Aihe: 3/3 musiikkitutkinto
1 2
Chester
10.12.2005 18:37:47
Eli siis kyselisin tarkemmin kyseinen tutkinnon sisältöä. Aion suorittaa sen ensi vuoden talvi-keväällä. Eli, mitä sellaista siihen tulee mitä voin kotona opiskella itsenäisesti. Linkkejä mahdolliseen oppimateriaaliin myös olisi kiva saada.

Ja sit viel sellanen, että kun osaan nyt nuottien nimet ja C-duurin sormetuksen. Jos vaihdan niin että lähden sillä keskarilla sen ala-C:n sijaan vaikka siitä vierestä, H:sta, niin onko se sitten H-duuri? Toivottavasti tajusitte mitä kysyn :D

Näin vaan että saisi opettajan taakkaa pienemmäksi, kun aikaakin on viikossa vain 45 min.
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta
SuvantoJ-
10.12.2005 19:36:17
Otatko C-duurin siis näin?

E|3
B|5
G|5
D|5
A|3
E|X

Jos otat, niin H-duuri tulee tosiaan juuri sillä tavalla, että kolmoset muuttuvat kakkosiksi ja vitoset nelosiksi. Itse kyllä suosittelisin ottamaan tuon C-duurin useimmissa tapauksissa avoimena, ei barrena, niin kuulostaa hieman heleämmältä vapaiden kielien ansiosta, ts. näin:

E|0
B|1
G|0
D|2
A|3
E|X
Blessed are the cheesemakers
oiva tumpeloinen
10.12.2005 19:59:21
Otatko C-duurin siis näin?...

Luulen, että tässä tarkoitetaan C-duuriskaalaa. Ja asemaa siirtämällä yhtä nauhaa alemmaksi siitä tulee B-duuriskaala.

Mulle vain tuli mieleen semmoone juttu, että jos nämä asiat ei ole vielä täysin hanskassa, niin ei välttämättä vielä 3/3 ole ihan ajankohtainen. Tosin olen antanut itseni ymmärtää, että 3/3 on lakannut olemasta, ja sillä on joku uusi nimi.

Onko sulla jo 2/3 suoritettu? Muistaakseni sen suorittamisen jälkeen pitäisi olla nuo asteikot jo kohtuuhyvin hanskassa....
Ville81
10.12.2005 20:04:23 (muokattu 10.12.2005 20:06:40)
Ja sit viel sellanen, että kun osaan nyt nuottien nimet ja C-duurin sormetuksen. Jos vaihdan niin että lähden sillä keskarilla sen ala-C:n sijaan vaikka siitä vierestä, H:sta, niin onko se sitten H-duuri? Toivottavasti tajusitte mitä kysyn :D

Jos soitat c-duuriasteikon äänet lähtien h:sta, olet äkkiä doorisessa.
Teoria täytyy olla suoritettu, jos aiot sen soittimesta suorittaa.
3/3:n vaatimukset löytyy pop-jazzin nettisivuilta.

Edit: Noita avoimia sointuja ei bändisoitossa oikein suositella. 3/3:ssa täytyy hallita nelisointujen käännökset eri kieliyhdistelmillä.
Swan
10.12.2005 20:13:42
Onko tämä klassisen kitaran 3/3? Sähkökitaran 3/3:ssa pitää hallita aika monta muutakin asteikkoa kuin C-duuri. Vielä kolme pakollista biisiä, joista yksi on sointusoolo, muistaakseni viisi etydiä, kymmenen biisin lista, joista muutama soitetaan randomilla, nelisointujen käännökset kahdelta kielisetiltä, nelisoinnun laajennukset ja korvaukset, bebop-komppaus, pelottava prima vista ym. hauskaa treenattavaa. Toivottakaa onnea, sillä meikäläisellä tuo on ensi vuoden puolella edessä.

Btw, Jos soitat c-duuriasteikon äänet lähtien h:sta, olet äkkiä lokrisessa.
DOOOOO NOT WAAAAAAANT!!!11
>-)))> #26
Tori:
Ostetaan Total Guitarin numero 137
Ville81
10.12.2005 20:19:14 (muokattu 10.12.2005 20:19:53)
No niinpä tietty, hyvä minä. Soon hyvä päteä kun ei itsekään näköjään osaa.
Chester
11.12.2005 13:55:06
Klassisen kitaran 3/3 (:

Kitaraope sanoi että mun on turha alkaa 2/3 suorittelemaan vaan et hoidetaan vaan suoraan se 3/3 alta pois.

Juuri sitä skaalaa tarkoitin. Taidan vain kysellä sitten tuolta opettajaltani :D
wrshredder
11.12.2005 17:37:55
http://www.musita.savonia-amk.fi/fi … aatimukset/kitara/kitara_pk3_tv.pdf

Öö., niin suurinpiirtein tollaset on ne 3/3 tutkintovaatimukset..
Romantikkoitkijät#23
Soundi lähtee käsistä
J.Ahonen
11.12.2005 19:46:35
Jotenkin meni ohi, eikö 3/3 pitäisi vetää jo aika villiä kauraa? Esim. Eikö joku Leylanda ole 2/3? En uskalla edes kuvitella mitä noi 3/3 on.

Ihmetyttää vain, että eikö sinulla pitäisi olla jo aika monia vuosia soitto kokemusta takana, jotta voisit veivata 3/3? Jotenkin vain ihmetyttää siinä tapauksessa että et ole varma mikä skaala on kun vaihdat asemaa Läski C:eestä.

Ei muuta.
wrshredder
11.12.2005 20:20:18
Jotenkin meni ohi, eikö 3/3 pitäisi vetää jo aika villiä kauraa? Esim. Eikö joku Leylanda ole 2/3? En uskalla edes kuvitella mitä noi 3/3 on.

No ei nyt sentään. ei todellakaan kyllä 2/3 tasoa tuo Leylanda. taitaa mennä jonnekin A-kurssitutkintoon Racuerdos alhambrojen kanssa :D

Ei 3/3 varmaan mikään mahoton ole. siinä on vaan enemmän materiaalia mitä pitää osata. näin luulisin. kappaleet ovat ehkä hieman haastavampia kuin 2/3 mutta ei mitään ihmetiluja silti :D

Jotenkin vain ihmetyttää siinä tapauksessa että et ole varma mikä skaala on kun vaihdat asemaa Läski C:eestä..

Jep ,olihan toi outoa. luulisi tyypillä olevan noi asteikot paperilla/kirjassa ,mullekin opettaja tulosti kaikki noi duuri ja mel.molli asteikot. ja oon opiskellu alle pual vuotta.

on muuten torstaina koevuositutkinto mulla , tsemiä vaan! :/
Romantikkoitkijät#23
Soundi lähtee käsistä
Chester
12.12.2005 16:04:29 (muokattu 12.12.2005 16:07:33)
Muisti vaan tässä pettää aina välillä. Minulla ei noita asteikkoja ole paperilla.
Minä en osaa sanoa minkä tasoinen olen, miten osaan minkäkin mutta en minä opetustani ohjaa (:

gl vuosijuttuusi
wrshredder
12.12.2005 16:10:08 (muokattu 12.12.2005 16:10:28)
Muisti vaan tässä pettää aina välillä. Minulla ei noita asteikkoja ole paperilla.
Minä en osaa sanoa minkä tasoinen olen, miten osaan minkäkin mutta en minä opetustani ohjaa (:

Missä opiskelet?

edit: tänks! :D
Romantikkoitkijät#23
Soundi lähtee käsistä
Jaba
12.12.2005 20:14:06
En tiedä yhtään näistä tutkinnoista, elikkä missä voisi suorittaa 1/3 ja mitä siinä vaaditaan?
Chester
12.12.2005 22:45:15
Opiskelen yksityisellä kitaranopettajalla. Pekka Vesanen opettajana, jos se yhtään teille mitään sanoo :)
Uli Con Carne
13.12.2005 01:08:09

Kannattanee pitää mielessä tutkintoja suorittaessa, että ns. 'teknisten/mekaanisten' osa-alueiden, esimerkiksi asteikkojen, kohdalla tiedolla tekee aika vähän ellei sitä osaa soveltaa. Toisin sanoen, pyri ottamaan asiat käytännön soitossasi jokapäiväiseen käyttöön siten että ymmärrät miten ne toimivat sen sijaan että vaan kelaat esim jotain asteikkojen sormituksia kaulalla läpi että tuossa se ny sitte on. Se on tyly se tunne kun se mekaniikan euforia hälvenee että "jaa, niin, mutta entäs sitte?".

Kieltämättä hieman erikoiselta kuulostaa tuo tutkintotahti sun opettajalla, vaikka en itse koskaan klasaripuolella tutkintoja ole suorittanutkaan. Älä ota siitä paineita vaan nauti soitosta ja uuden oppimisesta. :)
"I suppose you could tie a piano to your crotch, but would it be the same thing?" -Kim Thayil
risto
13.12.2005 10:10:21 (muokattu 13.12.2005 12:28:54)

Opiskelen yksityisellä kitaranopettajalla. Pekka Vesanen opettajana, jos se yhtään teille mitään sanoo :)

Oli myös menestykseikkäimmän kitarataiteilijamme Timo Korhosen ope ainakin joskus -70 luvulla.

EDIT: ja niin oli munkin, mutta se ei o mitään kun ei musta koskaan tullu mitään.
Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr.
risto
13.12.2005 10:32:21 (muokattu 13.12.2005 10:34:56)

Sellainen kirja kuin Luise Walker: "Das tägliche Training" on vanha perinteinen harjoituskirja, jossa on kaikki skaalat, myös tersseillä ja seksteillä sormituksineen plus näppäilyharjoituksia. Jos siitä on saatavilla uusia painoksia niin suosittelen. Otoksia sen harjoituksia näkee joskus netin klasarisivuillakin mutta parempi ostaa kirja. Siinä on vain skaala- ja sormiharjoituksia, ei mitään biisejä.
Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr.
JR
13.12.2005 10:55:42

Juu luulis että sitä voisi 3/3 tutkinnon suorittaa suoraankin, jos vain 1/3 ja 2/3 taidot ja vaatimukset on hyvin selvillä itelleen. Tosin miksi kiivetä perse edellä puuhun jos jotain tietoja puuttuu?

Mitens nää tutkinnot nykyään menee, kun joku sanoi että on muutettu sisältöä / käytäntöä ? Mitä tulee 3/3 :n jälkeen? Ja jos yksityinen opettaja niin lähettääkö sieltä jonnekin musaopiston raadin eteen vetämään ja katotaan miten käy?

Aikoinaan 90 luvun alussa vielä kun 3/3:sta suoritin, niin muistaakseni siinä oli tosiaan kaikki duurit ja 2-oktaavia, parilla eri sormitus vaihtoehdoilla. Lisäksi oli kait harmoniset ja melodiset mollit + kadenssit, jne.
Prima Vista nuoteista soitto kuuluu tähän. Sekä muistaakseni joku pari kolme biisiä, eri tyylisiä piti vetää. Lisäksi teoria kurssit pitää olla suoritettuna ainakin 2/3 asti.

Mutta ei tartte mitään kirkkosävellajeja tosiaan klasarin puolella asteikossa vielä tuossa.

Jos joku tietää näistä nykyisistä kursseista niin linkkiä tai infoa vaan, kiinnostais joskus käydä vielä suorittamassa joku niistä ylemmistä klassisista kitarakursseista, pitää vaan tehdä vähän re-learning process huoh.

Eikös 45 minuuttia viikossa harjoitteluun oo aika vähän :)
"God speaks trough Dr.Phil & Ted Nugent"
wrshredder
13.12.2005 14:14:05
Jos joku tietää näistä nykyisistä kursseista niin linkkiä tai infoa vaan,
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=39&t=33212&o=0&co=0

Eikös 45 minuuttia viikossa harjoitteluun oo aika vähän :)
Kyllä sää saat harjoitella niin paljon viikossa kun vaan haluat :D

Sellainen kirja kuin Luise Walker: "Das tägliche Training"
Heh , piti just tää sanoa , ope tulosti mulle ne asteikot just tästä kirjasta.
Romantikkoitkijät#23
Soundi lähtee käsistä
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)