Leper Messiah 11.12.2005 14:04:53 | |
---|
No, kitarassani ilmeni ongelma tässä pari viikkoa sitten. Hankin tuossa alkusyksystä tuon ltd:n, mh tuhatsarjalaisen, jossa siis on earvanan satula. Ensimmäiset pari kuukautta soittelin ilman ongelmia, sitten yhtäkkiä ilmeni seuraavanlainen ongelma: g-kieli laskee bendatessa, joskus muutenkin soitellessa häiritsevästi alaspäin. Kun soittelee lisää, se saattaa palautua takaisin normaalivireeseen. No, sitten puolivahingossa äkkäsin hauskan jutun: kun vire oli laskenut, tein 'bend behind the nutin', elikkäs painoin kieltä sieltä satulan 'väärältä' puolelta, siis lavan puolelta. Vire palautui yllättäen normaaliksi?? Ajattelin, että parisen kuukautta vanhoilla kielillä olisi jotain tekemistä asian kanssa, joten vaihdoin ne. Kieltenvaihdon yhteydessä koitin kovin puhallella satulan uriin ja hangata hieman niitä uusilla, paksummilla kielillä, jos sielä vaikka olisi jotain moskaa ollut. Nyt ehkä viikon kieltenvaihdon jälkeen ongelma on sama, kolmella ohuimmalla kielillä, tosin enää vire ei laske niin häiritsevän paljoa. Osa siitä saattaa vielä olla uusien kielten ansiota, niillä ei vielä niin hirveästi ole soiteltu, mutta jokatapauksessa vireen laskettua sen saa korjattua bend behind the nutilla. Onko tämä vireen korjautuminen tuolla satulan toiselta puolelta painelemisella normaalia, onko tässä kyseessä se, että kielet jäävät kiinni satulan uriin? Pitäisikö niitä hieman hioa noilla kielillä vielä, vaiko kenties hieroa sitä lyijykynää sinne uriin vai mitä? Neuvoja kaivataan, onko muille käynyt samalla tavalla? |
kulmahiomakone 11.12.2005 14:11:42 | |
---|
Ei kai tuossa muuta kuin että kieli tarraa satulaan kiinni. Voip olla, että urat satulassa ovat liian ahtaat, mutta toisaalta toi voi parantua ihan mainitsemallasi lyijyvoitelulla. Voi siihen voiteluun jotain öljyäkin käyttää. Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
Aki 11.12.2005 14:16:04 | |
---|
Lyijäriä ainakin ekana, se pysyy hyvin ja tekee tehtävänsä. Tuli mieleen, että onhan kielet varmasti tiukalla virittimen tapissa? Ettei ole päällekkäin ja sikinsokin? Luulis ettei Earvanalla helposti tällasta käy, mutta onhan se mahdollista että paksumpi kieli tarttuu ahtaaseen uraan. Kielellä satulan uran hiominen ei kuulosta ollenkaan hallitulta, eikä plain kieli hio. Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!! |
Swan 11.12.2005 14:17:07 | |
---|
Kuulostaa siltä, että kieli jää jumiin satulan uraan. Kannattaa värittää niitä lyijykynällä, jotta liukastuvat. Satulan takaa bendatessa jännitys jää "väärälle" puolelle, joka kun purkautuu, vire laskee. Kannattaa ennemmin virittää sen mukaan, kun bendaa normaalisti. Jos vire laskee vieläkin, syy on venymättömässä kielessä tai virittimessä. |
fox 11.12.2005 14:19:21 | |
---|
Ei kai tuossa muuta kuin että kieli tarraa satulaan kiinni. Voip olla, että urat satulassa ovat liian ahtaat, mutta toisaalta toi voi parantua ihan mainitsemallasi lyijyvoitelulla. Voi siihen voiteluun jotain öljyäkin käyttää. Semmosta kauppanimellä "Nut Sauce" ainetta on..Lyijäri on kuitenkin ns. old-school kikka, voi olla vähän dinosaurikas kyllä.. ;) Earvanasta en sitte sano mitn, tuolla on toinen thriidi... 8| |
Leper Messiah 11.12.2005 14:29:42 | |
---|
mjoo, pitää kokeilla hioa uria ja pistää sinne jotain liukastetta.. viritystapeissa ei vika ainakaan ole, eivät nuo kielet ainakaan päällekkäin saati sikinsokin ole.. lukitsevat viritystapit on hieno keksintö, eip ole ykskään kieli edes täyden kierroksen vertaa tapin ympärillä. |
Earvanasta en sitte sano mitn, tuolla on toinen thriidi... 8| Jees, toi ongelmahan on sellainen, jota ei Gibsonin tai Fenderin normisatuloissa koskaan ole esiintynyt. Unohtui sanoa, että oon kuullut vaseliiniakin tuohon voiteluun käytettävän ja sen siinä hyvin toimivan. Itse en ole kokeillut. Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
Mixeri75 11.12.2005 14:45:33 | |
---|
Earvanasta en sitte sano mitn, tuolla on toinen thriidi... 8| Paha kuitti Ketulta :) Toiset soittaa elääkseen, toiset elää soittaakseen, joillekin tämä on onneksi vain hyvä harrastus... |
fox 11.12.2005 14:46:03 | |
---|
Unohtui sanoa, että oon kuullut vaseliiniakin tuohon voiteluun käytettävän ja sen siinä hyvin toimivan. Itse en ole kokeillut. Juu, kannattaa ehdottomasti laittaa jotain maaöljypohjasia, silikoni-tms. juttuja, imeytyy hyvin puuhun ne. Sitte lähtee nollanauhat ja muut. Mutta toki kaikkee kannattaa kokeilla, jos vaikka ei itelle tuliskaan mitään.. Normisatulassa toki tuo on hyväksyttävää, nehän on niitä reliikkejä, mutta uusi high-tech ja kaikkea hyvää suopa satulahan tuo pitäis olla.. ;) |
fox 11.12.2005 14:47:01 | |
---|
Paha kuitti Ketulta :) Juu, olen oikeesti salakähmäinen ja inho.. ;) *tirsk* |
dfloreno 11.12.2005 15:13:59 | |
---|
Semmosta kauppanimellä "Nut Sauce" ainetta on..Lyijäri on kuitenkin ns. old-school kikka, voi olla vähän dinosaurikas kyllä.. ;) Earvanasta en sitte sano mitn, tuolla on toinen thriidi... 8| Mä oon onnistuneesti käyttänyt tälläistä vaseliini/lyijäri-yhdistelmää, eli sokkarilta vaan ihovoide testeripurkki ja siihen heitää nokareen vaseliinia ja raastaa sinne tollaisen lyjärin sisuksen niin siinähän on pitkäksi aikaa nutsoossia. Toi toimii myös stratojen tallapaloissa, joihin esim. lyjäri itestään ei kiinni. Ja earvanasta, eikös se oo muovia se matsku? Ja olen usein ihmetellellyt, eikös ihmisillä tule ongelmia eri paksuisilla kielillä... no nyt näköjään tuli ;). God made me funky |
Leper Messiah 11.12.2005 19:33:45 | |
---|
jep, vähän hioin noita ja pistin lyijykynää, ongelma helpotti selvästi. Täytynee sitten seuraavan kieltenvaihdon yhteydessä kunnolla pistää nuo kuosiin, nyt nuo vielä hiukan tekevät tuota, mutta eivät enää laske niin paljoa, enää se ei haittaa soittoa juurikaan. |