Aihe: Straton valinta, 400e käytössä
1 2 3 4 5
Prowleri
18.07.2003 17:00:49 (muokattu 18.07.2003 17:07:38)
Intonaation säätöhän on pikkujuttu, jos kukaan ei ole onnistunut esim. asentamaan uutta tallaa väärään kohtaan - joka olisi kyllä melkoinen temppu ottaen huomioon stratoon jyrsityn tallakolon - tai sitten vaihtanut vääränlaista kaulaa siihen. En usko että japsi-Squierissa kuitenkaan tehtaalta periytyvää mokaa olisi.

Tuo Yamaha on kyl aika lyömätön osiltaan ja laadultaan, mutta jos tuntuu että se ei ihan niin perinteinen ole kuin mitä haluaisi niin sitten tuo japsi-Squier.
Myytävänä: Warwick Thumb BO 5 -basso sekä Peavey TVX-410 (4ohm) -bassokaappi.
booster
18.07.2003 18:45:10
Voiko tuollainen epävireisyys (siis kaulan pää-päässä) johtua hienovirityksestä?
Toivottavasti tuon saisi kuntoon, oli se sen verran huippu.
Wanted:
Strato Fender, Squier, Tokai, mielellään T:reen alueelta
Super Overdrive tai Blues Driver
booster
21.07.2003 12:33:13
Nyt on kuulemma kitara säädetty viimeisen päälle, ja minulla on vahvat syyt uskoa että mies osaa asiansa.
Minkälaiset säätötoimenpiteet tuohon joutuu tekemään, kun vaihdan 9-kielet "11-millisiin" ( ;) )?
Omistaja sanoi, että kaula on säädetty siten että siihen ei tarvitse tuon takia kajota, entä talla ja intonaatio?
Wanted:
JuSu
21.07.2003 12:46:56
Nyt on kuulemma kitara säädetty viimeisen päälle, ja minulla on vahvat syyt uskoa että mies osaa asiansa.
Minkälaiset säätötoimenpiteet tuohon joutuu tekemään, kun vaihdan 9-kielet "11-millisiin" ( ;) )?
Omistaja sanoi, että kaula on säädetty siten että siihen ei tarvitse tuon takia kajota, entä talla ja intonaatio?

No intonaation joutuu säätämään, todennäköisesti vähän satulan uria viilailemaan, ja kyllä kaularautaankin voi joutua koskemaan. Tallajousia täytynee lisätä (riippuu montako siellä nyt on). Itseasiassa varmaan aikalailla samat säädöt uudestaan, kuin mitä siihen nyt juuri tehtiin (tää toki oli arvaus).

JuSu
Gypsy
21.07.2003 12:49:23
Ite oon huomannu että tallajousia ei kyllä oikeen ikinä tarvi lisätä. Siis kolmella jousella .11 kielet toimii vittuilematta. Kunhan vaan vähän kiristää
JuSu
21.07.2003 12:55:09
Ite oon huomannu että tallajousia ei kyllä oikeen ikinä tarvi lisätä. Siis kolmella jousella .11 kielet toimii vittuilematta. Kunhan vaan vähän kiristää

Lienee aika tapauskohtaista. Itse jouduin lisäämään jousia, kun vaihdoin 9 -setistä 10 -settiin. Ja loppujen lopuksi, kun päädyin vetämään tallan bodyyn kiinni, tarvittiin 5 jousta, jotta se myös pysyy paikallaan.

JuSu
Gypsy
21.07.2003 13:01:14
Mulla pystyy vetään tallan bodyyn kiinni niillä 3:lla jousella .11 setin kanssa.
Gypsy
21.07.2003 13:07:28
No ton intonaation kyllä pystyy tosi helposti itekin säätämään, jos vaan olis se viritysmittari. Tosin ei sitä välttämättä tarvi, siis viritysmittaria. Ja ne satulan urat on kanssa tosi helppo tehä sopiviks. Ja sen kaularaudan säädönkin pitäs olla ihan helppo homma kun vaan vähän kerralla kiristää, tommonen 1/8 tai 1/6 kierrosta kerralla
JuSu
21.07.2003 13:14:34
No ton intonaation kyllä pystyy tosi helposti itekin säätämään, jos vaan olis se viritysmittari. Tosin ei sitä välttämättä tarvi, siis viritysmittaria. Ja ne satulan urat on kanssa tosi helppo tehä sopiviks. Ja sen kaularaudan säädönkin pitäs olla ihan helppo homma kun vaan vähän kerralla kiristää, tommonen 1/8 tai 1/6 kierrosta kerralla

Kaikki on helppoa, jos osaa. Jos ei ole kaularaudan säätämisestä tai satulanurien viilaamisesta aikaisempaa kokemusta, ei niitä kannata lähteä vähäkään parempaan kitaraan harjoittelemaan. Pilalle menneen satulan vielä korvaa suht pikkurahalla, mutta katkennut kaularauta tai potkuriksi mennyt kaula on jo isompi juttu. Intonaation voi toki säätää itsekin.

Toki nuo kaikki hommat kannattaa opetella, helppoja hommia ovat jos tietää mitä tekee. Mutta eipä se kitarakorjaajakaan noista hommista montaa kymppiä veloita.

JuSu
Gypsy
21.07.2003 13:40:12 (muokattu 21.07.2003 13:40:50)
Kyllä, mutta se kaularauta ei katkee jos raaskii vääntää vaan vähäsen

Ja kolmellakympillähän saa jo pullon viskiä
booster
21.07.2003 14:13:27
Pari kuvaa tuosta kepistä (japsi-Squierista):
http://www.uta.fi/~hs65787/strato

Pickguard on tortoise-värinen, ei näy noissa kuvissa oikein kunnolla.

Kaupat sovin jo _melkein_ valmiiksi, nyk. omistaja on nyt muutaman päivän pois, joten saan kitaran vasta joskus ensi viikolla, kuinka tässä nyt malttaa.
Jos tuohon vaihtaa mini-humpparin tallaan, niin ties vaikka Tokain LP pompsahtaisi myyntiin syksyn ja rahapulan tullen..

Kiitos kaunis kaikille neuvoja antaneille ja kitaroita tarjonneille!
Wanted:
juini
21.07.2003 17:47:42
- Yamaha Paficica 812W, 500 euroa *

Tommonen löytyy kotoa. Hyvien osasten lisäksi on pirun nätti.

- Fender (mexico) Richie Sambora signature, 500 euroa *

Kaverilla on tollanen ja on hyvä. Näyttää myös hyvältä mustan helmiäispleksin kanssa. Ilmeisesti ei saa enää meksiko versiota uutena.

Kummastakaan ei kuitenkaan ihan straton soundia saa.
booster
22.07.2003 10:25:02
Niin ja joku voisi kertoa, kuinka tanakat saundit stratosta saa tallassa olevalla mini-humpparilla (esim. Hot Rails, Cool Rails) jos vertaa vaikkapa tuohon Tokain LP:hen.
Wanted:
Mini-humbucker stratoon
weelie
22.07.2003 10:37:52
400€ on mielestäni hitu liikaa tuosta Japsi-Squierista, sillä mitään keräilyarvoa sillä ei ole, mutta varmaan saat siitä saman takaisin myydessäsi, sillä jotkut ovat ihan hulluina Japsi-Fenkkuihin. IMO nyky-Mehiko kitarat ovat kokonaisuuksina parempia kuin suurin osa Eurooppaan tuodusta aiemmasta Japsi-kamasta.

Kai varmistit että ei ole vanerista tehty?
Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition'
booster
22.07.2003 10:46:22
400€ on mielestäni hitu liikaa tuosta Japsi-Squierista, sillä mitään keräilyarvoa sillä ei ole, mutta varmaan saat siitä saman takaisin myydessäsi --

No joo, 400 maksaa nuo mexico-fenkutkin, ja mielestäni tuo on _vähintään_ yhtä hyvä.
Ja tuskin sitä nyt ainakaan ihan heti olen myymässä..

Kai varmistit että ei ole vanerista tehty?

Joo, toki. Se on leppä/basswood. Mikä tuo basswood muuten on suomeksi?
Wanted:
Mini-humbucker stratoon
p130
22.07.2003 10:56:18 (muokattu 22.07.2003 10:56:44)

Basswod = lehmus

Kyllähän noilla pikkuhumppareilla saa hieman LP- henkistä juttua stratoon, mutta yksi yhteen ne tietenkään eivät ole. Duncaneista Cool Railsilla ja Little '59llä pääsee varmaankin lähimmäs perinne Les Paulia. Hot Railskin on hyvä jos haluaa enemmän outputtia. JB jr:stäkin meikäläinen pitää, mutta siinä ei ole niin paljon LP -henkeä kuin edellä mainituissa. Se antaa "strato humparilla" -jutun (pirun vaikeahan näitä on sanallisesti selittää...).

Olen tässä tehnyt oikein kunnon pikkuhumpparitestiä jonkin aikaa ja testannut useammalla mikillä. Saattaa muuten tulla myyntiin ylimääräiseksi jäänyt Little '59 tai JB jr piakkoin...
HALUTAAN VUOKRATA: treenikämppä Oulusta/lähialueelta.
weelie
22.07.2003 15:32:41 (muokattu 22.07.2003 15:33:11)
No joo, 400 maksaa nuo mexico-fenkutkin, ja mielestäni tuo on _vähintään_ yhtä hyvä.
Ja tuskin sitä nyt ainakaan ihan heti olen myymässä..

Joo, toki. Se on leppä/basswood. Mikä tuo basswood muuten on suomeksi?

Itse meinasin ostaa SQ-sarjan isolapaisen Squierin pari vuotta sitten 1100 markalla. Mutta siihen nuo nykyiset euro-lisät niin kai se sitten on 350€. :D Mutta jos kerran yksityiseltä ostata, tinki vielä!

No oli miten oli, jos saat mistä pidät sopivaan hintaan, onnittelut ja hauskaa soittamista!

Basswood on pehmeää mutta kevyttä. Mulla oli joskus Japsi Fenkku joka oli basswoodia. Hyvä peli, mutta kolhiintui helposti, elektroniikat syvältä ja nauhatkin tuntuivat kuluvan nopeasti.
Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition'
Paavo
22.07.2003 18:14:02
Olen soittanut jotain LP-kopioita, ja oma mex-stratini kyllä kestää Hot Rails tallassa vertailun siinä soundimaailmassa oikein hyvin.
booster
01.08.2003 07:38:03 (muokattu 01.08.2003 07:42:11)
Huh huh, nyt olen viikon tuolla soitellut.

Vire tuntuu edelleen olevan ongelma. Siinä oli tosiaan ne .009 -kielet, ja ei pysynyt vireessä. Sitten huomasin, että niitä ei ole venytelty kunnolla. Venyttelin, ja tuntui että ehkä se rupeaa pysymään vireessä, mutta en oikein saanut tuosta varmuutta, kun ohut e-kieli katkesi virittäessä.

Ajattelin sitten pistää kaikesta huolimatta ne .011 -kielet siihen, Elixirin päällystetyt. En ole oikein saanut pysymään vireessä, ja ohut e-kieli katkesi taas venyttäessä.
Korvasin sen kielen sit tavallisella ja jatkoin toisten kielten venyttelyä. Osa jo pysyy vireessä, osan vire laskee venytellessä. Toisinaan tavallista bendiä soittaessa kuuluu semmoinen outo "kirskahdus" ja sitten vire putoaa vähäsen.

Voiko tuo paksumpi setti tehdä sen, ettei pysy vireessä, vai onko nuo Elixirin kielet sudet vai onko tuo kitara ihan laho?

Kommentteja otetaan vastaan, olenko nyt ostanut täyden paskan? ://
Myyjä vaikutti tosi reilulta tyypiltä, mutta en viitsisi/jaksaisi hänelle alkaa keppiä takaisin tyrkyttämään.
Ostetaan:
Mini-humbucker stratoon
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)