Aihe: Teosto + internet?
1 2
CaptainC
08.12.2005 20:08:28
Mikä mahtaa olla tämänhetkinen tilanne Teoston alaisen musiikin promokäytöstä netissä? Jossakin threadissa joku väitti, että omille kotisivuilleen saisi muka laittaa matskua ilmaiseksi. Teoston kotisivuilta saa kuitenkin varsin toisenlaisen näkemyksen. Itse käsitin homman niin, että jos bändini haluaa tehdä musiikkia kaupallisessa tarkoituksessa (tämä sisältänee lähes kaiken normaalin bänditouhun), niin pitää pulittaa se "yhteisökorvaus" tms.

Entäpäs sitten esim YleX: demosivusto? Siellä ainakin palveluntarjoajan elikkä YLEn puolesta esitetään, että Teoston kanssa olisi asioista sovittu ja ei muuta kuin demot kehiin?

En kaipaa vinkkiä: "soita Teostoon". Näin varmaan aion jossain vaiheessa tehdäkin, jahka demo tässä valmistuu. Ajattelin vain, että jos joku osaisi vastata samantien..

Laitoin saman threadin kahdelle osastolle. Ylläpito poistanee halutessaan toisen näistä..
kivi
08.12.2005 20:31:55 (muokattu 08.12.2005 20:38:15)
Mikä mahtaa olla tämänhetkinen tilanne Teoston alaisen musiikin promokäytöstä netissä? Jossakin threadissa joku väitti, että omille kotisivuilleen saisi muka laittaa matskua ilmaiseksi.

Kyllä, noin juuri. Eikä edes "muka", vaan siitä käsittelymaksusta luovuttiin jo hyvän aikaa sitten.

Onko sulla nyt jotenkin paha päivä? Asennetta kuntoon, hei, ei noita ehtoja että "en kaipaa sitä" ja "ylläpito poistakoon" - sä et ole kotonasi, kuten en minäkään. Jos joku sua auttaa, auttaa hyvästä sydämestä, silloin tavataan sanoa kiitos, ja jos joltakulta pyydetään, on "ole hyvä" sellainen taikasana, jonka pois jättäminen pienentää saamisen mahdollisuutta radikaalisti.

Ja tässä vielä mustaa valkoisella ja linkki, kesti varmaan 5 sekuntia hakea:

Tekijäasiakas

Teoston tekijäasiakkaiden omat kustantamattomat teokset tekijä-asiakkaan omilla kotisivuilla ei-kaupallisiin tarkoituksiin (audio/video)

Maksuton käyttölupa Teostosta

http://www.teosto.fi/teosto/webpage … t2=D965514C8B1AB4A8C2256E1C00283885
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
CaptainC
08.12.2005 20:44:49
OK, kiitos ripityksestä - ehkä kuulostin kiittämättömältä. Ja kävin kyllä Teoston sivuilla, sieltähän tietoni olivat peräisin...Tiedätkö nyt sitten vielä, että miten Teosto määrittelee tuon "ei-kaupallisen tarkoituksen". Tarkoittanee nyt sitä, että jos laitan biisini kotisivuille ja lähetän linkin levy-yhtiöön niin tämä on kaupallinen tarkoitus?

Jos muuten onnistuit 5 sekunnissa löytämään tuon infon Teoston sivuilta, niin nostan hattua.

Miten pitää ilmaista itseään, jos haluaa kertoa ylläpidolle että poistakaa ihmeessä, jos haluatte?

Kiitos.
kivi
08.12.2005 21:43:14
OK, kiitos ripityksestä - ehkä kuulostin kiittämättömältä. Ja kävin kyllä Teoston sivuilla, sieltähän tietoni olivat peräisin...Tiedätkö nyt sitten vielä, että miten Teosto määrittelee tuon "ei-kaupallisen tarkoituksen". Tarkoittanee nyt sitä, että jos laitan biisini kotisivuille ja lähetän linkin levy-yhtiöön niin tämä on kaupallinen tarkoitus?

Se on välillisesti kaupallinen tarkoitus, mutta vailla suoraa rahaliikennettä ja korvausvelvollisuutta, joten se on juuri tuota ei-kaupallista toimintaa. Siis, koko ilmaismahdollisuushan on tehty että voisit mahdollisimman hyvin promota itseäsi, tavallaan hakea töitä. Sitä se on.

Mutta muista kumminkin, että tuo etu koskee vain omia biisejä, ei covereita.

Jos muuten onnistuit 5 sekunnissa löytämään tuon infon Teoston sivuilta, niin nostan hattua.

Mä olen vanha Teoston asiakas, ja mulla oli varma tieto siitä, että se mitä hain, on ainakin ollut siellä.

Miten pitää ilmaista itseään, jos haluaa kertoa ylläpidolle että poistakaa ihmeessä, jos haluatte?

No, tuo kahdesti postaaminen oli ihan turhaa, vastaushan löytyi näinkin vähintään yhtä nopeasti ja pienemmällä sähläyksellä.
:-)

Tuolla Yksi kysymys yhdelle alueelle -jutulla ei yritetä vaikeuttaa kysyjiä tai vastaajia, vaan se on aivan olennainen apukeino siinä, että jengi saa nähdä kysymyksiä ja vastauksia, joita eivät itse ole vielä tienneet tai muistaneet kysyä. Sillä yritetään pitää hyvät ja oikeat vastaukset yhdessä ketjussa, että ketjusta tulisi mahdollisimman kattava tietopaketti, johon voi ja kannattaa viitata kun asiaa seuraavan kerran kysytään. Se on hyvän ketjun ensimmäinen bonus. Kaikkea kysytään uudestaan. Ennemmin tai myöhemmin.
:-)

Jokaista kysyjää ja vastaajaa kohtaan on lisäksi 5000 ihmistä jotka lukevat keskustelun tuoreeltaan, ja tällaisissa perusasioissa saattaa olla, että aika moni hyötyy ketjun lukemisesta. Se on ikäänkuin toinen bonus, aika hyvä pointti hyviin kysymyksiin ja vastauksiin.

Kiitos.

Ole hyvä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
CaptainC
08.12.2005 21:59:08
Jees. Myönnän, että keskustelualueiden säännöt eivät sittenkään olleet ihan hallussa...Nytpä tiedän!

Tämähän oli aivan mainio uutinen, Teoston väki voisi kyllä nettisivuilleen selventää tuota "kaupallista" ja "ei-kaupallista" käyttöä. Siellä kuitenkin lukee näin:

"Musiikki kotisivuilla:
Yhteisöt ja ammattikäyttö -käyttöluvan tarvitsevat esimerkiksi osakeyhtiöt, yhdistykset, säätiöt ja yhtyeet sekä henkilöt, jotka ylläpitävät kotisivuja ammattinsa edistämiseksi (esim. laulajan ja muusikon kotisivut). "

Tästä mulle tulee kyllä käsitys, että maksaa pitää. Olen kuitenkin nyt sitten useammasta lähteestä (Kivi ym.) saanut vastakkaista infoa. No, soitan kuitenkin lähiaikoina sinne Teostoon päin ja varmistan asian.

Tietääkö joku tuosta YLEX:n hommasta, josta myös aivan aluksi kyselin? Mitähän muita promopaikkoja mahtaisi olla, jotka ovat sopineet Teoston kanssa T:n asiakkaiden biisien striimauksesta?

kiitos vain taas jo etukäteen!
CaptainC
08.12.2005 22:02:53
Hei, nyt taisin keksiä: jos vaikkapa humppalaulaja A laittaa mun säveltämän biisin kotisivuilleen, niin hän maksaa, koska ei ole biisin säveltäjä.

Taas jos minä tekijäasiakkaana (tämä taisi olla se avainsana) laitan saman viisun omille sivuilleni, niin ei tarvitse maksaa.

Ollaanko nyt asian ytimessä? Nähtäisiinkö niin?
kivi
08.12.2005 22:16:49
Hei, nyt taisin keksiä: jos vaikkapa humppalaulaja A laittaa mun säveltämän biisin kotisivuilleen, niin hän maksaa, koska ei ole biisin säveltäjä.

Taas jos minä tekijäasiakkaana (tämä taisi olla se avainsana) laitan saman viisun omille sivuilleni, niin ei tarvitse maksaa.

Ollaanko nyt asian ytimessä? Nähtäisiinkö niin?

No, siteeraan vielä kerran, mun nähdäkseni tää on aivan yksiselitteistä:

"Tekijäasiakas

Teoston tekijäasiakkaiden omat kustantamattomat teokset tekijä-asiakkaan omilla kotisivuilla ei-kaupallisiin tarkoituksiin (audio/video)

Maksuton käyttölupa Teostosta"

Humppalaulaja A ei edes voi olla Teoston asiakas, koska Teostoa ei pätkääkään kiinnosta, kuka kappaleen esittää. Teostoa kiinnostaa vain se, että kappale on esitetty ja että kappaleen tekijät - säv, san, sov, kääntäjä ja kustantaja - saavat korvauksensa. Humppalaulaja laittakoon omia sävellyksiään kotisivuilleen, sun kappaleitasi hän ei sinne saa eikä voi laittaa.
(Handsome Dick Manitoba)    
kivi
08.12.2005 22:20:15
Lisäys:

Tajuat varmaan sen, että Teosto vahtii teosta, Gramex vahtii tulkintaa?

Teoston toimintaan ei vaikuta, onko kappaleesta soiva versio Veikko Lavin tulkitsema levyversio, vai naapurin Jaskan pianoläksynään tallentama Mp3, he vahtivat vain Teosta itseään, ja sen heille ilmoitettujen tekijöiden oikeuksien loukkaamattomuutta.
(Handsome Dick Manitoba)    
Jibbe
10.12.2005 12:15:36

Mitä rajoituksia kustantamattomaan teokseen tarkentaminen tuo mukanaan?
kivi
10.12.2005 13:08:31
Mitä rajoituksia kustantamattomaan teokseen tarkentaminen tuo mukanaan?

Nyt en ihan ymmärrä kysymystä?

Kustantamaton teos on sellainen, josta ei ole tehty kustannussopimusta musiikinkustantamon kanssa. Jos kustannussopimus on tehty, kuuluu kappaleen kaikenlainen käyttö luonnollisesti myös (ja ensisijaisesti) kustannusyhtiön harkintaan, eikä heidän toimintaansa saa vaarantaa.

Verrattain luonnollinen vaatimus, mun mielestäni.
(Handsome Dick Manitoba)    
CaptainC
10.12.2005 18:49:58
No, siteeraan vielä kerran, mun nähdäkseni tää on aivan yksiselitteistä:

"Tekijäasiakas

Tietenkin jos oletamme, että tämä seuraava ote teoston sivuilta koskee pelkästään ei-asiakkaita niin sittenhän asia onkin toki aivan selvä.

Musiikki kotisivuilla:
Yhteisöt ja ammattikäyttö -käyttöluvan tarvitsevat esimerkiksi osakeyhtiöt, yhdistykset, säätiöt ja yhtyeet sekä henkilöt, jotka ylläpitävät kotisivuja ammattinsa edistämiseksi (esim. laulajan ja muusikon kotisivut). Teosnäytteen kesto on enintään 60 sekuntia, kuitenkin enintään 1/3 teoksen kokonaiskestosta (esim. kokonaiskesto 90 s –> näyte 30 s). Näyte voidaan tarjota joko streaming- tai download-muotoisena. Pidempien teosnäytteiden tai kokonaisten teosten tarjoamisesta sovitaan erikseen (muu streaming-käyttö tai musiikkiteosten verkkojakelu).

Mua edelleenkin hämää tuo teksti ei-kaupallisista tarkoituksista...laitoinkin jo mailia Teostoon ja pyysin selventämään tämän asian.
kivi
10.12.2005 20:42:53 (muokattu 10.12.2005 20:43:17)
Tietenkin jos oletamme, että tämä seuraava ote teoston sivuilta koskee pelkästään ei-asiakkaita niin sittenhän asia onkin toki aivan selvä.

Tuo seuraavalla sivulla mainittu "laulajan ja muusikon kotisivut" tarkoittaa siis henkilöitä, jotka vain esittävät eivätkä itse tee musiikkia, ja heidän oikeuttaan käyttää itse esittämäänsä mutta muiden tekemää musiikkia kotisivullaan.

Huomio: Suurin osa ymmärtämisvaikeuksista Teoston toiminnassa johtuu siitä, että ihmiset eivät kykene mielessään erittelemään musiikin tekijöitä ja tulkitsijoita erilleen toisistaan.
(Handsome Dick Manitoba)    
Jibbe
12.12.2005 10:16:54
Nyt en ihan ymmärrä kysymystä?

Kustantamaton teos on sellainen, josta ei ole tehty kustannussopimusta musiikinkustantamon kanssa. Jos kustannussopimus on tehty, kuuluu kappaleen kaikenlainen käyttö luonnollisesti myös (ja ensisijaisesti) kustannusyhtiön harkintaan, eikä heidän toimintaansa saa vaarantaa.

Verrattain luonnollinen vaatimus, mun mielestäni.

Teoston kantaa siis tähän lähinnä hain - jos kustantaja on mp3:sen kanssa ok, onko Teostolla asiaan jotain sanottavaa.
kivi
12.12.2005 10:31:20
Teoston kantaa siis tähän lähinnä hain - jos kustantaja on mp3:sen kanssa ok, onko Teostolla asiaan jotain sanottavaa.

Käännätkö sä puheesi jostain vieraasta kielestä? Sori, mä en ihan oikeasti ymmärrä sanaakaan, tai siis sanat ymmärrän, mutta en kokonaisuuksia.

Mitä tarkoittaa "jos kustantaja on mp3:sen kanssa ok"?

Yritä vääntää rautalangasta, ole hyvä. Mä ihan oikeasti haluan vastata kunhan ymmärrän kysymyksen.

Hiuksiaan raastaen,

Kivi
(Handsome Dick Manitoba)    
Jibbe
12.12.2005 10:47:44
Käännätkö sä puheesi jostain vieraasta kielestä? Sori, mä en ihan oikeasti ymmärrä sanaakaan, tai siis sanat ymmärrän, mutta en kokonaisuuksia.

:) Hpmfh, ensimmäinen kysymys saattoi olla hivenen epäselvästi muotoiltu, mutta toinen ei ikimaailmassa...

Kustantamattoman teoksen julkaisu omilla kotisivuillaan - Teosto ei peri maksua
Kustannetun teoksen julkaisu omilla kotisivuillaan - Periikö Teosto jotain maksuja tms?
varakeef
12.12.2005 10:59:57 (muokattu 12.12.2005 11:19:15)
:) Hpmfh, ensimmäinen kysymys saattoi olla hivenen epäselvästi muotoiltu, mutta toinen ei ikimaailmassa...

Kustannetun teoksen julkaisu omilla kotisivuillaan - Periikö Teosto jotain maksuja tms?

Kustannetun teoksen käytöstä osa teostokorvuksista menee tekijän sijasta kustantajalle. Teosto perii ja tilittää eteenpäin - osan tekijälle, osan kustantajalle.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
kivi
12.12.2005 11:05:25 (muokattu 12.12.2005 11:06:57)

"Teoston kantaa siis tähän lähinnä hain - jos kustantaja on mp3:sen kanssa ok, onko Teostolla asiaan jotain sanottavaa."

= "etsin tähän Teoston mielipidettä asiasta että jos kustantaja äänitteen mp3-version seurassa hyvä, mitä Teosto silloin tulee siitä sanomaan?"

Siis tulee sanomaan mistä? Kustantajan omassa soittimessa olevasta mp3:sta vai jostain muusta? Sama kai se on, kenen soittimessa se on jos se ei ole säveltäjän omassa soittimessa.

Ei teoksella ole kotisivuja. Kotisivut ovat aina joko henkilön tai yhteisön.

Kustantamattoman ja kustannetun teoksen ero on siinä, että kustannetussa teoksessa vastaava tekijä ei enää ole se säveltäjä tai sanoittaja, vaan kustannusyhtiö.

Koeta nyt vääntää rautalangasta, mä en ihan oikeasti ymmärrä mitä sä puhut.

EDIT: Kiitos, varakeef. Tuotako Jibbe siis kysyi?
(Handsome Dick Manitoba)    
kivi
12.12.2005 14:05:51 (muokattu 12.12.2005 14:10:31)
Käytän esimerkkinä Mokomaa. Mokoma julkaisi Takatalven nettisinkkuna kotisivuillaan parisen vuotta sitten.

Teoston pelisäännöt lienevät muuttuneen sinä aikana, joten kuvitellaan että Mokoma julkaisisi sinkkunsa nyt.

Kustannettu teos (oletan, että tässä on nyt kyseessä sellainen) bändin omilla kotisivuilla kustantajan luvalla - joutuuko tässä tilanteessa Teostolle vielä tilittämään jotain tai hakemaan jotain lupia?

Eikös Mokoma ole just tiukasti langat omissa käsissään pitävä bändi, joka kai julkaisee ihan itse levynsä? Älä käytä Mokomaa esimerkkinä, se on varmaan viimeinen bändi Suomessa joka lähtee ulkopuoliselle kustantajalle, kun ei se suostu ulkopuoliseen levy-yhtiöönkään.

Onko "Teoston pelisäännöt lienevät muuttuneen" kysymyksessäsi kirjoitusvirhe? Varo virheitä, tekstisi on kyllin sekavaa ilmankin. Myöskään "Kustannettu teos (oletan, että tässä on nyt kyseessä sellainen) bändin omilla kotisivuilla kustantajan luvalla" ei tarkoita yhtään mitään, vaan se on ihan yhtä selkeästi sanottu kuin: "Aurinko käkikello muna kuu, minä kääryleitä onko?"

Teoston pelisäännöt eivät ole muuttuneet suuntaan eikä toiseen. Ainoastaan sellainen asia muuttui, että pari vuotta sitten omille sivuille laittamisesta poistui 80 euron ilmoitusmaksu.

Mutta oletetaan, että mä olen tehnyt uudesta singlestäni kustannussopimuksen, ja haluankin yht'äkkiä laittaa sen ilmaiseksi sivuilleni jakoon. Ei onnistu ihan noin vain! Ensinnäkin, mun on saatava kustannusyhtiön lupa siihen, toisekseen, siitä on jotenkin saatava karhuttua rahaa kustannusyhtiölle jaettavaksi.

Juuri kuten varakeef sanoi.
(Handsome Dick Manitoba)    
varakeef
12.12.2005 14:11:17 (muokattu 12.12.2005 14:14:28)
Käytän esimerkkinä Mokomaa. Mokoma julkaisi Takatalven nettisinkkuna kotisivuillaan parisen vuotta sitten.

Teoston pelisäännöt lienevät muuttuneen sinä aikana, joten kuvitellaan että Mokoma julkaisisi sinkkunsa nyt.

Kustannettu teos (oletan, että tässä on nyt kyseessä sellainen) bändin omilla kotisivuilla kustantajan luvalla - joutuuko tässä tilanteessa Teostolle vielä tilittämään jotain tai hakemaan jotain lupia?

Se lupa on siinä, että haet Teostolta tallennusluvan ja maksat hinnaston mukaisen maksun. Ihan samalla tavalla kun julkaistessasi cd:n. Julkaisija maksaa tallennuslupamaksun ja teosto tilittää masun eteenpäin oikeudenhaltijoille.

Teosto on vapauttanut ilmoitus- ja maksuvelvollisuudesta tässä nimenomaisessa erityistapauksessa, että tekijä julkaisee
1. itse
2. kustantamattoman
3. teoksensa
4. kotisivullaan
5. ei kaupallisessa tarkoituksessa

Se, että kustantaja suhtautuu suopeasti hankkeeseen on asiassa epäolennaista. Teosto valvoo myös kustantajien etuja ja silloin ei käy päinsä, että tällaisen useamman toimijan lupa hoituisi jotain muuta kautta. Teosto edustaa oikeudenhaltijoita. Edustaa. Kapish?

Lupa Teostolta. Edittiä: nopeuskilpailu Kivi vs. meitsi.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)