Cujo 12.12.2005 15:47:18 | |
---|
Juuri näin itsekin teen. Ihmettelenkin mikä logiikka on siinä että pitäisi laittaa mahdollisimman vähän kierroksia virittimelle. Ihan noin esimerkkinä muualta: jos olette purjeveneessä, niin koettakaapa kuinka paljon vetoa tulee keulapurjeen skuuttiin jos vinssillä on kolme kierrosta. Sitten sama vain yhdellä kierroksella. Tästä voi päätellä kummassa tapauksessa tulee helpommin luistoa... Juu, mutta sitten pitää muistaa myös se, että jos skuuttiköyttä on vinssissä hirmu paljon -- ja etenkin jos se on huonoa köyttä -- niin saattaapi keulapurje hiukan löystyä menossa. Tosin omien havaintojeni perusteella tälläiset ovat aika hifistelyä; ainakin purjehtiessa... :) "Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15 Romantikkoitkijät #40 |
Mun sg (omakuva) pitää vireensä 2 viikko. Ihan hyvä peli I'am the king of rock!! |
NYdoll 12.12.2005 17:44:52 | |
---|
Mulla on Ibanezissa perus-stratotalla joka on säädetty iha kiinni lankkuun. Ibanez on näistä se joka pitää vireensä hieman paremmin. Danelectrossa taas on täysin kiinteä talla ja siihen on teetetty uusi satulakin. Silti kun g-kieltä venyttelee vähänkin enemmän nii se on iha kauheessa vireessä... "Rock 'n' Roll should make you wanna fuck. If it doesn't, it ain't Rock 'n' Roll" -Blackie Lawless |
drlecter 12.12.2005 18:00:49 (muokattu 12.12.2005 18:01:16) | |
---|
Tilasin tässä Schecteriin schallerin roller-tallan koska punotut kielet tuppaa kestämään vain viikon verran, yleensä se on d-kieli joka katkeaa. Käytän ernie ball:n 10-52 settiä. Tuntuisi, että se virekkin meinaa kadota aika helpolla sooloilun aikana, ainakin sillä perus gotoh-tallalla. Onko kokemuksia siitä shcallerin roller-tallasta? Kieli pitkällä odottelen thomanilta pakettia.. ;) |
Chemo 12.12.2005 18:03:50 | |
---|
Mikähän ois sellanen kitara joka pitäis vireensä rokkisoitossa? Minkään kitaran kanssa mulla ei oo varsinaisesti vireongelmia, mutta esimerkiksi mun Gibson Les Paul Standard pysyy hyvin vireessä kovaotteisemmassakin rokkisoitossa. Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän. |
les.paul 12.12.2005 19:49:39 | |
---|
Joku tune o-matic pitiää aika vitun hyvin vireen |
dmntn 12.12.2005 20:53:49 | |
---|
Eikös se ole just niin että ainakin kierros tai pari ettei kieli luista. Kunhan vaan muistaa venyttää kieliä kun ekoja kertoja virittää vaihdon jälkeen. Kielen voi myös "solmia" sinne viritystappiin. Ibanezin mukana tuli silloin oikein ohje oikeaoppisen kielisolmun tekemiseen. Ei tartte "kääriä" yhtään kierrosta, koska kieli pysyy solmun ansiosta paikallaan ja hyvin vielä pysyykin. |
Aki 13.12.2005 17:41:07 | |
---|
Kielen voi myös "solmia" sinne viritystappiin. Ei hyvä. Solmuun jää yleensä arvaamattomia jännityksiä, joka pahentaa vireessäpysymistä rajusti. Lisäksi, niitä on TODELLA kettumaista ottaa irti, kitaranhuoltajan kokemuksella. Haavoja on vaikea välttää. Ellei tässä sitten tarkoiteta semmoista ankkurointia, jolla häntä vaan taitetaan kiristyvän kielen alle. Se on ihan hyvä systeemi, joskin itselläni ei ole ollut tarvetta. Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!! |
adretlan 13.12.2005 18:01:50 | |
---|
Kyllä ainakin oma Squierikin pitää hyvin vireen, kun on talla blokattu, ja pari kierrosta vaan kieltä sinne viritystaappiin. Ja kunnolla venytetään niitä. Ero on huima siihen nähden, että ekoja kertoja kieliä vaihdettaessa löin koko kielen sinne viritystappiin. On kivaa olla kalamies#35 >-)))> |
Mjuusikman 13.12.2005 18:40:25 | |
---|
Mitkä on parhaat keinot saaja kitara pysymään vireessä KOTIKONSTEIN..?:D logitech |
Pnctocn 13.12.2005 19:00:19 | |
---|
Mitkä on parhaat keinot saaja kitara pysymään vireessä KOTIKONSTEIN..?:D satulan "rasvaus" tai lyijykynää satulan uriin, kielten alasvedin pois, mahdollisimman vähän kieltä viritystappeihin, stratin tyyppisissä fenderin bulletit kieliksi, uudet kielet... "Kaikki musiikki on paskaa, paitsi hevi ja metalli - ja ne vasta paskaa onkin" |
LaXu 13.12.2005 19:20:40 | |
---|
Ei hyvä. Solmuun jää yleensä arvaamattomia jännityksiä, joka pahentaa vireessäpysymistä rajusti. Lisäksi, niitä on TODELLA kettumaista ottaa irti, kitaranhuoltajan kokemuksella. Haavoja on vaikea välttää. Ellei tässä sitten tarkoiteta semmoista ankkurointia, jolla häntä vaan taitetaan kiristyvän kielen alle. Se on ihan hyvä systeemi, joskin itselläni ei ole ollut tarvetta. Eiköhän tässä tarkoitettu juurikin tuota ankkurointia. Dan Erlewinen mainiossa "How To Make Your Electric Guitar Play Great" opuksessa noita tapoja mainitaan useampia. Kyhäsin parista käyttökelpoisimmasta aikoinaan kuvat: http://www.saunalahti.fi/laxu/pics/articles/stringing01.gifhttp://www.saunalahti.fi/laxu/pics/articles/stringing02.gif Itse käytän ekaa punomattomille kielille ja tokaa punotuille. Mitään pahempia vireongelmia minulla ei ole, kunhan kielet ovat kohtuullisen uudet. Omiin kitaroihini olen lähes jokaiseen vaihtanut satulan joko luiseen tai Graphtechin malliin. Sähkökitaroissa on akustisiin verrattuna todella monissa huonosti tehdyt satulat. |
prtzah 13.12.2005 22:05:54 | |
---|
Jokusen vuosikymmenen olen soitellut, parikymmentä eri kitaraa on ollut (kaikkia tunnetuimpia merkkejä ja vähän tuntemattomampiakin, kalliitakin), ja sen kokemuksen perusteella: 1) Yksilöinä kohtuullisesti vireensä pitäviä kitaroita voi löytyä eri merkeistä, mutta usein sen eteen joutuu tekemään aika lailla trimmausta. 2) Ainoa kitara, joka pitää vireensä vuodenajasta ja käytöstä riippumatta niin, että se viritetään oikeastaan vain kielten vaihdon yhteydessä ja sillä selvä, on hiilikuitukomposiittikaulalla varustettu Steinberger. Nimenomaan ne alkuperäiset 80-90 -luvun kitarat, joissa ei ole edes kaularautaa kun ei sitä kerran tarvita. Ei muuten ole myöskään kuolleita kohtia kaulassa. Näistä uudemmista ei ole kokemuksia, mutta eri materiaalien vuoksi en usko, että yltävät samaan, vaikka varmasti hyviä ovatkin (Spirittien laatuun taas en luota sen enempää kuin Gibsonien tai Fenderienkään). Jos jollain on tarjolla alkuperäinen Steinberger, niin olen aina kiinnostunut jos rahaa sattuu olemaan. Nykyiset kaksi Steinbergeriä kaipaisivat seuraa... hyviä kitaroitahan ei koskaan ole liikaa... |
Juzzu 14.12.2005 07:49:27 | |
---|
2) Ainoa kitara, joka pitää vireensä vuodenajasta ja käytöstä riippumatta niin, että se viritetään oikeastaan vain kielten vaihdon yhteydessä ja sillä selvä, on hiilikuitukomposiittikaulalla varustettu Steinberger. Käytettiinkö siinä myös jotain ihmekieliä, jotka eivät kuluneet ja joiden sisäiset jännitykset eivät muuttuneet? :P |
prtzah 14.12.2005 21:17:38 | |
---|
Käytettiinkö siinä myös jotain ihmekieliä, jotka eivät kuluneet ja joiden sisäiset jännitykset eivät muuttuneet? :P Itseasiassa käytetään vieläkin! Erityisesti Steinbergerin maanmainiota Transtremiä varten suunnitellut kalibroidut kielisetit ovat eri asia kuin tavalliset bulkkikielet. Toki Steinbergerissäkin kielet kuluu ja sitten ne vaihdetaan, venytetään käyttökuntoon, ja sitten taas vaan soitetaan. Mutta vaikka käyttäisi kalibroimattomia settejäkin, niin vireessä pysytään tavalla, jota et kokeilematta usko - niin kuin puheenvuorosi osoittaa ;) Lisää ja paremmin kerrottua tietoa siitä miksi Steinberger toimii niin kuin toimii, löytyy osoitteesta http://www.steinbergerworld.com/ |
dmntn 14.12.2005 21:25:59 | |
---|
|