Aihe: Mistä Strato oikeilla spekseillä
1
StevieRayVehkakoski
10.12.2005 18:32:05
Ostin tossa Stratopäissäni raskaasti turpaansa saaneen American Traditional Straton Texas Special-mikeillä. Tähän on vaihdettu jumbo-nauhat ja Graphtecin tallapalat, nauhatyöt on tehty huonosti ja soitettavuus ei ole kovin kehuttava. Runko on 6-palainen poppeli jollain viilulla ja talla on peltinen halpis.

Soitin itsessään on aikasta kauhea mutta soundi onkin olemattomasta sustainista huolimatta juuri se oikea. Nyt pitäisikin löytää veronpalautusrahoille jotain käyttöä ja haussa on kunnollinen Strato ton korvaajaksi. Kertokaapas "Catalogue junkiet" mistä löytyy alta tonnilla tällainen Strato:

- Body joko leppää tai saarnia, mielellään 2 palaa
- Iso lapa
- Suht stydi kaula, tuo American traditionalin C-profiili on liian tikku. Kokeilin joskus kitarakaupassa mehiko 50's teleä ja siinä oli juuri passeli
- Medium jumbo tai jumbo nauhat
- Otelaudan radius minimissään 9", mieluummin enemmän
- Mikeillä ei niin väliä, tykästyin Texas Specialeihin niin että taidan pitää ne
- Kaula mielellään kiinni 4 pultilla
- Hardtail-tallasta plussaa, kunnollinen vibrakin käy
- Merkillä ei väliä kunhan näyttää suunnilleen oikealta

Ehdotuksia?
Tomtom
10.12.2005 19:01:25 (muokattu 10.12.2005 19:03:27)
Kasaa itse. Minä tein näin, snaippailin pikkuhiljaa osat Ebaystä(usa) ja ostin muuta sälää Ebayn storesta, mikit Acme guitarsilta ja pleksin jostain Allpartsilta. Straton kasaaminen on naurettavan helppoa ja saa justiinsa sellaisen kuin haluaa. Olin itse valmis maksamaan mulle oikeilla spekseilla olevasta ihan kohtuullisesti mutta ei sellaista saanut edes tilaamalla. Omani maksoi noin 1K€ ja samoilla spekseilla olevat on F:n Custom Shop- hinnoissa. mm kasaamisessa kolvasin kaksi johtoa, eli poropeukalokin onnistuu hyvin, säätökin onnistuu Mnetin hyvillä ohjeilla.

E: rankaisin tuota eilen neljän setin verran keikalla, vire pysyy ja kuulostaa hyvältä. Kaula sopii käteen täydellisesti. Enpä voi paljoa muuta hyvältä soittimelta toivoa.
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
Dr. Muff
10.12.2005 20:05:52
Fenderiltä ei ainakaan taida saada tommosta. Tietenkin tilaamalla saa, luulisin. Iso lapa, jumbot ja iso radius ei sovi samaan yhtälöön. Osta isolapanen kitara ja vie nauhoitettavaksi. Jumbot tilalle ja samalla voi sen otelaudan vetäistä tasaiseksi. Näin oon menetellyt kahden kitaran kohdalla, kun mistään keräilyvehkeistä ei ole ollut kysymys.

Kokoisin ehkä kans ite jos ei nyt jostain sattuisi juuri sopivaa vastaan tulemaan. Itsellä ei ongelmaa sopivien skittojen löytämisessä mut mulla ei olekkaan noin perverssejä mieltymyksiä :) En pitäis mahdottomana että tonnilla saisi jopa custom shop bodyn ja jonkun kivan kaulan (fender/warmoth..). Siihen vielä virittimet, talla, jakinlevy yms tilpehöörit. Mikkejä saa ebaystä halvalla.
Tuumasta toiseen.
McNulty
10.12.2005 20:07:00
www.warmoth.com

Sieltä tilaat oman suosikin :)
Eye Of Horus - Official muusikoiden.net firestarter & instigator. Panzergeneral bonecrusher!
Tomtom
10.12.2005 20:17:45 (muokattu 10.12.2005 20:19:36)
www.warmoth.com

Saako sotamadolta "kunnon kaulan"? Eli aikuisten oikeesti hyvin tehdyn kaulan? Ei ole nimittäin kokemuksia noista. Tuntuu hieman firaabelilaitokselta jollain lailla. katselin omaa kasatessani Custom Shopin 500€ jotain reissukaulaa ja mimetin etä voi saatana kun on kallils. Sitten päädyin maksamaan omasta F dlx- kaulasta 400usd ja en kyllä ole katunut..

E: aika monet on muuten stratopäissään. Itsekin olen kovasti sekä strato- että päissäni..
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
Tomtom
10.12.2005 20:26:51 (muokattu 10.12.2005 20:32:00)
Ehkä ne mitä yleensä näkee on just niitä viimeistelemättömiä "mahd-halvalla" versioita.

Kävin just käpälöimässä omaani Bon Jovin tahtiin olohuoneessa. Perverssiä?-kyllä, mutta hauskaa..

e. oli pakko editoida pieni typonen
McNulty
10.12.2005 20:28:25
Kävin just käpälöimässä omaani Bon Jovin tahtiin olohuoneessa. Perverssiä?-lyllä, mutta hauskaa..

Kuules... siinä ei ole mitään perverssiä että vähän hipelöi Stratoa Richie Samboran kengissä. Richie on kova ukkeli ja kyllä mulle sen vaimokin kelpaisi :)
Eye Of Horus - Official muusikoiden.net firestarter & instigator. Panzergeneral bonecrusher!
Tomtom
10.12.2005 20:35:24
Niin, tiedä noista vaimoloista mutta stratoismi on kyllä varsin mannaa. Mietittiin tuossa kavereiden kanssa erilaisia stratolla suoritettuja "oman aikansa mestariteoksia", ei siis välttämättä ihan noin musiikillisesti mutta kuitenkin. Ei tarvinnut kauaa miettiä Ynkkää, Scott Hendersonia, Lukea, Esaa, Davea, Ritchietä(x2- sambora ja blackmore) jne, ja pois laskettiin heti esim. SRV ja Jimi. Menee vähän OT:ksi näin ehtoolla tosin..
Manicci
10.12.2005 20:47:34
Mikä on otelaudan "Radius"?
Rock'n'Roll nousee
McNulty
10.12.2005 20:48:33 (muokattu 10.12.2005 20:50:10)
Mikä on otelaudan "Radius"?

otelaudan kaarevuus

edit: mitä pienempi numero (siis säteen mitta tuumina), sitä kaarevampi otelauta. Esim. Jacksonilla ja Ibanezilla taitaa olla 16" kun taas vintagemmissa soittimissa on joku 9". 12" on hyvä kompromissi jos haluaa pientä kaarevuutta.
Ze Kink
10.12.2005 23:09:02 (muokattu 10.12.2005 23:11:07)
www.warmoth.com

Näin minäkin tekisin. Tai siis että ostelisin erikseen, ja Warmoth on ainakin ilmeisesti jees. Saa ainakin sellaisen mitä haluaa.
Toinen vaihtoehto on tietenkin oman customin tilaaminen vaikkapa Amfisoundilta, jos pätäkkä riittää niin varmasti hyvä vaihtoehto.

edit: mitä pienempi numero (siis säteen mitta tuumina), sitä kaarevampi otelauta. Esim. Jacksonilla ja Ibanezilla taitaa olla 16" kun taas vintagemmissa soittimissa on joku 9". 12" on hyvä kompromissi jos haluaa pientä kaarevuutta.

Omasta mielestäni paras on tollanen multi-radius mikä on esim. Ibanezin Satrianisignaturessa ja EVH:n signaturekepeissä (Wolfgang ja Axis). Eli kaarevuus muuttuu kaulaa ylöspäin mentäessä.
I JUST WANNA RIDE MY MOOOTORSÄÄÄHHH.... CLE
ReBeat
10.12.2005 23:43:07 (muokattu 10.12.2005 23:51:37)

Saako sotamadolta "kunnon kaulan"? Eli aikuisten oikeesti hyvin tehdyn kaulan?

Kolmesta kaulasta on nyt kokemusta ja itse olen erittäin tyytyväinen. Jokainen noista on mielestäni soinniltaan parempi kuin F-tuotteeni kaula. Myöskään työnjäljessä ei ole moittimista. Yhden takaosassa on pieni tumma jäännös oksasta, mutta se ei itseäni haittaa. Koen sen kauniina muistutuksena luonnosta ja samalla mieleeni kumpuaa Vesa-Matti Loirin tulkitsema kappale nimeltä "Saarnipuu". Siinä lauletaan saarnin siemenestä, mutta myös yksinäisestä luodosta kaukana ulapalla ja sellainen tuo oksanjäännöskin mulle on :) Compound radiukseen olen erityisen mieltynyt ja jos olisin tilaamassa kaulaa niin valitsisin varmasti sen vaihtoehdon. Tässä vielä likimaisia speksejä noista omistani:
1. loimuvaahteraa, ruusupuuta, 22 medium-nauhaa, compound radius, side adjustment
2. loimuvaahteraa, pao ferroa, 22 stainless steel medium-nauhaa, compound-radius
3. loimuvaahteraa, ruusupuuta, 21 medium-nauhaa, vintage-radius, SRV profiili

Omasta mielestäni paras on tollanen multi-radius mikä on esim. Ibanezin Satrianisignaturessa...

Tuossa Satrianin mallissa se multi radius viittaa vissiin kaulan takaprofiiliin, ei otelautaan. Joka tapauksessa se on mahtavan tuntuinen kaula, jota helposti luulee (itsekin menin hämyyn) compound radiuksella varustetuksi.

Multi Radius Neck explained from Hoshino USA (12/2003)
The multi radius neck refers to the BACK of the neck, not the fingerboard. Typically, a "compound" radius (as I know it) means you have a small radius at the nut and a large radius at the end of the fingerboard, this makes gripping chords in the low register more comfortable and eliminates "choking" in the high register while still allowing low action.
Apparently, our JS "multi radius" definition means that the bass and treble side of the back of the neck are not identical, the neck shape is intentionally "lop-sided" in order to replicate the feel of Joe's favorite neck. The radius is actually a fairly consistent 10 inches all the way up.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)