Aihe: Tokai tunnistusta ja tietoutta?
1
Ben_D
11.12.2005 04:57:58 (muokattu 11.12.2005 10:12:37)

Sain tarjouksen käytetystä Tokai LP Customista. Myyjä arvelee, että kitara on tehty 90-luvun alussa Japanissa. Kaularaudan suojalevy on kiinni kahdella ruuvilla niinkuin se käsittääkseni Japski Tokaissa on??? Mikkeinä Gibson 500T ja Kent Armstrong Rocker, jotka ovat vaihdettu jälkeenpäin.

Heikkolaatuinen kuva löytyy osoitteesta http://www.cs.helsinki.fi/u/jhentila/tokai.JPG

Mua kiinnostais, missä nää 90-luvun alun Tokait on tehty? Onko niitä jo slloin valmistettu Japanissa sekä Koreassa? Puumateriaalit?
Dr. Muff
11.12.2005 10:13:15
Sarjanumerosta saat selville valmistusajankohdan. Jos ei sarjanumeroa ole niin sitten se ei ole MIJ. Japsit on jotain mahongintyyppistä puuta, ulkonäkö ainakin täsmää jossei soundi ;) Poikkeuksena jonkun vuoden LC-65 joka oli jotain ihan muuta puuta. Kaulamikin alta pitäis löytyä mallimerkintä.

www.tokairegistry.com
Tuumasta toiseen.
Ben_D
11.12.2005 10:22:32

Sarjanumerosta saat selville valmistusajankohdan. Jos ei sarjanumeroa ole niin sitten se ei ole MIJ. Japsit on jotain mahongintyyppistä puuta, ulkonäkö ainakin täsmää jossei soundi ;) Poikkeuksena jonkun vuoden LC-65 joka oli jotain ihan muuta puuta. Kaulamikin alta pitäis löytyä mallimerkintä.

www.tokairegistry.com

Juu...sarjanumeroa ei löydy..Toinen vaihtoehto on ESP Edwards LP Custom ja kolmas Tokai LC-80 S ZW.

Oletan, että MIJ tarkoittaa Made In Japan.
Ben_D
11.12.2005 10:32:58 (muokattu 11.12.2005 10:35:56)

Juups.

Ebaystä Edwardsi oli nosita mun valinta. Sais nitrolakankin ja long neck tenonin. Tokaissa on mahonkikansi ja Edwardsissa vaahteraa. Tokait on ainakin Suomessa poskettoman kalliita..

Mitä hyötyä nitrolakasta on? Mikä etu on long neck tenonista? Miten sointiin vaikuttaa mahonki vs. vaahterakansi?
Dr. Muff
11.12.2005 11:03:37 (muokattu 11.12.2005 11:12:12)
Mitä hyötyä nitrolakasta on? Mikä etu on long neck tenonista? Miten sointiin vaikuttaa mahonki vs. vaahterakansi?

Nitroselluloosalakkaa ei käsittääkseni pysty vetelemään kerralla paksua kerrosta toisin polyuretaania ja polyesteriä. Siksi kerros on ohut eikä tapa soundia. Yök semmosia millin paksuisia muovipintoja mitä jostain polyesteripohjaisesta lakasta tulee. Tämmösiä on ollut ainakin jossain uusissa japsitokaissa mitä oon kaupassa näplännyt. Eikä ne myöskään soineet mieltäylentävästi. Mulla oli Tokain LC-70 -98, siinä oli ihan siisti lakka, sointikin oli ihan ok, mut jää kyllä hyvin nykyiselle Gibsonille. Liekkönä johtunut juuri tuosta mahonkikannesta oli soundi jotenkin aavistuksen 'mutainen'. Vaahteralla pitäisi olla kirkkaampi. Long neck tenonista en sano mittään kun en ole vertaillut, enkä usko että kovin moni muukaan on vertaillut. Ja jos eroja on havaittu erot voi johtua myös muista tekijöistä kun kaulaliitoksesta..'

Ehkei sulle mitään mut Eric Jonssonille on kyseessä elämä ja kuolema.

EDIT: Ed Roman kertoo lakoista tuttuun, viileään sävyynsä: http://www.edromanguitars.com/tech/polyvsnitro.htm ja vastaavasti kaulaliitoksista: http://www.edromanguitars.com/tech/neck_tenon.htm
Tuumasta toiseen.
Ben_D
11.12.2005 11:12:12

Nitroselluloosalakkaa ei käsittääkseni pysty vetelemään kerralla paksua kerrosta toisin polyuretaania ja polyesteriä. Siksi kerros on ohut eikä tapa soundia. Yök semmosia millin paksuisia muovipintoja mitä jostain polyesteripohjaisesta lakasta tulee. Tämmösiä on ollut ainakin jossain uusissa japsitokaissa mitä oon kaupassa näplännyt. Eikä ne myöskään soineet mieltäylentävästi. Mulla oli Tokain LC-70 -98, siinä oli ihan siisti lakka, sointikin oli ihan ok, mut jää kyllä hyvin nykyiselle Gibsonille. Liekkönä johtunut juuri tuosta mahonkikannesta oli soundi jotenkin aavistuksen 'mutainen'. Vaahteralla pitäisi olla kirkkaampi. Long neck tenonista en sano mittään kun en ole vertaillut, enkä usko että kovin moni muukaan on vertaillut. Ja jos eroja on havaittu erot voi johtua myös muista tekijöistä kun kaulaliitoksesta..'

Ehkei sulle mitään mut Eric Jonssonille on kyseessä elämä ja kuolema.

Teen valintani todennäköisesti Tokai LC-80 S:n ja ESP Edwardsin välillä. Hintaeroo tulee n. 300 euroa, mutta onhan ne takuuhommat aina vähän hankalia kun tilailee kauempaa.

Yhden testikerran perusteella Tokai oli todella pätevä keppi ja jyrisi mukavasti ainakin ENGL Fireball vahvistimen läpi soitettuna. ESP Edwardseja ei näillä leveysasteilla juurikaan ole, mutta voisin kyllä periaatteessa ostaa sokkona.
mokes
11.12.2005 14:21:03
Onko tokain kalleimmat mallit laadukkaita tai siis kannattaako ostaa ihan ykkös kitaraksi ?
_Petri_
11.12.2005 14:25:07

Onko tokain kalleimmat mallit laadukkaita tai siis kannattaako ostaa ihan ykkös kitaraksi ?

Todellakin ovat. Välimallin tuotteetkin, kuten oma LS-75Q:ni, ovat oikein hyviä soittimia ja kelpaavat ainakin minulle ykköskitaraksi. Oikeat high-end Tokait maksavat sitten hunajaa ja ovat varmasti liki parasta mitä rahalla saa. Jos tykkää.
PROG OUT WITH YOUR FROG OUT #m.net-ilta
Ben_D
11.12.2005 18:20:42

En tiedä halvemmista kun en ole itseasiassa kokeillut muita kun tota LC-80 mallia. Se on ainakin laadukas.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)