ja nyt alkaa olla sellainen tilanne että mun pitäisi basson lisäksi saadaan musaan eloa noilla taustalauluilla, stemmoilla. Himassa oman kitaran kanssa se laulaminen omasta mielestä ainakin onnistuu jotenkin mutta heti kun vedetään treeneissä niin tuntuu että oon kaukana siitä mitä ehkä osaisin.Ehkä vaan jännitän niin sikana, että en uskalla vetää täysii.
Laulutunteja olen ottamassa kunhan löydän opettajan (sattuisko joku tietämään sellaista pääkaupunkseudulla, itse asun espoossa). Oiskohan kukaan ollu vastaavassa tilanteessa ja osais antaa neuvoa miten tällänen basisti saatas mukaan taustalaulojen saloihin. Aika laaja kysymys mut jostain on lähettävä..

Vähän samanmoinen tilanne, ei oo vaan varmaa tungetaanko minut vai basisti tohon mikkiin. Täälläkin juuri ongelmana tuo, että se laulaminen yksin onnistuu, mutta ku on ihmisii ympärillä nii alkaa mennä muminaksi ja nuotin vierestä jne.
"No pilluhan se on aina mielessä mutta soitetaan nyt ensin!" "tekeminen on teennäistä, näkeminen on näennäistä mutta oleminen, se on olennaista"
mamelukki
14.01.2006 21:40:37
Sitten kun aletaan kirjotteleen stemmoja omiin biiseihin, niin saattaa mennä sormi suuhun: "Mitä nuotteja mä tähän ny sitte isken??" Tässä aisiassa (ainakin omalla kohdallani) auttaa, kun selvittää, miten "oikeat bändit" ovat stemmansa toteuttaneet. Koska taustalaulajan äänen erottaminen solistin äänestä on kuitenkin melko vaikeaa (mikä aika pitkälti on tarkoituskin), täytyy musiikkikappaletta vähän käsitellä tietokoneella. Tämä onnistuu helposti WinAmpilla:

Ctrl + P avaa Preferences-ikkunan. Vasemman laidan listasta DSP/Effect plug-in. Oikeanpuoleisesen listaan pitäisi tulla Nullsoft Signal Processing Studio blaa blaa. Valitse se ja klikkaa alalaidasta Configure active plug-in. Paina Load ja avaa "justin - stupid stereo voice removal". Varmista, että "Enable processing" on valittu. VAROITUS: Äänenvoimakkuus saattaa kasvaa huomattavasti. Ja tadaa: solistin ääni on tipo tiessään ja kuulet taustalaulut selvästi.

Toiminta perustuu siihen, että äänisignaali, jota ei ole panoroitu vasempaan eikä oikeaan kanavaan (yleensä solisti, bassorumpu, virvelirumpu, basso...) jätetään toistamatta. Taustalaulu taasen hyvin usein panoroidaan ja näin ollen kuulet sen.

Tämä nyt on vähän aiheen vierestä, mutta en löytänyt parempaakaan ketjua, ja mielestäni tämä on aika käyttökelpoista tietoa...(?)
meskalita
14.01.2006 21:51:44

Sitten kun aletaan kirjotteleen stemmoja omiin biiseihin, niin saattaa mennä sormi suuhun: "Mitä nuotteja mä tähän ny sitte isken??" Tässä aisiassa (ainakin omalla kohdallani) auttaa, kun selvittää, miten "oikeat bändit" ovat stemmansa toteuttaneet. Koska taustalaulajan äänen erottaminen solistin äänestä on kuitenkin melko vaikeaa (mikä aika pitkälti on tarkoituskin), täytyy musiikkikappaletta vähän käsitellä tietokoneella. Tämä onnistuu helposti WinAmpilla:
...
Tämä nyt on vähän aiheen vierestä, mutta en löytänyt parempaakaan ketjua, ja mielestäni tämä on aika käyttökelpoista tietoa...(?)

Todellakin! Ei noita tajua aina itsekään sanoa ääneen. Asiallinen ohje stemmojen pähköilijöille.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)