akisetä 12.12.2005 09:56:49 | |
---|
Olen muutamia kertoja nauhoitellut omaa kosketinsoittelua koneelle, liitin vehkeet toisiinsa koskettimien lineouteista äänikortin (SB audigy) mikrofoniliitäntään. Tästä seuraa äärimmäisen huono, jopa ärsyttävän paska äänenlaatu. Suorastaan raivostuttavaa, miten laatu yksinkertaisesti voikaan huonontua niin ratkaisevasti. Kuin kaivosta tulisi ääni, typerän tumma ja.. miten sen nyt sanoisi.. HUONO! laatu. Olen lukenut täältä ja jostain muualtakin että jonkulainen mikseri tai jotain pitäs olla välissä, ja sitten siitä äänikortin linjasisääntuloon? Olisiko noin siis äänenlaatu edes siedettävällä tasolla? Vai uskaltaako näin kotiharrastelija nauhoittelusta puhuttaessa edes puhua ´hyvästä´ äänenlaadusta? Eli siis mikä olisi tähän halvin toimiva ratkaisu? Huomaa sana halvin/edullisin! ..Niin ja meinasi unohtua, haku ei toiminut. |
Eikös se kiipparin line out pitäisi kytkeä äänikortin line in liittimeen, ei mikrofoniottoon? Jos kiipparin puhti ei riitä tuohon, niin voit ostaa Behringerin pikkumikserin muutamalla kympillä. |
humppahanuristi 12.12.2005 10:40:43 | |
---|
Mikkiliitäntään vain mikki. Joskus kun summassa on tökkinyt koneen taakse (siis liittimet on ikävästi koneen takana) ja on sattunut menemään mikkiliitäntään linjatason vehje, niin tulee ikäviä vinkumisia tms. häiriötä ääneen. Jos siihen pelkän koskettimet kytkee, niin sehän käy kätevästi ilman mikseriäkin. Miksaa sitten jälkiäänityksen virtuaalimikserillä. En mää keksi mitään uutta... |
dewil 12.12.2005 13:08:20 | |
---|
Oletko katsonut äänikortin asetuksista että näytteenotto taajuus on sen 16bit ja kaikki efektihärpäkkeet on kytketty pois? Don´t Clone The Beat. Own The Beat. |
akisetä 12.12.2005 13:46:01 | |
---|
Oletko katsonut äänikortin asetuksista että näytteenotto taajuus on sen 16bit ja kaikki efektihärpäkkeet on kytketty pois? Kyllä ne pitäs olla kaikki oikein. Oon sitäkin muistaakseni kokeillu sitäkin, että kytkeny äänikorttiin line in liittimeen, mutta ei kuulunut mitään... Mutta täytyypi vielä kotona tutkia ja testailla asia perinpohjaisesti läpi. Eli siis rautalangasta: Koskettimissa on kiinni piuha line out liittimissä (L/R), ja toinen pää miniplugilla äänikortin line iniin = parempi äänenlaatu kuin mikrofoniliitännästä? Voisin myös luetella tähän midiongelmistani (mm. en ole kertaakaan saanut toimimaan mitenkään päin!), mutta en sitä tee koska olen luovuttanut aikoja sitten midin suhteen, lukuisien neuvojen ja vinkkien kokeilemisen jälkeen edelleen vallitsevan 100% toimimattomuuden takia. :D |
J-PPP 12.12.2005 13:59:29 | |
---|
Oon sitäkin muistaakseni kokeillu sitäkin, että kytkeny äänikorttiin line in liittimeen, mutta ei kuulunut mitään... Tarkista Volume Controlista että Line In ei ole vaimennettuna. Ja lisäksi vielä valitse Recording Controlista Line In.
Eli siis rautalangasta: Koskettimissa on kiinni piuha line out liittimissä (L/R), ja toinen pää miniplugilla äänikortin line iniin = parempi äänenlaatu kuin mikrofoniliitännästä?
Jep. |
humppahanuristi 12.12.2005 14:01:31 (muokattu 12.12.2005 14:02:12) | |
---|
Windowsin äänimikserissä on muuten sellainen ominaisuus (ainakin XP:ssä niitä vanhoja enää muista) että nauhoitus puolella pitää olla rasti valittuna oikeassa kohdassa eli valitse. Toistopuolella on vastaava rastinpaikka näennäisesti samassa kohti mutta sen funktio onkin vaimenna. Kannattaa nekin vilkaista kuntoon. EDIT: J-PPP kerkesi ensin. En mää keksi mitään uutta... |
Lennu 12.12.2005 14:44:23 | |
---|
SB:n audigyssa on vaan yksi valinta, äänilähteen valinta. Eli ruksi Pois sen Line Inin kohdalta, niin record master valitsee automaattisesti äänilähteeksi Line inin. Mun läppärissä on vielä semmonen bugi, että vaikka se vaimennusruksi on poissa, niin line in voi olla mykkänä. Tällöin vaan käyttää kerran mikrofonipuolella ja palaa sitten line iniin, niin toimii. Tosin tää on läppärin Audigy. Liekö pöytämyllyssä samaa softaa? "kun kitara soi, ei itkeä saa, ei meluta saa, joku voi tulla ikkunan taa" |
akisetä 12.12.2005 20:49:06 | |
---|
Johooooo, nyt rupes toimimaan! Oli muuten sen verran typerä syy että huhhuh. Olen tähän asti tunkenut piuhan rööriin, jonka olen olettanut olevan line in, mutta manuaalin tutkimisen jälkeen selvisi että se olikin joku line rear out! Eiiii, oma vajaaälyisyyteni potenssiin 4000!!! Nyt on siis oikeassa reiässä piuha ja toimii mainiosti, johan se äänenlaatukin korjaantui jonkun verran. Kiitoksia vaan neuvoista :) |
Lennu 12.12.2005 21:47:58 | |
---|
Hehe ;) Ihmisnen on erehtyväinen. Hyvä että toimii. "kun kitara soi, ei itkeä saa, ei meluta saa, joku voi tulla ikkunan taa" |