Aihe: Miten/millä monipuolisimmat putkisoundit?
1
JTL
12.12.2005 11:01:41

Siis jos jollain on kokemuksia tällaisesta jokapaikanhöylästä niin pankaas tulemaan ehdotuksia.

Itse ainakin saan Laney VH100R-nupistani kaiken tarvittavan irti.
Musiikkityylejä mitä tulee soiteltua rauhallinen progehtava, funk, jotain jazzin suuntaankin välillä, rock & metal (thrash, dark, heavy, power, death yms.).

Mutta toki kitara vaikuttaa paljon soundeihin.
http://bedimmed.kypara.net "Tummaa trashmetallia viiltävällä annostuksella tappavia melodioita!"
Da Make
12.12.2005 11:04:53 (muokattu 12.12.2005 11:09:11)
Jokapaikanhöyliä... hmm

Ainakin noita monipuolisuutta pursuavia kolmi kanavaisia putkinuppeja tursuaa markkinoille ihan yhtä mittaa. H&K Trilogy (1200e), H&K TriAmp (MK2, paljon rahaa), Marshall TSL, Peavey JSX/TripleXXX, ENGL, Framus, Koch, Mesa..

Kannattaakin miettiä mitä oikeastaan tarvitsee. Millaista särömaailmaa, hyvä kleani on varmasti itsestään selvyys monipuolisuutta ajatellessa. Monikanavaisuuden etuhan on se että saat erilliset clean rhythm ja lead säädöt käsiinsä helposti. Toisaalta hyvä kaksi tai jopa oikein säädetty yksikanavainen putkipeli pystyy samaan, tietysti tarkoin valitun efektipurkin ja kitaran volumepotikan suosiollisella avustuksella.

Monipuolisuutena voi ajatella myös mahdollista MIDI ohjattavuutta ja edistyineitä efektilooppeja.

Millaista soundia haet ja millaiseen käyttöön?

edit: Niin ja tosiaan, Laney VH100R on hyvin monipuolinen kaksikanavainen.

edit2: Niin ja tosiaan... JCM-800 on enemmän jokapaikanpartaterä kuin mikään muu. Itselläni löytyy 50w 1 kanavaisena versiona ja aivan perhanan laaja soundimaailma, vähän tarvitsee tietysti säätää pedaalien kanssa jne, mutta eihän soundin kanssa voi olla niin kiire. Tässä ja heti soundina siitä saa kunnon Marshall säröt hetkessä. Ilman pedaaleita.
"Tärkeintä on se että me emme tee elämässä virheitä." Katso omat plussasi täältä!
losli
12.12.2005 11:59:17 (muokattu 12.12.2005 12:10:33)
edit2: Niin ja tosiaan... JCM-800 on enemmän jokapaikanpartaterä kuin mikään muu.

Joo mulla on JCM:n sama kaks kanavainen. Ajaa kyllä hyvin tuon Marshall- soundipuolen, mutta jotain jää mun makuun uupumaan.

Kuvailin ehkä tuon kaipaamani monipuolisuuden hiukan huonosti.

Mä tarviin sellaisen "työjuhdan" jossa on yks kanava, joka puhdistuu helposti kitaran volyyminamiskasta ja jolla pääsee kuitenkin melkein metallipuolelle boostaamalla jollain pedaalilla. Lisäksi pitäisi löytyä sellaista raakaa voimakasta dynaamisuutta mihin olen törmännyt esim. Fenderin ja Orangen vehkeissä. Tähän kakkuun kun lisätään vielä todella toimiva ja tehokas EQ osasto niin se olisi siinä.

Jos Marshalleista jotain negatiivista täytyy sanoa niin silloin kun saan säädettyä soundin just kohdilleen niin silloin sieltä puuttuu se dynamiikka. Tai ei puutu mutta sitä ei oo mulle tarpeeksi. Enkä muutenkaan pidä tuosta Marsun EQ-osastosta. Niin ja ne kllinit on aika kiven takana joskus.

Täytyy varmaan testailla uudelleen myös noita Orangeja.
"Potilas huolissaan saundeistaan. Muuten terve."
Aki
12.12.2005 14:41:17

Tulee mieleen, Orangen lisäksi testauksen arvoinen voisi olla VOX AC30CC 2x12" combo, noin 1100€.

Ite oon liikkunu hieman edullisemmassa luokassa, mutta tuli käytettyä mm Carvin XT100, Carvin VT50 (+modaus), Fender Blues Deluxe (+modaukset), Fender Champ, H%K Edition Tube, MusicMan 65, Peavey Deuce, jne...

Mutta sitä dynaamista isoa cleania en saanut mistään noista, kuin vain sinnepäin. Kunnes vasta nykyisestäni:

http://www.thomann.de/prodbilder/164875.jpg

Luulen että en koskaan päässyt käyttämään noita aiempia niiden oikealla tehoalueella, eli mulle sopiva olis varmaan just joku 15-20W. Välillä taas on ihan mättökeikkoja missä 20W ei riitä. Tän takia toi nykyinen on kans ihan verraton, lähes sama soundi 5W ja 60W tehoilla.

Tähän kun löytyis vielä sopiva kajari. Oon soitellu tällä 2x10" kaapin kautta, ja jestas kun herää upeesti henkiin vielä lisää. Ei vaan ole 1x12" kajarina yhtä hyvää löytynyt.

Ostetaan 1x12" elementti!
Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!!
losli
12.12.2005 15:17:03
Tulee mieleen, Orangen lisäksi testauksen arvoinen voisi olla VOX AC30CC 2x12" combo, noin 1100€.

Onhan tuollaista VOX:in komboa tullut testailtua viimeksi monia vuosia sitten ja siinä oli sellaista samanlaisat "jytyä" ja potkua siellä dynamiikka puolella mitä olen kaivannutkin. Mielessä onkin itänyt sellainen pervo ajatus että jos tuollaisella vintage tyyppisellä vehkeellä vetäisi ne harvat rankemmatkin riffit, jonkun pedaalin voimalla. Oiskohan tuo kaikkien taiteen sääntöjen vastaista? :)
"Potilas huolissaan saundeistaan. Muuten terve."
Aki
12.12.2005 15:19:21

vintage tyyppisellä vehkeellä vetäisi ne harvat rankemmatkin riffit, jonkun pedaalin voimalla. Oiskohan tuo kaikkien taiteen sääntöjen vastaista? :)

Ei! Niinhän sitä pitääkin vetää, vintagevehkeillä rajojen rikkomista.
ballfish
12.12.2005 15:22:54
H&K Trilogy (1200e)

Tuosta haluaisin kokemuksia!
Tomtom
12.12.2005 15:35:15 (muokattu 12.12.2005 15:38:12)
Mulla on tuossa Kochin Multitonessa kolme kanavaa ja boosti jokaiselle ja kaikkia tulee kyllä käytettyä aika tarkkaan livenä. Ykkösestä cleani, kakkosesta perusruttu ja joskus myös isompaa säröä ( namikkaa kääntämällä) ja kolmosesta junttaa. Ne harvat leadipätkät channel boostilla.

Tavoitteena mulla hankinnassa oli nimenomaan monikäyttöisyys, eli kaikki säröt ilman pedaaleja. Mulla tuo toimii tosi hyvin. Yleensä tulee käytettyä paria eri kitaraa mikä kasvattaa eri mikkivalintojen kautta palettia aika paljon. Joskus vähän koorusta ja väpätystä päälle laudasta, niin kyllä noilla selviää melkein mistä vaan. Jos vaan osais soittaa.

E:tuota ostaessa testasin mm. Orangen AD:n ja Rockerverbin, Mesan F-50, THD:t ja muutamia muita, tykkäsin esim. Orangen soundeista aivan tajuttomasti, mutta moinipuolisuus ei riittänyt. Osaavan käsissä esim. just ADTCH taipusis varmasti moneen menoon, se on varmaan vähän että mihin haluaa panostaa.
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
S.o.F.
17.12.2005 00:52:23
Marshall TSL 60. Tykkään kovasti. Mukavat perussoundit niin puhtaana kuin särönä. Eteen oman maun ja tarpeen mukaan purkkeja niin a-vot - alkaa taittumaan erikoisemmatkin mieliteot! Toki kitaralla ja kaapillakin on väliä...
kalamies#42 >-)))> ...täh...?!?!? ...ai mä vai...?
jussimus
17.12.2005 01:03:24
Marshall TSL 60. Tykkään kovasti. Mukavat perussoundit niin puhtaana kuin särönä. Eteen oman maun ja tarpeen mukaan purkkeja niin a-vot - alkaa taittumaan erikoisemmatkin mieliteot! Toki kitaralla ja kaapillakin on väliä...

Komppia tälle. Tehdasputket vaihtoon, hyvä kaappi alle ja laatukeppi kouraan niin perusedellytykset hyville saundeille on luotu! Ja tosiaan kun vielä speduilla höystää kokonaisuutta niin johan on kumma jos ei ruve hyviä ja monipuolisia saundeja löytymään...
Da Make
17.12.2005 01:05:47
Komppia tälle. Tehdasputket vaihtoon, hyvä kaappi alle ja laatukeppi kouraan niin perusedellytykset hyville saundeille on luotu! Ja tosiaan kun vielä speduilla höystää kokonaisuutta niin johan on kumma jos ei ruve hyviä ja monipuolisia saundeja löytymään...

Ja kaappiin vieläpä hyvät elementit. Onhan se hyvä peli, mutta se luonne ei välttämättä sovi kaikille kuitenkaan. Makuja on monia. Yleis peliksi ihan loistava.
"Tärkeintä on se että me emme tee elämässä virheitä." Katso omat plussasi täältä!
Aki
17.12.2005 01:34:45 (muokattu 17.12.2005 14:06:19)

Kävin tänään häiritsemässä Huttusen herroja, jamitin Carvinin 50- ja 16-wattisilla, Carlsbro Fatboy:lla, sekä VOX AD30CC:llä. Oli muuten hauskaa. :o)

Cleanin kanavan perusteella valitsisin Carvin Nomad 50W 1x12":sen, säröltään luultavasti VOX:in, tai FatBoyn. Erityisen monipuoliseksi en Carvinia kehu, se koko jo asettaa hieman rajoja, ja särökanava on melko raju, myös pienillä säädöillä. Parhaiten se oikeestaan toimikin mun blues-makuun ihan pikkupikkusäröllä.

FatBoy oli upeankuuloinen laite. Aika EL34-tyylinen, vaikka taitaa olla EL84:set sisällä. Soundi oli upean iso, mutta ilmeisesti kaiutinelementti hieman rajoitti ilmaisukykyä. Silti, erinomainen.

Moni tietää miten upealle VOX kuulostaa, mutta säätöjen lukumäärästä huolimatta monipuoliseksi ei voi haukkua. Joskin, tän särö on aika ihana.

Mä olen cleaneissa lähtenyt siitä, että vaffarista hyvin toimiva soundi, loput muutokset kitarasta kelanpuolituksilla yms. Särölle tosin ei kitaralla voi lennossa yleensä paljoa muokkausta tehdä.

EDIT: Carvin 1x12" combo on Nomad eikä Belair.
jussimus
17.12.2005 02:11:03
Ja kaappiin vieläpä hyvät elementit. Onhan se hyvä peli, mutta se luonne ei välttämättä sovi kaikille kuitenkaan. Makuja on monia. Yleis_peliksi ihan loistava.

Joo siis TSL on luonteeltaan melko moderni, mutta kikkailemalla TSL:stä saa salonkikelpoiset saundit yllättävän moneen musatyyliin.
Mrezzye
17.12.2005 12:48:50

Käypä testaamassa Carvinin Legacy. Siinä on mukavan pehmeä ja "ruskea" soundi. Itse tykästyin. Voisipa jopa toimia RB:n biiseihin ihan jees... DLX:ssä on.

t. Andy
Sanokaa mitä lystäätte, mutta MINÄ olen oikeassa... ainaskin jos en ole vasemmassa.

‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)